Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-02, 12:28
  #4897
Avstängd
EternalGlorys avatar
Jag söker ett spel som fanns till commodore 64

Spelet var ett skjutarspel som utspelade sig under vatten. Man var en dykare och när man sköt var "ammunitionen" luftbubblor. Man jagade bla Hajar minns jag.

Vad i helvete tusan hette spelet?
Citera
2017-09-02, 12:38
  #4898
Medlem
Roobans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EternalGlory
Jag söker ett spel som fanns till commodore 64

Spelet var ett skjutarspel som utspelade sig under vatten. Man var en dykare och när man sköt var "ammunitionen" luftbubblor. Man jagade bla Hajar minns jag.

Vad i helvete tusan hette spelet?

Spelat en hel del C64 men inte just detta, men blev nyfiken och var tvungen att googla
https://www.youtube.com/watch?v=xpRQA-83hFE
Citera
2017-09-02, 12:42
  #4899
Avstängd
EternalGlorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rooban
Spelat en hel del C64 men inte just detta, men blev nyfiken och var tvungen att googla
https://www.youtube.com/watch?v=xpRQA-83hFE

Där satt den! Tack som tusan! Snabb var du också!
Nu jäklar skall det dras igång emulatorer och spelas. Det var inte mitt absolut första datorspel men definitivt bland de 5 första jag fick. Otroliga barndomsminnen väcktes till liv här nu!


Scuba Kidz....jo det får en klocka att ringa väldigt vagt låååångt bak i huvudet. Det är en herrans massa år sedan sist.
Tack så mycket
Citera
2017-09-18, 17:34
  #4900
Medlem
apelsindanss avatar
Hejsan! Söker ett spel jag spelade som liten. Tyvärr vet jag inte riktigt vilken konsol det släpptes till då det ingick i ett stort emulatorpaket som pappas polare fixade till vår dåvarande dator, tror det skulle kunna vara till NES, SNES eller DOS.
Spelet har sci-fi-tema och är ett side scroller-spel där rutorna laddas allteftersom man kommer till rutans kant (eller vad man ska säga).
Man spelar som en robot och om jag minns rätt skjuter man gula skott från vapnet. Spelet är ganska ljust. Kommer ihåg det ungefär som en blandning mellan Mega Man och Metal Storm (fast kan inte minnas att man kan ändra gravitationen som i MS). Minns även att någon gång i början av spelet kunde man falla ner i ett långt hål (ca 3-5 laddade "rutor"), men man klarade sig och kunde ändå fortsätta spela.
Tror det är ett hyfsat okänt/underskattat spel med tanke på att jag lagt ner många många timmar på att leta efter det utan framgång, därför är alla relevanta tips välkomna.
Tack på förhand!
Citera
2017-09-18, 19:00
  #4901
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apelsindans
Hejsan! Söker ett spel jag spelade som liten. Tyvärr vet jag inte riktigt vilken konsol det släpptes till då det ingick i ett stort emulatorpaket som pappas polare fixade till vår dåvarande dator, tror det skulle kunna vara till NES, SNES eller DOS.
Spelet har sci-fi-tema och är ett side scroller-spel där rutorna laddas allteftersom man kommer till rutans kant (eller vad man ska säga).
Man spelar som en robot och om jag minns rätt skjuter man gula skott från vapnet. Spelet är ganska ljust. Kommer ihåg det ungefär som en blandning mellan Mega Man och Metal Storm (fast kan inte minnas att man kan ändra gravitationen som i MS). Minns även att någon gång i början av spelet kunde man falla ner i ett långt hål (ca 3-5 laddade "rutor"), men man klarade sig och kunde ändå fortsätta spela.
Tror det är ett hyfsat okänt/underskattat spel med tanke på att jag lagt ner många många timmar på att leta efter det utan framgång, därför är alla relevanta tips välkomna.
Tack på förhand!

Turrican? Shatterhand?
Citera
2017-09-18, 21:17
  #4902
Medlem
apelsindanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bret-Hart
Turrican? Shatterhand?

Tyvärr inget av dessa spel, men tack ändå!
Citera
2017-09-18, 22:24
  #4903
Medlem
Ralph Wiggums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apelsindans
Hejsan! Söker ett spel jag spelade som liten. Tyvärr vet jag inte riktigt vilken konsol det släpptes till då det ingick i ett stort emulatorpaket som pappas polare fixade till vår dåvarande dator, tror det skulle kunna vara till NES, SNES eller DOS.
Spelet har sci-fi-tema och är ett side scroller-spel där rutorna laddas allteftersom man kommer till rutans kant (eller vad man ska säga).
Man spelar som en robot och om jag minns rätt skjuter man gula skott från vapnet. Spelet är ganska ljust. Kommer ihåg det ungefär som en blandning mellan Mega Man och Metal Storm (fast kan inte minnas att man kan ändra gravitationen som i MS). Minns även att någon gång i början av spelet kunde man falla ner i ett långt hål (ca 3-5 laddade "rutor"), men man klarade sig och kunde ändå fortsätta spela.
Tror det är ett hyfsat okänt/underskattat spel med tanke på att jag lagt ner många många timmar på att leta efter det utan framgång, därför är alla relevanta tips välkomna.
Tack på förhand!
C64/Amiga/Arkadversionen av Bionic Commando? "Hålet" är i början av level 3.

Edit: Amigaversionen scrollar på det sätt du menar + man skjuter gula skott.
https://www.youtube.com/watch?v=3ogqLxO8YJw "Hålet" är strax efter 6 minuter.
__________________
Senast redigerad av Ralph Wiggum 2017-09-18 kl. 22:29.
Citera
2017-09-18, 22:36
  #4904
Medlem
apelsindanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ralph Wiggum
C64/Amiga/Arkadversionen av Bionic Commando? "Hålet" är i början av level 3.

Edit: Amigaversionen scrollar på det sätt du menar + man skjuter gula skott.
https://www.youtube.com/watch?v=3ogqLxO8YJw "Hålet" är strax efter 6 minuter.

Det är tyvärr fel spel, men tack ändå!
I det jag söker så scrollas bilden inte "lite i taget", utan när man kommer till kanten läses en helt ny ruta in
Citera
2017-09-18, 23:27
  #4905
Medlem
Zastroznjemjes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apelsindans
Hejsan! Söker ett spel jag spelade som liten. Tyvärr vet jag inte riktigt vilken konsol det släpptes till då det ingick i ett stort emulatorpaket som pappas polare fixade till vår dåvarande dator, tror det skulle kunna vara till NES, SNES eller DOS.
Spelet har sci-fi-tema och är ett side scroller-spel där rutorna laddas allteftersom man kommer till rutans kant (eller vad man ska säga).
Man spelar som en robot och om jag minns rätt skjuter man gula skott från vapnet. Spelet är ganska ljust. Kommer ihåg det ungefär som en blandning mellan Mega Man och Metal Storm (fast kan inte minnas att man kan ändra gravitationen som i MS). Minns även att någon gång i början av spelet kunde man falla ner i ett långt hål (ca 3-5 laddade "rutor"), men man klarade sig och kunde ändå fortsätta spela.
Tror det är ett hyfsat okänt/underskattat spel med tanke på att jag lagt ner många många timmar på att leta efter det utan framgång, därför är alla relevanta tips välkomna.
Tack på förhand!

Säkert jättefel, men av någon anledning kommer Zillion till Master System upp i hjärnan på mig. https://www.youtube.com/watch?v=tKhwO571-1U
Citera
2017-09-19, 00:05
  #4906
Medlem
apelsindanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zastroznjemje
Säkert jättefel, men av någon anledning kommer Zillion till Master System upp i hjärnan på mig. https://www.youtube.com/watch?v=tKhwO571-1U

Tyvärr fel spel, men sidoscrollandet är exakt som i spelet jag söker
Man spelar som en robot och jag har för mig att samtliga fiender också är robotar av olika slag (iallafall under de två första banorna, längre kunde jag inte klara som liten grabb så är ute efter revansch).
Citera
2017-09-19, 21:07
  #4907
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apelsindans
Tyvärr fel spel, men sidoscrollandet är exakt som i spelet jag söker
Man spelar som en robot och jag har för mig att samtliga fiender också är robotar av olika slag (iallafall under de två första banorna, längre kunde jag inte klara som liten grabb så är ute efter revansch).




Micro man?

https://www.youtube.com/watch?v=gxUFLqFSOFU
Citera
2017-09-19, 21:17
  #4908
Medlem
apelsindanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fotofreak
Micro man?

https://www.youtube.com/watch?v=gxUFLqFSOFU

Vem du än är.. du är min hjälte. Tack som tusan!!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback