Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-17, 23:38
  #11869
Medlem
Då kör vi, vi fortsätter på samma tema:

Citat:
De följande dagarna blev händelserika. jag försökte i det längsta sy ihop affären med stenarna till USA. Telefonsamtalen till Bulganov i Stockhom var långa och dyra men han var tveksam om nästan allting, fast han var sugen på pengarna han kunde göra. Jag ville att han skulle flyga ner till Amsterdam för att kolla in varorna på plats, men han vägrade absolut att sätta sin fot i Holland, särskilt i Amsterdam.
—Där finns för mycket knark och elände, och sen har man polisen på sig för evigt, förklarade Bulganov.

Det var inte bara han som tänkte så, alla sa det. Det verkade som om man hade halva aschlet på kåken bara man hade varit i Amsterdam. Men det gav jag fan i. jag brydde mig inte om ifall varenda snut visste att jag var i Amsterdam.

När inte Bulganov ville komma till Amsterdam, tänkte jag visa honom stenarna genom att låta Gittan ta med sig ett par upp. Jag hade bett Gittan stanna kvar ett par extra dagar bara för det, fast hon ville åka hem, men efter mycket tvekan ville Bulganov inte ta emot stenarna av någon annan än mig, och jag hade ju inte tänkt åka till Stockholm igen på ett tag. Så situationen var prekär.
— Nästa gång du kommer upp till Stockholm, kan vi tala om saken, sa Bulganov.

Men jag gav inte upp planen på att åka till USA, utan sa till Gittan att gå till den amerikanska ambassaden och ta ut ett turistvisum. Det gjorde hon så småningom.

Jag stötte ihop med Paul, pälshandlaren, och frågade av ren nyfikenhet hur det hade gått med aflären med minkskinnen i Antwerpen.
—Det är fan ta mig inte klart än, sa han surt, men om en vecka eller två ska jag åka till England och hämta betalningen i form av antika smycken och annat skit.
Citera
2017-09-18, 10:00
  #11870
Medlem
dontblamecains avatar
Jens Lapidus?
Citera
2017-09-18, 19:29
  #11871
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dontblamecain
Jens Lapidus?

Inte Jens Lapidus, boken är för övrigt självbiografisk.
Citera
2017-09-18, 20:51
  #11872
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jochen_bele
Inte Jens Lapidus, boken är för övrigt självbiografisk.

Lasse Strömstedt aka Kenneth Ahl?
Citera
2017-09-18, 22:33
  #11873
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magmunnen
Lasse Strömstedt aka Kenneth Ahl?

En rätt bra gissning men inte riktigt rätt...bjussar på ett citat till:


Citat:
Min kassakista?
Grundplåten till den kom från ett olovligt långtidslån på 750 000 som jag tagit i Svenska Handelsbanken 1976. Ett artistgage, kan man säga! Hur som haver trasslade jag ner dom pengarna- tillsammans med lite annat artistgage- från Danmark och Sverige till det förlovade landet Schweiz, där man sommaren 1976 fortfarande kunde köpa åttaprocentiga statsobligationer. Och det gjorde jag.

På hösten samma år blev det lite oroligt på valutamarknaden. Schweizerfrancen steg från 1:65 till 2:65 svenska kronor, och plötsligt hade jag mer eller mindre över en natt tjänat nästan
400 000 kr. Pengarna fanns i Schweiz i tre år, innan jag plockade ut dom allteftersom och investerade dom i olika saker häri Sverige. Det var mest penningutlåning och lite guldköp.
Citera
2017-09-18, 22:41
  #11874
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jochen_bele
En rätt bra gissning men inte riktigt rätt...bjussar på ett citat till:

Kan det vara Clark Olofsson? Och boken Vad fan var det som hände?
Citera
2017-09-19, 19:16
  #11875
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magmunnen
Kan det vara Clark Olofsson? Och boken Vad fan var det som hände?

Visst är det vår egen riksmytoman, proffskåkfarare och bankrånare Clark som har skaldat! Boken jag syftar på är dock Cs första försök att skriva självbiografiskt: "Rättvisans Lotteri". Faktiskt rätt välskriven och underhållande, även om den mest handlar om hur C flänger runt i Benelux och sysslar med minsta sagt tveksamma affärer som till slut ledde till- surprise surprise- ett rejält fängelsestraff relaterat till härvan runt televerksligan. C anser sig i boken vara feldömd, men eftersom 90% av boken handlar om hur han uppenbarligen begår div. brott så vet jag inte riktigt... :-/ :-D

Hursomhelst. Över till Magmunnen!
Citera
2017-09-20, 22:52
  #11876
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jochen_bele
Visst är det vår egen riksmytoman, proffskåkfarare och bankrånare Clark som har skaldat! Boken jag syftar på är dock Cs första försök att skriva självbiografiskt: "Rättvisans Lotteri". Faktiskt rätt välskriven och underhållande, även om den mest handlar om hur C flänger runt i Benelux och sysslar med minsta sagt tveksamma affärer som till slut ledde till- surprise surprise- ett rejält fängelsestraff relaterat till härvan runt televerksligan. C anser sig i boken vara feldömd, men eftersom 90% av boken handlar om hur han uppenbarligen begår div. brott så vet jag inte riktigt... :-/ :-D

Hursomhelst. Över till Magmunnen!

Tackar! Tyckte allt att texten riktigt skrek brist på självdistans, och då låg han nära till hands, Herr Olofsson. Men han verkar ju inte helt dum rent stilmässigt.

Låt oss andeligen för säkerhets skull kontrastera Clarks hybris med detta nya citat från arkaisk tid, ni lyrans drottar, muser av Flashback, ord som manar till ödmjukhet inför den störste av de odödliga på Olympens snöklädda topp:

"Muser från Pierien, ni vars sång skänker rykte och ära, skynda er hit för att lovsjunga Zeus, er mäktige fader som efter behag förlänar gläns eller ringhet, namnlöshet eller aktat namn åt dödliga människor. Lätt kan han ingjuta kraft och lätt förgöra den starke, lätt slå ner en berömd och lyfta ur mörkret en okänd, lätt räta upp en bruten man och böja den stolte."
__________________
Senast redigerad av Magmunnen 2017-09-20 kl. 23:06.
Citera
2017-09-20, 23:35
  #11877
Medlem
Zwerchstands avatar
Typisk åkallan i hexameter d.v.s. inledningsrader ur tveklöst antikt original. Grekisk stolt stil och tema indikerar heroëpos, men inget jag läst. Du & Cohiba får ursäkta en gissning på …, – tja, Rhianos?
Citera
2017-09-21, 01:01
  #11878
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magmunnen
Tackar! Tyckte allt att texten riktigt skrek brist på självdistans, och då låg han nära till hands, Herr Olofsson. Men han verkar ju inte helt dum rent stilmässigt.

Låt oss andeligen för säkerhets skull kontrastera Clarks hybris med detta nya citat från arkaisk tid, ni lyrans drottar, muser av Flashback, ord som manar till ödmjukhet inför den störste av de odödliga på Olympens snöklädda topp:

"Muser från Pierien, ni vars sång skänker rykte och ära, skynda er hit för att lovsjunga Zeus, er mäktige fader som efter behag förlänar gläns eller ringhet, namnlöshet eller aktat namn åt dödliga människor. Lätt kan han ingjuta kraft och lätt förgöra den starke, lätt slå ner en berömd och lyfta ur mörkret en okänd, lätt räta upp en bruten man och böja den stolte."

Verk och dagar kanske är ett kommande verk av Clark. Här är det i vart fall Hesiodos´.
Citera
2017-09-21, 08:17
  #11879
Medlem
Inte Rhianos, men väl Hesoidos och Verk och dagar. Över till dig, titanen Sven.
__________________
Senast redigerad av Magmunnen 2017-09-21 kl. 08:19.
Citera
2017-09-21, 12:24
  #11880
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magmunnen
Inte Rhianos, men väl Hesoidos och Verk och dagar. Över till dig, titanen Sven.

Tackar och bockar! Vi behöver nu inte gå över Styx efter vatten:

Du underjordens Hermes, hör min bön!
Bliv du min frälsare och stå mig bi,
du som min döde faders makt förvaltar.
Nu har jag återvänt, nu är jag hemma.

Och på min faders gravhög står jag nu
som härold här. Ack, må han höra mig
och lyssna till det bud som jag förkunnar.

En lock jag offrade åt Inachos,
min hembygds flod, som tack för uppväxtåren.
Den andra ska jag nu lägga ned,
en sorgens offergärd på denna grav.

Jag var ju borta då. Jag kunde ej
din död begråta, ej med utsträckt hand
fick jag dig hylla, när man bar mig bort.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback