Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-07, 21:41
  #121
Medlem
Ryggradsluss avatar
Nån nyskapande konstnär var han inte.
Väldigt sterilt opersonligt avbildande.
Fåfäng.
Citera
2017-09-07, 21:44
  #122
Medlem
Lysergic Acids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gnomegirl
Tycker att han var bra på ljusskiftningar men stel och livlös på något vis förövrigt. Dessutom tycker jag verken skiftar väldigt i kvalitet, det vore kul att veta årtalen på samtliga.



MVH/Gnomegirl

Han kanske var stel och livlös som individ? Hans personlighet speglades i konsten?

=)
Citera
2017-09-07, 21:44
  #123
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lysergic Acid
Medioker.
Precis vad jag tänkte säga. Tråkig. En typisk 1930-talsstudent typ.
Citera
2017-09-07, 21:50
  #124
Medlem
Han tycks ha svårt för levande ting.

Men byggnader kan han.
Citera
2017-09-07, 21:51
  #125
Medlem
Voelsens avatar
Speer var en klass bättre.
Citera
2017-09-07, 21:53
  #126
Medlem
CashMan-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SUPERHITLER
FB säger: SKÄRP DIG!

Hitlers målningar är mycket medelmåttig Hötorgskonst. No more. No less. Det konstnärliga inslaget är minimalt till obefintligt. Att måla sådant där är ett rent hantverk. Och jag säger därmed inte att det är enkelt, jag skulle inte klara det, men hundratals Hötorgskonstnärer bara i Stockholm är lika skickliga eller skickligare. Och det var ju precis vad Hitler var. En Hötorgsmålare. Han sprang runt och målade enkla motiv, ofta på vykort, som han sedan sålde till turister i Wien.

Hitler var hantverkare och jag kan bli imponerad av det på samma sätt som jag kan bli imponerad av hur en skicklig snickare monterar ett kök, eller en hur yrkesvan rörmokare drar in ett avlopp. Det är inget JAG skulle klara av. Att kalla Hitler KONSTNÄR är dock bara löjeväckande. Men vill man kalla honom konstnär så för all del, det är ju ingen skyddad titel och det var ju den AMBITIONEN han hade, men i rättvisans namn ska i så fall "misslyckad" petas in före det ordet.

Dock behöver ej en konstnär va bra på måla eller skapa .
En konstnär e ju någon som lever det livet . Alltså skapande människa .
Att skriva böcker e även konst , å han skrev ju som sagt .
Citera
2017-09-08, 14:51
  #127
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frihetsministeriet
Hur många av er på Flashback har sett någon av Adolf Hitlers målningar?

Jag skulle faktiskt vilja påstå att han hade potential i den mån att han var rätt skicklig på att måla byggnader och landskap, men när det kom till att avbilda människor i den kontext och konststil han verkade i, så var han extremt talanglös.

Det betyder ju dock inte att han ej skulle kunna ha blivit bra på det om han hade fått möjligheten att exempelvis studera på konstuniversitetet i Wien. Vem vet, han hade kanske blivit framstående inom detta fält om han hade fått chansen, och jag tror faktiskt att den stolte Hitler tog detta avslag som en enorm tragedi, och att detta var det avgörande ögonblicket som gjorde att hans liv tog en helt annan vändning.
Det är vanligt "vykortsmåleri".
Dvs inte "konst" i någon egentlig mening, utan mer "illustration."

Men även som illustratör, vykortsmålare, var han undermålig. Det finns tex inga av de "stämningar" som vykortsmåleri vanligtvis är känt för.
Utan det är bara, kort och gott, avbildningar. Det som ögat ser.

På en "teknisk nivå" når han inte högre än tex en gymnasist.
Trots att han så gärna vill kalla sig själv för konstnär, så lyckades han ju aldrig lösgöra sig från det rent tekniska "övningsstadiet." Dvs det stadium de flesta konstnärer Lämnar för att fördjupa sig i sina egna Personliga Uttrycksformer.
Uppenbarligen var det inget Hitler förstod sig på.

Bara för att man kan "rita av något", så blir det ju inte konst.
Att kunna "rita av något" är inget tecken på konstnärlig begåvning. Faktum är att de flsta kan uppnå just den nivån. Det enda som krävs är rätt undervisning och rätt hjälpmedel.


om man nu överhuvudtaget kan "utläsa något" av dessa tavlorna, som kan säga något om hans personlighet osv, så hade det väl isf varit att "Exakthet, Perfektion" var viktigt för honom.



Men det "konstnärliga värdet" är faktiskt ganska lätt att uppskatta.
För - om dessa tavlorna hade ropats ut på nån auktion, helt anonyma alltså, finns det då någon överhuvudtaget som hade velat lägga ett bud på dem?
Nej, det betvivlar jag verkligen.
Citera
2017-09-08, 15:54
  #128
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SUPERHITLER
Insidan och utsidan av ett slott. Wow.

Gå runt i vilken europeisk turiststad som helst så hittar du dussintals målare som klarar av samma sak. Du kan inte ens titta på en tavla och säga "där, go'vänner, DÄR har vi en typisk Hitler." Han tavlor skulle kunna vara målade av precis vilken Hötorgskonstnär som helst. Där har vi medelmåttig.

Hitlers ambitioner var inte att springa runt och sälja billiga handmålade vykort till turister och ta enkla ströjobb, för att klara uppehället på ett av Wiens skabbiga ungskarlshotell. Hans ambition var att bli antagen vid konstakademien och bli erkänd konstnär. Det var han inte i närheten av att åstadkomma. Där har vi misslyckad.

Du menar att SvD skulle förringa Hitlers målningar just för att han var Hitler. I själv verket gör du samma sak, fast tvärtom: Du tillskriver dem ett STÖRRE värde just för att han var Hitler. Hade det inte varit han som målat dem hade du inte ägnat dem ett ögonblick av din uppmärksamhet.
Tycker inte de är särskilt speciella heller men tycker samtidigt också att detta argumentet inte håller.

Kolla på moderna konstverk, de är inte tekniskt svåra att måla och vem som helst skulle samtidigt kunna måla skiten. Ibland är det två streck på en vit kanvas, ibland är det stänkfläckar från penseln. Saker och ting vem som helst skulle kunna göra. Att vem som helst kan göra något håller då inte som argument om man sätter ribban för vad en bra konstnär är, som någon som har blivit erkänd i dagens konstvärld.

Han kunde ju måla i alla fall, det är ganska coolt. Men verkade som att han inte riktigt gav sig ann att tillverka "konst" utan han försökte bara göra fina tavlor? Jag menar, det verkar inte som att det fanns särskilt mycket motivation till varför han målade ett vardagsrum, en slottsvägg osv. Kanske om han försökte på ett annat sätt så skulle han kommit längre där, tror dock inte han var den typen som ville vidga sina vyer.
Citera
2017-09-11, 22:59
  #129
Medlem
Dragerad_dases avatar
håller inte med om medelmåttigheten. har forskat en del i Hitlers måleri och det man ser mest i aftonbladet och dylikt är han vykortsmålningar i klassisk illustrationsstil med geometriskt perfekta hus och torg i akvarell. Nolll atmosfär och medelmåttig färgkänsla, visst. Men sen har han även gjort karikatyrer och en hel del modernism som är intressant. drag av expressionistiskt måleri, ibland nästan som sentida esotieriska bildvärdar. En hel del både mystisistiskt och atmosfäriskt. en mycket märklig målare.
Citera
2017-09-13, 09:02
  #130
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragerad_dase
håller inte med om medelmåttigheten. har forskat en del i Hitlers måleri och det man ser mest i aftonbladet och dylikt är han vykortsmålningar i klassisk illustrationsstil med geometriskt perfekta hus och torg i akvarell. Nolll atmosfär och medelmåttig färgkänsla, visst. Men sen har han även gjort karikatyrer och en hel del modernism som är intressant. drag av expressionistiskt måleri, ibland nästan som sentida esotieriska bildvärdar. En hel del både mystisistiskt och atmosfäriskt. en mycket märklig målare.

Har du några länkar till Hitlers mer intressanta konst, karikatyrer mm? Har aldrig hört talas om detta.
Citera
2017-09-14, 01:57
  #131
Medlem
ministryofdrugss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Det är vanligt "vykortsmåleri".
Dvs inte "konst" i någon egentlig mening, utan mer "illustration."

Men även som illustratör, vykortsmålare, var han undermålig. Det finns tex inga av de "stämningar" som vykortsmåleri vanligtvis är känt för.
Utan det är bara, kort och gott, avbildningar. Det som ögat ser.

På en "teknisk nivå" når han inte högre än tex en gymnasist.
Trots att han så gärna vill kalla sig själv för konstnär, så lyckades han ju aldrig lösgöra sig från det rent tekniska "övningsstadiet." Dvs det stadium de flesta konstnärer Lämnar för att fördjupa sig i sina egna Personliga Uttrycksformer.
Uppenbarligen var det inget Hitler förstod sig på.

Bara för att man kan "rita av något", så blir det ju inte konst.
Att kunna "rita av något" är inget tecken på konstnärlig begåvning. Faktum är att de flsta kan uppnå just den nivån. Det enda som krävs är rätt undervisning och rätt hjälpmedel.


om man nu överhuvudtaget kan "utläsa något" av dessa tavlorna, som kan säga något om hans personlighet osv, så hade det väl isf varit att "Exakthet, Perfektion" var viktigt för honom.



Men det "konstnärliga värdet" är faktiskt ganska lätt att uppskatta.
För - om dessa tavlorna hade ropats ut på nån auktion, helt anonyma alltså, finns det då någon överhuvudtaget som hade velat lägga ett bud på dem?
Nej, det betvivlar jag verkligen.


Vem lägger bud på en anonym tavla? Enda situationen jag hört talats om en konstintresserad som lägger ett ansenligt bud är om verket bedömts vara väldigt gammalt eller misstänks ha målats av en känd konstnär.
Citera
2017-09-14, 15:39
  #132
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ministryofdrugs
Vem lägger bud på en anonym tavla? Enda situationen jag hört talats om en konstintresserad som lägger ett ansenligt bud är om verket bedömts vara väldigt gammalt eller misstänks ha målats av en känd konstnär.
Det finns ju massvis av tavlor utan känd upphovsman som säljs på auktioner hela tiden.
Folk köper de tavlor de gillar helt enkelt.
Faller motivet köparen i smaken, så är de beredda att lägga ut tusentals kronor.
Vissa motiv ger högre pris än andra. Dels sådana motiv som har rent allmänt estetiska värden, men naturligtvis även motiv med "affektionsvärde" för köparen (tex huset köparen växte upp i, eller på skolan han gick i, eller bara hemmalandskapet ...

Auktionsförrättare tar alltid in sådana tavlor, som inte har kända namn.
Är motivet något med "berg, alper" så kommer det att finnas en köpkrests, samma med "fina sjöar", "öppna bondelandskap" ... ja, allmänt estetiska värden helt enkelt.

och det var i det sammanhanget jag tänkte Hitlers tavlor.
Jag ser alltså inte det estetiska värdet i motiven.
om någon hade köpt, så hade det förmodligen bara varit någon som fastnat för ett affektionsvärde (vuxit upp i ett av husen tex).
Men tavlorna håller inte i övrigt. Hitler hade inget estetiskt sinne.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback