Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-13, 07:01
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
Tja, se upp med nybyggda föreningar med alltför höga lån. Ofta har de "känslighetsanalys" - vad som händer om räntan är högre än i prospektet som kan vara intressant att titta på då, som i exempelvis det här nybygget, Unum i Täby:

http://unum.se/wp-content/uploads/20...nadskalkyl.pdf

så räknar byggbolaget med samma ränta som nu även om 10 år (nu är den bunden i 3 år till 2.2 %, så den behöver såklart inte bli så mycket högre om de växlar om till rörlig), amorteringarna kommer inte igång förrens år 4 - då stiger månadsavgiften med 20 %! Skulle räntan stiga med 2 %enheter så stiger månadsavgiften med nästan 30 % till! Så från att ha legat på 956 kr per kvadrat och år så skulle den kunna stiga till 1512 kr per kvadrat redan år 4! (se sidan 11 i pdf:en)

Vad det gör med värdet på insatsen kan ni ta å fundera på...

Läser man lite mer blir det så tydligt att man gör allt för att avgiften skall bli så låg som möjligt dom första 3 åren, allt för att lättare kunna sälja lägenheterna till ett högt pris.

Att man inte avsätter pengar för underhåll i takt med avskrivningen är i det närmaste kriminellt och kan bli en enorm bajsmacka för de som bor kvar alternativt köper in sig längre fram.

Då kan det bli såhär, http://cornucopia.cornubot.se/2017/0...nkurs.html?m=1

Det jag inte förstår är hur man kan få hålla på som man gör, utan att åka dit för bedrägeri.
Citera
2017-09-13, 13:58
  #50
Medlem
idiamindadas avatar
Oavsett det är en bra eller dålig affär är den sämsta affären att vantrivas för att man inte bor som folk. Har man lite på fötterna innan affären så man inte blir alltför räntekänslig så är det alltid en bra affär sett i stort.
Citera
2017-09-13, 15:27
  #51
Medlem
BigIvars avatar
Fortfarande ingen som har upptäckt att det går att bo i någonting annat än en liten lägenhetsholk?
Citera
2017-09-13, 17:21
  #52
Medlem
WilYawns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigIvar
Fortfarande ingen som har upptäckt att det går att bo i någonting annat än en liten lägenhetsholk?

Nu vet jag inte om vi är på samma våglängd här men något som retar mig enormt är att så fort man pratar om att köpa bostad så förutsätter 99% av folket här att man menar en lägenhet.

Skulle aldrig i hela mitt liv "köpa" lägenhet. Fy fan för att sitta intryck i ett litet skithål med grannar runt om sig på ca 10cm avstånd.

Jag och min sambo köpte vår villa för 4 år sedan och har inte ångrat oss en sekund. Lugnt och skönt oavsett tid på dygnet eller dag i veckan. 800m2 tomt och eget garage.

200m till affären, 500m till järnväg och busstation. 1km till jobbet.

Gav under 700.000kr

Den största fördelen är att vi äger vårt boende. En bostadsrätt äger du inte, du äger rättigheten att bo där. Du har fortfarande grannar att ta hänsyn till och avgift till föreningen plus bolån att amortera.
Kursar föreningen drar dom med dig ner.

Visst har vi andra utgifter såsom uppvärming, vatten och underhåll på huset men det tar jag gärna för att bo fritt.
__________________
Senast redigerad av WilYawn 2017-09-13 kl. 17:25.
Citera
2017-09-13, 18:42
  #53
Medlem
ronken82s avatar
Jo, jag är helt inne på din ide' om att äga mitt hem på riktigt till skillnad ifrån BRF-bolånetorskarna som snart kommer att få det surt mär deras maxbelånade skitettor på bv tappar värdet :-). Förstår inte på fullaste allvar hur folk kan belåna sig för livet, för att bo i nån misskött brf med småpåvar som bestämmer vad din avgift skall gå till :-D. Nej, ett hus är det enda vettiga valet för mig. i
Citat:
Ursprungligen postat av WilYawn
Nu vet jag inte om vi är på samma våglängd här men något som retar mig enormt är att så fort man pratar om att köpa bostad så förutsätter 99% av folket här att man menar en lägenhet.

Skulle aldrig i hela mitt liv "köpa" lägenhet. Fy fan för att sitta intryck i ett litet skithål med grannar runt om sig på ca 10cm avstånd.

Jag och min sambo köpte vår villa för 4 år sedan och har inte ångrat oss en sekund. Lugnt och skönt oavsett tid på dygnet eller dag i veckan. 800m2 tomt och eget garage.

200m till affären, 500m till järnväg och busstation. 1km till jobbet.

Gav under 700.000kr

Den största fördelen är att vi äger vårt boende. En bostadsrätt äger du inte, du äger rättigheten att bo där. Du har fortfarande grannar att ta hänsyn till och avgift till föreningen plus bolån att amortera.
Kursar föreningen drar dom med dig ner.

Visst har vi andra utgifter såsom uppvärming, vatten och underhåll på huset men det tar jag gärna för att bo fritt.
Citera
2017-09-13, 19:27
  #54
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilYawn
Nu vet jag inte om vi är på samma våglängd här men något som retar mig enormt är att så fort man pratar om att köpa bostad så förutsätter 99% av folket här att man menar en lägenhet.

Skulle aldrig i hela mitt liv "köpa" lägenhet. Fy fan för att sitta intryck i ett litet skithål med grannar runt om sig på ca 10cm avstånd.

Jag och min sambo köpte vår villa för 4 år sedan och har inte ångrat oss en sekund. Lugnt och skönt oavsett tid på dygnet eller dag i veckan. 800m2 tomt och eget garage.

200m till affären, 500m till järnväg och busstation. 1km till jobbet.

Gav under 700.000 kr

Den största fördelen är att vi äger vårt boende. En bostadsrätt äger du inte, du äger rättigheten att bo där. Du har fortfarande grannar att ta hänsyn till och avgift till föreningen plus bolån att amortera.
Kursar föreningen drar dom med dig ner.

Visst har vi andra utgifter såsom uppvärming, vatten och underhåll på huset men det tar jag gärna för att bo fritt.

Du gör ju dock exakt samma sak, fast omvänt, som du beskyller andra för. De som förutsätter att man pratar om lägenhet när man pratar om att "köpa bostad", bor sannolikt i större städer. Eftersom du köpt en villa för 700 000 kr, så bor du uppenbarligen någonstans där efterfrågan på bostäder är obefintlig. I en stad där det finns någon som helst efterfrågan på bostäder så får du inte ett utedass för 700 000 kr. Jag bor ungefär 10 mil från Göteborg och inte ens här får du en villa för under 2,5 miljoner.

Poängen är att långt ifrån alla har överhuvudtaget råd att köpa ett hus, även om de skulle vilja. Vilket är särskilt påtagligt i storstadsregioner.
Citera
2017-09-13, 22:43
  #55
Medlem
JPMorgandonators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jckei
Är det ett snittpris? I de bättre områdena som Ribersborg och Västra hamnen är kvadratmeterpriset för ettor ca 40-50.000, dvs 37kvm för ca 1.5-1.85 msek. Men och andra sidan viner där inga skott
och är lika lugnt som i vilken svensk småstad som helst.
Förresten ett tips.

Hoppa in och buda om du har lite småpengar liggande.

De närmsta åren finns ingen risk för prisfall. En högt uppsatt polare på migrationsverket viskade att amnesti kan vara på gång för samtliga illegala i landet plus obegränsat antal anhöriga till dessa (efter valet). Då blir det ännu mer kommunbudande i jakten på lägenheter.
Citat:
Prisrekord i Malmö – 81 500 kronor per kvadratmeter

Spaden har inte satts i jorden
https://www.sydsvenskan.se/2017-09-1...r-kvadratmeter
__________________
Senast redigerad av JPMorgandonator 2017-09-13 kl. 22:50.
Citera
2017-09-14, 01:03
  #56
Medlem
WilYawns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Du gör ju dock exakt samma sak, fast omvänt, som du beskyller andra för. De som förutsätter att man pratar om lägenhet när man pratar om att "köpa bostad", bor sannolikt i större städer. Eftersom du köpt en villa för 700 000 kr, så bor du uppenbarligen någonstans där efterfrågan på bostäder är obefintlig. I en stad där det finns någon som helst efterfrågan på bostäder så får du inte ett utedass för 700 000 kr. Jag bor ungefär 10 mil från Göteborg och inte ens här får du en villa för under 2,5 miljoner.

Poängen är att långt ifrån alla har överhuvudtaget råd att köpa ett hus, även om de skulle vilja. Vilket är särskilt påtagligt i storstadsregioner.

Jag förutsätter ingenting. Läser jag en trådstart där någon t.ex. ber om råd/ideer inför bostadsköp så tar jag inget för givet.

Oftast står det ganska klart om det gäller hus eller lägenhet men i dom fall det inte framgår så verkar 99% här inne automatiskt anta att det gäller lägenhet.

Ett annat fenomen är priser på bostäder.
Många verkar tro att bostadspriser i storstäderna är någon slags standard för hur det ser ut i hela landet.

Har sett många kommentarer i stil med "Var hittar du ett hus för under 2 miljoner? Det existerar inte i Sverige"

Klart det finns. Finns många fina hus under miljonen också.

Men det är bra att folk är beredda att skuldsätta sig för livet för en etta med kokvrå i storstaden.

Desto fler möjligheter för oss som vill bo tyst, lugnt och naturnära.

Nyttiga idioter som ryssarna skulle sagt
Citera
2017-09-14, 07:34
  #57
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Det är kanske inte värt just nu. Möjligtvis är det värt om man inte behöver låna sig upp över öronen och är beredd att bo där i väldigt många år. Däremot bör man kanske inte köpa en bostad med de nuvarande priserna och utgå ifrån att den går att sälja för minst samma pris om några år.

En bekant konstataterade att hans lägenhet i Stockholms innerstad ökat med 1000 kr om dagen sedan han flyttade in för ett antal år sedan.

Något som inte kan hålla i sig i längden.

Och som visar att det finns marginaler för ett ordentligt fall när det inte längre är närapå gratis att låna pengar.
Citera
2017-09-14, 07:43
  #58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Du gör ju dock exakt samma sak, fast omvänt, som du beskyller andra för. De som förutsätter att man pratar om lägenhet när man pratar om att "köpa bostad", bor sannolikt i större städer. Eftersom du köpt en villa för 700 000 kr, så bor du uppenbarligen någonstans där efterfrågan på bostäder är obefintlig. I en stad där det finns någon som helst efterfrågan på bostäder så får du inte ett utedass för 700 000 kr. Jag bor ungefär 10 mil från Göteborg och inte ens här får du en villa för under 2,5 miljoner.

Poängen är att långt ifrån alla har överhuvudtaget råd att köpa ett hus, även om de skulle vilja. Vilket är särskilt påtagligt i storstadsregioner.

Alla bor inte runt Stockholm Malmö Göteborg... Där jag bor 15 min från en lite större stad kostar hus 9000-10000:- kvadratmetern. I den större staden 20000:- och den är fina hus. Jag kan även meddela dig att det är visst riv efter bostäder här också men folk betalar inte vad som helst. Nu är ju allt relativt men sluta vara så naiva och tro att allt kostar skjortan i hela Sverige.
Citera
2017-09-14, 09:01
  #59
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exstaz
Alla bor inte runt Stockholm Malmö Göteborg... Där jag bor 15 min från en lite större stad kostar hus 9000-10000:- kvadratmetern. I den större staden 20000:- och den är fina hus. Jag kan även meddela dig att det är visst riv efter bostäder här också men folk betalar inte vad som helst. Nu är ju allt relativt men sluta vara så naiva och tro att allt kostar skjortan i hela Sverige.

Nej, du bor inte 15 min från en "större stad". 15 min från en mellanstor stad i en del av landet där ingen vill bo kanske.

Priset på bostäder bestäms av tillgång och efterfrågan. M a o så är det, jämförelsevis, få som vill bo i det området där du bor.

Det handlar inte bara om att folk "vill" bo nära större städer, det är där jobben finns.
Citera
2017-09-14, 10:44
  #60
Moderator
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
En bekant konstataterade att hans lägenhet i Stockholms innerstad ökat med 1000 kr om dagen sedan han flyttade in för ett antal år sedan.

Något som inte kan hålla i sig i längden.

Och som visar att det finns marginaler för ett ordentligt fall när det inte längre är närapå gratis att låna pengar.
Kul sätt att räkna. Efter att ha sålt mitt radhus i större stad utanför storstäderna konstaterar jag att det ökat i värde med 645 kr per dag. Det gör att jag inte bara bott gratis utan även fått maten betald
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback