Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-15, 17:23
  #697
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av putteibla
Folk som tror på profetior faller knappast under epitetet konspirationsteoretiker.

Jodå. Inte för att dom tror på profetior, men för att dom tror på KTs. Kopplingen mellan att blint tro på något och att sen ta till KTs för att förklara varför det inte verkar vara sant är vanlig.
Citera
2017-09-15, 17:26
  #698
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Orden
Jodå. Inte för att dom tror på profetior, men för att dom tror på KTs. Kopplingen mellan att blint tro på något och att sen ta till KTs för att förklara varför det inte verkar vara sant är vanlig.
Mycket möjligt.
Jag har begränsad erfarenhet av att samtala med konspirationsteoretiker.
Men den lilla erfarenhet jag har säger annorlunda.
Citera
2017-09-15, 23:15
  #699
Medlem
Tarstans avatar
En fråga: Konspirationsteorier är att se fram i tiden eller?

Tex: Att NASA ska gå ut i TV och säga att vi fejkade månlandningarna.
Det kan ju hända, det förstår jag med, som tror att de har varit på månen.
Jag skulle bli väldigt förvånad för att uttrycka det milt (jag tror självklart att det aldrig kommer hända).

NSA har ju gått ut officiellt i TV vad de gör, FRA också.
Då är det inga konspirationsteorier? Men då har de aldrig varit det? Det är bara att vi inte visste.

Anledningen till att jag frågar är att för mig utgår konspirationsteoretiker ifrån vissa premisser. Fel?
__________________
Senast redigerad av Tarstan 2017-09-15 kl. 23:18.
Citera
2017-09-15, 23:21
  #700
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Tarstan
En fråga: Konspirationsteorier är att se fram i tiden eller?

Tex: Att NASA ska gå ut i TV och säga att vi fejkade månlandningarna.
Det kan ju hända, det förstår jag med, som tror att de har varit på månen.
Jag skulle bli väldigt förvånad för att uttrycka det milt (jag tror självklart att det aldrig kommer hända).

NSA har ju gått ut officiellt i TV vad de gör, FRA också.
Då är det inga konspirationsteorier? Men då har de aldrig varit det? Det är bara att vi inte visste.

Anledningen till att jag frågar är att för mig utgår konspirationsteoretiker ifrån vissa premisser. Fel?
Just månlandningarna kommer aldrig någon erkänna var fejkade.
Tyvärr förstod jag inte riktigt vad du menade i resten av inlägget, förtydliga gärna.
Citera
2017-09-15, 23:30
  #701
Medlem
Tarstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putteibla
Just månlandningarna kommer aldrig någon erkänna var fejkade.
Tyvärr förstod jag inte riktigt vad du menade i resten av inlägget, förtydliga gärna.
Lite svårt, jag undrar om konspirationsteorier utgår ifrån saker som är sanningar för er. Som nödvändigtvis inte är sant enligt de officiella förklaringarna eller det som är vetenskapligt bevisat.

Ett exempel är just månlandningarna där man utgår ifrån att människor har gått ihop, utan att ifrågasätta detta. Utan det är en sanning i sig en obestridlig sanning, premiss.
Jag kan inte utveckla det mer än så.
Citera
2017-09-15, 23:41
  #702
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Tarstan
Lite svårt, jag undrar om konspirationsteorier utgår ifrån saker som är sanningar för er. Som nödvändigtvis inte är sant enligt de officiella förklaringarna eller det som är vetenskapligt bevisat.

Ett exempel är just månlandningarna där man utgår ifrån att människor har gått ihop, utan att ifrågasätta detta. Utan det är en sanning i sig en obestridlig sanning, premiss.
Jag kan inte utveckla det mer än så.
Nu är jag inte konspirationsteoretiker men jag kan ändå svara angående månlandningarna.
Det finns ingen anledning att tro på dom, därför tror jag många tvivlar på dom.
Citera
2017-09-15, 23:45
  #703
Medlem
Tarstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putteibla
Nu är jag inte konspirationsteoretiker men jag kan ändå svara angående månlandningarna.
Det finns ingen anledning att tro på dom, därför tror jag många tvivlar på dom.
Ok, ja det är ju en sanning för dig. Detta är inte tråd för det utan våra premisser är olika helt enkelt.
Det visste vi ju innan diskussionen startade.

Du har säkert rätt för övrigt, men de flesta tror nog på dem.
Det är iaf den officiella hållningen just nu, även inom vetenskapen. Det kan vi ju kanske vara överens om iaf.
__________________
Senast redigerad av Tarstan 2017-09-15 kl. 23:48.
Citera
2017-09-15, 23:49
  #704
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Tarstan
Ok, ja det är ju en sanning för dig. Detta är inte tråd för det utan våra premisser är olika helt enkelt.
Det visste vi ju innan diskussionen startade.
Ja, jag tror det är viktigt att ha det i åtanke.
Olika premisser ger olika tolkningar.
Vilka som är rätt eller fel kanske kommer fram tillslut, eller så får vi aldrig veta.
Citera
2017-09-15, 23:51
  #705
Medlem
Tarstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putteibla
Ja, jag tror det är viktigt att ha det i åtanke.
Olika premisser ger olika tolkningar.
Vilka som är rätt eller fel kanske kommer fram tillslut, eller så får vi aldrig veta.
Nej, det kanske vi aldrig gör. Så i slutändan så är diskussionen ganska meningslös.
Tack för svaren.
Citera
2017-09-15, 23:53
  #706
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Tarstan
Nej, det kanske vi aldrig gör. Så i slutändan så är diskussionen ganska meningslös.
Tack för svaren.
Medhåll och tack själv :0)
Citera
2017-09-16, 20:57
  #707
Medlem
julepumlans avatar
Varför tror jag allt är konspirationer?

Jag tror inte på studier/forskningsresultat utan tror att dom flesta studier är iscensatta för att gagna ett större syfte.
Tänk typ alla studier som gjordes på femtiotalet som menade att bly i bensinen inte är farligt samtidigt som vi hade han som uppfann sättet att mäta bly hävdade att det visst var dåligt men fick typ noll gehör och dumförklarad av många forskare men som i slutändan visade sig ha rätt.

Situationen i NK är enligt mig bara ett sätt att styra bort fokuset från något viktigare.

Är det fler som känner såhär? Sen 20års åldern har detta varit ett faktum för min världssyn.
Är det jag som är vrickad?
Citera
2017-09-16, 21:02
  #708
Medlem
Låt säga att du studerar på universitet, du blir låt säga civilingenjör i bioteknik.
Du får sedan en doktorandtjänst inom bensinteknik.

Tror du att du kommer då bli inkluderad i den här världsplanen du tänker dig?
Vilken nivå befinner den sig på?

Att saker inte alltid är vad det ser ut som är säkerligen ofta sant så att vara kritisk är klokt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback