Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-19, 00:27
  #5737
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lo
På mina Win10-datorer kan jag välja mellan PINkod eller Win-lösenord vid inloggningen med knappen Inloggninsalternativ under rutan där koden ska skrivas in.
Tack! Den texten har jag aldrig reflekterat över eller klickat på... Nu funkar det igen.

Märkligt ändå, varför finns den inställningen där? Det borde ju jag som systemadmin kunna styra i inställningar kan man tycka.
Citera
2017-09-19, 00:38
  #5738
Medlem
Haha, så kan det vara. Jag vet inte varför jag hade det någonstans i bakhuvudet - måste ha klickat där någon gång av nyfikenhet.
Citera
2017-09-19, 23:51
  #5739
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av underbarabarbara
Helt plötsligt har min dator med Win 10 börjat kräva inloggning med mitt Windowskontos lösenord vid uppstart. Tidigare kunde jag logga in med den enklare pinkoden men det går inte längre. Jag vill helst inte behöva logga in med Windowslösenordet eftersom jag inte är den enda som behöver använda datorn och jag vill inte hålla på med en massa olika lokala konton. Men när jag går in på inställningar -> konto -> inloggningsalternativ hittar jag inget sätt att ändra tillbaka till pinkod. Så vitt jag vet har jag inte gjort någon inställning eller hämtat något program som kan ha ändrat detta men ända var det helt plötsligt lösenordet som gällde nu i helgen. Är det Windows som ändrat säkerhetsrutinerna eller har datorn fått fnatt? Vad gör jag åt det?

Citat:
Ursprungligen postat av Lo
På mina Win10-datorer kan jag välja mellan PINkod eller Win-lösenord vid inloggningen med knappen Inloggninsalternativ under rutan där koden ska skrivas in.

Citat:
Ursprungligen postat av underbarabarbara
Tack! Den texten har jag aldrig reflekterat över eller klickat på... Nu funkar det igen.

Jag är tillbaka på ruta 1. I går när jag testade att starta om så fanns texten "Inloggninsalternativ" under inloggningsrutan och jag bytte till pinkod och kunde logga in med den. Gjorde det jag skulle och stängde av datorn som vanligt. I dag när jag startade fanns inte Inloggninsalternativ på skärmen och jag var tvungen att använda mitt windowslösenord igen. Hur tusan får jag datorn att aceptera pinkod som inloggning igen och göra så att den behåller den inställningen?
Citera
2017-09-20, 00:56
  #5740
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av underbarabarbara
Jag är tillbaka på ruta 1. I går när jag testade att starta om så fanns texten "Inloggninsalternativ" under inloggningsrutan och jag bytte till pinkod och kunde logga in med den. Gjorde det jag skulle och stängde av datorn som vanligt. I dag när jag startade fanns inte Inloggninsalternativ på skärmen och jag var tvungen att använda mitt windowslösenord igen. Hur tusan får jag datorn att aceptera pinkod som inloggning igen och göra så att den behåller den inställningen?
Efter en uppdatering förstördes förmågan för mig att välja PIN som inloggningsalternativ och jag har då inte hittat något sätt att ta tillbaka det på. Tror vi får vänta tills nästa stora uppdatering som kommer hända månad (?) och hoppas på att det fixar problemet.
Citera
2017-09-20, 08:15
  #5741
Medlem
om jag sparar en fil till en katalog där det finns en fil med identiskt namn brukar jag få frågan om jag vill ersätta den aktuella filen. detta har nu försvunnit så nu blir det alltid

fil.doc
fil(1).doc

jag vill få frågan om att ersätta igen, hur får man tillbaks det?
Citera
2017-09-24, 21:04
  #5742
Medlem
sandra_ns avatar
Windows 10 - Säkra upp för att inte sprida information?

När W10 kom så var det en hel del siter som rekommenderade saker att göra för att få bort att W10 inte sprider ens information.

Men vad gäller idag om man vill blockera W10 och göra det "säkrare"?
Citera
2017-09-24, 21:30
  #5743
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandra_n
När W10 kom så var det en hel del siter som rekommenderade saker att göra för att få bort att W10 inte sprider ens information.

Men vad gäller idag om man vill blockera W10 och göra det "säkrare"?

Se inlägg # 5728 i denna tråd.
Citera
2017-09-24, 21:37
  #5744
Medlem
sandra_ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Se inlägg # 5728 i denna tråd.

Tackar!
Citera
2017-09-30, 15:22
  #5745
Medlem
Lavaches avatar
Hej! Har installerat och formaterat en ny HDD i min dator. Som är tänkt att användas som en sekundär hårddisk. Men jag kan inte installera något program till den. Nedladdningen/installationen bara stannar och sen försvinner hårddisken ifrån listan av mina enheter... Men efter att ha startat om datorn så kommer den fram igen. Vad ska jag göra för att få det att fungera?

Ser ut såhär just nu

https://gyazo.com/3af06f677be33bfe7a8bcaaa26fb8e56

Har inget windows på den, behövs det? Hur gör man isåfall?
Citera
2017-09-30, 15:27
  #5746
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lavache
Hej! Har installerat och formaterat en ny HDD i min dator. Som är tänkt att användas som en sekundär hårddisk. Men jag kan inte installera något program till den. Nedladdningen/installationen bara stannar och sen försvinner hårddisken ifrån listan av mina enheter... Men efter att ha startat om datorn så kommer den fram igen. Vad ska jag göra för att få det att fungera?

Ser ut såhär just nu

https://gyazo.com/3af06f677be33bfe7a8bcaaa26fb8e56

Har inget windows på den, behövs det? Hur gör man isåfall?

Testa att byta enhetsbeteckning till (E kolon) som exempel.
Citera
2017-10-03, 15:37
  #5747
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Finns det något sätt att kunna justera volymen genom att hålla musen på ikonen och scrolla upp och ner? Går ju att klicka på volym-knappen och sen scrolla upp och ner, men det är jobbigt och kräver ett klick. Den ända funktion jag saknar i Win10!
Citera
2017-10-09, 07:30
  #5748
Medlem
Är det någon som har koll på om man kan ändra ikon-storleken i utforskaren, så ikonerna under "Snabbåtkomst" blir stora? Inte den vanliga fil-listningen utan just under snabbåtkomst. Då jag har helfönster för fillistning med stora ikoner, så vore det trevligt om snabbåtkomst kunde matcha.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback