Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-18, 14:54
  #1
Medlem
Hej!

Är intresserad av en mac. Men det är en saftig peng man får hosta upp för 15tum. Kostar 33000:- på applestore. 13tum är inte intressant för jag börjar bli gammal och synen är inte lika bra som i tonåren

Ska endast användas för privatbruk hemma som vanlig surf, mail, facebook, streama 4K videos, spotify, ladda ner hd filmer och sånna lätta saker. Inget arbete förutom lite photoshop på mobil kamera bilder. Blir det köp så får jag behålla den minst 5år

Jag får ta det på avbetalning 12mån "räntefritt" då jag inte har råd att lägga 33k på en gång. Men det blir nästan 3K i mån som oså är mycket pengar men samtidigt är mac en väldigt snygg laptop.

Någon som varit i samma situation som mig, hur gjorde ni. Är det värt för dessa saker som ska göras ?
Citera
2017-09-18, 15:04
  #2
Medlem
Finns ju en snik för 22k utan fetaste cpu och gpu fast ändå en jävla massa pengar.
Citera
2017-09-18, 15:43
  #3
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av babi.
Hej!

Är intresserad av en mac. Men det är en saftig peng man får hosta upp för 15tum. Kostar 33000:- på applestore. 13tum är inte intressant för jag börjar bli gammal och synen är inte lika bra som i tonåren

Ska endast användas för privatbruk hemma som vanlig surf, mail, facebook, streama 4K videos, spotify, ladda ner hd filmer och sånna lätta saker. Inget arbete förutom lite photoshop på mobil kamera bilder. Blir det köp så får jag behålla den minst 5år

Jag får ta det på avbetalning 12mån "räntefritt" då jag inte har råd att lägga 33k på en gång. Men det blir nästan 3K i mån som oså är mycket pengar men samtidigt är mac en väldigt snygg laptop.

Någon som varit i samma situation som mig, hur gjorde ni. Är det värt för dessa saker som ska göras ?


Trollar du?

Kolla in Apples billigare datorer. MacBook (utan pro) är en betydligt bättre maskin för dina behov. Funkar klockrent, väger ingenting och har en fantastisk batteritid.
Citera
2017-09-18, 15:47
  #4
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av babi.
Hej!

Är intresserad av en mac. Men det är en saftig peng man får hosta upp för 15tum. Kostar 33000:- på applestore. 13tum är inte intressant för jag börjar bli gammal och synen är inte lika bra som i tonåren

Ska endast användas för privatbruk hemma som vanlig surf, mail, facebook, streama 4K videos, spotify, ladda ner hd filmer och sånna lätta saker. Inget arbete förutom lite photoshop på mobil kamera bilder. Blir det köp så får jag behålla den minst 5år

Jag får ta det på avbetalning 12mån "räntefritt" då jag inte har råd att lägga 33k på en gång. Men det blir nästan 3K i mån som oså är mycket pengar men samtidigt är mac en väldigt snygg laptop.

Någon som varit i samma situation som mig, hur gjorde ni. Är det värt för dessa saker som ska göras ?

Jag har valt MacBook Pro för privat bruk, en 13" Skärmen är grym och det går enkelt att skala upp så att det inte blir för smått och det går även att zooma om man så vill. Har heller inte laser-syn längre men 13" funkar utmärkt. Välj utan touch bar, 16 Gb ram och minst 256 Gb lagring så kommer du vara nöjd i många år.
Citera
2017-09-22, 16:59
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av babi.
Hej!

Är intresserad av en mac. Men det är en saftig peng man får hosta upp för 15tum. Kostar 33000:- på applestore. 13tum är inte intressant för jag börjar bli gammal och synen är inte lika bra som i tonåren

Ska endast användas för privatbruk hemma som vanlig surf, mail, facebook, streama 4K videos, spotify, ladda ner hd filmer och sånna lätta saker. Inget arbete förutom lite photoshop på mobil kamera bilder. Blir det köp så får jag behålla den minst 5år

Jag får ta det på avbetalning 12mån "räntefritt" då jag inte har råd att lägga 33k på en gång. Men det blir nästan 3K i mån som oså är mycket pengar men samtidigt är mac en väldigt snygg laptop.

Någon som varit i samma situation som mig, hur gjorde ni. Är det värt för dessa saker som ska göras ?

Jag tycker det låter dumt att köpa något som du egentligen inte har råd med. Det brukar tyvärr inte vara "räntefritt", eftersom det i regel tillkommer en uppläggningsavgift och sedan avi och administrationsavgifter varje månad.

Jag är förvisso en medelålders högskolestudent som råkar äga en av de nya 15 tums MBP modellerna som kom förra året, men jag sparade i över 3 år för att ha råd att köpa den. Jag skulle rekommendera att köpa en PC dator, du får mer "bang for the buck" för betydligt mindre pengar. Kika på Dell XPS datorerna med infinity skärm.
Citera
2017-09-22, 19:02
  #6
Avstängd
avcs avatar
Hur kan man tycka Macbook är snygg? Måste ju vara den tråkigaste och överlägset mest uttjatade "designen" i persondatorns historia.

Och nej, givetvis är datorn inte värd 33.000. Hårdvaran spelar i princip ingen roll då det dels är en laptop och dels Apple, innebärande att du betalar rent ockerpris för märket. Du får förmodligen både en riktig stationär och en riktig bärbar dator för de pengarna, där båda två utklassar Macen på alla områden som existerar.
Citera
2017-09-22, 19:04
  #7
Medlem
ArsenalRamboRamseys avatar
Ja det är bra. Du kan köpa den.
Citera
2017-09-22, 22:38
  #8
Medlem
storytellers avatar
Var i samma val och kval men valde efter väldigt mycket jämförelser slutligen Dell XPS 15. Detta efter rätt många års Macbookanvändande. Nöjd på det stora hela. Kostade mig ungefär 18000. Jag tycker att designen och byggkvaliteten motsvarar Macbook Pro, mycket premium. Det är högklassiga komponenter inuti som dessutom kan bytas ut.

Nu ville jag visserligen kunna spela lite på min dator så det var delvis det som avgjorde för min del. Men Apples femtontummare är våldsamt dyra idag och deras billigare modeller som Air är alltför små och kraftlösa. PC i premiumsegmentet har hämtat igen oerhört mycket de senaste två, tre åren när det kommer till design och byggkvalitet. Macbook Pro 15 skulle jag bara rekommendera video- och bildredigerare. Titta på lite jämförelsevideor på youtube mellan den datorn och XPS 15 så förstår du lite mer hur jag menar.
Citera
2017-09-23, 11:48
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storyteller
Var i samma val och kval men valde efter väldigt mycket jämförelser slutligen Dell XPS 15. Detta efter rätt många års Macbookanvändande. Nöjd på det stora hela. Kostade mig ungefär 18000. Jag tycker att designen och byggkvaliteten motsvarar Macbook Pro, mycket premium. Det är högklassiga komponenter inuti som dessutom kan bytas ut.

Nu ville jag visserligen kunna spela lite på min dator så det var delvis det som avgjorde för min del. Men Apples femtontummare är våldsamt dyra idag och deras billigare modeller som Air är alltför små och kraftlösa. PC i premiumsegmentet har hämtat igen oerhört mycket de senaste två, tre åren när det kommer till design och byggkvalitet. Macbook Pro 15 skulle jag bara rekommendera video- och bildredigerare. Titta på lite jämförelsevideor på youtube mellan den datorn och XPS 15 så förstår du lite mer hur jag menar.

Jag betalade ca 29 000 kr med 10% studentrabatt för min 15 tums Mac, 2.7 Ghz, AMD 460 Pro, 512 GB SSD, jag är i det stora hela nöjd med den även om den egentligen är på tok för dyr. Jag använder den till Autocad, Sketchup, Photoshop, illustrator, inDesign, QGIS och kör hela Office paketet. Sen använder jag Parallels desktop med Windows 10, där jag kör Esris ArcMap emellanåt.

Grafikkortet är väl inget direkt värsting kort, det är ungefär i princip som ett GTX 965m men det duger bra att spela på. Jag kör World of warcraft, Starcraft 2, Diablo 3 osv och det funkar grymt bra. Sen så måste jag säga att de lyckats göra de nya Macarna förvånansvärt svala, jag har ägt 2 st Apple laptops tidigare och de blev fruktansvärt varma.

Jag är sammantaget nöjd med mitt köp och hoppas att den kommer hålla i 5+ år iallafall. Det som vägde över för min del var operativsystemet, jag har växt upp med Windows och har forfarande en stationär PC. Windows funkar väl okej men när det kommer till stabilitet så är fan MacOS överlägset, min förra Macbook startade jag nog inte om på 1 år.
__________________
Senast redigerad av stefolsson 2017-09-23 kl. 11:54.
Citera
2017-09-23, 16:04
  #10
Medlem
storytellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stefolsson
Jag betalade ca 29 000 kr med 10% studentrabatt för min 15 tums Mac, 2.7 Ghz, AMD 460 Pro, 512 GB SSD, jag är i det stora hela nöjd med den även om den egentligen är på tok för dyr. Jag använder den till Autocad, Sketchup, Photoshop, illustrator, inDesign, QGIS och kör hela Office paketet. Sen använder jag Parallels desktop med Windows 10, där jag kör Esris ArcMap emellanåt.

Grafikkortet är väl inget direkt värsting kort, det är ungefär i princip som ett GTX 965m men det duger bra att spela på. Jag kör World of warcraft, Starcraft 2, Diablo 3 osv och det funkar grymt bra. Sen så måste jag säga att de lyckats göra de nya Macarna förvånansvärt svala, jag har ägt 2 st Apple laptops tidigare och de blev fruktansvärt varma.

Jag är sammantaget nöjd med mitt köp och hoppas att den kommer hålla i 5+ år iallafall. Det som vägde över för min del var operativsystemet, jag har växt upp med Windows och har forfarande en stationär PC. Windows funkar väl okej men när det kommer till stabilitet så är fan MacOS överlägset, min förra Macbook startade jag nog inte om på 1 år.
Jag skulle säga att jag håller med dig. Lätt spelande av den typ du beskriver fungerar helt klart och åtminstone i år och nästa år även många nyare titlar på låga grafikinställningar. Känner man att man har råd med 29 000 är det helt klart ett bra val. Stabiliteten är även den enligt mig bättre på Mac, helt enig. Nu när jag skaffat PC känns det märkligt att återigen vänja sig vid någon blåskärm i veckan, konstiga saker som hänger upp sig och drar massa processorkraft med mera. Och touchpaden på senaste XPS 15 slår inte min gamla MacBook Pro 2011 även om den är mycket nära.
Citera
2017-09-23, 16:08
  #11
Medlem
Disko-Bosses avatar
Som att köpa en Ferrari men bara använda den till affären som ligger 10 minuter bort.
Citera
2017-09-23, 16:11
  #12
Medlem
gato12s avatar
Problemet med att köpa en billigare Air är väl att skärmen inte är så bra.

Men 30 lök för en privatdator som man typ streamar YouTube på är ju lite väl...väljer du en 13 tum så kan du ju alltid koppla till en större skärm.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback