2017-09-16, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proximac
Att PM säger så är sin sak och har han behov att tala om för omvärden att han inte kollar upp de journalister som vill intervjuva han är det hans sak.

Men nu går vi över till det väsentliga, PMs data. Den han är ovillig att lämna ifrån sig. Tror du denna data kommer bekräfta att PM inte kollat upp KW? PM träffade KW och hennes block innan färden självklart har han kollat upp henne. Så pass att han plockat såg och diverse material med sig från "verkstaden" innan avfärd.

Hans fantasier drog igång under den muntliga intervjuven, polis säger mordet är planerat så PMs ord att han inte kollat upp KW väger inte vidare starkt vad som däremot kommer väga tungt är informationen på hans data.

All kontakt KW och PM är hämtad från KWs datorer, den säger strikt proffessionell. Vad kommer PMs data säga när man väl kommer in i den?

Exakt. Jag tror du är något på spåren här. Han säger att han inte kollat upp henne, en rätt märklig sak att tillägga egentligen. Varför sa han inte bara "hon var utsänd ifrån Wired"? Att tillägga att han inte kollat upp henne och sedan inte vilja lämna ifrån sig data är suspekt och det är nog snarare tvärtom. Tror det finns massor av dels S&M porr och även sökningar på KW i hans datahistorik. Han har sett bilden på henne där hon var så där söt som hon var, blivit intresserad och sedan föreslagit en ubåtsfärd på kvällen för att kunna lägga in en stöt, han hade ju haft sex i ubåten förr, så det var inte främmande, simple as that.
Citera
2017-09-16, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Aha. Men PM:s fru har precis klagat på antalet kvinnoaffärer PM hade vid sidan av..

Jo, fast en kvinna han har en affär med har ju trätt fram, Deidre King...Hur fick han tag på henne egentligen? Ingen vet tydligen. Men alla har sett att hon är dels sliten och dels förvirrad. Hennes förklaring om att massor med färjor kört över och styckat KW är ju t.ex. helt galen! Så med tanke på Deidre King kan han inte haft lätt att få tag på fräscht,vettigt kvinnofolk verkar det som. Snarare har han rört sig i den undre världen som han enligt boken om honom gillade så mycket och där fått napp på alla möjliga märkliga figurer som han kunnat leva ut sin udda sexualitet med, men det räckte väl till slut inte.
Citera
2017-09-16, 13:43
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morboso
Det kan ju också ha varit så att KW inte frågade om fler kan få följa med eftersom hon följde med PM i professionellt syfte. Jag hade då aldrig frågat en av mina kunder om inte snällasnällasnäälla min sambo kan få följa med på möte/uppdrag. Hur förtroendeingivande och proffesionellt verkar det? Just det, inte alls.

Förstår för övrigt inte varför du, Merwinna, förkastar förslaget att KW skulle ha följt med på turen för att kunna pitcha artikeln bättre till Wired. Om det inte fanns något avtal med Wired så är det ju ännu rimligare att just detta skulle vara syftet att följa med. För att kunna få till ett avtal. Förstår inte varför du genom hela tråden vill tillskriva KW skulden för vad som hände henne. Får det dig att känna dig säkrare? "Om offret gjorde något fel betyder det att det inte kan hända vem som helst, t.ex. mig" (förenklande av en psykologisk förklaringsmodell om varför kvinnor skuldbelägger kvinnor som blivit offer för t.ex. våldtäkt). (ps. "der Krieg bzw. die Kriege" betyder, "kriget respektive krigen", i detta sammanhang "kriget, eller krigen")

Jo, hennes motiv kan ha varit att få till en bättre artikel, det vet vi inte. Men hon borde ha varit mer vaksam, eftersom det inte hör till vanligheten att en ensam frilansjournalist får ta upp så mycket tid, får en sådan specialbehandling av en upptagen kändis. (Man brukar få ungefär en timme, och vill man ha en specialvisning av någonting som tar flera timmar så får man boka en guidad tur med flera journalister.) Då bör nog varningsklockorna ringa - när det är en person av det motsatta könet alltså.

Nej, det betyder Kriget med stort K. Alltså andra världskriget. Det är det kriget som de flesta krigsfixerade snöat in på, även i Sverige. Det är vanligt att de byter genus i det fallet också, när ordet får en specialmening. Detta är jag ganska säker på men vi skulle kunna fråga någon expert på tyska på språkforum, det får du göra i så fall.
Citera
2017-09-16, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morboso
Det kan ju också ha varit så att KW inte frågade om fler kan få följa med eftersom hon följde med PM i professionellt syfte. Jag hade då aldrig frågat en av mina kunder om inte snällasnällasnäälla min sambo kan få följa med på möte/uppdrag. Hur förtroendeingivande och proffesionellt verkar det? Just det, inte alls.

Förstår för övrigt inte varför du, Merwinna, förkastar förslaget att KW skulle ha följt med på turen för att kunna pitcha artikeln bättre till Wired. Om det inte fanns något avtal med Wired så är det ju ännu rimligare att just detta skulle vara syftet att följa med. För att kunna få till ett avtal. Förstår inte varför du genom hela tråden vill tillskriva KW skulden för vad som hände henne. Får det dig att känna dig säkrare? "Om offret gjorde något fel betyder det att det inte kan hända vem som helst, t.ex. mig" (förenklande av en psykologisk förklaringsmodell om varför kvinnor skuldbelägger kvinnor som blivit offer för t.ex. våldtäkt). (ps. "der Krieg bzw. die Kriege" betyder, "kriget respektive krigen", i detta sammanhang "kriget, eller krigen")

Men är det samma sak ifall KW inte ville ha någon annan med på resan - pga att hon kanske kanske kanske ville vara ensam med kufen av något annat intresse än det yrkesmässiga - som att hon därmed är skyldig till sin egen död? Är det så du tolkar det?

Eller kan man leta efter orsaker till "varför" de valde att åka ensam till "solnedgången" men fortfarande vara helt klar på det att KW inte har styckat sig själv?
Citera
2017-09-16, 13:46
Medlem
Citat:
Nu jobbade ju inte KW på ”ett kontor” där han delade sitt arbetsrum med en man.. Så att ta hennes yrke som täckmantel att hon skulle vara skyddad mot idioter är inget annat än idioti..

KW skulle ha kunnat skriva en artikel om hur det är att åka svarttaxi som ensam kvinna mitt i natten när man är lite glad i hågen. Skulle hennes ”yrkesutövning” ha skyddat henne vid det läget?

Hur kan du urskilja vilka män som är potentiella mördare/våldtäksmän/styckmördare för att kunna varna din dotter just för dessa?

Mitt tiopoängstips är att undvika alla kåkfarare och mentalt instabila kufar.

Men många håller inte med med mig.

Enlig dem ska man ge en kåkfarare en ”andra chans” och mentalt instabila kufar är ”spännande” ..

Och till sist: vet du antalet kvinnor som har åkt ubåt ensam på kvällen med en mentalt instabil wannabe-astronaut? Hur många av dem har kommit tillbaka välbehållna?

De flesta instabila/farliga människor är inte kända för sin kreativitet. De är mer kända för vad de gör i krogkön. Vi har tusentals och åter tusentals instabila människor som spöar upp folk och har dömts för inbrott, misshandel, hot mm. Däremot är det få av dem som går hela vägen och mördar/styckar.

De flesta som är kreativa kufar är ofarliga, och har inte långt brottsregister. De brinner normalt sett mycket mer för sina idéer än att ta sig tid att gå ut och spöa upp folk.

Så att ta en båttur med någon typ PM borde vara att se som ett tämligen harmlöst projekt. Och även om ubåten inte är lika välfylld med elektronik som en del andra konstruktioner så är de i grunden rimligt säker (om vi bortser från vassar rörskarvar mm).

När någon bråkstake på krogen spöar upp eller våldtar så förändras normalt inte livet särskilt mycket. Motsvarande för PM slänger in en hel massa skiftnycklar i hans framtida planer. Krogbusen bryr sig inte om konsekvensen av att slå ner en person ytterligare, medan PM vet konsekvenserna - han har ju även specifikt sagt att här dog Raket-Madsen.

Så jag ser ingen som helst anledning varför KW skulle behöva känna behov av extra uppsäkring i just denna situation, jämfört med om hon intervjuat någon i NY och denne erbjudit sig att köra ut henne till flyget för att ge ytterligare 30-60 minuter att fullfölja intervjun på.
Citera
2017-09-16, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Exakt. Jag tror du är något på spåren här. Han säger att han inte kollat upp henne, en rätt märklig sak att tillägga egentligen. Varför sa han inte bara "hon var utsänd ifrån Wired"? Att tillägga att han inte kollat upp henne och sedan inte vilja lämna ifrån sig data är suspekt och det är nog snarare tvärtom. Tror det finns massor av dels S&M porr och även sökningar på KW i hans datahistorik. Han har sett bilden på henne där hon var så där söt som hon var, blivit intresserad och sedan föreslagit en ubåtsfärd på kvällen för att kunna lägga in en stöt, han hade ju haft sex i ubåten förr, så det var inte främmande, simple as that.
Och den där "stöten" togs inte emot. Han framhärdade. Vem säger nej till Raket-Madsen? Resten är historia. Han var tvungen att döda henne och hitta på en historia. Vilket nöt han är. Kim får inte livet tillbaka och jag hoppas Skithögen får livstid. Men asocial och osocial som han är lär han tyvärr trivas i isolering.
Senast redigerad av Picasso2 2017-09-16 kl. 13:54.
Citera
2017-09-16, 13:47
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Din teori om att hon kanske var tänd på PM faller ju platt, om det fortfarande är så att polisen inte kunnat se något utöver yrkesmässig kontakt dem emellan. På basis av det vi vet just nu tyder inget på att de kände varandra sedan innan. Och vadå "tänd på PM", har de inte träffats förr, så hur skulle KW kunna vara tänd på honom? Han är ingen rockstjärna direkt. Jag tror det är mycket ovanligt att nördiga uppfinnare har "groupies" som lurar sig till en "dejt" med dem. Det är nog snarare tvärtom uppfinnarna som i så fall försöker lura sig till en dejt med snygga tjejer...

Den första kontakten hon tog med "utsänd från Wired" som ursäkt var naturligtvis hållen i en professionell ton, oavsett vad hon hade för fantasier om M.

Hon kan ju ha sett honom på TV och blivit nyfiken. Massvis av kvinnor reagerar så på män de bara sett på TV eller film. Och om hon är into S/M och sådant, och har googlat på hans namn och hittat de där utdragen om hans sexliv från Djursings bok, så lär hon ha blivit ännu mer nyfiken.

M hade ju många kvinnoaffärer enligt hans luttrade men ganska irriterade fru.
Citera
2017-09-16, 13:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Det är bara märkligt om man tolkar ubåtsfärden som turist-sightseeing. Man tar inte med sig publik när man arbetar, och behöver använda sina sinnen. Det var inte ett cocktailparty, utan en reportageresa.

Ja just det, det har du bestämt dig för. Och så kommer detta... Men... som man hittar överallt i denna story. Wired känner inte till Wall, trots att hon uppgett till Madsen att hon var där på uppdrag av dom.

Du har inga problem med dessa trådar som hänger och dinglar överallt? Det har jag.
Citera
2017-09-16, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jo, hennes motiv kan ha varit att få till en bättre artikel, det vet vi inte. Men hon borde ha varit mer vaksam, eftersom det inte hör till vanligheten att en ensam frilansjournalist får ta upp så mycket tid, får en sådan specialbehandling av en upptagen kändis. (Man brukar få ungefär en timme, och vill man ha en specialvisning av någonting som tar flera timmar så får man boka en guidad tur med flera journalister.) Då bör nog varningsklockorna ringa - när det är en person av det motsatta könet alltså.

Nej, det betyder Kriget med stort K. Alltså andra världskriget. Det är det kriget som de flesta krigsfixerade snöat in på, även i Sverige. Det är vanligt att de byter genus i det fallet också, när ordet får en specialmening. Detta är jag ganska säker på men vi skulle kunna fråga någon expert på tyska på språkforum, det får du göra i så fall.
Han var ingen upptagen kändis. Var har du fått det ifrån? Han levde på journalister och deras artiklar. Via dessa fick han sponsorer. Var får du allt skit ifrån?
Citera
2017-09-16, 13:52
Medlem
Citat:

Jag tror också detta tänk som du har får dig att känna dig säkrare. Men jag tycker händelsen är att jämföra med en idiot till bilist kör rakt in i en annan bil och dödar de som sitter i den. Otroligt svårt att skydda sig mot, men också oerhört liten risk att drabbas av. Att vara "vaksam" på den nivå som du föreslår är inget annat än ångestdriven neuroticism och inga tankar som kommer naturligt hos en trygg person. Att ta på sig säkerhetsbältet är t ex en sund neuroticism, men att t ex inte åka taxi självtillsammans med en manlig taxichaufför eller båt med en manlig skeppare är något som blir socialt hämmande.

Det är klart att PM i efterhand framstår som galen, men detta facit hade ju inte KW på förhand då den totala galenskapen blommade ut just under deras färd tillsammans. Hade lika gärna kunnat drabba Deidre King t ex.
Citera
2017-09-16, 13:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
När det gäller den frågan, så finns det redan ett bra förslag i tråden. Han förstod att det kunde sluta illa för RaketMadsen när han väl klev iland, och drog sig för att åka tillbaka. Behövde tid att fundera.

Antar att han hade bränsle så det räckte åter till hamn då..
Citera
2017-09-16, 13:56
Medlem
Citat:

Så ditt resonemang är att han inte rätt till att våldta henne, men hon borde ha veta bättre och eftersom hon inte gjort det är hon direkt medskyldig till sitt öde?

Nej, jag behöver inte fråga en tysk språkexpert då jag är en självutnämnd sådan. Ja, DER KRIEG betyder "kriget", eller "kriget med stort k" om betoningen ligger på DER, men DIE KRIEGE betyder "krigen" alltså krig i plural, och åsyftar antagligen båda världskrigen. Jag tänkte att du som lekkvinna hade missuppfattat "bzw. die Kriege".

Citat:
Nä. Så dum är han inte. Han är ju högintelligent. Och det där grandiosa ser inte jag i hans blogg i alla fall. Han verkar tvärtom ödmjuk och lekfull.

Finns ingen motsättning i att vara högintelligent och att ha starkt utpräglade narcissistiska personlighetsdrag, grandios självbild eller till och med narcissistisk personlighetsstörning.

Citat:
Men är det samma sak ifall KW inte ville ha någon annan med på resan - pga att hon kanske kanske kanske ville vara ensam med kufen av något annat intresse än det yrkesmässiga - som att hon därmed är skyldig till sin egen död? Är det så du tolkar det?

Eller kan man leta efter orsaker till "varför" de valde att åka ensam till "solnedgången" men fortfarande vara helt klar på det att KW inte har styckat sig själv?

Även om hon av någon annan anledning önskat ensamtid med PM är hon självklart inte medskyldig, såvida hon inte bett honom att stycka henne om hon skulle dö/att ha ihjäl och stycka henne. Ja, det är klart att det är möjligt att spekulera i varför de åkt på egen hand utan att tycka att hon bär hela skulden till sitt öde. Var har jag sagt något annat? Jag försöker påvisa ett orättvist skuldbeläggande hos offret som är -mycket vanligt- och omedveten psykologisk process för att undvika egen negativ affekt. Är en inte medveten om den processen är det svårt att försöka spekulera och tänka utan att påverkas av den. Både du själv och Merwinna visar tydligt i den här tråden att ni inte lyckats med just detta.
Senast redigerad av morboso 2017-09-16 kl. 14:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in