Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-27, 17:44
  #133
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onnyt
Såg det programmet jag med. Idioten fiskade med avsikt på en bautastor fisk, tror den heter typ Goliath Bass eller liknande. Flanen halar upp firren (fridlyst har jag för mig) hopppar i vattnet och försöker få ner den i djupet igen. Allt detta fångat på film och uppvisat inför världen ha ha.
jag skulle gärna vela se honom göra likadant på en nilaborre i Viktoriasjön ...

Kan nästan slå vad om att han hade hoppat i.
Sen hade vi fått se om krokodilerna också praktiserar Catch & Release.
Citera
2017-08-30, 17:59
  #134
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvoforlife1337
För det finns otroliga mängder gäddor i våra vatten, som i sin tur leder till att aborre osv försvinner / inte hinner växa.

Det där tänket köper jag inte alls.
Abborre och Gädda kan leva i samma vatten utan att den ena konkurerar ut den andra.
Tar ett exempel på en sjö hemma där vi har både stora Gäddor och Abborre, och i stora mängder dessutom.
Att en rovfisk som Gäddan tar så mycket Abborre att den försvinner / inte hinner växa stämmer inte iaf de flesta av fallen. Då beror det nog på ngt helt annat i såna fall.

Att döda Gäddor för att sen slänga dom i skogen är bedrövligt och sorgligt att höra.
Ät den fisk ni får och framförallt behöver. Resten släpps tillbaka så länge som den inte är skadad.
Citera
2017-09-06, 00:45
  #135
Medlem
volvoforlife1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Det där tänket köper jag inte alls.
Abborre och Gädda kan leva i samma vatten utan att den ena konkurerar ut den andra.
Tar ett exempel på en sjö hemma där vi har både stora Gäddor och Abborre, och i stora mängder dessutom.
Att en rovfisk som Gäddan tar så mycket Abborre att den försvinner / inte hinner växa stämmer inte iaf de flesta av fallen. Då beror det nog på ngt helt annat i såna fall.

Att döda Gäddor för att sen slänga dom i skogen är bedrövligt och sorgligt att höra.
Ät den fisk ni får och framförallt behöver. Resten släpps tillbaka så länge som den inte är skadad.


Det är vad jag fått höra och där jag fiskar, åar och små sjöar så har abborren försvunnit men gäddorna blivit fler och större den senaste tiden.

Jag äter allt jag får upp, är nog en av de få personer som tycker om en bra tillagad gädda för den delen och min morbrors fru gör gelé på abborren.


Osäker på detta nu, men är det inte regnbåge som har en sorts hinna på sig för att skydda sig emot bakterier? Och om man tar på de och släpper tillbaka utan att ha rena händer så kan de dö?
Citera
2017-09-07, 11:02
  #136
Medlem
Lord Ralphs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvoforlife1337
Det är vad jag fått höra och där jag fiskar, åar och små sjöar så har abborren försvunnit men gäddorna blivit fler och större den senaste tiden.

Jag äter allt jag får upp, är nog en av de få personer som tycker om en bra tillagad gädda för den delen och min morbrors fru gör gelé på abborren.


Osäker på detta nu, men är det inte regnbåge som har en sorts hinna på sig för att skydda sig emot bakterier? Och om man tar på de och släpper tillbaka utan att ha rena händer så kan de dö?

Vad menar du med gelé på abborre? Låter intressant
Citera
2017-09-12, 18:09
  #137
Medlem
Vad jag förstått så är braxen gäddans huvudföda? Förstår inte hur gäddan skulle "äta bort" abborren, tvärtemot tror jag båda är beroende utav varandra.
Citera
2017-09-12, 23:30
  #138
Medlem
BrainDisorders avatar
Något som inte diskuterats så mycket i denna tråd är varför man inte kan slänga i fisk igen som redan gått förlorad eller som man åtminstone försöker ge chansen till liv igen genom att släppa tillbaka? Den kan väl bli föda åt annan fisk, för mig veterligen så äter t.ex gädda både död mört och fryst torskfilé från Ica om så ges chansen. Förstår inte vad den ska ligga på land/i skogen och ruttna för, dessutom så kanske inte alla har lust att tillaga en gädda på 4 kg som råkat svälja jiggen helt åt helvete.

Ser nu att tråden visserligen startades för 13 år sedan och jag förstår att det var annat i bjällrorna då, men jag kör själv alltid på C & R, i den försiktigaste mån jag kan, och fiskar mest för upplevelsen/adrenalinet och den egoistiska jakten på att fånga ett exemplar större än föregångaren, samt någonstans det primitiva inuti människan, att lura ett djur med ett konstgjort bete är spännande på något vis. Jag äter sällan fisk i vanliga fall men skulle inte ha några problem med att göra i ordning en abborre eller någon ädelfisk om jag var det humöret. Att det kan klassas som djurplågeri kan jag någonstans godta, men jag kan leva med det i hoppet om att jag gör allt i min väg för att inte fisken skall skadas eller på något sätt få permanenta skador utav mitt handlande, mer än om olyckan är framme.

Jag fångade häromdagen en gädda på strax över 5 kg två gånger inom loppet utav ca 40 minuter. Andra gången den högg hann jag se hålet i "läppen" från första vändan innan fisken knappt nått ytan, men det hindrade den uppenbarligen inte från att ta sig an en ännu större mumsbit i form utav en McPike. Även andra gången så återutsattes den utan några större synliga problem och förmodligen stack han väl iväg och fick äta en riktig fisk för en gång skull.
Citera
2017-09-13, 06:37
  #139
Avstängd
12hoppihagens avatar
Kör i princip enbart C&R, enstaka gånger tar jag hem små exemplar till katten, eller för att smörstekt abborre är förbannat gott.
För mig är fiske rekreation, inte överlevnad och blodigt allvar för att klara livhanken, förstår inte människor som kan fylla upp båten med 40-50 gösar på 1-2kg, tex.
Enbart meningslöst slaktande och vårdslöst fiskande, kan faktiskt provocera mig lika mycket som nedskräpning i naturen när jag tänker efter, speciellt om det görs i insjöar, där en sådan "session" kan slå procentuellt mot populationen.

Florerar mycket myter om gäddan i tråden där den ska klubbas ihjäl m.m.
För att lära er mer kan ni spana in detta
https://youtu.be/aXArXFe7wZQ

Gäddan har varit illa ute längs med Östersjökusten, och är allt annat än en fisk som tål vad somhelst, gäddan behövs för att upprätthålla balansen i våra vatten, brukar gå sådär när förstå-sig-påare gubbar på 70 år med svullna prostator ska leka Gud och ha ihjäl varenda gädda...
Citera
2017-09-13, 20:22
  #140
Medlem
Snusovics avatar
Jag är kluven. I utgångspunkten tycker jag inte att man ska störa eller stressa djur i onödan, det gäller alltid för mig som jägare och som fiskare tycker jag fortfarande att det är en sundare handling att en fisk krokas för att bli till föda än bara för någons höga nöjes skull. Hindrar det mig i att pyssla med C&R? Nej. I mitt jobb reser jag ofta med färjor och kan då fiska för nöjes skull, fisk får jag nästan alltid och den blir utsläppt igen. Kan jag försvara det? Nej, egentligen inte.
Citera
2017-09-14, 08:15
  #141
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrainDisorder
Något som inte diskuterats så mycket i denna tråd är varför man inte kan slänga i fisk igen som redan gått förlorad eller som man åtminstone försöker ge chansen till liv igen genom att släppa tillbaka? Den kan väl bli föda åt annan fisk, för mig veterligen så äter t.ex gädda både död mört och fryst torskfilé från Ica om så ges chansen. Förstår inte vad den ska ligga på land/i skogen och ruttna för, dessutom så kanske inte alla har lust att tillaga en gädda på 4 kg som råkat svälja jiggen helt åt helvete.

Ser nu att tråden visserligen startades för 13 år sedan och jag förstår att det var annat i bjällrorna då, men jag kör själv alltid på C & R, i den försiktigaste mån jag kan, och fiskar mest för upplevelsen/adrenalinet och den egoistiska jakten på att fånga ett exemplar större än föregångaren, samt någonstans det primitiva inuti människan, att lura ett djur med ett konstgjort bete är spännande på något vis. Jag äter sällan fisk i vanliga fall men skulle inte ha några problem med att göra i ordning en abborre eller någon ädelfisk om jag var det humöret. Att det kan klassas som djurplågeri kan jag någonstans godta, men jag kan leva med det i hoppet om att jag gör allt i min väg för att inte fisken skall skadas eller på något sätt få permanenta skador utav mitt handlande, mer än om olyckan är framme.

Jag fångade häromdagen en gädda på strax över 5 kg två gånger inom loppet utav ca 40 minuter. Andra gången den högg hann jag se hålet i "läppen" från första vändan innan fisken knappt nått ytan, men det hindrade den uppenbarligen inte från att ta sig an en ännu större mumsbit i form utav en McPike. Även andra gången så återutsattes den utan några större synliga problem och förmodligen stack han väl iväg och fick äta en riktig fisk för en gång skull.

Vad menar du med det där!? Varför fiskar man om man inte äter fisk!? Då är det ju ungefär som att jaga älg med painballbössa.
Citera
2017-09-14, 11:02
  #142
Medlem
vikingrods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Vad menar du med det där!? Varför fiskar man om man inte äter fisk!?

För att fiske är kul. Jag kör mycket catch and release, släpper väl tillbaka 200 gäddor om året.
Finns inget skönare än att glida ut med båten och kasta, och inget roligare än att få upp en tung gris som kämpar som satan själv. Jag mäter, väger, fotar, låter den återhämta sig och säger adjö.
Var ute nästan 6 timmar igår och njöt av höstfisket, dängde stora wobblers and fick släppa tillbaka 8 smågäddor och en fin dam på 7.4 kg i regnet.
Citera
2017-10-08, 21:13
  #143
Medlem
postvagns avatar
Nu fiskar jag inte själv annat än i vetenskapligt syfte, men jag tycker CaR är mkt bra! Det allra bästa vore att om alla ni som ägnade er åt CaR noterade art, datum, vikt, längd och ett gäng andra saker skulle forskningen kring fisk och många ekosystem ta enorma kliv framåt.

Vad gäller fiskarnas väl och ve tror jag det är ganska marginellt hur illa de far (beroende på krokning osv). Har t.ex. krokmetat i akvarium (fråga inte, det var enormt och vi behövde få upp en viss fisk) och fått samma fisk på kroken 3 gånger i rad under loppet av några minuter. Ett djur som mår fysiskt och psykiskt dåligt, hugger inte igen så snabbt. Även upplevt liknande saker i min ungdom med gäddor som släppts tillbaka...
Citera
2017-11-01, 19:41
  #144
Medlem
Om jag ska äta fisken tar jag upp den annars får den "gå" hem.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback