Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-09-13, 18:59
  #1
Medlem
Hej!
Jag är ute efter en present till min pojkvän och han har önskat sig en effektpedal som kan ändra hans elgitarrljud till tex svajigt, skroll, rockljud osv. Han spelar för det mesta rock, och jag är helt grön på det området så jag vet inte riktigt vad jag ska leta efter. Han har aldrig ägt en själv innan, men nämnde lite fort att han skulle kunna tänka sig en "multi-effekt" eller något sånt.
Han har en Laney förstärkare om det spelar någon roll.

Jag är ute efter något som inte är allt för dyrt, men ändå få en bra produkt för ett bra pris!

Ursäkta för dåligt inlägg, men är som sagt helt ute och cyklar när det gäller instrument, därför jag frågar här!

MVH
Citera
2017-09-13, 19:09
  #2
Medlem
BOSS GT1 kolla på det. 👍
Citera
2017-09-13, 19:29
  #3
Medlem
Stormakts avatar
Big muff pi!
Citera
2017-09-13, 19:32
  #4
Medlem
snivlems avatar
här är fem olika, en låg runt en tusing såg jag ... https://www.uberchord.com/blog/5-bes...-players-2016/
Citera
2017-09-13, 19:40
  #5
Medlem
Swe1227s avatar
Har du lyssnat på han någon gång så du vet ungefär vad han spelar?
Är det lite lungn mysmusik bluesrock kan du köpa ungefär https://www.4sound.se/gitarr/effekte...s-driver-pedal

Är det hårdrock och metal som gäller passar det kanske bättre med typ https://www.4sound.se/gitarr/effekte...stortion-pedal
Köp också med en kort sladd så blir han nog extra glad.
__________________
Senast redigerad av Swe1227 2017-09-13 kl. 19:42.
Citera
2017-09-13, 19:51
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Har du lyssnat på han någon gång så du vet ungefär vad han spelar?
Är det lite lungn mysmusik bluesrock kan du köpa ungefär https://www.4sound.se/gitarr/effekte...s-driver-pedal

Är det hårdrock och metal som gäller passar det kanske bättre med typ https://www.4sound.se/gitarr/effekte...stortion-pedal
Köp också med en kort sladd så blir han nog extra glad.

Han spelar för det mesta hårdrock, mycket Guns and roses och acdc osv.


Jättekul med så många olika förslag, men jag blir så osäker då jag knappt ens vet hur dom ska se ut haha!

Men den Boss GT1 såg intressant ut, och är väl ca dom pengarna jag kan tänkas lägga, 1-2 tusen. Men eftersom jag inte kan något om detta så blir jag så osäker att jag tillslut köper något som kanske inte alls lever upp till förväntningarna man har. :s
Citera
2017-09-13, 20:05
  #7
Medlem
Spenneths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NamedPanda
Hej!
Jag är ute efter en present till min pojkvän och han har önskat sig en effektpedal som kan ändra hans elgitarrljud till tex svajigt, skroll, rockljud osv. Han spelar för det mesta rock, och jag är helt grön på det området så jag vet inte riktigt vad jag ska leta efter. Han har aldrig ägt en själv innan, men nämnde lite fort att han skulle kunna tänka sig en "multi-effekt" eller något sånt.
Han har en Laney förstärkare om det spelar någon roll.

Jag är ute efter något som inte är allt för dyrt, men ändå få en bra produkt för ett bra pris!

Ursäkta för dåligt inlägg, men är som sagt helt ute och cyklar när det gäller instrument, därför jag frågar här!

MVH

Jag tycker att du ska överraska pojkvännen med att gå lös med en kniv genom högtalarmembranet!
Ett gammalt, och framför allt billigt trick för att få fram ett skitigt rocksound...

(Du kan tacka mej sen).
__________________
Senast redigerad av Spenneth 2017-09-13 kl. 20:08.
Citera
2017-09-13, 20:05
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormakt
Big muff pi!

Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Boss DS 1
Har kollat videos med de två förslag som ni gav, och dom låter ju riktigt sköna, lutar nog pt någon av dom!
Citera
2017-09-13, 20:30
  #9
Medlem
Zoom G3X.

Helt digital och lättanvänd multieffekt. Finns flera kanaler på Youtube som visar hur man rattar in ljud av alla möjliga artister. Kan även köras mot nätet via usb så laddar man ner ljuden.

Ligger mellan 1595-1995 beroende på butik.
Citera
2017-09-13, 23:29
  #10
Medlem
Stormakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NamedPanda
Har kollat videos med de två förslag som ni gav, och dom låter ju riktigt sköna, lutar nog pt någon av dom!

Skippa multieffekterna, en analog big muff (eller annan) är tidlös går att modifiera lätt själv om man är rastlös
Citera
2017-09-14, 01:47
  #11
Avstängd
Köp honom en stämapparat.

Nä, men ett presentkort från musikaffären är ju det bästa. Så besparar du er båda pinsamheten i att han inte vill ha den du köper....

När jag var ung ville jag ha en phaser och min supersnälla farmor köpte en dist. Nästa år önskade jag mig phasern igen och fick en compressor. Gumman ville så väl men jag blev allt mer frustrerad. Skulle aldrig kommit på tanken att byta en present från henne så jag fick slutligen sommarjobba ihop till phasern.
Citera
2017-09-14, 06:13
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarbaKlet
Köp honom en stämapparat.

Nä, men ett presentkort från musikaffären är ju det bästa. Så besparar du er båda pinsamheten i att han inte vill ha den du köper....

När jag var ung ville jag ha en phaser och min supersnälla farmor köpte en dist. Nästa år önskade jag mig phasern igen och fick en compressor. Gumman ville så väl men jag blev allt mer frustrerad. Skulle aldrig kommit på tanken att byta en present från henne så jag fick slutligen sommarjobba ihop till phasern.
Ja det hade ju varit det bästa med ett presentkort, men är ju roligare att ge honom en det enda han har sagt till mig när jag frågar om han vet vad för någon han vill ha är, "bara den funkar till min förstärkare så spelar det ingen roll".
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback