Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-16, 23:29
  #1
Medlem
Tjena FB!

Var förbi min tandhygienist häromdagen och fick veta att jag hade skitdjupa fickor på två tänder, på varsin sida i överkäken. Det rör sig om tanden som är näst längst bak (räknar inte med visdomstanden) på båda sidor. Hade ingen aning om att jag har haft djupa fickor innan och känner mig lite sur på min tidigare tandläkare som inte var tydligare med att det var jävligt viktigt att ta tag i en lätt tandköttsinflammation med tandtråd och whatnot.

Jag förstod inte riktigt om han menade att jag hade det på en sida eller på båda, men i minst en av fickorna uppgick djupet till 9mm. Jag känner att båda tänderna är ömma när jag biter mot dem med underkäkens tänder. Efter ett par timmars googlande känner jag mig ganska modfälld i och med att över 7mm verkar vara avancerad periodontit och många verkar förorda kirurgiska ingrepp och att eventuellt dra ut tanden. Har använt små TePe-borstar mellan tänderna, tandtråd och borstat tänderna efter varje måltid sen jag fick höra om läget för att försöka vända skräpet.

Någon annan som har långt gången periodontit och kan berätta om hur det gått för er? Går det att vända utvecklingen, även när den gått så långt?
Citera
2017-09-16, 23:57
  #2
Medlem
Mig veterligen går det aldrig att få tillbaka tandkött naturligt, utan då är det tandköttstransplantation man kan göra. Osäker om det hjälper något mer än kosmetiskt dock.
Citera
2017-09-17, 11:40
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Mig veterligen går det aldrig att få tillbaka tandkött naturligt, utan då är det tandköttstransplantation man kan göra. Osäker om det hjälper något mer än kosmetiskt dock.

Jag har läst att tandkött kan fästa vid tanden och återgå till en mindre tillbakadragen position. Benet i käken kommer dock aldrig komma tillbaka.
Citera
2017-09-17, 13:20
  #4
Medlem
Kebabfysikers avatar
Tänk på vad du äter också. Flortabletter kan hjälpa till att stärka tänderna.
Citera
2017-09-17, 23:14
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabfysiker
Tänk på vad du äter också. Flortabletter kan hjälpa till att stärka tänderna.

Jo, jag tycker att jag brukar göra det. Såsom jag har förstått det så är periodontit dock mest ett problem i och med att bakterier hamnar mellan tandkött och tänderna och att man därmed riskerar att bli av med tanden om tandköttet förblir inflammerat. Googlade på fluor och periodontit och det verkar till och med finnas en korrelation mellan fluorbehandling mot karies (fluortabletter eller typ Flux) och ökad inflammatorisk respons. Då ska jag sluta med Flux, alltså.

Typ hälften av alla över 30 ska vara drabbade av detta, finns det ingen som har några erfarenheter?
__________________
Senast redigerad av Tr4m53 2017-09-17 kl. 23:21.
Citera
2017-09-18, 19:21
  #6
Medlem
Parodontit.

Det är ditt ben som har sänkts till följd av långvarig inflammation i tandköttet. Du kan få fickorna att bli grundare med noggrann rengöring OM det inte blivit djupa fickor pga sprickor i tänderna.

Rökning och diabetes som är dåligt inställd skyndar på den här processen mer. tandkräm eller skölj med låg halt av Klorhexidin kan hjälpa till viss del. Fluor är mot karies.

Men det viktigaste är din egna rengöring med mellanrumstandborstar och regelbunden tandborstning för att stoppa upp din parodontit.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback