• 31 037 online
  • 1 123 180 medlemmar
  • 58 309 193 inlägg
  • 5
  • 6
2017-09-14, 10:52
Medlem
Sperssons avatar
.
De största förlorarna är dock de som fortfarande sitter fast i en hyreslägenhet.
Citera
2017-09-14, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
.
De största förlorarna är dock de som fortfarande sitter fast i en hyreslägenhet.

Med tanke på hur många som står i Stockholms bostadskö så får man ju uppfattningen att det är ganska attraktivt med en hyresrätt.

Sen undrar jag över uttrycket att "sitta fast i hyresrätt" , hur menar du där?

Sist jag kollade med bekanta som bor i hyresrätt kunde dom flytta med 3 månaders uppsägningstid, sitter du i en BR och marknaden vikit kan du "sitta fast" många år om du inte vill realisera en förlust.

Vem sitter egentligen fast?
Citera
2017-09-14, 12:28
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Kul sätt att räkna. Efter att ha sålt mitt radhus i större stad utanför storstäderna konstaterar jag att det ökat i värde med 645 kr per dag. Det gör att jag inte bara bott gratis utan även fått maten betald

Är det hållbart i längden?
Citera
2017-09-14, 12:33
Medlem
JPMorgandonators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
.
Fast om dom snabbar på och håller i hatten kan dom satsa allt kapital nu och radera ut förlusterna.
Citat:
Priset på bostadsrätter skjuter fart
http://www.dn.se/ekonomi/priset-pa-b...-skjuter-fart/
Citera
2017-09-14, 12:36
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Är det hållbart i längden?
Nej givetvis inte, situationen är absurd. Jag råkar bara tillhöra vinnarna i detta.
Citera
2017-09-14, 23:50
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Nej givetvis inte, situationen är absurd. Jag råkar bara tillhöra vinnarna i detta.

Det var en retorisk fråga.

Vinnarna är de 65+ som säljer av huset lägenheten på attraktivt område. Flyttar till Portugal eller spanien och behåller sommarstugan.
Citera
2017-09-15, 00:11
Medlem
gersmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ronken82
Som rubriken lyder altså, är det ens någon ide att köpa sig en bostad nu och framöver, med tanke på dom helt sinnessjuka priserna? Jag syftar ju givetvis på upptrissningsproblemet inom bostadspriserna, alla vet ju liksom att dom flesta hus och br inte är värda det dom går för i realiteten.
Sover du på bussen om nätterna? Knappast, du bor någonstans och har råd att köpa ett boende. Så köp då. Gnällkärring.
Citera
2017-09-15, 00:14
Medlem
gersmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2bitarfisk
Med tanke på hur många som står i Stockholms bostadskö så får man ju uppfattningen att det är ganska attraktivt med en hyresrätt.

Sen undrar jag över uttrycket att "sitta fast i hyresrätt" , hur menar du där?

Sist jag kollade med bekanta som bor i hyresrätt kunde dom flytta med 3 månaders uppsägningstid, sitter du i en BR och marknaden vikit kan du "sitta fast" många år om du inte vill realisera en förlust.

Vem sitter egentligen fast?
Klok tanke. "Hyr dig fri". No strings attached.
Citera
2017-09-15, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gersman
Klok tanke. "Hyr dig fri". No strings attached.

'Hyr dig fri' genom att betala 10k/månad i hyra för en etta i Stockholm istället för att kunna spara/investera stor del av lönen. Samtidigt som jag bor gratis genom att ha köpt en tvåa där jag hyr ut ena rummet.
Citera
2017-09-15, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kricke123
'Hyr dig fri' genom att betala 10k/månad i hyra för en etta i Stockholm istället för att kunna spara/investera stor del av lönen. Samtidigt som jag bor gratis genom att ha köpt en tvåa där jag hyr ut ena rummet.

Jag vände mig bara mot uttrycket att "sitta fast i hyresrätt" , lade ingen ekonomisk värdering i resonemanget.
Citera
  • 5
  • 6