Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-21, 21:00
  #325
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av delikatess1
1. Oklart. Men troligtvis har han dom dragen. Kanske bisexuell annars. Eller nyfiken.

2. Är väl klassiskt för offerkoftor att ringa mamma direkt när något hänt!

3. Vad tror du? Behövs liv i denna tråd. Jag gissar på uppdämd ilska, skam, kränkt. Död pappa som var homofob, Fredriks osäkra läggning i förhållande till det, avvisad av Vilhelm kanske?... Och jävla mycket övrig skit ner i soppan. Men med sådana drag borde han ha visat aggressivitet tidigare vid andra tillfällen, narcissistiskt kränkta personers vrede kan gå bortom all logik. Finns glimtar av det under rättegången dock. Han är fortfarande irriterad över det han innan var arg på, trots att offret är död och försvarslös. Att offret drack upp hans whiskey, var oförskämd, tog för sig som man inte gör i Fredriks bok. Det är inte ett vettigt motiv, men ändå säger han det långt senare med stor övertygelse. Mer eller mindre pratar skit om personen han dödat. Det finns inget självreflekterande hos honom, han vänder det aldrig till att handla om hans beteende, förutom när han har gjort något "heroiskt". Han nämner att han är stark, att han slog krukbiten ur Vilhelms hand och fick tag i den. Häftig bild han målar upp. Vilket talar till hans nackdel, att HAN var starkare. Då går det fort att övermanna en hotfull person. Mer våld behövs inte. Ändå säger han det.


Har tagit läst hela fup nu, och det låter så konstigt, som du säger, att han inte har uppvisat aggressivt beteende tidigare. Kanske svårt att få reda på varför men jag får en bild av honom att han inte har så mkt självförtroende, för han verkar inte vara van vid människor utan tycker det är spännande med Vilhelm... Att han kommer hem till honom och tycker att Vilhelm ska typ be på sina knän hela tiden, eller, vara lika försiktig som han. I allafall, tror ändå det i slutändan handlar om att han fått nobben.

Hur kan han ha gått så många år med obearbetade känslor, det måste vara en hel del för det är, som någon skrev tidigare, att bägaren har runnit över för honom. Vill aldrig se honom i samhället igen. Skevt att han inte fick livstid.
Citera
2017-09-22, 00:09
  #326
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majzkorn
Har tagit läst hela fup nu, och det låter så konstigt, som du säger, att han inte har uppvisat aggressivt beteende tidigare. Kanske svårt att få reda på varför men jag får en bild av honom att han inte har så mkt självförtroende, för han verkar inte vara van vid människor utan tycker det är spännande med Vilhelm... Att han kommer hem till honom och tycker att Vilhelm ska typ be på sina knän hela tiden, eller, vara lika försiktig som han. I allafall, tror ändå det i slutändan handlar om att han fått nobben.

Hur kan han ha gått så många år med obearbetade känslor, det måste vara en hel del för det är, som någon skrev tidigare, att bägaren har runnit över för honom. Vill aldrig se honom i samhället igen. Skevt att han inte fick livstid.

Mja han kallar sig själv introvert i alla fall. Har du kollat hans beskrivning från Badoo? Jag får verkligen en negativ bild från alla "egenskaper" han radade upp. Introvert och dominant? Hårdhänt och tävlingsinriktad? Spydig och skum? Det låter som motsatsen till hur han framställer sig själv i rätten, att han är det godhjärtade offret som bara försvarade sig. Inte att han är en introvert idiot som själv är jävligt spydig och beter sig skumt och hårdhänt. Min tolkning är att han anser sig vara bättre än andra, det vill säga att han har högt självförtroende. Men dålig självkänsla.

Håller med. Lås in och kasta bort nyckeln. Jag var nästan helt säker på att det skulle komma fram att han fått en slags psykos. Våldet är så överdrivet, och hans egna ord om demoniska ljud och andra uttryck låter jävligt märkligt.
Citera
2017-09-22, 09:43
  #327
Moderator
KomissarieBecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majzkorn
Efter att ha lyssnat på Rättegångspodden och läst igenom halva fupen ... Har en del funderingar om någon fortfarande är aktiv i tråden? i


1) Något homosocialt beteende har iallafall ägt rum, rätt säker GM är homo.
2) Vad tror han att hans anhöriga kan göra för att rädda situationen?
3) Vad i hela världen är det som kan orsaka sådant övervåld? Det låter som han kommit med en dålig coverupstory för att försöka dölja det faktum att han är lagd åt homohållet?


Jag har också lyssnat igenom podden och jag kom fram till exakt samma åsikt.
Det är rakt igenom lögn från GM. Jag tror att det är tvärtom. GM blir besviken när BO dricker
Hans whiskey och istället för att gulla så vill BO visa brottar grepp. När GM sen tar mod till
sig för en direkt homoinvit så blir han kallt avspisad av BO och då slår det totalt slint.
Det kraftiga övervåldet är ett uttryck för besvikelse över att ha blivit rejält nobbad...
Citera
2017-09-22, 17:42
  #328
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av delikatess1
Mja han kallar sig själv introvert i alla fall. Har du kollat hans beskrivning från Badoo? Jag får verkligen en negativ bild från alla "egenskaper" han radade upp. Introvert och dominant? Hårdhänt och tävlingsinriktad? Spydig och skum? Det låter som motsatsen till hur han framställer sig själv i rätten, att han är det godhjärtade offret som bara försvarade sig. Inte att han är en introvert idiot som själv är jävligt spydig och beter sig skumt och hårdhänt. Min tolkning är att han anser sig vara bättre än andra, det vill säga att han har högt självförtroende. Men dålig självkänsla.

Håller med. Lås in och kasta bort nyckeln. Jag var nästan helt säker på att det skulle komma fram att han fått en slags psykos. Våldet är så överdrivet, och hans egna ord om demoniska ljud och andra uttryck låter jävligt märkligt.

Har också reagerat på det, dem demoniska lätena. Men under rättegången framgick det att han googlat på något i stil med "hör demoner" eller "hör röster" eller liknande, tycker det låter antingen som en psykos eller tagit någon form av drog, fast tester visar ju att ingen av dem var drogpåverkade. Lutar väl åt någon form av psykos då, eller så är det helt enkelt rena lögner GM far med.
Citera
2017-09-22, 18:00
  #329
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majzkorn
Har också reagerat på det, dem demoniska lätena. Men under rättegången framgick det att han googlat på något i stil med "hör demoner" eller "hör röster" eller liknande, tycker det låter antingen som en psykos eller tagit någon form av drog, fast tester visar ju att ingen av dem var drogpåverkade. Lutar väl åt någon form av psykos då, eller så är det helt enkelt rena lögner GM far med.

Enligt rättspsykiatriska undersökningen var det alltså INTE någon form av psykos, eller nödvärnsexcess (att våldet är oförsvarligt men omständigheterna var sådana att han upplevde hotet större än det var och kunde svårligen besinna sig.) Utan en fylla som gjorde att han "övertolkade", typ. Släpper spärrarna.
Citera
2017-09-22, 18:35
  #330
Medlem
judenhetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Jag har också lyssnat igenom podden och jag kom fram till exakt samma åsikt.
Det är rakt igenom lögn från GM. Jag tror att det är tvärtom. GM blir besviken när BO dricker
Hans whiskey och istället för att gulla så vill BO visa brottar grepp. När GM sen tar mod till
sig för en direkt homoinvit så blir han kallt avspisad av BO och då slår det totalt slint.
Det kraftiga övervåldet är ett uttryck för besvikelse över att ha blivit rejält nobbad...

Det skulle ju kunna vara precis tvärtom? Nu vet jag inte direkt hur det var med VHs fysik men GM är, om jag inte minns fel från bilderna i FUP, inte direkt någon tändsticksask. Kan det inte vara så att det var GM som ville brottas, och att han hade ett underliggande sexuellt motiv för det? GM kanske tyckte att hans beteende var helt uppenbart, och därför trodde att det fanns ett ömsesidigt sexuellt intresse. När det sedan framkommer under brottningsmatchen, då VH redan är i GMs grepp, att intresset inte är ömsesidigt och att VH inte kommer "bara låta det hända", då tar våldet och tortyren vid. Sedan efterhand så blir våldet ett självmatande beteende.
Citera
2017-09-23, 17:53
  #331
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av judenheten
Det skulle ju kunna vara precis tvärtom? Nu vet jag inte direkt hur det var med VHs fysik men GM är, om jag inte minns fel från bilderna i FUP, inte direkt någon tändsticksask. Kan det inte vara så att det var GM som ville brottas, och att han hade ett underliggande sexuellt motiv för det? GM kanske tyckte att hans beteende var helt uppenbart, och därför trodde att det fanns ett ömsesidigt sexuellt intresse. När det sedan framkommer under brottningsmatchen, då VH redan är i GMs grepp, att intresset inte är ömsesidigt och att VH inte kommer "bara låta det hända", då tar våldet och tortyren vid. Sedan efterhand så blir våldet ett självmatande beteende.

Jag tror att du slog huvudet på spiken där. Låter som ett realistiskt händelseförlopp, att brottningen är ett raggningsförsök. Svårt att veta vad som ledde dit, men att Fredrik tog initiativ till brottningen har du nog helt rätt i. Men då stämmer inte Fredriks förklaring till vad som hände innan, demoniska ljud och skit. BS?

Ang. VHs fysik. Har för mig att Vilhelm var utbildad/gick utbildning för att bli hovslagare. Även att han var rätt kort. Får uppfattningen av att Vilhelm skulle kunna vara väldigt smidig, en fördel om man fysiskt är liten men vältränad. Men med tanke på bristen på skador på Fredrik så hade han nog redan från början inte någon chans.
Citera
2017-09-24, 15:18
  #332
Medlem
judenhetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delikatess1
Jag tror att du slog huvudet på spiken där. Låter som ett realistiskt händelseförlopp, att brottningen är ett raggningsförsök. Svårt att veta vad som ledde dit, men att Fredrik tog initiativ till brottningen har du nog helt rätt i. Men då stämmer inte Fredriks förklaring till vad som hände innan, demoniska ljud och skit. BS?

Ang. VHs fysik. Har för mig att Vilhelm var utbildad/gick utbildning för att bli hovslagare. Även att han var rätt kort. Får uppfattningen av att Vilhelm skulle kunna vara väldigt smidig, en fördel om man fysiskt är liten men vältränad. Men med tanke på bristen på skador på Fredrik så hade han nog redan från början inte någon chans.

Åklagarens linje från rättegångspodden är ju att GM i stort har vänt på rollerna, d v s det är GM som är intresserad av våld, tortyr, militären, o s v. Frågan är om det kan vara så med de här ljuden också? Det kanske är GM som håller på och frustar och stönar, kanske som en del av sexanspelningar i samband med brottningen? "Jag är din far" och liknande är ju antingen rena hjärnspöken från GM, eller ett försök till att bli sedd som galen och få nån form av s k "knäppskallerabatt", eller möjligtvis bli bedömd som sjuk och därmed få rättspsyk.
Citera
2017-09-25, 13:15
  #333
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av judenheten
Åklagarens linje från rättegångspodden är ju att GM i stort har vänt på rollerna, d v s det är GM som är intresserad av våld, tortyr, militären, o s v. Frågan är om det kan vara så med de här ljuden också? Det kanske är GM som håller på och frustar och stönar, kanske som en del av sexanspelningar i samband med brottningen? "Jag är din far" och liknande är ju antingen rena hjärnspöken från GM, eller ett försök till att bli sedd som galen och få nån form av s k "knäppskallerabatt", eller möjligtvis bli bedömd som sjuk och därmed få rättspsyk.

Ja.. Fyfan. Det alternativet är både det mest rimliga, och sjukaste.. Mest för att den lögnen är så ovärdig, att lägga sina sjuka idéer och känslor på offret. Det skulle till och med kunna vara Fredrik som sa "jag är din far" medan han misshandlade Vilhelm. Att offret sa det känns uteslutet. Ordvalet är lite udda dessutom. "Far". Är nog lätt att få reda på vem av dom som använder just det ordet i övrigt. Om Vilhelm säger "pappa" är det ju uppenbart.
Citera
2017-10-09, 17:42
  #334
Medlem
Är det inte märkligt att han inte fick livstid?
Jämför t.ex med styckmordet i Askersund som ledde till livstid. Där tog man i beaktning utdraget förlopp, övervåld och dödsångest hos offret.
Sätter man det i relation till detta dåd blir det för mig obegripligt att det inte blir livstid i detta fall!
Citera
2017-10-11, 13:07
  #335
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Touchdown
Är det inte märkligt att han inte fick livstid?
Jämför t.ex med styckmordet i Askersund som ledde till livstid. Där tog man i beaktning utdraget förlopp, övervåld och dödsångest hos offret.
Sätter man det i relation till detta dåd blir det för mig obegripligt att det inte blir livstid i detta fall!

Håller helt med. Å andra sidan, dem som mördade Bobby fick endast tio år. Har inte läst genom domen hur argumentationen gick men förstår inte heller hur han inte fick livstid när det är bevisat hur utdraget och makabert hans mord är. Liksom, tömma en människa på blod och trots det inte ge upp. Får hoppas att BO inte kände så mycket... Tortyr under flera timmar i denna grad borde ge livstid. Dessutom med inget vettigt motiv, den här människan bör inte finnas ute i samhället.
Citera
2017-10-12, 17:16
  #336
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av delikatess1
Jag gissar på uppdämd ilska, skam, kränkt. Död pappa som var homofob, Fredriks osäkra läggning i förhållande till det, avvisad av Vilhelm kanske?... Och jävla mycket övrig skit ner i soppan. Men med sådana drag borde han ha visat aggressivitet tidigare vid andra tillfällen, narcissistiskt kränkta personers vrede kan gå bortom all logik. Finns glimtar av det under rättegången dock. Han är fortfarande irriterad över det han innan var arg på, trots att offret är död och försvarslös. Att offret drack upp hans whiskey, var oförskämd, tog för sig som man inte gör i Fredriks bok. Det är inte ett vettigt motiv, men ändå säger han det långt senare med stor övertygelse. Mer eller mindre pratar skit om personen han dödat. Det finns inget självreflekterande hos honom, han vänder det aldrig till att handla om hans beteende, förutom när han har gjort något "heroiskt". Han nämner att han är stark, att han slog krukbiten ur Vilhelms hand och fick tag i den. Häftig bild han målar upp. Vilket talar till hans nackdel, att HAN var starkare. Då går det fort att övermanna en hotfull person. Mer våld behövs inte. Ändå säger han det.

Bra analys. Riktigt sjukt hur FS låter uppriktigt förnärmad när han sitter i domstolen och förutom att på sitt märkliga sätt svara på åklagarens frågor ofta lägger till saker i stil med "det tror jag alla skulle ha känt sig" eller "jag ser inget konstigt i det". Det finns inte tillstymmelse till ånger, han försöker inte ens låtsas vara ångerfull utan försöker rättfärdiga att han tortyrmördat en annan människa.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback