• 1
  • 2
2017-09-20, 18:20
Medlem
... Ibland undrar man om man varit 'borta' och vaknat den 1a april ...
Citat:
Oinbjudna gäster.

Tvestjärtar tar sig in i robotgräsklippare kissar ner dem, vilket förstör kretskorten. Thom&s Lundgr*n i Ryssby har ett gräsklipparhotell och han har plockat bort 100 000 tvestjärtar.
...
De sköter ju sina husbehov inne i tekniken och då blir det kortslutning, säger Thom&s Lundgr*n som driver ett gräsklipparhotell i Ryssby.

Thom&s berättar att han upptäckte problemet efter att flera kunder lämnat in sina trasiga gräsklippare. Han började plocka isär dem och hittade då orsaken – tvestjärtar.
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6781989
Citera
2017-09-20, 18:44
Medlem
st0ckiss avatar
Jäklar så känslig elektroniken i de där måste vara! Och dåligt konstruerade. Tvestjärtar kan inte kissa såna enorma mängder och lite vätska borde de klara tycker man.
Citera
2017-09-20, 19:10
Medlem
Kennethkvartings avatar
Jag tog isär min förra robotgräsklippare, en Worx landroid, för att koppla ur summersignalen som störde grannarna.

Kretskortet var väl kapslat, gott och väl vattentätt, inte fan kommer det in tvestjärtar där iaf.

Det här känns nästan som när Homers mamma försöker kommunicera med honom genom tidningsartiklar i Simpsons.
Citera
2017-09-20, 19:12
Medlem
N.Dongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Jäklar så känslig elektroniken i de där måste vara! Och dåligt konstruerade. Tvestjärtar kan inte kissa såna enorma mängder och lite vätska borde de klara tycker man.
Kanske är det nåt ämne i urinen snarare än vätan i sig som ställer till det? Ren spekulation.
Citera
2017-09-20, 19:21
Medlem
BoJackHorsemans avatar
Jag förstår inte riktigt behovet av ett "gräsklipparhotell" och jag förstår inte varför man inte skyddat kretskorten med silikon eller liknande?
Citera
2017-09-20, 19:23
Medlem
Man blir ju intresserad av vilka märken det gäller, en maskin som står ute dygnet runt 3/4 av året måste ju vara väderskyddad så inte ens kondens kan ta sig in och förstöra elektroniken.
Då bör det tåla kite piss även om det är frätande.
Citera
2017-09-20, 19:46
Medlem
Crashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoJackHorseman
Jag förstår inte riktigt behovet av ett "gräsklipparhotell" och jag förstår inte varför man inte skyddat kretskorten med silikon eller liknande?

Snålhet vid tillverkning då det är dyrare, kretskort som kan utsättas för väta bör alltid skyddslackas alt gjutas in
Citera
Stockos avatar

Moderatormeddelande

Postat av Stocko 2017-09-20, 21:53
Medlem
Fysik, matematik och teknologi: allmänt --> Bostad, hem och trädgård
/Moderator
2017-09-20, 22:43
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Lite salter på ett kretskort, ytlödda komponenter sitter riktigt tätt så det behövs inte mycket för det ska störa ut.

Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Kretskortet var väl kapslat, gott och väl vattentätt,
Ingjutet i epoxy?

Citat:
Ursprungligen postat av BoJackHorseman
och jag förstår inte varför man inte skyddat kretskorten med silikon eller liknande?
Kostar pengar och minskar reservdelsförsäljningen.,
Citera
2017-09-20, 23:02
Medlem
missak47s avatar
Någon som erfarenhet av gräsklipparhotell??
Va fan e det liksom
Citera
2017-09-20, 23:09
Medlem
I GP står det så här:

Citat:
Men när de kryper in i utrymmet i maskinen och bygger bo förstör de kretskorten med sin avföring, rapporterar P4 Kronoberg.

Även med en modell som är helt ingjuten ser vi all sorts avföring. Till slut rinner det in någonstans och då blir det överhettningar och kortslutning
Citera
2017-09-20, 23:32
Medlem
Precis så är det och vad gör regeringen - inte ett jävla dugg!

"De sköter ju sina husbehov inne i tekniken och då blir det kortslutning, säger Thom&s Lundgr*n som driver ett gräsklipparhotell i Ryssby." - driver ett gräsklipparhotell i Ryssby..........

Kostnaden för att åtgärda detta måste väl gå på garantin eller är det force majeure " juridisk term för övermäktiga eller obemästerliga krafter, oväntade eller oförutsägbara händelser och effekter som inte kan hanteras på sedvanligt vis" ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in