Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-09, 21:24
  #1
Medlem
Hej!
Jag läser mycket fram och tillbaks från jobbet eller till träningar och har i början läst böcker på bussen, men tycker det är så jobbigt, så jag började köpa e-böcker från bokus eller andra hemsidor för att läsa på mobilen.
Så nu letar ja efter en smidig E-Reader som är så liten som möjligt för att kunna ha i min väska eller i jackan.

Har haft svårt att få fram information hur det gäller med alla E-readers med om man måste köpa från deras officiella affärer eller om ja kan köpa e-böcker från bokus/adilbris eller andra hemsidor.
Sen tänkte ja fråga hur utbudet hos e-readers affärer med svenska böcker?
Har ingen aning hur det funkar med e-böcker och hoppas någon kan eventuellt ge tips på bra e-böcker och hur det gäller med köp av e-bok och så klart vilken kindle som är bäst, då ja vill ha en så liten och bra som möjligt.

-Så liten som möjligt.
-Bra (?!)
-Belysning (då min sambo lägger sig tidigt och ja läser böcker på kvällen i sängen)

Är jätte tacksam för svar eller en hänvisning till en annan tråd som ställer liknande fråga.
Citera
2017-09-10, 18:18
  #2
Medlem
felstavadds avatar
Såg ett test för några månader sen, minns tyvärr inte vilken tidning/sida, men där fick Letto från Adlibris bäst betyg. Har en själv och är personligen tveksam till så bra betyg eftersom jag tycker den är skitslö att t.ex. söka i sin boksamling och bara allmänt trög. Den saknar även stöd för t.ex Dropbox där iaf hag har en rejäl samling böcker.

Men, den funkar bra att läsa på, har belysning och "nightmode" dvs man slår om den så den visar svart bakgrund med vit text samtidigt som man tänder "ljuset" i den. Den har även wifi men det är inte till så stor hjälp eftersom det inte finns nåt sätt att hantera nedladdningar från till exempel, biblioteket (epub) eller från Piratebay/zbigz, inte nåt sätt jag hittat iaf. Överlag har den bra batteritid, har haft min i 4-6 veckor utan att behöva ladda den, beroende på hur mkt jag läser då givetvis, belysningen i den dra iofs rätt mkt mer än när den inte är aktiverad.
Den tar även de formaten ebub, pdf o lite annat vet inte om den tar Amazons egna format som Kindle gör.

Nackdelen med Kindle är att den enbart tar Amazons format, är det Mobi det heter.

Vad jag vet finns inget smidigt sätt att låna epub på biblioteket och ladda ner det direkt till läsplattan utan allt måste gå via en dator, störigt som fan.

Just det, Letton har tydligen via sin wifi/webläsare möjlighet att köpa eböcker från adlibris vad jag förstår direkt men jag har inte prövat detta än så jag vet faktiskt inte hur det funkar riktigt.

Kan även tillägga att trots att Letton är adlibris egna så finns tycker jag inte att det finns nån störande störande reklam eller erbjudanden från dem. Jag förde över mina böcker från datorn och sen var det bara att läsa. Det finns även möjlighet att ha ett minsd-kort till den om man inte tycker det inbyggda minnet är tillräckligt.
__________________
Senast redigerad av felstavadd 2017-09-10 kl. 18:25.
Citera
2017-09-10, 22:31
  #3
Medlem
Jag kör på en Kindle, för närvarande en Kindle Paperwhite. Rimligt pris om man beställer "with offers"-varianten (= det visas reklam för böcker när den är i viloläge, ingenting som stör). Pigg liten rackare som byter sida snabbt.

Böckerna köper jag antingen direkt från Amazon (engelska), laddar ner eller lånar från biblioteket. Det går också bra att köpa via t.ex. Adlibris.

Kindle tar bara böcker i .mobi-format. Detta är dock inget problem, det är bara att konvertera böckerna som man laddat ner eller lånat i t.ex. ett program som heter Calibre (som också tar bort ev. kopieringsskydd), det är mer eller mindre bara att dra och släppa så löser det sig själv. För att få över böckerna flyttar du antingen över dem med sladd, eller - ännu enklare - genom Amazons Send to Kindle-program (återigen dra och släpp), så synkas böckerna över till Kindlen via nätet.

Min Kindle är helt klart ett av mina bästa köp!
Citera
2017-09-11, 00:20
  #4
Medlem
m11080s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdministrativIdiot
Jag kör på en Kindle, för närvarande en Kindle Paperwhite. Rimligt pris om man beställer "with offers"-varianten (= det visas reklam för böcker när den är i viloläge, ingenting som stör). Pigg liten rackare som byter sida snabbt.

Böckerna köper jag antingen direkt från Amazon (engelska), laddar ner eller lånar från biblioteket. Det går också bra att köpa via t.ex. Adlibris.

Kindle tar bara böcker i .mobi-format. Detta är dock inget problem, det är bara att konvertera böckerna som man laddat ner eller lånat i t.ex. ett program som heter Calibre (som också tar bort ev. kopieringsskydd), det är mer eller mindre bara att dra och släppa så löser det sig själv. För att få över böckerna flyttar du antingen över dem med sladd, eller - ännu enklare - genom Amazons Send to Kindle-program (återigen dra och släpp), så synkas böckerna över till Kindlen via nätet.

