• 28 519 online
  • 1 123 348 medlemmar
  • 58 320 092 inlägg
Igår, 14:01
Medlem
jsa86-xs avatar
Har precis sett Tokstollen av Jean-Luc Godard http://www.imdb.com/title/tt0059592/?ref_=nv_sr_1

Har tidigare sett Till sista andetaget, föraktet och week end utav Jean-Luc Godard och inte fastnat för honom, haft vissa funderingar på att ge upp om honom, men han ju trots allt regisserat otroligt många filmer så någon gång måste man väl hitta rätt.

Och fyfan, vad rätt detta blev. Är helt lyrisk över vad jag nyss sett. En vild och galen film samt drömliknande och helt fantastisk.

Betyg = 4/5
Citera
Igår, 15:51
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jsa86-x
Har precis sett Tokstollen av Jean-Luc Godard http://www.imdb.com/title/tt0059592/?ref_=nv_sr_1

Har tidigare sett Till sista andetaget, föraktet och week end utav Jean-Luc Godard och inte fastnat för honom, haft vissa funderingar på att ge upp om honom, men han ju trots allt regisserat otroligt många filmer så någon gång måste man väl hitta rätt.

Och fyfan, vad rätt detta blev. Är helt lyrisk över vad jag nyss sett. En vild och galen film samt drömliknande och helt fantastisk.

Betyg = 4/5
Så olika det kan bli.
Jag gillade den inte alls.
Kändes som följde ett manus, halvvägs, och sedan bara sprang och jönsade sig.
Citera
Igår, 19:12
Medlem
Rofers avatar
Perfetti sconosciuti (2016). Handlar om några italienare som under en parmiddag får den briljanta idén att alla lägger upp sina mobiler på bordet och läser högt alla meddelanden, samt svarar alla samtal med högtalaren på. För att bevisa att ingen har något att dölja.
Det går sådär kan man säga.

Tyckte klippningen var en aning snabb, men det förmedlade faktiskt deras samtal rätt väl. En film som försöker berätta något om vår samtid och hur frisinnade vi tror oss vara. Fungerade ändå rätt bra tycker jag. Dessutom är det trevligt med bra filmer som utspelar sig i "ett rum". Rekommenderas.
4/5.
Citera
Igår, 22:03
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Ben Hur (2016)

Varför gör man en nyinspelning på en av världens, genom tiderna, bästa filmer ?
Man måste ju redan på planeringsstadiet insett att det bara kommer bli en blek kopia på orginalet, som snart glöms bort.

Storslagna scener, javisst, utmärkt foto, javisst.

Det märkliga var att man gjort om slutet till ett slut man hade kunnat vänta sig i en film från 1959,
.

Kanske hade jag tyckt om den om den inte haft en förlaga, vet inte, det kan vi aldrig få reda på.
3/5
Citera
Igår, 22:16
Medlem
Hjälp jag är en fisk (2000)
http://www.imdb.com/title/tt0168856/?ref_=nv_sr_1

Handlar om tre barn som dricker ett elixir som gör dem till fiskar (nåja en fisk, en sjöstjärna och en manet) och försöker leta efter en motmedlet som ska göra dem till människor igen inom 48 timmar!

Rätt så okej film!

5/10
Citera
Idag, 00:05
Medlem
ImAFlirts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maiden1666
Hjälp jag är en fisk (2000)
http://www.imdb.com/title/tt0168856/?ref_=nv_sr_1

Handlar om tre barn som dricker ett elixir som gör dem till fiskar (nåja en fisk, en sjöstjärna och en manet) och försöker leta efter en motmedlet som ska göra dem till människor igen inom 48 timmar!

Rätt så okej film!

5/10
Haha fan den filmen minns man. Älskade den som barn.
Vet inte om man skulle våga se den, filmer man såg som barn har inte alltid varit så bra när man besökt dem vid vuxen ålder...
Citera
Idag, 10:37
Medlem
Arlorks avatar
The Talented Mr. Ripley (1999)

Ripley hankar sig fram i New York, och lever i en källarlägenhet.. Ripley har en kavaj från ett universitet på sig (vid ett solonummer som pianist) får Herbert Greenleaf för sig att han är bekant med sig själv och sin frus son, Dickie. Istället för att påpeka missförståndet svarar han att han verkligen är Dickies universitetsbekant. Trots att han aldrig träffat honom.

Herbert erbjuder Ripley att, som tjänst för 1000 dollar, åka till Italien där Dickie uppehåller sig och hämta hem honom. Filmen utspelar sig under 1950-talet och 1000 dollar var av betydligt mycket större värde då än nu. Så Ripley går med på uppdraget och åker till Italien.

Det är i Italien som man får ett bättre perspektiv av Ripley. Hans första steg är att kartlägga Dickies intressen bl a jazzmusik som han knappt förstår präntar han in för att kunna komma nära inpå honom. När han presenterat sig genom en ”slump” vid stranden i en by förklarar han det som att han känt Dickie sedan tidigare. Dickie förstår inte riktigt men bjuder hem honom och väl där röjer sig Ripley.

Filmen är rakt på och det tar inte särskilt lång tid innan det uppdagas vilken störd människa Ripley är. Han inkräktar, begår våldsbrott och manipulerar allt i syfte att uppnå samma levnadsstandard som Dickie gjorde. Därtill finns det en sublim homosexuell ådra från Ripleys håll, vilket inte bekräftas. Han säger själv vid ett tillfälle att han är ”förälskad” i Dickies liv. Därtill utvecklar Dickie ett annat perspektiv och konfronterar honom. Exempelvis huruvida han verkligen ens tycker om jazz eller om det bara var i avsikt att leva genom honom. Eller om han verkligen kände Ripley på universitetet. Ripley förstår inte hur det ligger till, och att konflikten var oundviklig.

Betyg: 6.5/10
Citera
Idag, 12:32
Medlem
nudebrainsurgeons avatar
Killing Gunther, 2017. En komisk mockumentär om ett gäng kontraktmördare som ska mörda den bäste kontraktmördaren, Gunther(Arnold Schwarzenegger). Lite The Office möter något annat(edit; office möter Reno911 kanske), rätt förutsägbar, är man ute efter realism ska man inte se den. Betydligt bättre än Killing Hasselhof, dock är Arnold en fruktansvärt dålig sångare jämfört med Hasselhof, tror jag(har inte hört Hasselhof men har för mig han gett ut någon låt, det kommer aldrig Arnold göra).

Jag gillar sån här humor, fånigt och roligt, 8/10.

Trailer för er som missat den: https://www.youtube.com/watch?v=GeLp9-k9-LQ
Senast redigerad av nudebrainsurgeon Idag kl. 12:54.
Citera
Idag, 17:40
Medlem
Geomeisters avatar
Waterworld | Året var 1995
http://www.imdb.com/title/tt0114898/?ref_=nv_sr_1

Angry Video Game Nerd nämnde denna film i ett av sina klipp. En film man hörde mycket om på 90-talet, men sällan sedan dess. Själv minns jag en konversation två vänner hade way back when om just Waterworld och hur det då varit världens dyraste film att göra (vet dock inte om det stämmer..). Dom lät så mogna och vuxna just då. Jag satt bara och lyssnade.

Något har under en tid dragit mig mot just Waterworld. Jag har sett den förut och gillade den, men knappast någon favorit. Ändå har bakhuvudet inte viljat släppa så nu blev det av.

Idén bakom denna film gillar jag och med tanke på dagens miljöproblem är det faktist inte så overkligt heller. Filmens vyer och känsla överlag finns inte mycket att klaga. Effekterna håller även dom, för det mesta. Kevin Kostner gillar jag också i denna, men en del scener är så daterade och bara onödiga. Bidrar inte med något alls.

Smokers är "dom" onda och det är en festlig idé det också. Dom bidrar med en del charm och roliga actionscener, men det blir för mycket och dom går för långt. Alldeles för mycket av filmen är baserad kring dessa smokers. Jag hade hellre sett att filmen tagit en annan inriktning istället för "typiska storslagen 90-tals action" och fokuserat på annat. Mer av en äventyrsfilm som man inte riktigt vet vart det leder. Det är inte hemskt, men gör att filmen aldrig lyfter dit den kanske skulle kunna gått.

Trots några vårtor i filmen här och där gillar jag ändå denna film. Mår bättre nu än innan jag såg den. Inget mästerverk eller något man måste se, men jag gillar den för vad den är.

Betyg?
Citera