Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-16, 09:45
  #28729
Medlem
StoffeSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011

Som du själv påpekar i ditt senaste inlägg så tar det 30 minuter enkel resa mellan Täby kyrkby och stationen i Solna och det tidsschema du målar upp stämmer helt enkelt inte överens med paret Rajs uppgifter och det finns ingen anledning att tro att paret tog fel på klockan, i såna fall kan väl obducentens mor och sambo ha gjort detsamma?

Finns ingen anledning att tro att paret tog fel på klockan??? Ellar kanske de tog helt fel på dagen, har du funderat i den banan överhuvudtaget?

Ordagrant säger paret Rajs följande i förhör 27 november 1984.
Jovan: Det var mycket vackert väder, eller jag vet inte. Fråga henne därför att hon säger att det var senare, det var säkert vid tolv-ett tiden därför att vi tror min fru och jag, vi tror att det var den helgen. Du vet att du ska aldrig fråga mig.

Mirjam: Jag kan berätta om händelserna omkring detta men jag kan inte säga med 100 % säkerhet vilken dag det var.


3,5 år senare sitter de i rätten och påstår sig vara helt säkra på att det var annandagen då Jovan satt sin heder i pant på att det var Teet som styckat Catrine sexualsadistiskt fast Jovan tog helt fel på vad det var för väder den dagen och uppenbarligen var helt osäker på vad det var för dag överhuvudtaget. Det stänker ju mened runt hela hans vittnesmål och hela rättsapparaten knakar ju när ett partiskt vittne får lov att agera sakkunnig ifråga om styckningen, det måste vi väl ändå vara överens om?
Ska vi tala om trovärdighet så lägger jag inte mitt kort på Jovan om vi ska ställa Teets familj och paret Rajs mot varandra. Dessutom erkänner Teet att han varit på rättsläkarstationen för att titta till råttorna men att största delen av dagen tillbringades på tomten i Täby kyrkby. Så visst kan han ha mött någon där under fm utanför djurrummet. Det är fullt möjligt, men inte tillsammans med Karin och Thomas iklädda i kåpor utförande sexualsadistiskt sex och bögsex.

Min ståndpunkt är som sagt att det finns mycket som talar för att det inte kan ha gått till så som Helin hävdar. Det finns dessutom ett vittne som säger sig vara 100 % säker på att Catrine ringde honom en eller ett par dagar efter 10 juni då han fyllde år. Det var dessa uppgifter kommissarie Bo Åström byggde den nya utredningen på och att mördaren var någon som bevisligen umgåtts med Catrine. Att Spak skrev i domen att Helin bevisat att styckningen ägt rum som han påstår var ju bara en försäkring att få bort läkarna ifrån all fortsatt yrkesutövning vilket kan ha verkat vettigt just då.
__________________
Senast redigerad av StoffeSvensson 2017-09-16 kl. 09:58.
Citera
2017-09-16, 12:14
  #28730
Medlem
iSvempas avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av StoffeSvensson
Finns ingen anledning att tro att paret tog fel på klockan??? Ellar kanske de tog helt fel på dagen, har du funderat i den banan överhuvudtaget?

Ordagrant säger paret Rajs följande i förhör 27 november 1984.
Jovan: Det var mycket vackert väder, eller jag vet inte. Fråga henne därför att hon säger att det var senare, det var säkert vid tolv-ett tiden därför att vi tror min fru och jag, vi tror att det var den helgen. Du vet att du ska aldrig fråga mig.

Mirjam: Jag kan berätta om händelserna omkring detta men jag kan inte säga med 100 % säkerhet vilken dag det var.


3,5 år senare sitter de i rätten och påstår sig vara helt säkra på att det var annandagen då Jovan satt sin heder i pant på att det var Teet som styckat Catrine sexualsadistiskt fast Jovan tog helt fel på vad det var för väder den dagen och uppenbarligen var helt osäker på vad det var för dag överhuvudtaget. Det stänker ju mened runt hela hans vittnesmål och hela rättsapparaten knakar ju när ett partiskt vittne får lov att agera sakkunnig ifråga om styckningen, det måste vi väl ändå vara överens om?
Ska vi tala om trovärdighet så lägger jag inte mitt kort på Jovan om vi ska ställa Teets familj och paret Rajs mot varandra. Dessutom erkänner Teet att han varit på rättsläkarstationen för att titta till råttorna men att största delen av dagen tillbringades på tomten i Täby kyrkby. Så visst kan han ha mött någon där under fm utanför djurrummet. Det är fullt möjligt, men inte tillsammans med Karin och Thomas iklädda i kåpor utförande sexualsadistiskt sex och bögsex.

Min ståndpunkt är som sagt att det finns mycket som talar för att det inte kan ha gått till så som Helin hävdar. Det finns dessutom ett vittne som säger sig vara 100 % säker på att Catrine ringde honom en eller ett par dagar efter 10 juni då han fyllde år. Det var dessa uppgifter kommissarie Bo Åström byggde den nya utredningen på och att mördaren var någon som bevisligen umgåtts med Catrine. Att Spak skrev i domen att Helin bevisat att styckningen ägt rum som han påstår var ju bara en försäkring att få bort läkarna ifrån all fortsatt yrkesutövning vilket kan ha verkat vettigt just då.
Det konstiga är att läkarna synts flera gånger på världens bästa mördar och styckningsplats Rättsmedicin dit de hade nycklar och kunde gå dit ostört och göra det dom hade i tankarna, när som helst.
Ingen skall inbilla mig att någon på sin lediga tid drar från Täby Kyrkby till Rättsmedicin för att kolla upp råttorna, men att använda det som förevändning, det tror jag dom var kapabla till.
Citera
2017-09-16, 15:06
  #28731
Medlem
StoffeSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSvempa
Det konstiga är att läkarna synts flera gånger på världens bästa mördar och styckningsplats Rättsmedicin dit de hade nycklar och kunde gå dit ostört och göra det dom hade i tankarna, när som helst.
Ingen skall inbilla mig att någon på sin lediga tid drar från Täby Kyrkby till Rättsmedicin för att kolla upp råttorna, men att använda det som förevändning, det tror jag dom var kapabla till.

Med tanke på att det var Teets arbetsplats är det ju klart att synts där. Det faller väl sig ganska normalt. Det var ju inte bara Teet som var på rättsläkarstationen den 10e även Jovan och hans fru och tydligen Werner. Ser inget konstigt i det.
Citera
2017-09-16, 15:49
  #28732
Medlem
iSvempas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoffeSvensson
Med tanke på att det var Teets arbetsplats är det ju klart att synts där. Det faller väl sig ganska normalt. Det var ju inte bara Teet som var på rättsläkarstationen den 10e även Jovan och hans fru och tydligen Werner. Ser inget konstigt i det.

Kom ihåg en sak. De frikändes inte för att det bevisats att dom inte kunde vara mördarna och styckarna, utan för att nämndemän pratat bredvid mun så rättegången fick göras om på tvivelaktiga grunder och för att griftefridstiden gått ut som räddade dom från kåken. Griftefrid som gått ut och nämndemän som pratar bredvid mun har ingenting med själva gärningen att göra.
Citera
2017-09-16, 16:13
  #28733
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSvempa
Kom ihåg en sak. De frikändes inte för att det bevisats att dom inte kunde vara mördarna och styckarna, utan för att nämndemän pratat bredvid mun så rättegången fick göras om på tvivelaktiga grunder och för att griftefridstiden gått ut som räddade dom från kåken. Griftefrid som gått ut och nämndemän som pratar bredvid mun har ingenting med själva gärningen att göra.
Dina inlägg är ofta ganska konstiga, och det du skriver är svårt att bemöta på ett sakligt sätt. Jag såg att 'bradgardsindianen' har förklarat det här för dig tidigare i tråden:
(FB) Fallet Catrine da Costa 1984 (Dokumentlänkar finns i trådstart mm)
__________________
Senast redigerad av Draifos 2017-09-16 kl. 16:19.
Citera
2017-09-16, 16:39
  #28734
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoffeSvensson
Finns ingen anledning att tro att paret tog fel på klockan??? Ellar kanske de tog helt fel på dagen, har du funderat i den banan överhuvudtaget?

Visst finns det en möjlighet i teorin att paret Rajs kanske tog fel på klockan (eller dag) när dom då ska ha mött "obducenten" på rättsläkarstationen på annandag pingst men det går inte heller att hänvisa till TH:s dåvarande sambos minnesbilder av händelserna kring pingsthelgen 1984 för hon kom ju inte ens ihåg om TH var borta något under tidsperioden 9-11/6?

http://photobucket.com/gallery/user/...mpwZw==/?ref=1

Citat:
Ursprungligen postat av StoffeSvensson
Ordagrant säger paret Rajs följande i förhör 27 november 1984.
Jovan: Det var mycket vackert väder, eller jag vet inte. Fråga henne därför att hon säger att det var senare, det var säkert vid tolv-ett tiden därför att vi tror min fru och jag, vi tror att det var den helgen. Du vet att du ska aldrig fråga mig.

Mirjam: Jag kan berätta om händelserna omkring detta men jag kan inte säga med 100 % säkerhet vilken dag det var.

Kan inte du länka till förhören med Jovan Rajs och Mirjam så att alla läsare kan begrunda vad som sades i dessa? Det vore högst tacksamt.
Citera
2017-09-16, 16:58
  #28735
Medlem
iSvempas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Dina inlägg är ofta ganska konstiga, och det du skriver är svårt att bemöta på ett sakligt sätt. Jag såg att 'bradgardsindianen' har förklarat det här för dig tidigare i tråden:
(FB) Fallet Catrine da Costa 1984 (Dokumentlänkar finns i trådstart mm)

Mina inlägg och teorier är inte ett dugg konstigare än alla de andra. Mördare skall bara frikännas om det kommer fram bevis på att dom inte är skyldiga och inte en massa trixande med regelverk. Så länge det inte finns annat än teorier om vem som mördade och styckade daCosta är det fritt fram att komma med sina egna. Att en del utsett sig själva som experter hjälper varken DaCosta eller lösningen på fallet.
Citera
2017-09-18, 11:50
  #28736
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSvempa
Det konstiga är att läkarna synts flera gånger på världens bästa mördar och styckningsplats Rättsmedicin dit de hade nycklar och kunde gå dit ostört och göra det dom hade i tankarna, när som helst.
Ingen skall inbilla mig att någon på sin lediga tid drar från Täby Kyrkby till Rättsmedicin för att kolla upp råttorna, men att använda det som förevändning, det tror jag dom var kapabla till.

Man kan dessutom ställa sig frågan om varför den andre läkarens bortavaro från hemmet (på Kungsholmen) med barnet under ett antal timmar sammanfaller med den fd läkarkollegans besök på rättsläkarstationen i Solna och den påstådda kontrollen av råttorna?

Att själva händelsen kan sägas vara ett märkligt besök på en helgdag så pass tidigt också bevisas väl också av att en helt annan anställd överraskade läkaren från Täby kyrkby med orden "vad fan gör du här" och då såg läkaren från Täby kyrkby väldigt konstig ut.

I senare förhör medgav dessutom läkaren från Täby kyrkby att det var ovanligt av honom att gå upp så tidigt en helgmorgon när han var ledig men han hade fortfarande ingen förklaring till varför besöket ägde rum och hans minnesbilder i övrigt från Pingsthelgen var mycket knapphändiga vad gäller "eventuella besök" på jobbet.

Du ska nog inte heller överdriva när du skriver att de misstänkta läkarna hade tillgång till världens bästa mord och styckningsplats för det hade dom inte.

Däremot så är ett obduktionsbord ytterst lämpat för en i teorin möjlig nedmontering av en människokropp med tanke på att man når den döda kroppen från alla sidor precis som det också underlättar vid en möjlig fotografering av en nedmontering men om detta nu verkligen ägde rum på den där arbetsplatsen i Solna är inte bevisat utan var en del i åklagarens gärningsbeskrivning.

Samtidigt omgärdas de båda misstänkta läkarna av vittnesmål av besvärande karaktär som exempelvis från den sk. hunddamen som var säker på att hon såg läkarna och det lilla barnet röra sig i området kring rättsläkarstationen samma dag som kontrollen av råttorna ska ha ägt rum.
__________________
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2017-09-18 kl. 12:18.
Citera
2017-09-18, 12:31
  #28737
Medlem
Draifoss avatar
Lawnmoverman2011 och iSvempa, det är tydligt att ni tillhör den minoritet som fortfarande tror att läkarna hade något med styckmordet att göra:
https://www.youtube.com/watch?v=pRM8I3VpdUI

Delar ni också konspirationsteoretikern Lars Borgnäs uppfattning att SVT:s dokumentärfilm om utredningen och rättegångarna (se länk) inte borde ha fått visas i TV?:
https://www.youtube.com/watch?v=DErd...470AF0BEE45E6E

Och hur ser ni på Lars Borgnäs eget försök att "rädda" den här skrönan om läkarna, genom att blanda in en arkitekt och en polis i berättelsen?:
http://www.journalisten.se/debatt/ni...t-journalistik
__________________
Senast redigerad av Draifos 2017-09-18 kl. 13:29.
Citera
2017-10-04, 13:32
  #28738
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSvempa
Det konstiga är att läkarna synts flera gånger på världens bästa mördar och styckningsplats Rättsmedicin dit de hade nycklar och kunde gå dit ostört och göra det dom hade i tankarna, när som helst.
Ingen skall inbilla mig att någon på sin lediga tid drar från Täby Kyrkby till Rättsmedicin för att kolla upp råttorna, men att använda det som förevändning, det tror jag dom var kapabla till.

Tycker du att det är konstigt att någon ofta syns till frekvent på sin faktiska arbetsplats?!?!

Att han skulle kunna åkt på sin lediga dag för att tillse något är inte heller märkligt. Många akademiker som har förmånen att arbeta med det som de utbildat sig för och är intresserade av kan mycket väl arbeta i avsevärt mer tid än 40 timmar per vecka. Om du promenerar runt universitetsområdena en helg så ser du nog åtskilliga doktorander och professorer som går till och från institutionerna. Det gäller nog även på exempelvis departementen, förmodligen även i någon grad på olika nivåer i regional förvaltning.
__________________
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-10-04 kl. 13:35.
Citera
2017-10-04, 13:44
  #28739
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSvempa
Mina inlägg och teorier är inte ett dugg konstigare än alla de andra. Mördare skall bara frikännas om det kommer fram bevis på att dom inte är skyldiga och inte en massa trixande med regelverk.Så länge det inte finns annat än teorier om vem som mördade och styckade daCosta är det fritt fram att komma med sina egna. Att en del utsett sig själva som experter hjälper varken DaCosta eller lösningen på fallet.

Fast det där ÄR jävligt konstig inställning jämfört med flertalet. För det första förutsätter du det som rättegången syftar till att försöka fastställa.

Om någon suger in dig till ett förhör för att du händelsevis råkat befinna dig i närheten där ett mord begåtts för några år sedan, är du OK med att betrakta dig som en "mördare" som ska måsta bevisa att du är oskyldig? Är det på en plats du ofta är på tillvardags och inget speciellt hände som du lade på minnet så är det inte säkert att du ens säkert kan redogöra i detalj vad du gjorde varje klockslag i ett visst tidsintervall. Och minns du det har du antagligen inte heller sparat kitton från Pressbyrån och dylikt som skulle kunna styrka din story.
Och skulle du bli tagen för något så föredrar du alltså att bli försvarad och dömd av ett gäng analfabeter som slår tärning än diverse personer som är särskilt kunniga på området "dvs experter"? Tycker du man ska rösta om vem som ska flyga planet du åker med när du åker på semester också?
__________________
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-10-04 kl. 13:48.
Citera
2017-10-04, 14:42
  #28740
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Tycker du att det är konstigt att någon ofta syns till frekvent på sin faktiska arbetsplats?!?!

Ditt svar är riktat till en annan skribent men det är svårt att komma till någon annan slutsats att visst är det konstigt att kliva upp så pass tidigt en ledig storhelg för att se till råttor som då var någon annans uppgift att hålla koll på?

Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Att han skulle kunna åkt på sin lediga dag för att tillse något är inte heller märkligt.

OB medgav i förhör att det var inte likt honom att kliva upp så pass tidigt som det krävdes för att åka in till jobbet på en "ledig dag", vi kan dessutom sätta detta i relation med allt arbete på tomten i Täby kyrkby och inte minst, CdC:s mystiska försvinnande runt den 10 juni.

Saker och ting tycks gå ihop här på ett rätt märkligt sätt? Varför ska allt detta ignoreras?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback