Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-05, 22:23
  #457
Medlem
Enligt Rika Tillsammans bör man ha två fonder av varje kategori, dvs två globalfonder, två USA-fonder, osv, två Asienfonder. Jag undrar om det verkligen är motiverat då de inom varje kategori i stort sett täcker samma sak? Vilken mening är det att ha både LF:s och DNB:s globalfonder?
Citera
2017-09-05, 22:56
  #458
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tonatiuh
Enligt Rika Tillsammans bör man ha två fonder av varje kategori, dvs två globalfonder, två USA-fonder, osv, två Asienfonder. Jag undrar om det verkligen är motiverat då de inom varje kategori i stort sett täcker samma sak? Vilken mening är det att ha både LF:s och DNB:s globalfonder?

Då Rikatillsammans är en affärsidé bör man tolka allt som skrivs som att någon vill tjäna pengar. I det perspektivet är det ganska givet att man vill ha en drös fonder ty det blir nämligen mer förvirrande för användaren vilket innebär att denna måste besöka webbsajten oftare, ställa frågor osv. Detta i sin tur innebär mer pengar till den som driftar webbsajten.

Det enda anledning att ha dubbelt upp av allt är att göra saker onödigt komplext och för någon annan att tjäna pengar på det.

Rikatillsammans har dock en del vettigt, det är bara det att allt detta vettiga kan summeras i ett enda blogginlägg. Något som givetvis inte skulle ge klirr i kassan för skaparen.
Citera
2017-09-09, 13:40
  #459
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Om du går igenom alla strategier kommer du märka att det finns en viss typ av uppdelning som hela tiden är återkommande som "Högre risk", "Edge", "Lägre risk".

Jag använder samma typ av tänk när jag skapar basen för det som ingår. Enklast är att helt enkelt bara börja med 3 av varje grupp och sedan fylla på eller ta bort.

Man kan också ta viss hjälp av denna korrelationstabell som visar korrelationen mellan en drös vanliga tillgångar:
http://imgur.com/MbyiVDn

När du har gjort det kan du sedan också börja tänka igenom dina val lite noggrannare. Något som man som mindre van kan bli duktigt lurad av är olika fonders geografi.

Ta t ex Swedbank Ny Teknik som mest investerar i svenska och europeiska teknikföretag. Så nu har man investerat i Sverige och Västeuropa? Inte riktigt då bolagen inom just denna sektor i hög grad har globala beroenden av olika slag vilket gör att fonden inte nödvändigtvis korrelerar så hårt med Sverige och Västeuropa som man först kan tro. Detta blir ännu mer sant om vi börjar titta på avkastningen på månadsbasis där det kan skilja en hel del.

Tittar man endast på korrelationstabellen ser det dock ut som att det är så men då har man inte riktigt förstått vad det är för data som faktiskt visas. Det visas korrelation på en årlig basis, ur ett makroperspektiv, och inte på en månatlig sådan. Lite av detta kan man möjligen få en uppfattning i om man börjar titta på 'Annualized return' som är ett medel där svenskt index och denna fond har helt olika siffror. Förenklat kan man säga att de två olika tillgångarna i slutändan korrelerar mycket men att de under vissa perioder inte gör det. Dessa "vissa perioder" är den typen av saker man kan utnyttja i en MOM-strategi.

Med det sagt måste det inte vara negativt att under perioder sitta med saker som korrelerar mer då man givetvis vill att det går bra när det går som bäst sett ur ett makroperspektiv. Där får man göra något av en avvägning och vad man bestämmer sig för har mycket med att göra vilken risknivå man vill ligga på.

Tack för svaret. Jag har nu valt ett fondutbud för PPM och kör momentum på 3 månader. Håller alltid 3 kategorier. Se fondutbud nedan för de som är intresserade av att försöka slå AP7. Förvaltningsavgift för respektive fond står bredvid namnet. Kör ganska aggressivt fondutbud men tänker att det kan löna sig på sikt med tanke på den korta "lookbacken". Jag har i många fall valt aktiva fonder framför indexfonder eftersom det är en sån kraftig rabatt på förvaltningsavgift på PPM.

Tar gärna emot kritik!

Asien
-Handelsbanken Asien Tema 0,35%

Sverige/Norden
-Didner & Gerge Småbolag 0,32%
-Delphi Nordic 0,39%

USA
-Didner & Gerge US Small and Microcap 0,36%
-SPP Aktiefond USA 0,16%

Indien
-Nordea Indienfond 0,37%

Latinamerika
-Nordea Latinamerikafonden 0,34%

Östeuropa
-Swedbank Robur Östeuropafond 0,29%

Läkemedel
-Swedbank Robur Medica 0,28%

Fastighet
-Swedbank Robur Realinvest 0,28%

Råvaror
-Handelsbanken Råvarufond 0,24%

IT och kommunikation
-Swedbank Robur Technology 0,27%

Ryssland
-Nordea Rysslandsfond 0,36%

Räntefonder
-Spiltan Räntefond 0,10%
-AMF Räntefond Lång 0,10%
-Spiltan högräntefond 0,28%

Nuvarande fondportfölj:
Nordea Latinamerikafonden
Handelsbanken Råvarufond
Nordea Rysslandsfond
__________________
Senast redigerad av JosefB 2017-09-09 kl. 13:46.
Citera
2017-09-10, 13:42
  #460
Medlem
Spaders avatar
Schysst tråd. Jag sitter och knackar på ett eget sheet nu och rent tekniskt har jag inga problem (hitta index, läsa in, extracta fond-data från Avanza som jag petar in i PV), dock är jag osäker på vilken strategi jag ska gå på gällande olika delar utav mitt sparande.

För att ta som exempel:
PPM -pensionen. Då jag är 32 år så känns det spontant som att jag vill ha strategi här som är robust och håller i alla väder, samt växer mycket över flera decennier.
Vilken strategi (eller strategier) skulle du säga är bäst lämpade för just den allmänna pensionen? Jag tänker mig mellan till moderat risk.

Jag lutar åt strategic asset allocation > golden butterfly, men vill gärna få in AP7 fonden somehow. Men jag finner det svårt att testa detta i PV då jag inte har data. Har du fått tag i data på AP7 somehow?

För tjänstepensionen så vill jag ha högre risk. Då den endast är en mindre del utav den hela pensionen så ser jag denna som lämplig för att "krydda till det" och ta lite mer risk. Förslag?

Slutligen så har jag mitt privata fondsparande där jag är villig att ta högst risk / få högst avkastning. Här har jag en okänd tidshorizont (så säg 8-10 år minst). Jag funderar på att kanske köra TAA AGG3 här men problemet är att i mitt dokument så har jag för stunden för många tillgångsklasser (asset class).

Jag har:
Index: Sverige, Asien, USA, Global
Räntor: Korta, Långa, Realobligationer (TIPS), Företagsobligationer
Fastigheter:
Råvaror:
Guld:
och några som du kallar "edge": Svenskt mid cap, Teknik, Läkemedel

Om man nu kör en TAA AGG3 -strategi och "bara" får välja 3 asset-typer, vad ska man sätta upp för andra regler för att undvika overfitting och undvika för stora market correalations? Har jag inga regler för detta så blir det att man dumt "går på känsla".
Citera
2017-09-10, 19:18
  #461
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spader
För tjänstepensionen så vill jag ha högre risk. Då den endast är en mindre del utav den hela pensionen så ser jag denna som lämplig för att "krydda till det" och ta lite mer risk.
Vet inte vad för tjänstepensionsavtal du har, men rätt standard är 4,5% av lönen upp till 7,5 basbelopp och sedan 30% på allt över det. Det innebär att även som låginkomsttagare bör tjänstepensionen vara högre än premiepensionen. Premiepensionen sätter ju trots allt bara av 2,5% av pensionsgrundande inkomst.

Så sätter du risk utefter storlek av totalen bör PPM ha högre risk än tjänstepensionen och inte tvärt om.
Citera
2017-09-11, 08:46
  #462
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JosefB
Tack för svaret. Jag har nu valt ett fondutbud för PPM och kör momentum på 3 månader. Håller alltid 3 kategorier. Se fondutbud nedan för de som är intresserade av att försöka slå AP7. Förvaltningsavgift för respektive fond står bredvid namnet. Kör ganska aggressivt fondutbud men tänker att det kan löna sig på sikt med tanke på den korta "lookbacken". Jag har i många fall valt aktiva fonder framför indexfonder eftersom det är en sån kraftig rabatt på förvaltningsavgift på PPM.

Tar gärna emot kritik!

Asien
-Handelsbanken Asien Tema 0,35%

Sverige/Norden
-Didner & Gerge Småbolag 0,32%
-Delphi Nordic 0,39%

USA
-Didner & Gerge US Small and Microcap 0,36%
-SPP Aktiefond USA 0,16%

Indien
-Nordea Indienfond 0,37%

Latinamerika
-Nordea Latinamerikafonden 0,34%

Östeuropa
-Swedbank Robur Östeuropafond 0,29%

Läkemedel
-Swedbank Robur Medica 0,28%

Fastighet
-Swedbank Robur Realinvest 0,28%

Råvaror
-Handelsbanken Råvarufond 0,24%

IT och kommunikation
-Swedbank Robur Technology 0,27%

Ryssland
-Nordea Rysslandsfond 0,36%

Räntefonder
-Spiltan Räntefond 0,10%
-AMF Räntefond Lång 0,10%
-Spiltan högräntefond 0,28%

Nuvarande fondportfölj:
Nordea Latinamerikafonden
Handelsbanken Råvarufond
Nordea Rysslandsfond

Det ser ut ungefär som man kan förvänta sig om man plötsligt har lägre avgifter så det finns egentligen inte så mycket att tillägga. Det enda är väl att det möjligtvis kan komma att bli en del fondbyten då du har ett ganska brett grundutbud, men det är svårt att göra något åt om man kör en 'look-back' på 3 månader och vill ha en ganska blandad kompott.
Citera
2017-09-11, 08:52
  #463
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spader
Schysst tråd. Jag sitter och knackar på ett eget sheet nu och rent tekniskt har jag inga problem (hitta index, läsa in, extracta fond-data från Avanza som jag petar in i PV), dock är jag osäker på vilken strategi jag ska gå på gällande olika delar utav mitt sparande.

För att ta som exempel:
PPM -pensionen. Då jag är 32 år så känns det spontant som att jag vill ha strategi här som är robust och håller i alla väder, samt växer mycket över flera decennier.
Vilken strategi (eller strategier) skulle du säga är bäst lämpade för just den allmänna pensionen? Jag tänker mig mellan till moderat risk.

Jag lutar åt strategic asset allocation > golden butterfly, men vill gärna få in AP7 fonden somehow. Men jag finner det svårt att testa detta i PV då jag inte har data. Har du fått tag i data på AP7 somehow?

För tjänstepensionen så vill jag ha högre risk. Då den endast är en mindre del utav den hela pensionen så ser jag denna som lämplig för att "krydda till det" och ta lite mer risk. Förslag?

Slutligen så har jag mitt privata fondsparande där jag är villig att ta högst risk / få högst avkastning. Här har jag en okänd tidshorizont (så säg 8-10 år minst). Jag funderar på att kanske köra TAA AGG3 här men problemet är att i mitt dokument så har jag för stunden för många tillgångsklasser (asset class).

Jag har:
Index: Sverige, Asien, USA, Global
Räntor: Korta, Långa, Realobligationer (TIPS), Företagsobligationer
Fastigheter:
Råvaror:
Guld:
och några som du kallar "edge": Svenskt mid cap, Teknik, Läkemedel

Om man nu kör en TAA AGG3 -strategi och "bara" får välja 3 asset-typer, vad ska man sätta upp för andra regler för att undvika overfitting och undvika för stora market correalations? Har jag inga regler för detta så blir det att man dumt "går på känsla".

Om du vill få in AP7 byt ut t ex svenska småbolag mot denna.
Det sista stycket är udda då du in en MOM+AGG+MA-strategi redan har regler, det finns alltså inget "gå på känsla".
Citera
2017-09-11, 10:14
  #464
Medlem
sinewaves avatar
Ett tillägg till ovan är att AGG3 och andra mer aggressiva varianter inte är något jag skulle rekommendera till någon som inte verkligen läst på ordentligt och förstår vad det innebär till vardags.

Det är t ex en avgrundsdjup skillnad på att sitta med ett par tusenlappar mot att sitta med ett par miljoner eller rentav sitta med sådana belopp där säg 33,33% i Ryssland utgör 3-4 årslöner.
Citera
2017-09-11, 11:52
  #465
Medlem
nins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Vet inte vad för tjänstepensionsavtal du har, men rätt standard är 4,5% av lönen upp till 7,5 basbelopp och sedan 30% på allt över det. Det innebär att även som låginkomsttagare bör tjänstepensionen vara högre än premiepensionen. Premiepensionen sätter ju trots allt bara av 2,5% av pensionsgrundande inkomst.

Så sätter du risk utefter storlek av totalen bör PPM ha högre risk än tjänstepensionen och inte tvärt om.
Korrekt. Avtalet jag och många andra har, gör att tjänstepensionen blir väsentligt viktigare än PPM. Upp till 7,5 inkomstbasbelopp så betalar man in 2,5% till PPM och 4,5% till tjänstepensionen. 2017 är inkomstbasbeloppet 61500kr, dvs 461,250kr (7,5x61,500)
Två exempel:
Person A tjänar 460 000kr. Till PPM går 11,500kr (2,5% av 460K) in och till tjänstepensionen går 20,700kr.
Person B tjänar 560 000kr. Till PPM går det 11,531kr och in till tjänstepensionen går (461,250 x 0,045 = 20,756 + 98,750 x 0,30 = 29,625kr) 50,381kr

En ganska stor skillnad enligt mig.
Citera
2017-09-11, 15:49
  #466
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Det ser ut ungefär som man kan förvänta sig om man plötsligt har lägre avgifter så det finns egentligen inte så mycket att tillägga. Det enda är väl att det möjligtvis kan komma att bli en del fondbyten då du har ett ganska brett grundutbud, men det är svårt att göra något åt om man kör en 'look-back' på 3 månader och vill ha en ganska blandad kompott.

Tack för feedback. Är du aktiv i PPM eller kör du soffliggaren?
Citera
2017-09-12, 01:40
  #467
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JosefB
Tack för feedback. Är du aktiv i PPM eller kör du soffliggaren?

För PPM kör jag endast UERATE + MA10 + AMF Småbolag. Dvs -- det är som soffliggarvarianten för min del. Däremot tänkte jag göra något åt det men har inte riktigt haft tid att göra det arbete du har gjort.
Citera
2017-09-12, 08:22
  #468
Medlem
Lite frågor:

Jag har för närvarande ca 265.000 kr placerade på dessa 9 fonder, med ca 30.000 i varje:

AMF Aktiefond Europa
Avanza Zero
Didner & gerge aktiefond
Länsförsäkringar Global Indexnära
Länsförsäkringar tillväxtmarknad indexnära
Spilltan aktiefond investmentbolag
SPP Aktiefond USA
Swedbank Robur Access Asien
Swedbank Robur Ny Teknik

Det känns dock som att jag har lite för många fonder. Dock så känns alla väldigt bra. Om ni skulle slopa någon, vilken hade det då varit, och varför? Alla är rätt billiga, utom Didner &Gerge som har 1,22% i förv.avg. och Ny Teknik som har 1,25%.

Om man tänker att man tar bort 4 st (och då har 5 kvar), med 265.000/5 i varje = 53.000, är inte det bättre (med tanke på ränta-på-ränta-effekten) än nuvarande 30.000 i varje? Känns som att det är så lite i varje att börsens upp och nedgång knappt påverkar saldot.

Ge mig lite tankar och råd tack!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback