Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-09-18, 20:38
  #13
Medlem
Vad är det för typ av syra som kastas? Smälter huden direkt eller hinner man tvätta med vatten inom ett par minuter? Nu har väl dessa människor inga problem att få tag i vapen och dylikt, men det vore kanske en idé att kräva någon slags licens för att få tag på kemikalierna (om det inte redan finns?).
Citera
2017-09-18, 20:49
  #14
Medlem
Det brukar vara vanliga syror som avloppsrens och dylikt.De flesta attackerna i London brukar inte vara av religiös karaktär utan rån där man oskadligör offret med syra.Total hänsynslöshet med att förstöra nåns ansikte för att sno en mobil.

Tror dock att det här är vanligt i t.ex. Pakistan om en kvinna vägrar giftermål då förstör man henne som en hämnd flr kränkningen.Muslimer brukar bli kränkta när de inte får som de vill.
Citera
2017-09-18, 20:57
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
454(!) syraattacker under 2016, bara i London?!? Jag måste erkänna att jag inte hade en aning om att det rörde sig om SÅ många. Och jag är ändå hyfsat flitig användare av alternativa medier etc.

Samma här. Shit pommes frites, alltså.

Liten update från Boston College:

Citat:
The four Boston College students who were involved in an acid attack in Marseille, France, are doing well as of Monday, September 18.

The students say they plan to remain in Europe for their studies, and offered forgiveness to the woman who sprayed them with an acid solution outside of the train station in Marseille on Sunday.

Following the incident, French police arrested a 41-year old French woman who they said suffers from mental illness. Police said the incident was not related to terrorism. [...]

The students were identified as BC juniors Courtney Siverling, Charlotte Kaufman, Michelle Krug, who are enrolled in Boston College's Paris program, and BC junior Kelsey Kosten, who is a student at the Copenhagen Business School in Denmark.

Att de är så inne på att förlåta har väl att göra med att BC är katolskt/jesuitiskt:

Citat:
I pray that the attacker would be healed from her mental illness in the name of Jesus and receive the forgiveness and salvation that can only come from Him.
"This I declare about the Lord: He alone is my refuge, my place of safety; he is my God, and I trust him." Psalm 91:2

Flashbackare brukar gilla att kritisera all religion, även kristendomen. Jag kan förstå det. Samtidigt är mitt intryck att inte alla religioner (host, host) är lika benägna att bedja om förlåtelse snarare än vedergällning för de som förföljer dem.

Bilder på tjejerna finner man här:

https://www.boston.com/news/local-ne...rs-for-suspect

Citat:
Ursprungligen postat av flaskglass
Vad är det för typ av syra som kastas? Smälter huden direkt eller hinner man tvätta med vatten inom ett par minuter? Nu har väl dessa människor inga problem att få tag i vapen och dylikt, men det vore kanske en idé att kräva någon slags licens för att få tag på kemikalierna (om det inte redan finns?).

Enligt ett av offren (från ovanstående källa) handlar det om:

Citat:
Hello friends and family-- first, I want you all to know that my friends and I are doing okay. To fill in those who have not heard, three of my friends and I were attacked this morning at a Marseille train station by a woman suffering from a mental illness. She threw a weak solution of hydrochloric acid at us from a water bottle, which got in one of my eyes and one of my friend's eyes.
Citera
2017-09-22, 04:35
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deadset
Syraattacker är den nya muslimska kulturyttringen som håller på att introduceras och etableras i Europa just nu. Gruppvåldtäkter och terrorattacker har ju blivit vardag, så nu passar man på att introducera nya fenomen som barnäktenskap och syraattacker, tills dessa fenomen också blivit normaliserade. Nästa steg är väl halshuggningar och stening av kvinnor. Det är spännande med mångkultur.
Stening är väl redan infört sedan ett par år i alla fall?!
Citera
2017-09-22, 05:42
  #17
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Samma här. Shit pommes frites, alltså.
Tydligen handlar det om week hydrochrolic acid = utspädd saltsyra. Illa nog, men tjejerna hade ändå tur att det inte var koncentrerad syra. För övrigt är svavelsyra eller salpetersyra värre än saltsyra. Förr var det lätt att köpa koncentrerade syror, t.ex. konc. svavelsyra till bilbatteri, men förhoppningsvis är det inte lika enkelt idag. Syraattacker är jävligt otrevliga.
Citera
2017-09-22, 09:28
  #18
Medlem
japanskbruds avatar
En lag motsvarande den amerikanska "open container" skulle förhindra många såna attacker..
Citera
2017-09-22, 12:09
  #19
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orsa
Syraattacker är jävligt otrevliga.
Jag besökte gamla polismuseet, som inte var öppet för allmänheten, för många år sedan. Ett fall som berörde mig djupt var (FB) Syramordet i Tegnérlunden.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback