Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-22, 00:05
  #44581
Medlem
ImAFlirts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maiden1666
Hjälp jag är en fisk (2000)
http://www.imdb.com/title/tt0168856/?ref_=nv_sr_1

Handlar om tre barn som dricker ett elixir som gör dem till fiskar (nåja en fisk, en sjöstjärna och en manet) och försöker leta efter en motmedlet som ska göra dem till människor igen inom 48 timmar!

Rätt så okej film!

5/10
Haha fan den filmen minns man. Älskade den som barn.
Vet inte om man skulle våga se den, filmer man såg som barn har inte alltid varit så bra när man besökt dem vid vuxen ålder...
Citera
2017-09-22, 10:37
  #44582
Medlem
Arlorks avatar
The Talented Mr. Ripley (1999)

Ripley hankar sig fram i New York, och lever i en källarlägenhet.. Ripley har en kavaj från ett universitet på sig (vid ett solonummer som pianist) får Herbert Greenleaf för sig att han är bekant med sig själv och sin frus son, Dickie. Istället för att påpeka missförståndet svarar han att han verkligen är Dickies universitetsbekant. Trots att han aldrig träffat honom.

Herbert erbjuder Ripley att, som tjänst för 1000 dollar, åka till Italien där Dickie uppehåller sig och hämta hem honom. Filmen utspelar sig under 1950-talet och 1000 dollar var av betydligt mycket större värde då än nu. Så Ripley går med på uppdraget och åker till Italien.

Det är i Italien som man får ett bättre perspektiv av Ripley. Hans första steg är att kartlägga Dickies intressen bl a jazzmusik som han knappt förstår präntar han in för att kunna komma nära inpå honom. När han presenterat sig genom en ”slump” vid stranden i en by förklarar han det som att han känt Dickie sedan tidigare. Dickie förstår inte riktigt men bjuder hem honom och väl där röjer sig Ripley.

Filmen är rakt på och det tar inte särskilt lång tid innan det uppdagas vilken störd människa Ripley är. Han inkräktar, begår våldsbrott och manipulerar allt i syfte att uppnå samma levnadsstandard som Dickie gjorde. Därtill finns det en sublim homosexuell ådra från Ripleys håll, vilket inte bekräftas. Han säger själv vid ett tillfälle att han är ”förälskad” i Dickies liv. Därtill utvecklar Dickie ett annat perspektiv och konfronterar honom. Exempelvis huruvida han verkligen ens tycker om jazz eller om det bara var i avsikt att leva genom honom. Eller om han verkligen kände Ripley på universitetet. Ripley förstår inte hur det ligger till, och att konflikten var oundviklig.

Betyg: 6.5/10
Citera
2017-09-22, 12:32
  #44583
Medlem
nudebrainsurgeons avatar
Killing Gunther, 2017. En komisk mockumentär om ett gäng kontraktmördare som ska mörda den bäste kontraktmördaren, Gunther(Arnold Schwarzenegger). Lite The Office möter något annat(edit; office möter Reno911 kanske), rätt förutsägbar, är man ute efter realism ska man inte se den. Betydligt bättre än Killing Hasselhof, dock är Arnold en fruktansvärt dålig sångare jämfört med Hasselhof, tror jag(har inte hört Hasselhof men har för mig han gett ut någon låt, det kommer aldrig Arnold göra).

Jag gillar sån här humor, fånigt och roligt, 8/10.

Trailer för er som missat den: https://www.youtube.com/watch?v=GeLp9-k9-LQ
__________________
Senast redigerad av nudebrainsurgeon 2017-09-22 kl. 12:54.
Citera
2017-09-22, 17:40
  #44584
Medlem
Geomeisters avatar
Waterworld | Året var 1995
http://www.imdb.com/title/tt0114898/?ref_=nv_sr_1

Angry Video Game Nerd nämnde denna film i ett av sina klipp. En film man hörde mycket om på 90-talet, men sällan sedan dess. Själv minns jag en konversation två vänner hade way back when om just Waterworld och hur det då varit världens dyraste film att göra (vet dock inte om det stämmer..). Dom lät så mogna och vuxna just då. Jag satt bara och lyssnade.

Något har under en tid dragit mig mot just Waterworld. Jag har sett den förut och gillade den, men knappast någon favorit. Ändå har bakhuvudet inte viljat släppa så nu blev det av.

Idén bakom denna film gillar jag och med tanke på dagens miljöproblem är det faktist inte så overkligt heller. Filmens vyer och känsla överlag finns inte mycket att klaga. Effekterna håller även dom, för det mesta. Kevin Kostner gillar jag också i denna, men en del scener är så daterade och bara onödiga. Bidrar inte med något alls.

Smokers är "dom" onda och det är en festlig idé det också. Dom bidrar med en del charm och roliga actionscener, men det blir för mycket och dom går för långt. Alldeles för mycket av filmen är baserad kring dessa smokers. Jag hade hellre sett att filmen tagit en annan inriktning istället för "typiska storslagen 90-tals action" och fokuserat på annat. Mer av en äventyrsfilm som man inte riktigt vet vart det leder. Det är inte hemskt, men gör att filmen aldrig lyfter dit den kanske skulle kunna gått.

Trots några vårtor i filmen här och där gillar jag ändå denna film. Mår bättre nu än innan jag såg den. Inget mästerverk eller något man måste se, men jag gillar den för vad den är.

Betyg?
Citera
2017-09-22, 23:00
  #44585
Medlem
Geomeisters avatar
The American President | Året var 1995
http://www.imdb.com/title/tt0112346/?ref_=nv_sr_1

Jag var totalt omedveten om det, men skaparna bakom "A Few Good Men" som jag såg nyligen är även bakom denna. Likheterna finns. Många kända skådespelare, genomgående bra skådespel (Michael J. Fox är med och spelar snarlik roll han har i Spin City som startade året efter denna film.. Finns det något samband?) och istället för armén möter rättegångsrummet är det politiken möter kärlekslivet.

Denna lilla humorn som finns fungerar och "hinten" till politiska spelet som är värre idag än 1995 fungerar fint. Själv handlingen intresserar mig dock marginellt. Det är för lite romantik och speciellt drama för att påverka mig emotionellt.


Filmen överlag är välgjord och har bra musik. Godkänd, men inte riktigt min kopp av té.

Betyg?
Citera
2017-09-23, 10:06
  #44586
Medlem
skreks avatar
Raising Cain (1992)

Ojämne Brian De Palma har gjort en film om en barnpsykolog som är besatt av att samla ihop barn (utan föräldrarnas tillstånd vilket innebär mord och olagligheter) för ett förbjudet experiment.

Filmen är skitkonstig. Den är skitsvår att ta på allvar, jag har svårt att avgöra om det är tänkt som en slags svart komedi eller en mörk psykologisk thriller/rysare. För det första spelar John Lithgow över som tusan och dessutom har han ett lite serietidningsaktigt utseende dessutom med gummiansikte som gör att han ser ut som han gör olika fåniga grimaser precis hela tiden. Dessutom finns det en del andra saker som är rätt komiska men det är omöjligt att avgöra om det är ofrivilligt eller tänkt så.

Handlingen är märklig, på samma gång alldeles förutsägbar som helt oförutsägbar. I det stora hela listar jag redan efter några minuter ut den stora twisten, men vägen till avslöjandet är full av en massa random knäppa infall. Hallucinationer, drömmar och verklighet blandas men inte på ett bra sätt som skapar en suggestiv stämning utan på ett sätt som gör att man tänker wtf mer än en gång.

En film jag inte blir klok på. På gott och ont.
Citera
2017-09-23, 14:05
  #44587
Avstängd
Iwannakissrihannas avatar
Maleficent (2014)

Filmen var spännande och snyggt gjord. Läcker att se på och en fin film. Hur går från ond till god. Filmen är älskvärld och så episk! Sedan var den inte så krävande heller. Jag får ut glädje av filmen. Riktigt bra slut.

8/10
Citera
2017-09-23, 14:48
  #44588
Avstängd
Iwannakissrihannas avatar
Begotten (1991)

Blodig, och det är synd att den är så dåligt filmad att man inte ser någonting knappt och jag hade gärna viljat ha filmen i färg. Nu är den helt osebar och bör undvikas till varje pris.

1/10
Citera
2017-09-23, 15:07
  #44589
Medlem
Geomeisters avatar
Legends of the Fall | Året var 1994
http://www.imdb.com/title/tt0110322/?ref_=nv_sr_1

7,5 / 10 på IMDB? Oscarvinnande film? Har jag sett samma film som alla andra?

Det här är en travesti till film. Det känns som en långdragen såpopera som man efteråt sammanställt till en enda film. Den är "episk" med fina vyer och storslagen musik, men handlingen är samtidigt slumpmässig och ofta bara dålig.

Filmen berättas mycket genom olika berättarröster som skär sig med övriga filmen. Ibland är det så dåligt att man bara kan skratta åt det hela.

Brad Pitts karaktär är huvudperson (dock är många andra med mycket så han är inte i fokus jämt). Han känns som en paraodi på Quentin Tarantinos figurer i en film där det inte platsar alls. Gör lite som han vill och är totalt missplacerad gentemot alla andra.

Mycket händer längs filmen. Ibland med hyfsat skådespel. Andra gånger med dåligt eller så känns allt bara överdrivet. Filmen är ganska lång. Ja, men jag såg Waterworld häromdagen och den gick fort. Den var en fröjd att se gentemot denna film som aldrig ville ta slut.

Om någon gillar denna film och tycker det är över "godkänd" skulle jag gärna vilja läsa varför. För er som inte sett denna film? Undvik!

Betyg?
Citera
2017-09-23, 21:35
  #44590
Medlem
Geomeisters avatar
Assault on Precinct 13 | Året var 1976
http://www.imdb.com/title/tt0074156/?ref_=nv_sr_2

Jag märkte snabbt att denna film hade limiterad budget. Actionscenerna är mycket tveksamma och ser ofta billiga ut. Handlingen känns lite tveksam och skådespeleriet (speciellt i första halvan av filmen känns ofta tveksamt). Såååå... Skitfilm? Gladligen inte!

Kan tänka mig att det här blivit en rejäl kultfilm genom åren. Actionscenerna är det inte speciellt hög nivå på, men en del är fyndiga och andra råa på ett sätt dom flesta större produktioner inte skulle vara.

Musiken är skön och välanvänd trots att den är begränsad. Det är inget storslaget John Williams-verk här inte, men fungerar fint. Första halvan är lite diskuterbar, men andra halvan blir mer på riktigt och mer spännande. Överlag bättre skådespel också.

En rätt charmig rulle ändå.

Betyg?
Citera
2017-09-23, 22:50
  #44591
Medlem
Millennium Actress
Fängslande småsurrealistiskt drama som hyllar japansk film. Ett bevis på varför regissörens tidiga bortgång var en förlust för filmvärlden.

8/10
Citera
2017-09-24, 08:45
  #44592
Medlem
Arlorks avatar
Det femte elementet 1997

Det femte elementet är en i mitt tycke välregisserad sciencefictionfilm, med tanke på att den är från .97. Frånvaron av hyfsade CGI-effekter stör mig inte. Dessutom är det bra skådespelare i filmen: Korban Dallas spelas av Bruce Willis vars yrke är taxichaufför. Egentligen är han inte särskilt nöjd med det arbetet heller. Själva intrigen börjar när en kvinna faller in genom taket på hans bil. Nu bör man ha i åtanke att bostäderna är byggda i stil med Star Wars. Dvs relativt höga. Kvinnan kallas för Leeloo och spelas av Mila Jovovich.

Leeloo är tillverkad av DNA-frekvenserna av en rest av ett Mondochawanskt rymdskepp. Vad som finns kvar av varelsen är en hand som leder till skapandet av det femte elementet. I detta fall blir det Leeloo. Emellertid har hon ingen vidare lust att stanna kvar i laboratoriet och hon tar sig därifrån. Genom att hoppa från en ventilationslucka ramlar hon rakt in i Dallas taxi. Hon säger att hon behöver besöka Vito Cornelius.

Det visar sig för Dallas att världen riskerar att bli förstörd av dom onda Mangalorena. För att hindra undergången ger sig Dallas och Leeloo ut i en jakt efter dom ”vanliga” stenarna som utgör element. Efter sig har dom Jean-Baptiste Emanuel Zorg (Gary Oldman) och sina legosoldater.

Mycket action, men också en hel del känsla av dramat och relationen som utvecklas mellan Leeloo och Dallas gör filmen mer trevlig. Filmen håller samma kvalité under tiden den utvecklas. Filmen är inte särskilt krävande att se på heller. Ibland är filmen humoristisk, även om den kanske saknar något större filosofiskt värde så är den så pass underhållande att jag ger den 6.5/10 i betyg.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback