Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-13, 22:32
  #96277
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Så, om man deltar i sökinsatsen är man skyldig. Hur många var skyldiga till Lisa Holms död? 5000?

Vad jag vill visa på är en tendens och ett beteende som inte är helt ovanligt bland våra kära kvinnomördare ute i landet - KJ, MA och exemplet ovan är tre fall där GM är involverade i sökandet
efter personer som de vet är döda. Jag tror det bottnar i känslan av kontroll och att man vill veta hur polisarbetet fortskrider.

Sedan är det ju den hårda bevisningen som reder ut skuldfrågan. KJ är ju speciell på så vis att han var den sista som såg VB vid liv. Det är ju en omständighet som gjorde honom polisiärt intressant, till skillnad från resten av söksällskapet, tänker jag mig.
Citera
2017-09-13, 23:05
  #96278
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TakeYouOnACruise
Vad jag vill visa på är en tendens och ett beteende som inte är helt ovanligt bland våra kära kvinnomördare ute i landet - KJ, MA och exemplet ovan är tre fall där GM är involverade i sökandet
efter personer som de vet är döda. Jag tror det bottnar i känslan av kontroll och att man vill veta hur polisarbetet fortskrider.

Sedan är det ju den hårda bevisningen som reder ut skuldfrågan. KJ är ju speciell på så vis att han var den sista som såg VB vid liv. Det är ju en omständighet som gjorde honom polisiärt intressant, till skillnad från resten av söksällskapet, tänker jag mig.

I rättvisans namn bör man konstatera att Hovrätten inte tar med Kristoffers deltagande i sökinsatserna bland de omständigheter de väger in.

Det jag flera gånger påpekat i tråden - och som jag kan tycka att hovrätten missar lite - är diskrepansen mellan hans olika beteenden. Det är helt riktigt att deltagandet i söket och intresset för det inte visar så mycket. Men det skär sig på ett väldigt underligt vis med att han inte försökt kontakta Vatchareeya en enda gång och t.o.m. ljugit för sina kompisar och låtsasringt till henne (Omständigheter som hovrätten tar med i domen)

Det där går helt enkelt inte ihop och innerst inne tror jag alla utom de allra mest korkade förespråkarna av Kristoffers oskuld (ingen av dem har skrivit i tråden på ett tag) förstår att det är besvärande för honom och väldigt märkligt om han är oskyldig. Oavsett vilka kvasipsykologiska bortförklaringar de försöker sig på.

Sen finns det ju också omständigheter kring hur han agerade under söket som fick poliser att reagera.
Citera
2017-09-14, 06:52
  #96279
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Det torde vara betydligt vanligare faktiskt att uppenbart skyldiga går fria och ingen
överhuvudtaget döms.
Några rätt skrämmande exempel därpå från senare år:


http://www.dagensjuridik.se/2013/10/...akerhet-skapar

Är det bra sånt?
Det finns nog en anledning till att åklagaren är vice chefsåklagare och professorn professor.
Visst händer det att skyldiga går fria, jag har nämnt Susann Salinnens mördare flera gånger, men är bra att fler skyldiga går fria än att oskyldiga döms. Studera gärna den här gyllene regeln IN DUBIO PRO REO.
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Tror bestämt att du fått den där gamle marxistleninisten på hjärnan alldeles...
http://www.corren.se/nyheter/juriste...a-4300773.aspx

Har han också lätt för att glo för mycket på träd så han missar själva skogen?
Nu var det MrFold som drog in professor Diesen i tråden, så det är nog han som fått honom på hjärnan.

Du glömde citera detta:
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Även NJA II 1943 s.445 fastslår att de enskilda bevisen ska bedömas innan en helhetsbedömning görs. Det finns ingen skillnad på bevis och indicier i det avseendet. Indicium är inget annat än ett svagt bevis.
Är författarna till NJA också marxistleninister?
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Beviskrav och rättssäkerhet in absurdum kanske?
Nämn ett enda bevis som jag har drivit är oriktigt in absurdum.
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Den dömde "styckdråparen" från Boden får nog allt finna sig i att sitta de år han är dömd till
trots alla bemödanden för hans skull med resningsansökningar och engagerade skriverier
på ett forum som detta. Oskyldigt dömd - nej, naturligtvis inte!
Ta du och inse det också nån gång så gör du dig själv en tjänst!
Försök och förstå att verkligheten ytterst sällan är likadan som ett avsnitt ur nån fantasifull
TV-deckare med smygande planteringsmördare och annat larv.
Nu har du äntligen kommit till trådens ämne. Det fore roligt med ett sakligt argument som omväxling.

Apropå deckare ska jag jämföra med ett annat mordfall. Är detta verklighet eller fiction? Har åklagaren tagit gärningsbeskrivningen ur någon fantasifull TV-deckare? (FB) Arboga: Mord på Aki Olavi Paasila, 2015-08-08 och Göran Möller, 2016-08-03.
Citat:
Ursprungligen postat av TakeYouOnACruise
Vad jag vill visa på är en tendens och ett beteende som inte är helt ovanligt bland våra kära kvinnomördare ute i landet - KJ, MA och exemplet ovan är tre fall där GM är involverade i sökandet
efter personer som de vet är döda. Jag tror det bottnar i känslan av kontroll och att man vill veta hur polisarbetet fortskrider.

Sedan är det ju den hårda bevisningen som reder ut skuldfrågan. KJ är ju speciell på så vis att han var den sista som såg VB vid liv. Det är ju en omständighet som gjorde honom polisiärt intressant, till skillnad från resten av söksällskapet, tänker jag mig.
Urvalet är för litet för att göra en statistisk sannolikhetskalkyl. Någon såg henne senast, det är inte bevis.
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
I rättvisans namn bör man konstatera att Hovrätten inte tar med Kristoffers deltagande i sökinsatserna bland de omständigheter de väger in.

Det jag flera gånger påpekat i tråden - och som jag kan tycka att hovrätten missar lite - är diskrepansen mellan hans olika beteenden. Det är helt riktigt att deltagandet i söket och intresset för det inte visar så mycket. Men det skär sig på ett väldigt underligt vis med att han inte försökt kontakta Vatchareeya en enda gång och t.o.m. ljugit för sina kompisar och låtsasringt till henne (Omständigheter som hovrätten tar med i domen)

Det där går helt enkelt inte ihop och innerst inne tror jag alla utom de allra mest korkade förespråkarna av Kristoffers oskuld (ingen av dem har skrivit i tråden på ett tag) förstår att det är besvärande för honom och väldigt märkligt om han är oskyldig. Oavsett vilka kvasipsykologiska bortförklaringar de försöker sig på.
Det är självklart att en så skicklig mördare hade försökt ringa för undgå misstankar. Han förklarade varför han gjorde som han gjorde i tingsrätten.
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Sen finns det ju också omständigheter kring hur han agerade under söket som fick poliser att reagera.
Vilka omständigheter som fick poliser att reagera indikerar att han mördade Vatchareeya?
Citera
2017-09-14, 20:43
  #96280
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel

Det är självklart att en så skicklig mördare hade försökt ringa för undgå misstankar. Han förklarade varför han gjorde som han gjorde i tingsrätten.

Hur vet du att det är självklart att en skicklig mördare skulle ha ringt VB ?
Så att KJ hittar på en ursäkt i tingsrätten för varför han inte ringde gör honom
mindre SANNOLIK som misstänkt för mordet på VB eller vad menar du ?
Och om MB ringde gör då naturligtvis honom SANNOLIKT mera misstänkt som VB mördare ?
Hur var det nu igen , är MB SANNOLIKT misstänkt eller inte för mordet på VB ?
MB hade ju i alla fall flera tänkbara skäl att döda VB enligt dig .
Pappaskräcken var ju ett stort skäl att döda VB tydligen .
Varför i helvete säger du då inte rent ut att MB är misstänkt ?
__________________
Senast redigerad av boidis12 2017-09-14 kl. 21:04.
Citera
2017-09-14, 23:01
  #96281
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel

Det är självklart att en så skicklig mördare hade försökt ringa för undgå misstankar. Han förklarade varför han gjorde som han gjorde i tingsrätten.

Ja det står dig fritt att tro på honom. Det står dig likaså fritt att tro att du begriper dig på värdering av människors beteenden och värdering av bevis utifrån en total bevisbild bättre än en samlad hovrätt med ytterst kvalificerade jurister. Jag behöver inte ens argumentera i frågan - hovrätten gör det så bra:

Citat:
Kristoffer Johansson har, trots påståendet att de nyss haft sexuellt umgänge, på ett tidigt stadium efter Vatchareeya Bangsuans försvinnande utan att radera sina övriga sms, raderat sina omfattande sms-kontakter med henne. Han har överhuvudtaget inte försökt komma i kontakt med henne efter kl. 21.00 den 4 maj och lämnat olika uppgifter till polis och till vänner om vart hon sagt att hon var på väg då hon lämnat hans hem. Dessutom har han ljugit inför sina kamrater att han kontaktat henne utan resultat. Förhållandena talar starkt för att han vetat om vad hon blivit utsatt för och att han haft med händelsen att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Vilka omständigheter som fick poliser att reagera indikerar att han mördade Vatchareeya?

Det är som sagt mindre intressant att diskutera detta då det inte vägts in i domen. Det hindrar inte att erfarna polismäns känsla för att något är fel med en persons beteende ofta bottnar i den typen av yrkesmässig intuition som har en hög träffprocent.

Sen kan man naturligtvis som Kristoffersupporter dra till med det ständiga trumfkortet: Om Kristoffer beter sig märkligt eller misstänkt så är det bara för att han är lite "eljest" som man väl fortfarande säger ibland där norröver. Vad härligt det måste vara att ha ett sånt där riktigt get-out-of-jail-card att dra till med så fort det blir lite jobbigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Urvalet är för litet för att göra en statistisk sannolikhetskalkyl. Någon såg henne senast, det är inte bevis.

Du vet själv innerst inne att det där bara är skitprat. Givetvis är det ett indicium i vilken mordrättegång som helst om ingen person har sett mordoffret vid liv sen offret befann sig i den misstänkta mördarens sällskap. Framför allt som stödbevisning och det är ju precis så den fungerar här också. Det är inte underligt att du kan landa i dina slutsatser om att all bevisning utom blodet är pulvriserad av resningsansökan när du resonerar på det där viset.
Citera
2017-09-15, 08:44
  #96282
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Ja det står dig fritt att tro på honom. Det står dig likaså fritt att tro att du begriper dig på värdering av människors beteenden och värdering av bevis utifrån en total bevisbild bättre än en samlad hovrätt med ytterst kvalificerade jurister. Jag behöver inte ens argumentera i frågan - hovrätten gör det så bra:
Om KJ är mördaren så var söket efter Vatchareeya ett spel för galleriet, han ville framstå som oskyldig. I det spelet hade han givetvis även ringt Vatchareeya, men det gjorde han inte. Så det var inte ett spel. I det sammanhanget framstår KJ:s förklaring som logisk, varför ringa när halva Boden hade ringt?

Att KJ raderade SMS-konversationen är inget indicium, eftersom den gick lätt att återställa, vilket KJ visste, och innehöll inget graverande. Det hade varit en helt annan sak om SMS-konversationen haade raderats permanent, eller om mobilen hade försvunnit.
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det är som sagt mindre intressant att diskutera detta då det inte vägts in i domen. Det hindrar inte att erfarna polismäns känsla för att något är fel med en persons beteende ofta bottnar i den typen av yrkesmässig intuition som har en hög träffprocent.
Det var inte svar på frågan.

De erfarna polismännen hade inte ens känsla att förstå att KJ ville ha advokat i första förhöret efter gripandet.
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Sen kan man naturligtvis som Kristoffersupporter dra till med det ständiga trumfkortet: Om Kristoffer beter sig märkligt eller misstänkt så är det bara för att han är lite "eljest" som man väl fortfarande säger ibland där norröver. Vad härligt det måste vara att ha ett sånt där riktigt get-out-of-jail-card att dra till med så fort det blir lite jobbigt.
Det innebär inte att annorlunda beteende inte kan skyllas på funktionshindret. Jämför ringandet ovan, kan det faktum att KJ inte ringde Vatchareeya skyllas på något annat?
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Du vet själv innerst inne att det där bara är skitprat. Givetvis är det ett indicium i vilken mordrättegång som helst om ingen person har sett mordoffret vid liv sen offret befann sig i den misstänkta mördarens sällskap. Framför allt som stödbevisning och det är ju precis så den fungerar här också. Det är inte underligt att du kan landa i dina slutsatser om att all bevisning utom blodet är pulvriserad av resningsansökan när du resonerar på det där viset.
Är det så att KJ var den siste som såg Vatchareeya i livet? Två personer har för polisen uppgett att de såg en asiatisk kvinna vid liv på väg mot vad som kan ha varit Sävast vid en tidpunkt som passar tidsmässigt exakt in i KJ:s vittnesmål. Det är ingen slump.

All bevisning utom blodet i bagageutrymmet är pulveriserat. Du håller hårdnackat fast vid åklagarens version utan att ens bemöta resningsansökan med annat än svepande ord.
Citera
2017-09-15, 13:18
  #96283
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Om KJ är mördaren så var söket efter Vatchareeya ett spel för galleriet, han ville framstå som oskyldig. I det spelet hade han givetvis även ringt Vatchareeya, men det gjorde han inte. Så det var inte ett spel. I det sammanhanget framstår KJ:s förklaring som logisk, varför ringa när halva Boden hade ringt?

Kände alla i "halva Boden" VB lika bra som KJ gjorde ?
Verkar jävligt osannolikt och ologiskt .
KJ:s förklaring är urkass .

Citat:
Att KJ raderade SMS-konversationen är inget indicium, eftersom den gick lätt att återställa, vilket KJ visste, och innehöll inget graverande. Det hade varit en helt annan sak om SMS-konversationen haade raderats permanent, eller om mobilen hade försvunnit.
Det var inte svar på frågan.

Varför HAADE det varit värre om KJ raderat SMS:en permanent eller om mobilen försvunnit ?
Skulle detta att det inte raderats permanent ställa KJ i bättre dager ?
KJ försökte ju radera blodfläckarna i bilen också , men de gick inte heller bort permanent .

Citat:
De erfarna polismännen hade inte ens känsla att förstå att KJ ville ha advokat i första förhöret efter gripandet.

Det innebär inte att annorlunda beteende inte kan skyllas på funktionshindret. Jämför ringandet ovan, kan det faktum att KJ inte ringde Vatchareeya skyllas på något annat?

Är det så att KJ var den siste som såg Vatchareeya i livet? Två personer har för polisen uppgett att de såg en asiatisk kvinna vid liv på väg mot vad som kan ha varit Sävast vid en tidpunkt som passar tidsmässigt exakt in i KJ:s vittnesmål. Det är ingen slump.

All bevisning utom blodet i bagageutrymmet är pulveriserat. Du håller hårdnackat fast vid åklagarens version utan att ens bemöta resningsansökan med annat än svepande ord.

Varför skulle KJ ringa VB , han visste ju att hon var död fattar du väl
Du kan ju inte bevisa att det var VB de såg komma gående mot vad som KAN ha
varit Sävast så vad spelar det för roll ?
Du vet ju inte ens om den asiatiska kvinnan var på väg mot Sävast .
Visst kan det vara en slump att en annan asiatisk kvinna är ute och går .
Eller finns det bara VB som har asiatiskt utseende i Boden ?
Det räcker som sagt var med blodspåren i bilen för att bevisa att KJ är mördaren .
Och ändå håller du hårdnackat kvar vid din fantasi och stödjer dig på resningsansökan .
Få höra nu om KARATETRÄNAREN MB är misstänkt eller ej ?
Citera
2017-09-15, 22:32
  #96284
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Kände alla i "halva Boden" VB lika bra som KJ gjorde ?

Eller finns det bara VB som har asiatiskt utseende i Boden ?

Eftersom "halva Boden" tydligen ringt så borde det, logiskt sett, endast finnas en kvinna med asiatiskt utseende i just Boden. Enligt Quarrel-logik, alltså.

Boden har fler invånare än exempelvis Norsborg.
__________________
Senast redigerad av katw 2017-09-15 kl. 22:41.
Citera
2017-09-15, 22:41
  #96285
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det är ingen slump.[/b]

All bevisning utom blodet i bagageutrymmet är pulveriserat. Du håller hårdnackat fast vid åklagarens version utan att ens bemöta resningsansökan med annat än svepande ord.

Vad får dig att tro på dessa vittnesmål? Jag skulle säga att det inte är någon slump att VB försvinner från jordens yta efter "pluggstuden" hos KJ.

Jag kan gå så långt så jag drar till med att VB lämnar lägenheten men blir upplockad och mördad av KJ vid ett senare tillfälle, efter dina vittnen sett henne. Mordet verkar ju förövrigt inte skett i hans lägenhet, så mycket blodspillan kan man inte torka bort. Blod återfinns i bilen, kanske ligger hon bunden (där kommer den förbannade tejpen in igen) alt.död i bagageluckan när han gör sitt gästspel hos brodern.
__________________
Senast redigerad av TakeYouOnACruise 2017-09-15 kl. 22:51.
Citera
2017-09-15, 23:59
  #96286
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Eftersom "halva Boden" tydligen ringt så borde det, logiskt sett, endast finnas en kvinna med asiatiskt utseende i just Boden. Enligt Quarrel-logik, alltså.

Boden har fler invånare än exempelvis Norsborg.

Förbannat konstig stad Boden , halva Boden (över 8000 pers) känner VB och
har ringt henne och det finns bara en enda asiatisk kvinna (VB) i hela stan .
KJ:s förklarig är SANNOLIKT både OSANNOLIK och OLOGISK .
Är det inte i N*rsb*rg Sveriges dummaste personer bor ?
Tänk att man kan fantisera ihop en hypotes om att personer som
KARATETRÄNAREN MB , AN och/eller någon annan är skyldiga trots
att de inte ens är misstänkta för mordet på VB .
KJ däremot var både misstänkt för mordet på VB och dömdes för mordet .
Blodet i bagaget på hans bil kommer från när han lastade in den döda VB i bilen .
Ingen snack om att styckar-Krille är den skyldige .
Citera
2017-09-16, 08:10
  #96287
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Eftersom "halva Boden" tydligen ringt så borde det, logiskt sett, endast finnas en kvinna med asiatiskt utseende i just Boden. Enligt Quarrel-logik, alltså.
Det är bara larv att ta KJ bokstavligen på "halva Boden". Vittnet på Lejonbacksvägen har aldrig sett en asiatisk kvinna kvällstid på vägen, så det är ingen slump att iakttagelsen sker tidsmässigt exakt med KJ:s vittnesmål.

Om KJ hade varit skyldig och utan funktionshindret hade han ringt. Om KJ hade varit oskyldig och utan funktionshinder hade han ringt. Alltså är inte det faktum att han inte ringde inget indicium på att han är skyldig.
Citat:
Ursprungligen postat av TakeYouOnACruise
Vad får dig att tro på dessa vittnesmål? Jag skulle säga att det inte är någon slump att VB försvinner från jordens yta efter "pluggstuden" hos KJ.
Två av varandra oberoende vittnen vittnar som samma sak. Därför tror jag på dem.
Citat:
Ursprungligen postat av TakeYouOnACruise
Jag kan gå så långt så jag drar till med att VB lämnar lägenheten men blir upplockad och mördad av KJ vid ett senare tillfälle, efter dina vittnen sett henne. Mordet verkar ju förövrigt inte skett i hans lägenhet, så mycket blodspillan kan man inte torka bort. Blod återfinns i bilen, kanske ligger hon bunden (där kommer den förbannade tejpen in igen) alt.död i bagageluckan när han gör sitt gästspel hos brodern.
Det kan han inte ha gjort utan att spilla blod på kläderna och därmed i kupén.

Det här skrev du om dubbelmordet i Mantorp:
Citat:
Ursprungligen postat av TakeYouOnACruise
Jag har mycket svårt att tro att någon utan ett brottsregister begått det här brottet.

Vi får väl se hur väl den hypotesen står sig.
Men du har tydligen inga problem med att tro att någon utan ett brottsregister begick styckmordet på Vatchareeya. Varför är det lättare?
__________________
Senast redigerad av Quarrel 2017-09-16 kl. 08:33.
Citera
2017-09-16, 10:51
  #96288
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det är bara larv att ta KJ bokstavligen på "halva Boden". Vittnet på Lejonbacksvägen har aldrig sett en asiatisk kvinna kvällstid på vägen, så det är ingen slump att iakttagelsen sker tidsmässigt exakt med KJ:s vittnesmål.

Om KJ hade varit skyldig och utan funktionshindret hade han ringt. Om KJ hade varit oskyldig och utan funktionshinder hade han ringt. Alltså är inte det faktum att han inte ringde inget indicium på att han är skyldig.
Två av varandra oberoende vittnen vittnar som samma sak. Därför tror jag på dem.

Det kan han inte ha gjort utan att spilla blod på kläderna och därmed i kupén.

Det här skrev du om dubbelmordet i Mantorp:

Men du har tydligen inga problem med att tro att någon utan ett brottsregister begick styckmordet på Vatchareeya. Varför är det lättare?

Två vitt skilda motiv till de bägge morden, viktimologin ser helt annorlunda ut. För att nämna två exempel.

Du kan inte ta saker ur sitt sammanhang på det sättet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback