• 22 324 online
  • 1 123 027 medlemmar
  • 58 298 644 inlägg
Igår, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lo
På mina Win10-datorer kan jag välja mellan PINkod eller Win-lösenord vid inloggningen med knappen Inloggninsalternativ under rutan där koden ska skrivas in.
Tack! Den texten har jag aldrig reflekterat över eller klickat på... Nu funkar det igen.

Märkligt ändå, varför finns den inställningen där? Det borde ju jag som systemadmin kunna styra i inställningar kan man tycka.
Citera
Igår, 00:38
Medlem
Haha, så kan det vara. Jag vet inte varför jag hade det någonstans i bakhuvudet - måste ha klickat där någon gång av nyfikenhet.
Citera
Igår, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av underbarabarbara
Helt plötsligt har min dator med Win 10 börjat kräva inloggning med mitt Windowskontos lösenord vid uppstart. Tidigare kunde jag logga in med den enklare pinkoden men det går inte längre. Jag vill helst inte behöva logga in med Windowslösenordet eftersom jag inte är den enda som behöver använda datorn och jag vill inte hålla på med en massa olika lokala konton. Men när jag går in på inställningar -> konto -> inloggningsalternativ hittar jag inget sätt att ändra tillbaka till pinkod. Så vitt jag vet har jag inte gjort någon inställning eller hämtat något program som kan ha ändrat detta men ända var det helt plötsligt lösenordet som gällde nu i helgen. Är det Windows som ändrat säkerhetsrutinerna eller har datorn fått fnatt? Vad gör jag åt det?

Citat:
Ursprungligen postat av Lo
På mina Win10-datorer kan jag välja mellan PINkod eller Win-lösenord vid inloggningen med knappen Inloggninsalternativ under rutan där koden ska skrivas in.

Citat:
Tack! Den texten har jag aldrig reflekterat över eller klickat på... Nu funkar det igen.

Jag är tillbaka på ruta 1. I går när jag testade att starta om så fanns texten "Inloggninsalternativ" under inloggningsrutan och jag bytte till pinkod och kunde logga in med den. Gjorde det jag skulle och stängde av datorn som vanligt. I dag när jag startade fanns inte Inloggninsalternativ på skärmen och jag var tvungen att använda mitt windowslösenord igen. Hur tusan får jag datorn att aceptera pinkod som inloggning igen och göra så att den behåller den inställningen?
Citera
Idag, 00:56
Medlem
salxars avatar
Citat:
Jag är tillbaka på ruta 1. I går när jag testade att starta om så fanns texten "Inloggninsalternativ" under inloggningsrutan och jag bytte till pinkod och kunde logga in med den. Gjorde det jag skulle och stängde av datorn som vanligt. I dag när jag startade fanns inte Inloggninsalternativ på skärmen och jag var tvungen att använda mitt windowslösenord igen. Hur tusan får jag datorn att aceptera pinkod som inloggning igen och göra så att den behåller den inställningen?
Efter en uppdatering förstördes förmågan för mig att välja PIN som inloggningsalternativ och jag har då inte hittat något sätt att ta tillbaka det på. Tror vi får vänta tills nästa stora uppdatering som kommer hända månad (?) och hoppas på att det fixar problemet.
Citera
Idag, 08:15
Medlem
om jag sparar en fil till en katalog där det finns en fil med identiskt namn brukar jag få frågan om jag vill ersätta den aktuella filen. detta har nu försvunnit så nu blir det alltid

fil.doc
fil(1).doc

jag vill få frågan om att ersätta igen, hur får man tillbaks det?
Citera