2017-09-22, 00:08
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Gerhard Miksche på Det Goda Samhället refererar till en tysk vetenskaplig artikel med en kvinnlig doktorand som huvudförfattare, i den ansedda amerikanska tidskriften PNAS; som har granskats av en senior forskare på Rockefeller University inför publiceringen:

https://detgodasamhallet.com/2017/09...ing/#more-9462

En oblyg vinkel i forskningen, om att pålägga "altruism". Mycket ondska har emanerat ur sådana storvulna proklamationer till fromma för mänskligheten. Vi ska väl lättare förmås att duperas och gilla manipulerande individer, parasiter och ge upp vårt evolutionära behov av ordning och trygghet. Invaderande hannar utan reciprocitetens hämningar, ska tas emot med öppna hjärtan. Oxytocin-hypotesen om intergroup altruism är dock långt ifrån given, eftersom erfarenhet och vetenskapligt stöd finns inte bara för manipulerbarhet, men stärkande av ingruppen och stärkt exkludering av de andra. Kanske är det skillnad mellan att ägna sig åt aktiviteter (t ex kvinnors amning, kroppskontakt och gruppgemenskap) som höjer oxytocinstimulansen och altruismen inom gruppen, och exogent tillfört oxytocin för att försöka inducera beteenden eller acceptans.

---
Ur PNAS-artikeln:

Oxytocin-enforced norm compliance reduces xenophobic outgroup rejection

"balanced and informed media reporting"... jo jag tackar. Pådyvlad närhet till främlingar ska genom repressiv tolerans habituera mottagarna att gilla läget. Det är långt ifrån säkert att de mest "xenofoba" får stärkt oxytocinstimulans av den mediala tvångsmatningen. Kanske skulle deras gard sänkas en smula om medienarrativet gavs upp till förmån för journalistisk balans. Men så ser det ju inte ut i totalitära stater. Totalitarism är historisk regel och inte undantag. Det där oxytocinet behöver nog tillföras utifrån. Återstår att lägga "xenofobi" till listan av allvarliga psykiska störningar.

Kunde ju vara en bättre idé att oxytocinbehandla nykomna bärare av kulturellt betingad intolerans och inlärd skepsis mot värdnationernas samhällssammanhållande institutioner. De sedan länge bofasta är ju redan fostrade till att bejaka de värdegrundssystem som förmodas bära upp happy clappy mångkultur. Verkar dumt att prioritera sittandekorrigering hos gamla lydiga hundar i stället för att lära valparna svara på platskommando. Att desarmera naturliga alfadjur till förmån för inbördes stridande betaexemplar skapar ingen social harmoni i sociala flockar någonstans i naturen, och lär heller inte fungera i happy clappy mångkulturen. Men nu är ju förstås social ingenjörskonstiver ingen naturlig egenskap och dess utövare ser väl därför inte heller några begränsningar för den egna klåfingriga experimentlustan.
Citera
2017-09-22, 12:02
Medlem
longbow4ys avatar
Trådkändisen och tillika socialdemokraten Widar Andersson skriver idag en ledare i folkbladet:

Citat:
Det råder en smått bisarr besatthet av nazism och nazister här i landet. Politiker i ledande ställningar ger sig in i nazistfrågan med en hetta och glöd som om nazism i Sverige vore ett allvarligt politiskt hot
...
Det finns kort sagt inga realpolitiska orsaker alls att ge en handfull nazister den enorma uppmärksamhet de nu får i och med rikspolitikernas frenetiska intresse för den lilla nazistgruppens sandlåda.
http://folkbladet.se/opinion/som-bes...om4822554.aspx

Han har rätt i sak men det han missar är att analysera VARFÖR politikerna ändå väljer att fokusera på Nazister. Trots att det saknas realpolitiska orsaker. Varför?

Den tolkningen jag gör är att det är en väldigt logisk orsak till att det är just nazister som utpekas som samhällets stora omedelbara fara. Trots avsaknaden av realpolitiska skäl.

Och svaret är i all sin enkelhet polariseringens hävstångseffekt.

De som tjänar mest på att hitta Nazister överallt i samhället är också de som driver frågan.
Som gör den agendasättande inom medier och politik.

Samma krafter som driver mångkulturpolitiken. De lyckas också hyfsat bra att polarisera frågan om mångkultur rejält. Antingen är det mångkultur som gäller eller också är man rasist/nazist. För eller emot. Inget sansad linje där inte.
Det är därför de så desperat behöver Nazister annars är deras globala mångkulturpolitik hotad.

Nazism-anklagelser är den naturliga radikaliseringen av rasism-anklagelsen som är deras sista frontlinjer i mediekriget om mångkultur.

De är helt enkelt desperata nu. De är på väg att förlora och då tillgriper de alla tillbuds stående medel.
Citera
2017-09-22, 12:11
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Trådkändisen och tillika socialdemokraten Widar Andersson skriver idag en ledare i folkbladet:

http://folkbladet.se/opinion/som-bes...om4822554.aspx

Han har rätt i sak men det han missar är att analysera VARFÖR politikerna ändå väljer att fokusera på Nazister. Trots att det saknas realpolitiska orsaker. Varför?

Den tolkningen jag gör är att det är en väldigt logisk orsak till att det är just nazister som utpekas som samhällets stora omedelbara fara. Trots avsaknaden av realpolitiska skäl.

Och svaret är i all sin enkelhet polariseringens hävstångseffekt.

De som tjänar mest på att hitta Nazister överallt i samhället är också de som driver frågan.
Som gör den agendasättande inom medier och politik.

Samma krafter som driver mångkulturpolitiken. De lyckas också hyfsat bra att polarisera frågan om mångkultur rejält. Antingen är det mångkultur som gäller eller också är man rasist/nazist. För eller emot. Inget sansad linje där inte.
Det är därför de så desperat behöver Nazister annars är deras globala mångkulturpolitik hotad.

Nazism-anklagelser är den naturliga radikaliseringen av rasism-anklagelsen som är deras sista frontlinjer i mediekriget om mångkultur.

De är helt enkelt desperata nu. De är på väg att förlora och då tillgriper de alla tillbuds stående medel.

Svenska s.k. journalister och politiker vill flytta fokus från det (enl. polisen) mer allvarliga hotet: Importerade terrorister, som dödar och lemlästar i islams namn.
Citera
2017-09-22, 12:23
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Svenska s.k. journalister och politiker vill flytta fokus från det (enl. polisen) mer allvarliga hotet: Importerade terrorister, som dödar och lemlästar i islams namn.

Jo det är sant. Men att de för att lyckas tvingas gå till det extrema Nazisthotet tyder på ett stort mått av desperation.

Vad är nästa avledningsmanöver? Terrordåd? Krig?
Det börjar bli tomt på möjliga avledningsmöjligheter i mediekriget.
Citera
2017-09-22, 12:39
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Jo det är sant. Men att de för att lyckas tvingas gå till det extrema Nazisthotet tyder på ett stort mått av desperation.

Vad är nästa avledningsmanöver? Terrordåd? Krig?
Det börjar bli tomt på möjliga avledningsmöjligheter i mediekriget.
"Nazister", Trump & "Ryssland" är det som gäller just nu. Samt att mångkulturen har misslyckats för att "de rika" smiter undan skatt. Jag har också svårt att se vad nästa syndabock skulle kunna bli.
Citera
2017-09-22, 14:33
Medlem
orrtupps avatar
Jens Ganman har skrivit en mycket intressant bloggpost om Public service, främst SR där vi bland annat får ta del av redaktions och fikarumssnack. Exemplet med godisklubben var onekligen intressant även om det bara är en parentes. Så här gick det när det kom fram att Ganman hade gjort sig lustig över en godisklubb på redaktionen.

Citat:
J anser att jag ”hängt ut” Sveriges Radio i sociala medier genom att ironisera över godisklubben. Jag försöker förklara att jag inte har nåt emot klubben i sig men att jag tycker att det är ett symptom på nåt större; att det saknas en seriös diskussion om journalistik i huset. Flera kollegor ansluter sig till bråket och stämningen blir upprörd. Det talas om ”knivhugg” i ryggen och jag förstår att den där klubben är ett betydligt känsligare kapitel än jag först trott.
Det slutar med att J stormar iväg från vårt möte och skriker i korridoren: ”JÄVLA IDIOT!”, nåt som får många av våra kollegor att stelna till. Såna utbrott är inte särskilt vanliga på SRJ. Här tycker man om konsensus och det är nog därför jag ses som ett sånt orosmoment.

Dessutom blir man lite nyfiken på vem det här kan vara. "Ett toppnamn" som funderar på att gå över till alternativmedia?

Citat:
En morgon ringer telefonen när jag är i Stockholm och jobbar. Det är en av public service-koncernens populäraste programledare som hör av sig och, mycket artigt, undrar om jag vet hur en av landets största ”alternativa” opinionssajter finansieras?

”Ska ni göra ett knäck på dem?” undrar jag.

”Nej”, säger personen ifråga. ”Jag frågar för egen del.”

Programledaren berättar sen att den ”alternativa” sajten vill värva henne och att det verkar finnas ekonomiska förutsättningar för det hela. Hon vill dock veta exakt var pengarna kommer ifrån, men tycker sig inte få helt klara svar på den punkten (alltså av sajtägarna). Jag förklarar att jag har dålig koll på hur just den här sajten finansieras och sen säger jag det jag reflexmässigt känner:

”Om nån som du, ett av företagets absoluta toppnamn, kan tänka dig att hoppa över till en ‘oberoende’ nyhetsförmedlare med betydligt färre läsare, tittare och lyssnare… då måste situationen på Sveriges Radio vara ganska outhärdlig?”

Reportern svarar med ett dystert:

”Ja.”

Mycket intressant och härligt lång läsning så här på Fredagen.

https://jensganman.wordpress.com/201...ardeavgrunden/
Senast redigerad av orrtupp 2017-09-22 kl. 14:41.
Citera
2017-09-22, 15:53
Medlem
longbow4ys avatar
Ganman förklarar varför:

Citat:
Men varför blir det så här, då…? Varför har public service (enligt mig) blivit så kasst och vinklat? Är det en konspiration?
....
Det är nog snarare så att mycket av den politiska aktivism som blommar ut i etern bottnar i nåt mer allmänt. Det bottnar i att Sverige som land – sen länge – bestämt sig för att vara ett ”mångkulturellt samhälle”. Något som bestämdes redan på 1970-talet. Det var en politisk vision.

Socialdemokratin hade byggt klart folkhemmet och avskaffat underklassen och nu skulle den modellen gå på export till andra länder. Samtidigt skulle invandrare komma till Sverige och berika oss; de skulle bli en del av det skandinaviska idelsamhället. Det vill säga Pygmalion, My Fair Lady, Eliza och Dr Higgins.

Det där låter cyniskt, jag är medveten om det, men jag tror verkligen att mycket av det vi ser i Sverige idag har sin grund i vår kollektiva vilja att berätta för resten av världen ”hur man gör”. Inte minst när det gäller invandring och integration. Vi är ett bror duktig-folk. Vårt välstånd förvandlade oss till detta.

Bror duktig syndromet?
Citera
2017-09-22, 16:14
Medlem
rough-justices avatar
Citat:
Ganman förklarar varför:

Bror duktig syndromet?

Egentligen är det rätt absurt att man på Sveriges Radios väggar har kollage med rasifierade människor som sägs exemplifiera den berikande mångfalden i dagens Sverige. Som jag förstår av Jens Ganman fanns det inget kollage med bilder på Richard Aschberg, Peter Wolodarski, Helle Klein, Göran Greider, Svante Weyler på väggarna. Fast det är klart då hade ju SKAM (Svenska Kommittén mot Antisemitism) kommit ut ur gömmorna och ropat "Antisemitism på Sveriges Radio. Antisemitiska konspirationsteorier sprids på statlig myndighet. Fy!".
Citera
2017-09-22, 17:46
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rough-justice
Egentligen är det rätt absurt att man på Sveriges Radios väggar har kollage med rasifierade människor som sägs exemplifiera den berikande mångfalden i dagens Sverige.

Om alla är curlade och ingen kan säga ifrån att kejsaren är naken blir hovet väldigt stort.

Oj vad det kommer göra ont när verkligheten gör sig påmind. När allt brister,
Noterat att många PK aktivister gärna refererar till Boye men nu passar jag på att citera en dikt som passar perfekt i sammanhanget, med några små ändringar

Citat:
Ja visst gör det ont när lögner brister.
Varför skulle annars sanningen tveka?
Varför skulle all vår heta längtan
bindas i det frusna bitterbleka?
Höljet var ju knoppen hela vintern.
Vad är det för nytt, som tär och spränger?
Ja visst gör det ont när lögner brister,
ont för det som växer
och det som stänger.

Ja nog är det svårt när lögner faller.
Skälvande av ängslan tungt de hänger,
klamrar sig vid media sväller, glider -
tyngden drar dem neråt, hur de klänger.
Svårt att vara oviss, rädd och delad,
svårt att känna djupet dra och kalla,
ändå sitta kvar och bara darra -
svårt att vilja stanna
och vilja falla.

Då, när det är värst och inget hjälper,
Brister som i jubel trädets knoppar.
Då, när ingen rädsla längre håller,
faller i ett glitter kvistens droppar
glömmer att de skrämdes av det nya
glömmer att de ängslades för färden -
känner en sekund sin största trygghet,
vilar i den tillit
som skapar världen.
Citera
2017-09-22, 20:48
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Jo men inte bara det (även om det är en viktig del av nazifokuseringen) lika viktigt tror jag att dessa nyttiga nazi-idioter fungerar som en säkerhetsventil.

Politikerna, journalisterna och kulturvänstern är förmodligen innerst inne som alla andra både skrämda av och förargade på det skenande våldet, parallellsamhällen, korruptionen, stenkastning mot blåljuspersonal, terrorattacker mm mm.

Samtidigt är de pga sin värdegrund förhindrade att ge uttryck för den oron och ilskan vilket förmodligen är extra plågsamt för känslostyrda konstnärssjälar.

Då kommer några hundra småkriminella low lifes som en skänk från ovan. Då kan man få utlopp för den uppdämda ilskan och rädslan, då kan man kollektivt få släppa fram sitt hat, då behövs ingen relativisering eller förståelse för olycklig barndom. Primitivt hat blir plötsligt en dygd, den som hatar mest är godast. "Det goda hatet", det känns säkert skönt.
Citera
2017-09-23, 07:41
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Jo men inte bara det (även om det är en viktig del av nazifokuseringen) lika viktigt tror jag att dessa nyttiga nazi-idioter fungerar som en säkerhetsventil.

Politikerna, journalisterna och kulturvänstern är förmodligen innerst inne som alla andra både skrämda av och förargade på det skenande våldet, parallellsamhällen, korruptionen, stenkastning mot blåljuspersonal, terrorattacker mm mm.

Samtidigt är de pga sin värdegrund förhindrade att ge uttryck för den oron och ilskan vilket förmodligen är extra plågsamt för känslostyrda konstnärssjälar.

Då kommer några hundra småkriminella low lifes som en skänk från ovan. Då kan man få utlopp för den uppdämda ilskan och rädslan, då kan man kollektivt få släppa fram sitt hat, då behövs ingen relativisering eller förståelse för olycklig barndom. Primitivt hat blir plötsligt en dygd, den som hatar mest är godast. "Det goda hatet", det känns säkert skönt.