Min Kindle är helt klart ett av mina bästa köp!

Jag har själv lite nyfiken på det där programmet Calibre

Har du aldrig råkat ut för att Calibre gör en dålig/misslyckad konvertering av en bok?
Citera
2017-09-11, 17:11
  #5
Medlem
Har en sony som jag är mycket nöjd med, men den har några år på nacken så den är tyvärr utan integrerad belysning. Kan rekommendera bloggen Endast eböcker - hon har testat en hel massa olika läsplattor och recenserat dem.

De flesta nya böcker ges ut även som e-böcker på bl.a bokus och adlibris och som någon över skrev - krånglar formatet med din platta så är calibre alldeles utmärkt.
Citera
2017-09-12, 15:50
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdministrativIdiot
Jag kör på en Kindle, för närvarande en Kindle Paperwhite. Rimligt pris om man beställer "with offers"-varianten (= det visas reklam för böcker när den är i viloläge, ingenting som stör). Pigg liten rackare som byter sida snabbt.

Böckerna köper jag antingen direkt från Amazon (engelska), laddar ner eller lånar från biblioteket. Det går också bra att köpa via t.ex. Adlibris.

Kindle tar bara böcker i .mobi-format. Detta är dock inget problem, det är bara att konvertera böckerna som man laddat ner eller lånat i t.ex. ett program som heter Calibre (som också tar bort ev. kopieringsskydd), det är mer eller mindre bara att dra och släppa så löser det sig själv. För att få över böckerna flyttar du antingen över dem med sladd, eller - ännu enklare - genom Amazons Send to Kindle-program (återigen dra och släpp), så synkas böckerna över till Kindlen via nätet.

Min Kindle är helt klart ett av mina bästa köp!


Det låter ju super smidigt!
Hur funkar det med typ xray och dictionary?
Är det endast på kindle ebok eller kan man även använda dom på adilbris eböcker?
Citera
2017-09-12, 16:02
  #7
Medlem
MrDepleteds avatar
Jag har haft både Kindle och Kobo, sitter nu med en Kobo som jag är mycket nöjd med. Sköter allt via Calibre. Fördelen som jag ser det med Kobo är att den är vattentät om man har med den på semester eller så, men Kindle hade i mina ögon snyggare typsnitt.
Citera
2017-09-12, 17:54
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m11080
Jag har själv lite nyfiken på det där programmet Calibre

Har du aldrig råkat ut för att Calibre gör en dålig/misslyckad konvertering av en bok?
Nej, faktiskt inte - i så fall är det ursprungsboken som har varit knepig från början (typ någon gammal Stephen King-roman eller nåt som inte har varit utgiven officiellt som e-bok).

Citat:
Ursprungligen postat av Meloveulongtime
Det låter ju super smidigt!
Hur funkar det med typ xray och dictionary?
Är det endast på kindle ebok eller kan man även använda dom på adilbris eböcker?
X-ray funkar bara på Kindleböcker som standard. Verkar finnas lösningar (http://bit.ly/2f1OMg3) för att få till det med andra böcker också, men det verkar vara mer krångel än vad jag tycker att det är värt. Dictionary funkar med alla böcker.


Citat:
Ursprungligen postat av MrDepleted
Jag har haft både Kindle och Kobo, sitter nu med en Kobo som jag är mycket nöjd med. Sköter allt via Calibre. Fördelen som jag ser det med Kobo är att den är vattentät om man har med den på semester eller så, men Kindle hade i mina ögon snyggare typsnitt.
+1 för vattentäthet. Är inne på min tredje Kindle nu - den första råkade jag dränka..
Sen bytte jag upp mig när Paperwhite kom, eftersom jag ville ha bakgrundsbelysning och touchscreen. Funderade på en Kobo efter drunkningsincidenten, men det blev en Kindle ändå - tycker att Kindle Store är så smidigt när man snabbt vill ha något nytt att läsa utan krångel.
Citera
2021-04-08, 18:35
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdministrativIdiot
Jag kör på en Kindle, för närvarande en Kindle Paperwhite. Rimligt pris om man beställer "with offers"-varianten (= det visas reklam för böcker när den är i viloläge, ingenting som stör). Pigg liten rackare som byter sida snabbt.

Böckerna köper jag antingen direkt från Amazon (engelska), laddar ner eller lånar från biblioteket. Det går också bra att köpa via t.ex. Adlibris.

Kindle tar bara böcker i .mobi-format. Detta är dock inget problem, det är bara att konvertera böckerna som man laddat ner eller lånat i t.ex. ett program som heter Calibre (som också tar bort ev. kopieringsskydd), det är mer eller mindre bara att dra och släppa så löser det sig själv. För att få över böckerna flyttar du antingen över dem med sladd, eller - ännu enklare - genom Amazons Send to Kindle-program (återigen dra och släpp), så synkas böckerna över till Kindlen via nätet.

Min Kindle är helt klart ett av mina bästa köp!

Går det fortfarande tanka böcker till kindle från calibre?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback