Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-27, 15:51
  #10909
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Nej det låter hårt att säga att små barn är psykopater men inte direkt fel eftersom psykopati konstateras av frånvaron av en förmåga som börjar utvecklas strax innan eller i början av tonåren. Men desförinnan får barnet en "känsla" för vad som är rätt och riktigt genom att barnet blir tillsagd, förklaringar och tillrättavisningar. Även barnets observationer och erfarenheter det får/gör av egen praktisk erfarenhet (av andra barns gränsdragningar till sig och sin person). Men den insikten är i någon mening lärd än "insikt". Självallet variererar det i ålder när ett barn "mognar" men det lärda samspelet med andra föreligger ju också för de vuxna psykopater som fungerar bra socialt och inte kränker andra eller skadar dem trots att de inte har någonsin utvecklat det känslomässiga intellektet eller vad man ska kalla "empatisk förmåga" som skulle göra dem "normala".
Nej, jag håller inte med dig. Men den här diskussionen barkar iväg åt ett annat håll, bort från Kevinfallet...

- För mig är inte det viktigaste att man hittar den som eventuellt har dödat Kevin med eller utan avsikt, även om det naturligtvis vore det optimala. Utan att bröderna rentvås en gång för alla, får en svidande ursäkt för vad de utsatts för och ett rejält skadestånd.
Om man tänker sig att gärningsmannen var den omtalade tonåringen så tror jag inte alls att han var ute efter att döda, utan att "bara" utöva sexuellt tvång. Om det stämmer att folk hört skrik från stranden måste den lille skrikaren tystas, och då gick det så här illa.
Beträffande fynd som tappats bort, inte undersökts ordentligt eller inte undersökts alls, så har jag undrat över den klick av vit vätska eller kräm som hittades på (eller i?)Kevins kropp. Tydligen har man bara slarvigt antagit att den skulle bestått av en salva som sjukvårdspersonalen använt i samband med att man tog temperaturen på den döda kroppen.
Man borde ha undersökt det spåret närmare.
Citera
2017-08-27, 18:15
  #10910
Medlem
bradgardsindianens avatar
Ok jag kan ha viss sumpati att psykopat kamske bara ska vara reserverad för de som borde ha den avsaknade egenskapen, dvs vuxna då.

Och ursäkta om det blev lite OT, jag kom in på det kanske på grund av att jag är fördomsfull av min antipati mot SÅC. När han i det citerade uttalandet verbalt våldför sig på de lagfästa principer. på vilka vi bestämmer vilka som ska anses som kriminellt ansvariga och vilka som inte är det. "Mördare" är i högsta grad ett lagtekniskt begrepp och i hans position blr han ge akt på de gränsdragningar som gäller för att utesluta att etiketten ska klistras på någon. Sånt kan irritera mig så jag får tinnitus och whatnot.
Citera
2017-08-27, 19:03
  #10911
Medlem
Beatriceaurores avatar
Ja indianen, det är det lättaste i världen att hamna lite utanför ämnet. Så för att fortsätta på sidotemat: Jag vill minnas att när man misstänker att ett barn har ett autistismrelaterat problem, där brist på empati, eller avsaknad av sådan, som ju är ett symptom som hänger samman med t ex Aspergers syndrom, så kan man inte testa empatiförmåga hos barnet förrän det blivit åtminstone två år. Fram till dess anses det vara normalt för ett barn att strunta i att mamma gråter av utmattning, barnets eget behov är det enda som känns viktigt.
Javisst blir man förbannad när man läser SÅCs djupt kränkande och fantasifulla lärosatser.
Men den här boken lär vara borttagen ur psykologiundervisningen sedan rätt länge.
Citera
2017-08-28, 09:03
  #10912
Medlem
Beatriceaurores avatar
Ur Aftonbladets nätintervju med bröderna idag:

"Bröderna känner sig säkra på sin oskuld och ser fram emot att den återupptagna utredningen ska bli klar.
– Jag är inte så oroad, utan sitter och väntar på beslutet om vi blir avskrivna, så som jag tänker så finns det bara ett beslut att ta och jag skulle bli väldigt häpen om de inte kom fram till det, säger Robin och Christian tillägger:
– Efter allt som vi fått reda på och som framkommit i dokumentären så finns det inte i mitt huvud att det skulle vara vi."
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kr...sjalv-hogre-nu

Som sagt, att de nu vuxna bröderna fram till nyligen ska ha känt sig osäkra på om de verkligen utfört detta dåd, så är detta inte ett dugg konstigt, det behövs ingen professor med tjusigt uppfälld rockkrage för att förklara detta. Jag vill upprepa: Inte ett enda dugg konstigt!
Som fem-och sjuåring, alltså som barn i mycket formbar ålder talade i stort sett varenda vuxen de kände till om för dem att de var små mördare, även föräldrarna, de viktigaste personerna i ett barns liv, gjorde tyvärr troligen detta.
De blev helt enkelt hjärntvättade.
Citera
2017-08-28, 10:37
  #10913
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Ur Aftonbladets nätintervju med bröderna idag:

"Bröderna känner sig säkra på sin oskuld och ser fram emot att den återupptagna utredningen ska bli klar.
– Jag är inte så oroad, utan sitter och väntar på beslutet om vi blir avskrivna, så som jag tänker så finns det bara ett beslut att ta och jag skulle bli väldigt häpen om de inte kom fram till det, säger Robin och Christian tillägger:
– Efter allt som vi fått reda på och som framkommit i dokumentären så finns det inte i mitt huvud att det skulle vara vi."
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kr...sjalv-hogre-nu

Som sagt, att de nu vuxna bröderna fram till nyligen ska ha känt sig osäkra på om de verkligen utfört detta dåd, så är detta inte ett dugg konstigt, det behövs ingen professor med tjusigt uppfälld rockkrage för att förklara detta. Jag vill upprepa: Inte ett enda dugg konstigt!
Som fem-och sjuåring, alltså som barn i mycket formbar ålder talade i stort sett varenda vuxen de kände till om för dem att de var små mördare, även föräldrarna, de viktigaste personerna i ett barns liv, gjorde tyvärr troligen detta.
De blev helt enkelt hjärntvättade.

Så grymt. Det är på sätt och vis måhända grymmare än systemet de har i England. Där får barn som misstänks vara gärningsmän en rättegång med tillgång till ombud som representerar dem, och befinns de skyldiga så får de ett straff som har en tidpunkt då det upphör och gärningen anses sonad.
Citera
2017-08-28, 21:02
  #10914
Medlem
Vilket är det hetaste spåret på GM?
Är det pappan till pojkarna som är boven som sedan satte dit sina barn?

Förundersökningsledaren hade en relation med mamman och hjälpte pappan att få igenom det hela?
Citera
2017-08-28, 21:31
  #10915
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueOyster
Vilket är det hetaste spåret på GM?
Är det pappan till pojkarna som är boven som sedan satte dit sina barn?

Förundersökningsledaren hade en relation med mamman och hjälpte pappan att få igenom det hela?

Nej. Varken barnen eller deras föräldrar har med Kevins död att göra.
Citera
2017-08-29, 08:04
  #10916
Medlem
Citat:
Kevins pappa om skräcken kring nya mordutredningen

Citat:
Hans största farhåga är att utredningen ska läggas ner, utan att det bringas klarhet i vad som faktiskt skedde Kevin.
– Jag hoppas att den nya utredningen ska leda till något. Det hoppas jag verkligen. Min största rädsla är att det ska bli ett olöst fall, säger Patrik Skog.

http://www.expressen.se/gt/kevins-pa...dutredningen-/
Citera
2017-08-29, 11:28
  #10917
Medlem
Beatriceaurores avatar
mista

Man kan verkligen förstå Kevins pappa, att detta hemska än en gång ska rivas upp för att kanske resultera i ett ingenting, ett västgötaklimax. Det måste vara fruktansvärt att mista sitt barn och fasansfullt att dessutom kanske veta att ens lilla pojke mördats.
Men för brödernas skull måste detta med nödvändighet rivas upp igen.
Jag hoppas att skarpa hjärnor nu arbetar för högtryck för att dels fullständigt rentvå bröderna och dels, helst, hitta den rätta gärningsmannen.
__________________
Senast redigerad av Beatriceaurore 2017-08-29 kl. 11:29. Anledning: felslag
Citera
2017-09-03, 10:36
  #10918
Medlem
Jag blir glad när jag läser att bröderna nu kan åka till platser i Arvika som dom tidigare inte kunnat besöka
Det finns rättvisa även om den kan ta lång tid

Och att avbeställa svar från den tekniska undersökningen som den dåvarande polisledningen gjorde när dom ansåg sig ha funnit mördarna?
Helt otroligt korkat (återigen)

Jag hoppas att alla som var inblandade i utredningen (socialtjänst, psykologer, poliser, ....osv) får sig en ordentlig fet utskällning för vad dom ställde till med
Citera
2017-09-05, 10:40
  #10919
Medlem
Citat:
Flera av de poliser som utredde Kevin-fallet i slutet på 90-talet har nu hörts i den nya utredningen.
Frågan som de avkrävs svar på nästan 20 år senare: Varför pekades bröderna Christian och Robin ut som mördare?
– Vi är intresserade av vad de anser om substansen i det påståendet, eftersom man så starkt går ut med att bröderna är skyldiga, säger utredningschefen Tomas Johansson.

Citat:
Det har gått 19 år sedan Kevin hittades död. Tror du att ni kommer kunna komma fram till vad det var som hände?
– Tja ... Man kan väl säga att tiden inte är på vår sida. Det kan jag inte säga att den är. Det är en fullt motiverad fråga, men jag har jättesvårt att svara på den. Jag vet inte.

http://www.expressen.se/gt/poliserna...kravs-pa-svar/
Citera
2017-09-06, 00:00
  #10920
Medlem
Beatriceaurores avatar
Chefsåklagare Niclas Wargren lät i kvällens (5 september) Rapport inte fullt så pessimistisk. Det har kommit som en överraskning för honom att polisens tekniker har sparat material från händelsen, sa han.
"Delar av materialet har inte undersökts tidigare eftersom fallet ansågs som uppklarat" enligt Rapport.
"Den åtta personer stora gruppen har hittills hållit ett trettiotal förhör, många av dem med personer som inte hörts tidigare."
Nu rullar det på.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback