• 1
  • 2
2017-09-11, 20:13
Medlem
Corrans avatar
Har flera gånger senaste veckorna/månaderna vaknat i ett bad av mitt eget svett.

Är ingen som svettas mycket annars, och brukar inte ha problem på nätterna heller. De kan hända nån gång då och då, men överlag sällan. Ända gången det pågick under en längre tid var i efterdyningarna av en svårare influensa.

Nu kan jag inte tänka mig att det är något fysiskt fel, inte varit sjuk på ett par år.
Däremot har sommaren varit ett ända långt kaos känslomässigt. Känner mig helt uppgiven inombords och vet inte vilken energi jag går på egentligen.

Kan det vara psykologiska grejer som får kroppen att balla ur?
Det har även hänt att jag haft en väldigt hög puls när jag vaknat.
Citera
2017-09-11, 20:17
Medlem
Griogarachs avatar
Fetma?
Citera
2017-09-11, 20:21
Medlem
Corrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Griogarach
Fetma?

Är smal, egentligen i bättre form än på länge rent fysiskt.
Citera
2017-09-11, 20:24
Medlem
Du ligger nog för varmt. Kläder, täcke och temperatur i rummet. Att du tycker det känns bra precis när du lägger dig är inte samma som att det är bra hela natten.
Citera
2017-09-11, 20:28
Medlem
gato12s avatar
Är du i klimakteriet...?
Citera
2017-09-11, 20:29
Medlem
Corrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Alla är olika men skulle hävda att det definitivt kan ha psykologiska orsaker. När jag har stressiga och ångesttyngda perioder - eller mer ångesttyngda än vanligt då jag lider av GAD - svettas jag som en gris om nätterna.

Kan du uppleva att det är, antingen eller?

Jag vaknar plaskvåt, eller helt torr. Väldigt skönt när man vaknar på morgonen, och haft en helt vanlig sömn. Har väl även haft en del störda drömmar...men tycker att det är märkligt att just kroppen reagerar så...på natten.
Citera
2017-09-11, 20:30
Medlem
Corrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Är du i klimakteriet...?

hehe, nej
Citera
2017-09-11, 20:31
Medlem
gato12s avatar
Tar du någon medicin?
Citera
2017-09-11, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corran
Däremot har sommaren varit ett ända långt kaos känslomässigt.
Vilket du nu håller på att bearbeta med hjälp av obehagliga drömmar som får dig att svettas, men som du inte minns på morgonen. Det är bara bra. Låt det pågå och svettas ut ångesten, så känns det bättre sedan.
Citera
2017-09-11, 20:38
Medlem
olavikostalainens avatar
Ifall du röker gräs kan det vara en anledning. Oftast då man försöker sluta, i några dagar i sträck.
Citera
2017-09-11, 20:55
Medlem
Kan vara blodtrycket, har du kollat det?

När det är högt, så kan man svettas mycket.
Citera
2017-09-11, 21:13
Medlem
killen30s avatar
Hypertyreos är väl det vanligaste sen visa cancerformer som är mer allvarliga, men kommer ju mer symtom som viktnedgång o svullna lymfkörtlar då. Högt blodsocker kan väl ge svettningar men borde du märkt..

Men generellt gäller väl att söka vård om du i samband med nattliga svettningar har trötthet, hjärtklappning, långvarig feber eller att du går ner i vikt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in