Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-10, 06:00
  #7369
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 25December
Sitter och ska skriva ett script i vim som ska innehålla bokstaven å vilket jag inte får till. Trycker jag på å verkar det som att den hoppar iväg eller hur man ska beskriva det. Om jag har fattat det rätt verkar det som att den tror att jag har ett amerikanskt tangentbord så det verkar registreras som att jag trycker på }. Det konstiga är dock att ä och ö fungerar fint att skriva in. Har någon här en idé om hur jag kan få å att funka i insert mode helt enkelt?
Def finns/har funnits många 'å' i datorvärlden...

(Att ä och ö funkar men inte å skulle kunna tyda på att du/något kör Tysk språkinställning eller kbd.)

Om skriptet ska visa ett å via html/php så är problemet hyfsat lättlöst.
Men är det i ett lokalt terminalfönster på en distro som i övrigt verkar vara rätt språkinställd så kan det bli knepigare att hitta vad som råkat bli fel. Fyra (oberoende) tips för detta fall:
  • Kolla/prova några fler terminalprogram så att du inte bara kör via Xterm. Kör helst det term.prog. som medföljer din ev. DE.
  • 'Quota' å-et till VIM med ctrl-V när du ska skriva in 'å'
  • Kolla vad skriptet EGENTLIGEN producerar genom en pipe - typ " | od -cx ", så att inte din terminalemulator lurar dig. (men se upp för byte-swapping med od).
  • Använd kommandot stty -a för att kolla/ställa terminalinställningarna rättö (Hyfsat knepigt att använda/tolka om man kör lokal X.)
Om du kör skriptet 'remote' via typ SSH genom en terminal och/eller grafiskt fönster i ytterligare ett OS så är du på djupt vatten ifall du inte var beredd på detta... (Då bör du nog köra prick-och-ring-fritt i stället.)
__________________
Senast redigerad av iconicatab 2017-09-10 kl. 06:13.
Citera
2017-09-10, 10:02
  #7370
Medlem
Är det någon som har fått HBO Nordic att fungera på Ubuntu/Valfri Linux-dist? Alltså att titta på serier i webbläsaren?

Har provat ALLT vid det här laget, olika webbläsare, massvis med olika plug-ins, wine, ja inget fungerar.. Om det fanns en lösning som fungerade för ca 5 månader sedan, så är den inaktuell nu, då webbläsare förändras med tiden (tar bort stöd för olika tekniker osv).

Har googlat fram massvis med information+"lösningar" allt verkar vara inaktuellt nuförtiden och ingen verkar ha hittat en ny lösning. Är det någon här på FB som råkar ha en lösning?

Har läst att Netflix fungerar bra, men det är inte aktuellt för mig, jag vill veta hur man kollar på HBO Nordic i webbläsaren!
Citera
2017-09-10, 12:02
  #7371
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 25December
Sitter och ska skriva ett script i vim som ska innehålla bokstaven å vilket jag inte får till. Trycker jag på å verkar det som att den hoppar iväg eller hur man ska beskriva det. Om jag har fattat det rätt verkar det som att den tror att jag har ett amerikanskt tangentbord så det verkar registreras som att jag trycker på }. Det konstiga är dock att ä och ö fungerar fint att skriva in. Har någon här en idé om hur jag kan få å att funka i insert mode helt enkelt?

Har "auto-pairs" plugin installerad? Den tenderar att krocka med "å". Antingen får du ändra eller stänga av något kortkommando som auto-pairs använder (minns inte vilken just nu. Kolla på https://github.com/jiangmiao/auto-pairs), eller byter du till lexima istället.
https://github.com/cohama/lexima.vim

Från auto-pairs github:
Citat:
Swedish Character Conflict

Because AutoPairs uses Meta(Alt) key as shortcut, it is conflict with some Swedish character such as å. To fix the issue, you need remap or disable the related shortcut.
__________________
Senast redigerad av yokisuci 2017-09-10 kl. 12:06.
Citera
2017-09-10, 13:58
  #7372
Medlem
25Decembers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Har "auto-pairs" plugin installerad? Den tenderar att krocka med "å". Antingen får du ändra eller stänga av något kortkommando som auto-pairs använder (minns inte vilken just nu. Kolla på https://github.com/jiangmiao/auto-pairs), eller byter du till lexima istället.
https://github.com/cohama/lexima.vim

Från auto-pairs github:
Där är felet! Tack ska kolla hur jag löser det nu. 👍
Citera
2017-09-14, 16:42
  #7373
Medlem
Vad betyder det när man skriver växeln
-tulpan
I terminalen?
Citera
2017-09-14, 17:25
  #7374
Medlem
25Decembers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x-power
Vad betyder det när man skriver växeln
-tulpan
I terminalen?
Växel till vad?
Citera
2017-09-14, 18:13
  #7375
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 25December
Växel till vad?

Har bara sett -tulpan i olika sammanhang. När och till vad används det?
Citera
2017-09-14, 18:16
  #7376
Medlem
25Decembers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x-power
Har bara sett -tulpan i olika sammanhang. När och till vad används det?
Netstat verkar det funka till.
https://unix.stackexchange.com/quest...pen-or-blocked
http://www.walkernews.net/2007/05/27...rk-connection/
Citera
2017-09-30, 00:53
  #7377
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Hur gör jag permanenta förändringar i /usr/share/pulseaudio/alsa-mixer/paths/analog-output.conf.common ?
Jag vill slippa göra ett tillägg till filen vid varje reboot.

Hur kör man ett script automatiskt vid uppstart?

Jag har såklart googlat på båda problemen, men hittar ingen lösning? Det sista försökte jag tackla med något chmod kommando (???). Det fungerade inte...
Citera
2017-09-30, 04:19
  #7378
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zabriskie.Point
Hur gör jag permanenta förändringar i /usr/share/pulseaudio/alsa-mixer/paths/analog-output.conf.common ?
Jag vill slippa göra ett tillägg till filen vid varje reboot.

Hur kör man ett script automatiskt vid uppstart?

Jag har såklart googlat på båda problemen, men hittar ingen lösning? Det sista försökte jag tackla med något chmod kommando (???). Det fungerade inte...

alsactl sparar default i filen:
/var/lib/alsa/asound.state

För pulseaudio, kolla:
/etc/pulseaudio
~/.config/pulse
Citera
2017-09-30, 15:10
  #7379
Medlem
Red-Pandas avatar
Jag har en TV kopplad med HDMI-kabel till datorn så jag kan se på film i soffan.

När jag spelar upp filmer med Totem på TV:n så laggar det (som att någon sänker uppspelningshastigheten) såpass mycket att det inte går att se på filmen. Drar jag över filmen till datorskärmen så spelar den upp filmen utmärkt.

Är det någon som vet vad som orsakar detta?

VLC fungerar bra att använda på både TV:n och datorn men hade hellre använt Totem.
Citera
2017-09-30, 23:59
  #7380
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Red-Panda
Jag har en TV kopplad med HDMI-kabel till datorn så jag kan se på film i soffan.

När jag spelar upp filmer med Totem på TV:n så laggar det (som att någon sänker uppspelningshastigheten) såpass mycket att det inte går att se på filmen. Drar jag över filmen till datorskärmen så spelar den upp filmen utmärkt.

Är det någon som vet vad som orsakar detta?

VLC fungerar bra att använda på både TV:n och datorn men hade hellre använt Totem.

Antagligen är VLC inställd för att använda hårdvaruacceleration, medan Totem inte är det. Leta i menyerna
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback