• 28 331 online
  • 1 123 348 medlemmar
  • 58 320 094 inlägg
2017-09-18, 05:28
Medlem
Riven-Osts avatar
1,75 på HP - kan det räcka för att komma in via andra urvalet på läkarutb. i Lund tro? Senaste två vårterminerna har 19 resp 32 procent kommit in med just det resultatet. Men, denna höstterminen sjönk intaget en del gentemot tidigare höstterminer (inte bara i Lund, utan på samtliga universitets läkarutb) vilket gör att man kanske vågar hoppas på att 40-70 procent kommer in till våren.

Men ah, förstår ju att ni inte kan hjälpa mig riktigt... Ville bara skriva av mig en smula.
Citera
Igår, 11:29
Medlem
Hur stor chans är det att jag, med mina 19.17 i BI, kommer in på Ekonomie Kandidatprogram vid LU VT18?

VT17 var BIEX 19.67. Har sett att antagningspoängen sjunkit lite under HT17. Många som hoppar av eller tackar nej efter andra urvalet?
Citera
Igår, 11:48
Medlem
Vad tror ni om mina chanser till att komma in på socionomprogrammet vt18 i Örebro? Skrev ett inlägg här för några veckor sedan med samma fråga då jag låg som reserv 11 i andra urvalet. Den som hade lägst antagningspoäng hade 17,95 i merit enligt statistisks hemsida och jag har 17,79 i betyg så det handlar nästan om en tiondels skillnad. Jag kom dock inte in då de tog överintag på programmet. Jag har nu sökt till socionomprogrammet i Örebro igen och min fråga är hur stor chansen är att jag kommer in till vårterminen? Jag har hört att det nästan alltid är enklare att komma på vår eftersom att det är lägre söktryck samt att de som brukar söka är de som inte kom in på höst, dvs att de med lägre betyg söker.
Citera
Igår, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peggann
Hur stor chans är det att jag, med mina 19.17 i BI, kommer in på Ekonomie Kandidatprogram vid LU VT18?

VT17 var BIEX 19.67. Har sett att antagningspoängen sjunkit lite under HT17. Många som hoppar av eller tackar nej efter andra urvalet?

Var reserv 150 HT17. De tar inte 173 i BI både höst och vår.
Citera
Igår, 21:17
Moderator
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Notnice
Vad tror ni om mina chanser till att komma in på socionomprogrammet vt18 i Örebro? Skrev ett inlägg här för några veckor sedan med samma fråga då jag låg som reserv 11 i andra urvalet. Den som hade lägst antagningspoäng hade 17,95 i merit enligt statistisks hemsida och jag har 17,79 i betyg så det handlar nästan om en tiondels skillnad. Jag kom dock inte in då de tog överintag på programmet. Jag har nu sökt till socionomprogrammet i Örebro igen och min fråga är hur stor chansen är att jag kommer in till vårterminen? Jag har hört att det nästan alltid är enklare att komma på vår eftersom att det är lägre söktryck samt att de som brukar söka är de som inte kom in på höst, dvs att de med lägre betyg söker.

Tittar man på UHR:s statistiksida så går det att söka på vårterminsantagningarna också och då ser det ut som att du skulle ha kommit in med dina betyg redan i första urvalet såväl VT 2015 som 2016 och 2017.

Du kan alltså vara hyfsat säker på att du även kommer att komma in med dina betyg till VT 2018.
Citera