Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-12-17, 22:37
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Jag har mig en Crescent Starren 24vxl med 28" hjul och 23" ram som jag tänkte gå över nu i vinter och byta ut lite slitna delar och så på. Så såg jag hydraliska skivbromsar till cykel i en butik, och blev lite nyfiken på det.

På de bilder jag googlar fram på Starren med V-broms så har varken ram eller hjul fäste för skivbroms. Det skulle alltså vara ytterst ovärt att byta till skivbroms för dig (om du inte fått tag på en skivbromsmodell med V-broms monterat istället). Enklare, och troligvis billigare med en ny cykel i så fall.
Citera
2014-12-19, 00:04
  #14
Medlem
Pescasss avatar
Nackdelar med skivbroms:
Väldigt ömtåliga mot slag.
Kostnad

Fördelar:
Vid regn nyper skivbromsen bättre.
Bromsklossarna håller längre.
möjlighet till hydrauliska bromsar vilket jag har på min cykel = Mycket bättre känsla.
Citera
2014-12-22, 03:53
  #15
Medlem
Millediablos avatar
Bättre bromsförmåga, ingen risk att framdäcket krängs av/punktering p.g.a hög fälgtemperatur (lvg). Bättre i skitväder, inget slitage på fälgen. Ju tyngre ekipage (touring, downhill) och brantare backar desto större nytta av skivor, mekaniska eller hydrauliska.

Mekaniska är fördelaktigare ur en viktig synpunkt, dom är enklare att fixa om det blir problem i obygden. Det är lättare att få tag i en vajer än olja. TRP gör en schysst broms som är en vajerdragen hydraulisk med oljan endast i oket, fördelen är att det går att använda en uppsjö av bromshandtag av olika märken.
Citera
2014-12-30, 19:12
  #16
Medlem
rex144s avatar
fälgbroms låser sig, dessutom efter ett tag blir de skeva, och vid höga farter uppstår friktion
Citera
2017-08-09, 01:01
  #17
Medlem
Drozds avatar
Jag cyklar året runt och har testat både skivbromsar och fälgbromsar och det är inget snack om att skivbromsarna är bättre!

Hydrauliska skivbromsar fungerar alltid oavsett smuts och temperatur, de ger bättre bromsverkan och "sjunger" inte som fälgbromsar kan göra. Nackdelen är att de är lite dyrare, men vad spelar det för roll på en cykel som håller i tio år?
Citera
2017-08-12, 07:10
  #18
Medlem
the juntos avatar
Har hydrauliska skivbromsar. Och de funkar i alla väder hela tiden. Har inte justerat eller gjort något med dem på 3 år nu.
Citera
2017-08-28, 11:26
  #19
Medlem
SysGhosts avatar
Skivbromsar har följande fördelar:
* Längre upp från backen, och samlar inte på sig lika mycket sand, skit, smuts och annat jox. Håller sig torra även efter att man dragit igenom en djupare vattenpöl, lera el. dylika.
* Mycket lättare att panikbromsa utan att hjulen låser sig. Effektivast inbromsning sker då hjulet fortfarande roterar, och därmed maximerar friktionen mot marken. Samma princip som ABS-bromsar på en bil. Lättare att reglera bromsverkan.
* Sliter inte ut fälgen.
* Lättare att hålla rent.
Citera
2017-09-04, 03:32
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kecke78
Det mesta är väl sagt, men på sikt så kommer bara skräpcyklar att ha fälgbroms. Utom möjligtvis på landsvägscyklar där det fortfarande är lite oklart om skivbromsar kommer att slå.

Kommer på landsväg mer och mer nu. Kika man på Eurobike så ser de ut som eliten kommer köra skivor inom de närmsta, vissa körde med skivor redan i årets tour.
Vissa modeller av de exklusivare lvg har skivor nu. Så det är nog bara en tidsfråga.
Citera
2017-09-12, 23:32
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av delight
Kommer på landsväg mer och mer nu. Kika man på Eurobike så ser de ut som eliten kommer köra skivor inom de närmsta, vissa körde med skivor redan i årets tour.
Vissa modeller av de exklusivare lvg har skivor nu. Så det är nog bara en tidsfråga.

Ja, det du citerar skrev jag för tre år sedan också

Men faktum är att det har gått trögt. Dels diskussionen om huruvida det är farligt, men också att tillverkarna inte har lyckats lösa vikten riktigt än - skivversionen av samma cykel ligger fortfarande 5-700 g över fälgbromsversionen (allt annat lika). När viktskillnaden dessutom ofta hamnar på hjulen väljer många fortfarande bort det.

Sen har vi aerodiskussionen ovanpå detta. Det finns tester som indikerar 15% sämre aerodynamik i vissa förhållanden med skivor, men också tester som visar på försumbara skillnader.

Sammanfattningsvis lyser skivbromsade cyklar med sin frånvaro på de stora loppen, med några få undantag. Sen att branschen gärna vill att alla ska byta ut sina fälgbromsade cyklar är en annan femma
Citera
2017-09-14, 12:10
  #22
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kecke78
Ja, det du citerar skrev jag för tre år sedan också

Men faktum är att det har gått trögt. Dels diskussionen om huruvida det är farligt, men också att tillverkarna inte har lyckats lösa vikten riktigt än - skivversionen av samma cykel ligger fortfarande 5-700 g över fälgbromsversionen (allt annat lika). När viktskillnaden dessutom ofta hamnar på hjulen väljer många fortfarande bort det.

Sen har vi aerodiskussionen ovanpå detta. Det finns tester som indikerar 15% sämre aerodynamik i vissa förhållanden med skivor, men också tester som visar på försumbara skillnader.

Sammanfattningsvis lyser skivbromsade cyklar med sin frånvaro på de stora loppen, med några få undantag. Sen att branschen gärna vill att alla ska byta ut sina fälgbromsade cyklar är en annan femma
Ja branschen vill ju tjäna så mycket pengar som möjligt. Grejen att det inte slagit i elitloppen än torde väl vara vikt och aerodynamik som du nämner. Men om jag skulle köpa ny hoj idag så hade jag nog valt skivbroms om det inte skulle bli extremt mycket dyrare. Jag tror att vikten är försumbar för de flesta dagspendlarna. Det är ju inte värre än att ha med sig en extra flaska vatten. Tänker att det är en stor fördel med mindre underhåll då de flesta inte vill skruva i tid och otid.
Citera
2017-09-18, 17:06
  #23
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Jag cyklar året runt och har testat både skivbromsar och fälgbromsar och det är inget snack om att skivbromsarna är bättre!

Hydrauliska skivbromsar fungerar alltid oavsett smuts och temperatur, de ger bättre bromsverkan och "sjunger" inte som fälgbromsar kan göra. Nackdelen är att de är lite dyrare, men vad spelar det för roll på en cykel som håller i tio år?

Ha ha de rostar och du måste köpa nya belägg, vilket blir dyrt om man inte kan mecka hydralbromsarna själv. Spola av cykeln och ställa den i förrådet att självtorka det går inte då kommer rosten sämre verkan och gnissel. Blöt skit måste bort. En slit och släng cykel ska ha vanliga fälgbromsar som är mindre känsliga.

Men visst är de effektiva, när skivorna är nya far man lätt över styret innan man lärt sig bromsa på rätt sätt. Behöver man tvärbromsa får man räkna med att fara med huvudet före in i bilen man stannade för.
Citera
2017-09-18, 21:18
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Ha ha de rostar och du måste köpa nya belägg, vilket blir dyrt om man inte kan mecka hydralbromsarna själv. Spola av cykeln och ställa den i förrådet att självtorka det går inte då kommer rosten sämre verkan och gnissel. Blöt skit måste bort. En slit och släng cykel ska ha vanliga fälgbromsar som är mindre känsliga.

Men visst är de effektiva, när skivorna är nya far man lätt över styret innan man lärt sig bromsa på rätt sätt. Behöver man tvärbromsa får man räkna med att fara med huvudet före in i bilen man stannade för.

Den ytrosten som kan uppstå försvinner vid första bromsningen

På din beskrivning om hur svårt det är att bromsa med en skivbromsad cykel så låter det som att du borde hålla dig till bussen, om jag ska vara ärlig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback