Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-15, 23:15
  #265
Medlem
Haldins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majongq
har läst annorlunda och hört annorlunda från experter men du får tro vad du vill om lcd men oled har alltid varit bättre och mycket dyrare. jämför en Oled tv mot en LCD ser du att lcd är mycket sämre och en gammal teknik som kommer försvinna mot oled därför apple valt o gå över. Nästa år kommer de köra på endast oled skärmar i sina lurar

Från början kunde inte OLED ens visa naturliga färger. Självklart är ingen ny bildteknik perfekt från första början. Plasma uppfanns t.ex. på 60-talet, men blev inte tillräckligt bra för hemmabruk innan sent 90-tal.

Just angående bildskärmens typ så tror inte jag Iphone X är ett steg tillbaka, däremot kan man ifrågasätta den oregelbundna formen.
Citera
2017-09-16, 13:25
  #266
Medlem
Ubbe66s avatar
En video om varför INTE köpa IPhone X!
https://www.youtube.com/watch?v=W05QG7SFfzc
Citera
2017-09-16, 14:22
  #267
Medlem
veritatems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ubbe66
En video om varför INTE köpa IPhone X!
https://www.youtube.com/watch?v=W05QG7SFfzc
Största foliehatten jag sett på länge, idioten är rädd för att hans tryne ska synas och vad gör han då?
Jo en youtube video
Citera
2017-09-16, 17:00
  #268
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ubbe66
En video om varför INTE köpa IPhone X!
https://www.youtube.com/watch?v=W05QG7SFfzc

Citat:
Ursprungligen postat av veritatem
Största foliehatten jag sett på länge, idioten är rädd för att hans tryne ska synas och vad gör han då?
Jo en youtube video
Var ungefär samma propaganda när Apple släppte iPhone 5S. NSA skulle samla in allas fingeravtryck.
Nu är det ansiktets tur. Men se det har Google redan löst med youtube och foto där användarna utan att blinka lägger upp sina ansikten.
Användes inte framkameran för identifiering innan faceID.
Känner mig lätt tryggare med både faceID och touchID.
Jag är dock skeptisk till hur bra faceID fungerar till vardags.
__________________
Senast redigerad av Raggarspinn 2017-09-16 kl. 17:46.
Citera
2017-09-16, 18:09
  #269
Medlem
veritatems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Var ungefär samma propaganda när Apple släppte iPhone 5S. NSA skulle samla in allas fingeravtryck.
Nu är det ansiktets tur. Men se det har Google redan löst med youtube och foto där användarna utan att blinka lägger upp sina ansikten.
Användes inte framkameran för identifiering innan faceID.
Känner mig lätt tryggare med både faceID och touchID.
Jag är dock skeptisk till hur bra faceID fungerar till vardags.
Tror det kommer att funka bra, dock tycker jag att fingeravtrycket har funkat sådär på min 6+, väldigt känsligt, räcker att man är lite fuktig, skitig eller får nåt litet sår så bråkar den, skit samma jag ska ha en 10:a så småningom när min telefonoperatör börjar att erbjuda den.
Citera
2017-09-16, 19:05
  #270
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haldin
Från början kunde inte OLED ens visa naturliga färger. Självklart är ingen ny bildteknik perfekt från första början. Plasma uppfanns t.ex. på 60-talet, men blev inte tillräckligt bra för hemmabruk innan sent 90-tal.

Just angående bildskärmens typ så tror inte jag Iphone X är ett steg tillbaka, däremot kan man ifrågasätta den oregelbundna formen.

Jag snackar inte om något 60 talet eller 90 talet utan när samsung börja köra oled 2007 i sina lurar och sedan oled i deras smart telefoner från 2010 och det är den här perioden jag snackar om då det var ljusår före än lcd. Plasma var för dåligt o ingen ville ha det därför plasma går att hitta på museum idag

Men flickor o pojkar jag har redan S8 men jag köper en iphone X som andra telefon då jag behöver koppla den till mina apple datorer då samsung inte fungerar med mac på ett normalt sätt utan problem.
Citera
2017-09-16, 21:53
  #271
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majongq
har läst annorlunda och hört annorlunda från experter men du får tro vad du vill om lcd men oled har alltid varit bättre och mycket dyrare. jämför en Oled tv mot en LCD ser du att lcd är mycket sämre och en gammal teknik som kommer försvinna mot oled därför apple valt o gå över. Nästa år kommer de köra på endast oled skärmar i sina lurar

Du får två länkar av mig där du kan läsa seriösa tester om hur de tidiga OLED-skärmarna presterade mot LCD. De var på den tiden inte alls överlägsna eller presterade bättre än LCD (blev t o m sist i test som du kan läsa i länkarna) mer än på någon punk som jag beskrev tidigare. Nu på sista åren har man fått riktigt bra utveckling så idag är OLED fullt konkurrenskraftig och i princip alla tidigare nackdelar har man fått bukt med. Och det också en av anledningarna att Apple nu väljer OLED för sin iPhone X

http://www.displaymate.com/Smartphone_ShootOut_1.htm

http://www.displaymate.com/OLED_Gala...ShootOut_1.htm

Ska mycket intressant att se hur bra Apple lyckats få till skärmen på X, och vad DisplayMate tycker om den när de testat den grundligt.
Citera
2017-09-16, 22:05
  #272
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Öh.. nej, OLED-skärmar har definitivt inte alls varit bättre än LCD från första början.

OLED var i börjar bara bättre än LCD på några få punkter, sen förlorade de rätt rejält mot LCD-tekniken och det i flera år innan de började så sakteliga få bukt med nackdelarna och först på de senaste 1-2 åren har de bästa OLED-skärmarna kunnat ge hård konkurrens till LCD-skärmarna då de nästan fått bikt med alla nackdelar de hade i början.

Inte ens lcd var bättre än TFT från början så det är liksom samma visa om och om igen. Då var det att lcd inte kunde visa svärta utan det blev "grått" vilket jag kan hålla med om. Teknik utvecklas ju och blir bättre tack och lov, för att gå direkt på Apple så var ju första touch id inte alls så snabb som touch-id v2 den är verkligen blixtsnabb.

Tekniken går framåt och Apple godtar inget som ligger allt för mkt i utvecklingsstadier, detta tycker jag är bra. Vissa andra gnäller att de inte har de nyaste processorerna i MacBook, smart säger jag få de flesta barnsjukdomar+tillverkning är fixat.

Först är inte alltid bäst
Citera
2017-09-17, 00:09
  #273
Medlem
Om man tänker på att face ID gör en 3D bild av ens ansikte med IR-ljus, så bör man förstå att allt prat om olika hudfärger är meningslös.

Är man sen caucasian, så bör man hoppa jämfota av glädje då de stora grupperna i världen har ansiktsgeometri som tydligt skiljer sig från våra västerländska drag.

med ”en på miljonen”, IR-tekniken och ovanstående i åtanke, kan det finnas något hundratal människor i världen som kan lyckas.

Lite bättre än androids ”visa en bild på ägaren” i mina ögon.

Minns inte att någon iPhone legat i ett annat prisintervall, och då måste man tänka på att många priser gått upp lite under tio år.

Så visst, X-modellen är dyr, men inte värre än en 32Gb 3Gs var för många år sen.

Det finns ju iPhone8 64Gb som med abonneman kommer kosta som alla andra.

Det är nog bara väldigt få som är vana att casha lurar, Star Tac 85, Nokia 88-serien, många mobiler har kostat lika mycket eller mer, redan för tio år sedan.
Citera
2017-09-22, 00:37
  #274
Medlem
Jag tror att nästa iPhone kommer vara helt portlös utan 3.5mm och lightning. Det löser problemet med vattentäthet och Apple kommer kunna klämma in ett större batteri eller göra telefonen tunnare.
Citera
2017-09-23, 05:42
  #275
Medlem
heffaheffas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WindInTheWillows
Jag tror att nästa iPhone kommer vara helt portlös utan 3.5mm och lightning. Det löser problemet med vattentäthet och Apple kommer kunna klämma in ett större batteri eller göra telefonen tunnare.
Kanske inte nästa telefon, men helt klart så är det den riktningen Apple går mot. Om de löser det hela med bra riktig trådlös laddning så kommer telefonen bli helt portlös.
Citera
2017-09-24, 13:01
  #276
Avstängd
vad problemet är för de flesta är att apple tvingar en att nästan köpa den dyrare iphone X då vanliga 8an har samma desgin som iphone 6 hade. Stora fula bezels som är utdaterade 2017. Iphone 8+ är lika stor som en tegelsten på över 200g. Den liknar Alcatels telefon från 1994 som jag hade då

Iphone X är dyr för det man får tillbaka i användande. 13tusen för en telefon, HALLÅ ?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback