• 26 099 online
  • 1 146 808 medlemmar
  • 59 359 049 inlägg
  • 2
  • 3
2017-07-30, 22:06
Medlem
timheideckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Ni lite äldre kommer kanske ihåg serietidningen Pyton. Ungefär som MAD, men lite grövre. Serierna i sig är ju lite humoristiska, men jag tänker främst på hur de framställer negrerna i serien. Jag skulle tro att de hade blivit en livlig diskussion om det om de hade publicerats idag. Dessa är från 1994.

http://i.imgur.com/VQJ1gEQ.jpg
http://i.imgur.com/Do31kNc.jpg

Vad tror ni? Hade det blivit ett ramaskri?

Möjligt när det gäller just vissa tecknares (t ex Frode Överli, Martin Kellerman, Joakim Lindengren och Tommy Sydsaeters) porträtteringar av svarta. Å andra sidan var ju gränsen inte så jättestor mellan Pyton och Galago med Megapyton som en slags morph mellan dem. Galago finns ju än och publicerar en hel del politiskt inkorrekta skämtteckningar och serier av Johnny Ryan, Simon Gärdenfors, Ivan Brunetti, David Liljemark, Pontus Lundkvist mfl som säkert kan uppfattas som rasistiska, kvinnofientliga, homofoba och funkofobiska. Allt handlar om läsaren är införstådd i den kontexten av absurd humor eller ej. Dessutom var ju Pyton, Elixir och Brök (som i princip körde samma pubertala serier) väldigt antirasistiska och hade ofta temanummer mot rasism. De rasistiska skämten i dessa tidningar är mer antirasistiska än rasistiska om man läst in sig. Det är snarare det absurda i det hela som är det roliga än skämten i sig. Det går inte riktigt att jämföra dessa gamla serier med t ex dagens humoristiska memes och propagandabilder gjorda av the alt-right på nätet t ex.

Men det kommer alltid finnas folk som inte fattar, se bara på allt hat mot Simon Gärdenfors och Mr. Cools ståuppkomik/musik/podcasts etc. De flesta som läser Galago idag är dock införstådda tror jag. Men visst, den nya snowflake/SJW-vänstern bestående av folk födda på 90-talet och senare är ju den nya konservativa censur-högern. Så om någon hade protesterat idag hade det varit dem. Den tidning från 80 och 90-talet som fick ta mest skit var ju helt klart Pox som butikerna bojkottade så det till slut knappt gick att sälja några lösnummer av den. Galago klarade sig undan det där trots att de i stort sett publicerade exakt samma typ av serier.

Sen kommer vi ju till problematiken om att det är väldigt många som inte är införstådda i underground/alternativserier tror att alla serier per automatik är till för barn. Det var därför Pox fick massa skit på 80-talet och även Pyton och Megapyton lite grann på 90-talet. Det blir ofta då någon slags moralpanik över att "sån här smörja ska inte säljas till barn" etc. Det beror iofs kanske mer på att det innehåller en hel del naket och snusk i serierna. Galago har alltid klarat sig undan från detta med genom att till skillnad från Pyton ha mer sofistikerade omslag så folk fattar att det riktar sig till vuxna. Pyton hade ju ofta färgglada och cartooniga omslag av t ex Alf Woxnerud.
Senast redigerad av timheidecker 2017-07-30 kl. 22:10.
Citera
2017-08-03, 20:11
Medlem
Youresocools avatar
Hade nog tyvärr blivit gnäll och gnöl. Pyton köpte jag från första numret och senare Mega-Pyton som innehöll min favorit: Pervo-Kris. Haha!

Har tyvärr inga kvar idag.
Citera
2017-08-03, 22:16
Medlem
Brukade också läsa Pyton när jag var barn. Riktigt roligt och det kan nog vara dags för en comeback för den.
Citera
2017-09-05, 00:22
Medlem
CarlXIIs avatar
Finns faktiskt några till salu på tradera.. man skulle köpa o lägga i något fikarum på jobbet.
Citera
2017-09-05, 10:02
Medlem
Erik Östs avatar
De människor som vill censurera och tabubelägga är många gånger samma människor som brukar krysta ur sig "det måste finnas plats för alla" samt "vi gillar olika" !
De e humor!
Citera
2017-09-05, 21:14
Medlem
findatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Youresocool
Hade nog tyvärr blivit gnäll och gnöl. Pyton köpte jag från första numret och senare Mega-Pyton som innehöll min favorit: Pervo-Kris. Haha!

Har tyvärr inga kvar idag.

Pervo-kris var min favvo också...
Minns strippen när Klimp bastar och kulorna blir längre av värmen och glider igenom ett kvisthål i sätet.... Hahah...

Hittade en årgångssamling på loppis, kanske har några pyton kvar i någon kartong också... Ska sparas i så fall
Citera
  • 2
  • 3