Svensk massmedias beteende kan om man vill liknas vid de obligatoriska två minuterna hat per dag, som det författats om. De fåtaliga nazisterna i Sverige får här i det mångkulturella Sverige tjäna samma syfte som Oceaniens fiender. Självklart spelar inte bara nazisterna denna roll, det gör alla som inte odelat hyllar mångkulturen. Nazisterna är bara bäst på att vara fiender. Dem kan man hata utan varje reflektion. De få nazisterna kan hatas hämningslöst och förbehållslöst. De har inget värde, för att låna mångkulturalisternas egna ord. De är inte lika oss andra. De är undantaget som bekräftar regeln. Nog för att svenskar i gemen genom får sin beskärda del av hatet från de goda, i egenskap av att blott och bart vara svenskar i sitt eget land, men det är svårt att direkt öga mot öga hämningslöst hata grannar och vänner och släktingar, trots att de ibland sviktar i tron.

När det gäller nazisterna, ska man inte låta sig luras att gå i svaromål när drevet mot dessa usla få går. Inte låta sig luras att börja argumentera allt för häftigt mot mångkulturalisterna. I vart fall måste jag ibland bita mig själv i tungan. En del av syftet med nazi-fixeringen i svensk media är enligt min uppfattning nämligen, att om möjligt upptäcka dem som tar pratet om allas lika värde lite för bokstavligt. För det är ju så, att försvarar jag tanke- och yttrandefrihet och demonstrationsrätt och sånt, och denna rätt också ska gälla för nazister, så måste också jag vara nazist. Det är en mångkulturell självklarhet. Simpelt trick av media och andra, men det är ju så det funkar, tyvärr.

I övrigt måste jag säga att sedan jag flyttat hem permanent i juni i år, har jag drabbats av en stor trötthet. Det är så klart bara hur bara jag upplever det, men det känns verkligen som att det överallt i massmedia är ett evigt hällregn av propaganda och det känns som att jag vandrar i djup gyttja, såndär gyttja som när man drar upp stöveln för att ta ännu ett steg, så suger det liksom och det kommer ett slurpande ljud som avslutas tvärt med ett ljudligt - PLOPP! - när man äntligen får upp stöveln.

Så upplever jag dagens Sverige. Det gäller inte bara mångkultur- och invandringsfrågorna, det gäller inte bara massmedia det gäller en del annat också, men det är så tydligt att nåt är så inåt helvete fel med just de nämnda delarna av Det Nya Sverige. Det är tråkigt och jag blir så trött av det. Bäst känns det när jag medvetet håller mig själv okunnig. Och varför ska jag bry mig? Jag har det ju bra. Min familj, mina anhöriga och vänner har det ju bra. Det är ju direkt nedbrytande för den egna moralen att ta del av svensk så kallad nyhetsförmedling. Och är kanske det ett av syftena med all usel propaganda, att få oss att ge upp och bara acceptera det som är? Genom att dränka oss i mångkulturens propaganda. De få undantag som avhandlas i den här tråden väger inte upp min upplevelse av att vandra i gyttja samtidigt som jag översköljs av ett surt mångkulturellt hällregn.
Citera
2017-09-23, 08:34
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp

Jo. Det känns nog skönt på samma sätt som att kissa i byxorna. Att vara rädd för något och rikta sin till hat transformerade rädsla och ilska mot någon annan är irrationellt. Politiker är dom som är valda att utöva makten, och har makten att göra någonting åt det. Men istället gör dom ingenting. Men alla vet vad som behöver göras.

Det är som om att bli arg när man hämtar på dagis om några andra barns än ens egna säger "titta vilken smällfet gubbe" och pekar; och att i den ilskan för att andra barn pekar på att ett livsstilsbyte vore nödvändigt gå hem och slå sina egna barn.

Svenska politiker har i sin "allas lika värde"-iver glömt sin egen etniskt svenska befolkning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in