Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-09-19, 06:18
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Ha ha de rostar och du måste köpa nya belägg, vilket blir dyrt om man inte kan mecka hydralbromsarna själv. Spola av cykeln och ställa den i förrådet att självtorka det går inte då kommer rosten sämre verkan och gnissel. Blöt skit måste bort. En slit och släng cykel ska ha vanliga fälgbromsar som är mindre känsliga.

Men visst är de effektiva, när skivorna är nya far man lätt över styret innan man lärt sig bromsa på rätt sätt. Behöver man tvärbromsa får man räkna med att fara med huvudet före in i bilen man stannade för.


Känner inte igen mycket av det du påstår om skivbromsar.

Har kört MTB med fälgbroms i drygt 20 år och det har funkat bra. Men det var dags att byta cykel och det var skivbromsar som gällde i de prisklasserna jag siktade på. Det slutade med en trevlig Cresent Rimfaxe 29” men Shimano XT app allt typ. Har nu cyklat i ur o skur, lera o skit i snart 50 mil och inte märkt ett jota av alla de problem som folk påstår det är med skivbromsar. De tar som bara fan, är lättdoserade och lättryckta, låter inte illa utan är mycket tystare än fälgbromsar generellt sett. Kör man i skitig terräng blir ju fälgen skitig mycket fortare än en bromsskiva.

Att skruva skivbromsar har jag svårt att tro skulle vara bökigare än fälgbroms. Är ju bara en sprint att dra ut sänkan man lätt peta i nya belägg när degvätskan dags. Inget justerande och joxande som på fälgbromsarna jag hade innan.
Citera
2017-09-19, 08:30
  #26
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Känner inte igen mycket av det du påstår om skivbromsar.

Har kört MTB med fälgbroms i drygt 20 år och det har funkat bra. Men det var dags att byta cykel och det var skivbromsar som gällde i de prisklasserna jag siktade på. Det slutade med en trevlig Cresent Rimfaxe 29” men Shimano XT app allt typ. Har nu cyklat i ur o skur, lera o skit i snart 50 mil och inte märkt ett jota av alla de problem som folk påstår det är med skivbromsar. De tar som bara fan, är lättdoserade och lättryckta, låter inte illa utan är mycket tystare än fälgbromsar generellt sett. Kör man i skitig terräng blir ju fälgen skitig mycket fortare än en bromsskiva.

Att skruva skivbromsar har jag svårt att tro skulle vara bökigare än fälgbroms. Är ju bara en sprint att dra ut sänkan man lätt peta i nya belägg när degvätskan dags. Inget justerande och joxande som på fälgbromsarna jag hade innan.

Kolvarna kärvar precis som på bilar man får tryck bara på en sida och skivan börjar vibrera och det tjuter, samt verkan blir svag. Men du kanske har en annan sort än vad jag har. Har haft den några år och måste byta både fram och bak.
Citera
2017-09-19, 08:33
  #27
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kecke78
Den ytrosten som kan uppstå försvinner vid första bromsningen

På din beskrivning om hur svårt det är att bromsa med en skivbromsad cykel så låter det som att du borde hålla dig till bussen, om jag ska vara ärlig.

Man lär sig men som nybörjar tänker man inte när det plötsligt händer något man nyper reflexmässigt till om handtaget och står på öronen över styret. Men man vänjer sig. Dock vet jag inte om man hinner det när bussen tornar upp sig framför.
Citera
2017-09-19, 11:29
  #28
Medlem
Nibiruans avatar
Alltså största nackdelen med v-broms (lr andra typer av fälgbromsar) är slitaget på fälgen dvs om man vill att grejerna skall hålla länge så måste bromsklossar tas av och rengöras regelbundet - detta kommer minska slitaget avsevärt.

Byta bromsklossar som funkar lika bra i blött väder utan att låta (rätt inställda) kostar en liten slant varje gång, kring 150-180:- beroende på märke och modell av bromsklossar, men det verkar ha blivit lite billigare de senaste årtiondet om man beställer från t.ex bikester lr likvärdig bra och billig onlinesida.
Jag har bytt klossar 3 ggr på 16 år på min förra cykel, så det har kostat ca 550:-.
Bara cyklar man i alla väder utan att rengöra bromsklossar kan slitaget förstöra fälgen på sikt dvs rent fysiskt nöta ner den så att hållbarheten minskar och vid en påfrestning som fälgen borde hållit för går den sönder som följd.

Hydraulisk skivbroms ger mer stoppkraft i fart och utsätter fälgen/hjulet för varken slitage lr strukturellt stressande krafter som fälgbroms-system.
Citera
2017-09-19, 17:16
  #29
Medlem
woofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Man lär sig men som nybörjar tänker man inte när det plötsligt händer något man nyper reflexmässigt till om handtaget och står på öronen över styret. Men man vänjer sig. Dock vet jag inte om man hinner det när bussen tornar upp sig framför.

Vad är det för märke på dina skivbromsar? Jag är inne på 4:e cykeln med skivbroms och har aldrig set minsta rostfläck. Osäker på vilken typ av stål mina skivor är gjorda av men det är ju någon av de rostfria sorterna iaf.

Kolvarna har aldrig kärvat på mina ok trots att jag till och med kör på saltade vägar ibland.

Det som är lite meckigt med skivbromsar är om man måste lufta dem, men det är ju extremt sällan det krävs. Vi pratar år av användning innan jag gjorde det första gången. Är man oteknisk så kan man lämna in dem för det.

Kan man inte anpassa bromsverkan när man bromsar så skall man nog hålla sig borta från både trafiken och skivbromsar.

Har skivbromsar både från SRAM och Shimano. Har inget att klaga på.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback