Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-09-15, 16:02
  #25
Medlem
Jag gissar på att du satt strömkabel rätt in i grafikkortsuttaget och kortslutit kortet förevigt.

Ser du ett brännt område stort som en gammal femma på kortet?
Citera
2017-09-15, 19:50
  #26
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlss00n
nätaggets fläkt snurrar kort dock händer inget mer
Hur är det med återkoppling från alla svar här ovanför?

Saknades det några distanser? Sattes det dit nåt annat istället? Är det nån för mycket? var moderkortet kortslutet och isåfall ungefär var?

Lägg gärna upp en stor, skarp, tydlig bild på hur datorn ser ut inuti, så man kan se hur det är monterat.

Lägg gärna upp bild på io-panelen baktill också, den där med alla anslutningarna, det förekommer att metallflärpar som ska ligga an mot sargen tryckts bakåt/utåt och spretar in i usb-kontakter.

Fabrikat och modell på nätagget? Är det ett lågkvalitativt nätagg kan en av dess "rails" vara bränd efter eventuell kortslutning, t.ex den 12v som levererar ström till processorn.

Vad är det för processorkylare? Är den kopplad rätt?

Varför funkar inte en av chassifläktarna? Har du tagit reda på det?

Har du satt rätt på frontpanelskontakterna, d.v.s det där med + och - på dem? Inte satt fel på PWRLED och PWR?

Sitter minnesmodulerna itryckta ordentligt? Tittat i kontaktlisterna om pinnar däri blivit sneda? Syns rivmärken på kontaktblecken?

Eftersom det är ett asus moderkort, har du vänt strömkontakten till processormatningen rätt? De med 4-pin kontakt är (eller har varit) dåligt nycklade på en del modeller och strömkontakten går vända åt flera håll.

Bara som övrig upplysning, nätagget är rejält överwattat. Datorn kan inte använda mer än 300w, vad ska du med de överskjutande 500 watten till? Ett kvalitativt nätagg på ca 450-550w hade räckt gott&väl.
Citera
2017-09-17, 09:57
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluis
Jag gissar på att du satt strömkabel rätt in i grafikkortsuttaget och kortslutit kortet förevigt.

Ser du ett brännt område stort som en gammal femma på kortet?
Nej det har jag inte, däremot satte jag in fel 4pin i strömuttaget till processorn, fläkten snurrar ändå iofs och hittar inget bränt någonstans, kollat på kondingarna med
Citera
2017-09-17, 11:42
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Hur är det med återkoppling från alla svar här ovanför?

Saknades det några distanser? Sattes det dit nåt annat istället? Är det nån för mycket? var moderkortet kortslutet och isåfall ungefär var?

Lägg gärna upp en stor, skarp, tydlig bild på hur datorn ser ut inuti, så man kan se hur det är monterat.

Lägg gärna upp bild på io-panelen baktill också, den där med alla anslutningarna, det förekommer att metallflärpar som ska ligga an mot sargen tryckts bakåt/utåt och spretar in i usb-kontakter.

Fabrikat och modell på nätagget? Är det ett lågkvalitativt nätagg kan en av dess "rails" vara bränd efter eventuell kortslutning, t.ex den 12v som levererar ström till processorn.

Vad är det för processorkylare? Är den kopplad rätt?

Varför funkar inte en av chassifläktarna? Har du tagit reda på det?

Har du satt rätt på frontpanelskontakterna, d.v.s det där med + och - på dem? Inte satt fel på PWRLED och PWR?

Sitter minnesmodulerna itryckta ordentligt? Tittat i kontaktlisterna om pinnar däri blivit sneda? Syns rivmärken på kontaktblecken?

Eftersom det är ett asus moderkort, har du vänt strömkontakten till processormatningen rätt? De med 4-pin kontakt är (eller har varit) dåligt nycklade på en del modeller och strömkontakten går vända åt flera håll.

Bara som övrig upplysning, nätagget är rejält överwattat. Datorn kan inte använda mer än 300w, vad ska du med de överskjutande 500 watten till? Ett kvalitativt nätagg på ca 450-550w hade räckt gott&väl.
lägger upp bilder sen, nättagget är 700w skrev fel, anledningen är att jag hade ett 550 innan som gick sönder när jag körde krävande spel, länge sedan och jag visste inget om hur mycket jag behövde, tror dock det gick sönder pga överhettning
Citera
2017-09-22, 12:36
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlss00n
hej, jag köpte nyss nytt grafikkort,moderkort,processor.. kopplat in allt i chassit men nu startar inte datorn...startknappen lyser samma sekund jag trycker ner den och nätaggets fläkt snurrar kort dock händer inget mer.. vad bör jag kolla/testa? (testat ta bort ram/grafikkort)

detta har jag i:

Intel Core i5-4670K
Socket-LGA1150, Quad Core, 3.4GHz, 6MB, 84W, HD4600, Boxed w/fan, Haswell

8,00GB Dual-Channel DDR3 @ 665MHz (9-9-9-24)

Kingston ValueRAM DDR3 1600MHz 8GB
2x4GB 1600MHz (PC3-12800) DDR3 CL11 SR x8

ASUS B85M-G, Socket-1150
Moderkort, m-ATX, B85, DDR3, 1xPCIe-x16, VGA, DVI, HDMI, Haswell

W2343 (1920x1080@59Hz)

geforce gtx 1060 palit 3gb

931GB Hitachi HDS721010CLA332 (SATA)

Nätaggregat 800w

Kolla pinsen i socketen först och främst 🤔. Såg du glömt distanserna. Då e troligen moderkort rökt 😔
__________________
Senast redigerad av Jens86 2017-09-22 kl. 13:24.
Citera
2017-09-22, 13:08
  #30
Medlem
Prova med en annan power supply. Jag hade en delicato nånting det var den som skapade detta problem för mig.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback