Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-19, 11:24
  #4861
Medlem
jambalajazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snaeckan
Kommer du orka köra så mycket set av tunga basövningar?

Tveksamt, har tidigare kört typ hela pass A+B tillsammans under ett pass. Men då ca 3sets per övning. Men det blir så jävla mkt jobb med att byta övning hela tiden. Har heller inte tillgång till så mycket tilläggsövningar då jag tränar i hemma. Så tänkte det skulle bli bättre och minska tilläggsövingarna och höja setsen sen dela upp övningarna i förhållande till muskelgrupper. Blir ju fortfarande helkroppspass fast lite olika fokus.
Citera
2017-09-19, 11:34
  #4862
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jambalajaz
Tveksamt, har tidigare kört typ hela pass A+B tillsammans under ett pass. Men då ca 3sets per övning. Men det blir så jävla mkt jobb med att byta övning hela tiden. Har heller inte tillgång till så mycket tilläggsövningar då jag tränar i hemma. Så tänkte det skulle bli bättre och minska tilläggsövingarna och höja setsen sen dela upp övningarna i förhållande till muskelgrupper. Blir ju fortfarande helkroppspass fast lite olika fokus.

Känner du att du blir för sliten i kroppen så minska volymen per pass, men känns det bra och du kan prestera utan problem så kör på.
Citera
2017-09-19, 11:49
  #4863
Medlem
jambalajazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Känner du att du blir för sliten i kroppen så minska volymen per pass, men känns det bra och du kan prestera utan problem så kör på.

Yes har tänkt göra så, men en tumregel är ca 60 reps per pass? Skippar ofta pass så tror denna träningsvolymen kommer funka bra. Blir ju inte så mycket heller när jag inte kör tilläggsövningar
Citera
2017-09-19, 22:44
  #4864
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Känner du dig pigg och fräsch i kroppen så kan du köra det tredje passet, kör du på lägre vikter och mindre övningar så funkar det säkert, frågan är om det är bättre eller om det "räcker" med två pass per muskelgrupp. Vill du träna ofta så tycker jag personligen att ett P/P/L schema är utmärkt, alltså push/pull/legs, med det schemat så tränar du varje muskelgrupp två gånger i veckan, men det är givetvis individuellt vad man föredrar.

Ok tack för tipset! Ska skicka på PPL och se om det är något för mig

Ungefär hur många reps bör man göra för varje muskelgrupp per pass för att få ordentlig träning (eller maximal effekt)?
Exempelvis; hur många reps bör man köra för bröst, triceps & axlar under ett träningspass? Kör just nu ca 50-60 reps bröst totalt, ca 50 reps triceps totalt och 40 reps axlar totalt under ett helt träningspass. Har läst att man bör köra ca 80-90 reps för att få maximal effekt, men det låter väl lite väl mycket, eller?
De dagar jag kör rygg så kommer jag nog upp i 75 reps (3 övningar).
Citera
2017-09-20, 10:10
  #4865
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.P.
Ok tack för tipset! Ska skicka på PPL och se om det är något för mig

Ungefär hur många reps bör man göra för varje muskelgrupp per pass för att få ordentlig träning (eller maximal effekt)?
Exempelvis; hur många reps bör man köra för bröst, triceps & axlar under ett träningspass? Kör just nu ca 50-60 reps bröst totalt, ca 50 reps triceps totalt och 40 reps axlar totalt under ett helt träningspass. Har läst att man bör köra ca 80-90 reps för att få maximal effekt, men det låter väl lite väl mycket, eller?
De dagar jag kör rygg så kommer jag nog upp i 75 reps (3 övningar).

Det är såklart svårt att ge ett svar på vad som är optimalt och vad som ger maximal effekt, men det du kör låter fullt tillräckligt. Kör man t.ex PPL så tränar man ju varje muskelgrupp två gånger i veckan, vilket gör att volymen per pass inte behöver vara superhög.
Citera
2017-09-25, 13:50
  #4866
Medlem
Vad jag älskar Smolov JR. Ökning i bänk på 7.5kg på en vecka! 3e gången jag kör upplägget nu i år. Skulle rekomendera alla som haft svårt med styrkan i tex bänk att köra detta. Magiskt!

Man kör bänk varannan dag tills programet är slutfört

Omgång 1
Pass 1 70% av max, 6x6 med 1-5 min vila
Pass 2 75% av max, 7x5 med 1-5 min vila
Pass 3 80% av max, 8x4 med 1-5 min vila
Pass 4 85% av max, 10x3 med 1-5 min vila

Omgång 2, lägg till +2.5kg eller +5kg mot föregående veckas vikt på alla set
Pass 1 70% av max, 6x6 med 1-5 min vila
Pass 2 75% av max, 7x5 med 1-5 min vila
Pass 3 80% av max, 8x4 med 1-5 min vila
Pass 4 85% av max, 10x3 med 1-5 min vila

Omgång 3, lägg till +2.5kg eller +5kg mot föregående veckas vikt på alla set
Pass 1 70% av max, 6x6 med 1-5 min vila
Pass 2 75% av max, 7x5 med 1-5 min vila
Pass 3 80% av max, 8x4 med 1-5 min vila
Pass 4 85% av max, 10x3 med 1-5 min vila
__________________
Senast redigerad av MRZnr1 2017-09-25 kl. 13:53.
Citera
2017-09-25, 16:06
  #4867
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Vad jag älskar Smolov JR. Ökning i bänk på 7.5kg på en vecka! 3e gången jag kör upplägget nu i år. Skulle rekomendera alla som haft svårt med styrkan i tex bänk att köra detta. Magiskt!

Man kör bänk varannan dag tills programet är slutfört

Omgång 1
Pass 1 70% av max, 6x6 med 1-5 min vila
Pass 2 75% av max, 7x5 med 1-5 min vila
Pass 3 80% av max, 8x4 med 1-5 min vila
Pass 4 85% av max, 10x3 med 1-5 min vila

Omgång 2, lägg till +2.5kg eller +5kg mot föregående veckas vikt på alla set
Pass 1 70% av max, 6x6 med 1-5 min vila
Pass 2 75% av max, 7x5 med 1-5 min vila
Pass 3 80% av max, 8x4 med 1-5 min vila
Pass 4 85% av max, 10x3 med 1-5 min vila

Omgång 3, lägg till +2.5kg eller +5kg mot föregående veckas vikt på alla set
Pass 1 70% av max, 6x6 med 1-5 min vila
Pass 2 75% av max, 7x5 med 1-5 min vila
Pass 3 80% av max, 8x4 med 1-5 min vila
Pass 4 85% av max, 10x3 med 1-5 min vila
Ska inte Pass 4 komma dagen efter Pass 3?
Citera
2017-09-25, 17:28
  #4868
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Ska inte Pass 4 komma dagen efter Pass 3?

Vad menar du? Har huggit ner träd med yxa i 3 timmar och är helt slut. =/
Citera
2017-09-25, 17:39
  #4869
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Vad menar du? Har huggit ner träd med yxa i 3 timmar och är helt slut. =/
Du skriver att passen kommer varannan dag men det jag har läst är att pass 4 följer direkt dagen efter pass 3.
Måndag-Pass 1
Onsdag-Pass 2
Fredag-Pass 3
Lördag-Pass 4

Det är vad jag har läst.
Citera
2017-09-25, 17:45
  #4870
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Du skriver att passen kommer varannan dag men det jag har läst är att pass 4 följer direkt dagen efter pass 3.
Måndag-Pass 1
Onsdag-Pass 2
Fredag-Pass 3
Lördag-Pass 4

Det är vad jag har läst.

Så var det inte i min version som jag följer. Det fungerar utmärkt med varannan dag, men du får gärna posta ditt exempel också. Vet inte om någon väljer att testa dock. Tänkte jag lyfter fram schemat iaf då det är så himla bra! =)
Citera
2017-09-25, 22:01
  #4871
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Så var det inte i min version som jag följer. Det fungerar utmärkt med varannan dag, men du får gärna posta ditt exempel också. Vet inte om någon väljer att testa dock. Tänkte jag lyfter fram schemat iaf då det är så himla bra! =)
Okej. Jag får pröva ditt i framtiden och se om det blir bättre än det jag skrev.
Citera
2017-09-29, 09:20
  #4872
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Okej. Jag får pröva ditt i framtiden och se om det blir bättre än det jag skrev.

Du hade rätt att man kör 4e passet dagen efter 3e passet. Jag vet inte om det är för att alla passen ska få plats på en vecka. Men det verkar ju inte så seriöst i så fall så antagligen inte därför. Jag kör nog på med varannan dag då det fungerat bra. Jag skulle tro att det inte gör något ifall man vilar två dagar ibland ifall man nu inte har tid att köra varannan dag. Att köra varannan dag är nog inte många som kan göra strikt i 3 veckor.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback