Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-09-13, 00:21
  #25
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuroro
Älskar att du precis som alla andra feminister bryr dig noll om vad kvinnan ska göra för att allt ska funka. Kan lova dig att mångaaa män är trötta över att behöva underhålla ett vuxet barn som tycker allt ska kretsa kring denne.

Ett bra förhållande ska givetvis vara en two-way-street. Och jag kan lova dig att det finns feminister som har den inställningen, lever ihop med en nämligen (dock ej vänster-)

Dvs man ger och får uppmärksamhet. Man bryr sig om, man engagerar sig i den andras liv och problem och får samma sak tillbaka. Man har ett levande samtal och man gör vad man kan för att hålla liv i den sexuella gnistan i relationen.

Även med allt det där är det svårt dock. Min längsta relation varade lite drygt ett decennium, men var i princip helt torrlagd på känslor de sista åren. Sen har jag haft ett par till långa som inte orkat över femårsgränsen riktigt. Nu är jag på god väg. Fast man vet aldrig och jag tror inte det är bra att vara för säker heller.

Det svåra är att förälskelsen som ger så mycket positivt bränsle i början oundvikligen tar slut. Efter ett år, två eller absolut max tre. Då måste man kämpa betydligt mer. Ändå kan man med de bästa intentioner hamna i ett läge där förhållandet inte ger de där känslorna man önskar att det ska ge. I ett samhälle där möjligheterna finns på ett annat sätt än tidigare är det då lätt att börja tänka på uppbrott. Bra är det knappast, men jag behöver bara gå till min egen släkt ett par generationer bak för att se hur eländigt det kunde bli när folk var tvungna eller kände sig tvungna att fortsätta hålla ihop. Det är inget att stå efter och oavsett hur mycket nostalgiska människor med konservativ läggning drömmer om det så lär vi aldrig komma tillbaks dit ändå.
Citera
2017-09-13, 02:37
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skordatura
Jag är en tjej på 26 år som hittills bara haft förhållanden som inte varat längre än några månader (olika anledningar, t.ex flytt etc). Nu för ca 6 månader sedan träffade jag en helt underbar kille som är 31 år som det klaffar väldigt bra med, men hans erfarenhet av relationer är annorlunda då han har ett 9-årigt samboförhållande i bagaget. Jag vill inte fråga honom om detaljer om varför det tog slut därför att det inte är nåt jag har med att göra men det fick mig att fundera...Varför gör par som varit ihop så länge slut? Hur kan det fungera utmärkt i 4,5,6 år..och sedan helt plötsligt inte?

Dela gärna med er av personlig erfarenhet!

2017-05-29 skrev du: "För en dryg månad sedan, började en kille i vårt kompisgäng... som blivit dumpad efter 8 år... plötsligt visa intresse för mig... han är 29 år."

I denna tråden skriver du att du för 6 mån sedan träffade en 31 årig kille som har haft ett 9 år långt förhållande.

Hur många killar håller du på med? Förstår att du inte haft förhållande längre än några månader, din lilla slyna.
Citera
2017-09-14, 18:18
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inked
2017-05-29 skrev du: "För en dryg månad sedan, började en kille i vårt kompisgäng... som blivit dumpad efter 8 år... plötsligt visa intresse för mig... han är 29 år."

I denna tråden skriver du att du för 6 mån sedan träffade en 31 årig kille som har haft ett 9 år långt förhållande.

Hur många killar håller du på med? Förstår att du inte haft förhållande längre än några månader, din lilla slyna.

Det är samma kille. Jag är dock smått paranoid över att ge ut min och hans riktiga ålder, speciellt när jag delar med mig av detaljer. Därför blev de 8-åren som han spenderat med sitt ex till 9 i detta inlägg osv. Men siffrorna är ungefär desamma i verkligheten såklart och även om sannolikheten för att nån skulle räkna ut min identitet är rätt liten, så kan det hända.
Citera
2017-09-14, 18:27
  #28
Medlem
beaver_ses avatar
Man är nog tillsammans så länge vi har något att lära av varandra eller utvecklas. förälskelsen är väl bara för att dra ihop oss. Så att så länge vi lär oss och utvecklas på olika plan med partnern blir vi inte uttråkade och tappar inte sugen så att säga.

Fem år är nog mitt längsta.
Citera
2017-09-14, 18:39
  #29
Medlem
beaver_ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skordatura
Det är samma kille. Jag är dock smått paranoid över att ge ut min och hans riktiga ålder, speciellt när jag delar med mig av detaljer. Därför blev de 8-åren som han spenderat med sitt ex till 9 i detta inlägg osv. Men siffrorna är ungefär desamma i verkligheten såklart och även om sannolikheten för att nån skulle räkna ut min identitet är rätt liten, så kan det hända.
Dumpade personer skall man undvika tills de kommit över sin partner, annars blir det lätt att man blir en ersättare för det den saknar.
Citera
2017-09-14, 18:55
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Dumpade personer skall man undvika tills de kommit över sin partner, annars blir det lätt att man blir en ersättare för det den saknar.


ja, det håller jag med om. Hade gått ca 6 månader innan han träffade mig, vet inte hur mycket det är för honom. Vet ju inte exakt hur "klar" han kände sig med henne, hur lång bearbetningsprocess han behövde och så vidare.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback