Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-14, 13:18
  #25
Medlem
Ferhs avatar
Plocka svamp är inget man ska syssla med om man inte verkligen vet vad man gör, och någon som inte vet namnet på svamparna han plockat har uppenbarligen noll koll. Så det är bara för TS att åka direkt till akuten och kolla om han blivit förgiftad. Får man bara vård i tid så är det sällan dödligt, men ju längre man väntar desto värre blir det, och är ju dumt att ta några risker om man är det minsta osäker på vad det egentligen var för svampar i den där grytan.
Citera
2017-09-14, 13:41
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommelier
En kollega från mitt före detta jobb bjöd oss på svampgryta ikväll. Efter att ha njutit av den goda måltiden med ett par flaskor rödvin (chilenskt) så frågar jag efter recept då jag vill laga en likadan hemma. Då blir svaret ungefär "köttfärs, grädde, salt, svamp". Ja, men vad för svamp? vill jag ju så klart veta! Då kollar han på mig lite konstigt och säger att "svamp svamp, som jag plockade i skogen". Jag frågar efter Vilka svampar han plockat, och då säger han att han plockat allt svamp bara. Det visar sig ganska fort att han inte vet något om svamp och har trott att det bara är en röda flugsvampen med vita prickar som man ska akta sig för. "Svamp som svamp för fan, giftiga svampar är ju lika sällsynta i Sverige som giftormar" menar han.

Har jag anledning att vara orolig, eller har han rätt?

Om du inte är ett troll. Ja du ska vara orolig. Det absolut bästa vore om du akut magpumpades, omgående. Rädda det som räddas kan. Jag skojar inte. Om du ätit spindelskivling t.ex. då kommer du eventuellt få gå på dialys 6-8 timmar om dagen resten av ditt liv.
Citera
2017-09-14, 13:43
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holgerett
Det kan ta några veckor innan du dör.

Källa: Ellervik, Ulf (2011). Ond kemi: berättelser om människor, mord och molekyler. Lidingö: Fri Tanke. Libris 12127138. ISBN 978-91-86061-30-2

totalt bullshit du e fan bra dum
Citera
2017-09-14, 14:22
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laidbackk
totalt bullshit...
Kan du förklara varför?
Citera
2017-09-14, 14:36
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laidbackk
...oddsen är att du dör på direkten inom högst 3 dagar
Citat:
Vissa symtom kommer redan efter någon halvtimme. Andra symtom kan dröja 2-3 veckor innan de uppträder.
https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/...a-manga-dagar/
Uppenbart uppträder inte alla symtom direkt.
Citera
2017-09-14, 15:36
  #30
Medlem
rex144s avatar
Man ska inte äta svamp hos någon okänd, men risken är stor ändå, Polen är svampplockning en nationalsport, hundratusentals, miljontals polacker beger sig till skogarna för att plocka svamp, och varje år förgiftas ett hundratal, oftast krävs det en levertransplantation,
sedan ska de käka tunga mediciner resten av livet som stänger ner immunsystemet vilket gör att man får ofta influensa, lunginflamation, etc.
Det finns två typer av svampplockare, de okunniga och experter... de senare nöjer sig inte med de kända svampsorter utan börjar plocka mindre kända och då sker det olyckor
Citera
2017-09-14, 15:59
  #31
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teleslinga
Ja, det lär vi ju märka inom det närmaste dygnet. Om du inte postat något imorgon kväll, så vet vi.
Kanske skulle din vän gå en svampkurs vid något trevligt studieförbund.
Eller 2, 3, 4 dagar.

Jag fundera på denna fråga härom dagen faktiskt, och äta svampgrytor hos okända människor.
Detta efter någon hade försökt och förgifta någon just på detta sätt.

Sen har vi svampar som reagerar med alkohol, och kan få dödlig utgång redan på en lättöl, då en del verkar vvara extra känsliga.
Och det är på bläcksvampen, idag hör man aldrig om dessa förgiftningar längre, men när jag var yngre så kom dessa varje sommar och varningen att man under inga som helst omständigheter ska dricka alkohol till och inte ens lättöl.
Sen tror jag det är en svamp som sitter kvar så att säga, så detta med alkohol bör man nog undvika båda före och efter i 1-2 dagar.

Svamp är extremt lömskt, just för det tar såpass lång tid innan förgiftningssystomerna kommer.
Men TS är ju redan lite rädd, så h*n lär nog vara lite vaksam.
Citera
2017-09-14, 16:04
  #32
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Man ska inte äta svamp hos någon okänd, men risken är stor ändå, Polen är svampplockning en nationalsport, hundratusentals, miljontals polacker beger sig till skogarna för att plocka svamp, och varje år förgiftas ett hundratal, oftast krävs det en levertransplantation,
sedan ska de käka tunga mediciner resten av livet som stänger ner immunsystemet vilket gör att man får ofta influensa, lunginflamation, etc.
Det finns två typer av svampplockare, de okunniga och experter... de senare nöjer sig inte med de kända svampsorter utan börjar plocka mindre kända och då sker det olyckor
Här vill jag protestera lite. Jag skulle säga att det definitivt är okunniga svampplockare som utsätter sig för störst risk! De som tagit sig tid att lära sig fler arter har oftast stenkoll på de giftigaste svamparna. Dessutom har de förstånd att inte äta någonting de inte förmår att artbestämma.

Själv är jag ultrakonservativt ängslig, och låter mig inte bjudas på svamprätter hemma hos bekanta, om jag inte först fått se den otillredda svampen...
Citera
2017-09-14, 16:05
  #33
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laidbackk
alla giftiga svampar gör att du blir inlagd illa kvickt, inte fan går du runt och softar i 3 veckor o sen dör du? Vad menar du lille snorre? Du kommer bli magpumpad och allt vad det innebär hos läkaren, oddsen är att du dör på direkten inom högst 3 dagar
Ser du är hopplöst clueless om förgiftning av svamp.
det tar ofta 24-48h innan ens symtom börjar, och om man har plockat fel så kommer man inte åka till sjukhuset innan man mår dåligt.
Och ibland åker dom inte heller till sjukhuset, då dom aldrig gör kopplingen svamp och hälsoproblem, vilket medför behandling tar lång tid, och döden kan ta än längre tid.

Så innan du raljerar mer om svampförgiftning, så läs upp dig.
Citera
2017-09-14, 22:21
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Ser du är hopplöst clueless om förgiftning av svamp.
det tar ofta 24-48h innan ens symtom börjar, och om man har plockat fel så kommer man inte åka till sjukhuset innan man mår dåligt.
Och ibland åker dom inte heller till sjukhuset, då dom aldrig gör kopplingen svamp och hälsoproblem, vilket medför behandling tar lång tid, och döden kan ta än längre tid.

Så innan du raljerar mer om svampförgiftning, så läs upp dig.

nej det vanligaste är snabba symptom .. dina dunder gifter finns bara under 0.1 procent i sverige... skärp dig, ovanliga svampar som inte enns går att hitta om man vill och de finns typ 2-3 svampar som gör attt man dör långsamt
Citera
2017-09-16, 12:47
  #35
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Behöver inte vara flugsvamp, finns många andra svampar som är obra äta som Orangebrun giftspindling innehåller ett gift (orellanin) som skadar njurarna.

Symtom kommer sent, i regel efter 2 - 7 dygn. Symtomen kan vara illamående, kräkningar, huvudvärk, trötthet, frossa, smärtor i ryggen samt törst. Urinmängderna kan vara både större och mindre än normalt. I svåra fall kan förgiftningen ge bestående njurskador.

Så bara för ni mår bra idag är det inte säkert ni är Loka pigga om en vecka!
Men snälla, lilla du. Om du ska skriva ett inlägg som du har kopierat rakt av från denna hemsida så använd citatfunktionen eller citationstecken. Låtsas inte om som att du är någon svampexpert.

Citat:
Ursprungligen postat av Giftinformation.se
Orangebrun giftspindling innehåller ett gift (orellanin) som skadar njurarna.

Symtom kommer sent, i regel efter 2 - 7 dygn. Symtomen kan vara illamående, kräkningar, huvudvärk, trötthet, frossa, smärtor i ryggen samt törst. Urinmängderna kan vara både större och mindre än normalt. I svåra fall kan förgiftningen ge bestående njurskador.
__________________
Senast redigerad av Libertarismus 2017-09-16 kl. 12:50.
Citera
2017-09-16, 17:19
  #36
Medlem
Hur mår du, TS?

"Senaste aktivitet: Idag 16:52"
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback