Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-05, 08:06
  #697
Medlem
Bravess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pr33
Jag har nyligen som många andra här åkt till USA obehindrat med ESTA trots två ringa narkotika domar. Jag kryssade bara nej på alla frågor. Som jag förstått det har USA ingen som helst åtkomst till vårt brottsregister såvida det inte gäller ett brottsmål i USA, det är vad polisen sa till mig när jag ringde och frågade. Nu till min fråga, jag är oerhört sugen på att studera i USA eller Australien, mindre sugen på att vänta på att domarna ska gallras om två år.. Jag undrar om det finns någon här som har ansökt om student - eller arbetsvisum trots en prick i belastningsregistret och lyckats? För det jag tänker är om dom inte kan komma åt mitt register förutom om dom ber mig om det, hur ska dom någonsin veta? Lexbase tvivlar jag på att dom ens vet existerar..

Amerikanska ambassaden kollar upp dig precis överallt innan de utfärdar ett visum till dig, och utanpå det kommer de att begära en kopia från belastningsregistret. Du har dessutom ljugit på ditt ESTA och detta kommer de att upptäcka när de ser att du rest in i USA på esta trots att du begått brott.

En prick i registret kan överkommas om man ansöker om visum, beroende på hur illa det är. Att ljuga för amerikanska myndigheter som du gjorde på ditt esta är ett stort no-no, du kan ju alltid ringa ambassaden först höra hur de ställer sig till detta. Misrepresentation (att ljuga för att ta sig in i landet eller för att få en "immigration benefit") är något av det värsta du kan göra i deras ögon.
Citera
2017-09-05, 17:30
  #698
Medlem
Jag skulle vilja veta var du fått den informationen ifrån? Först och främst har jag fått veta av en amerikan att studentvisum är det lättaste visumet att få. Dessutom ringde jag till polisen idag, dom sa att USA eller andra utländska myndigheter inte kan komma åt vårt belastningsregister på något sett om det inte gäller riktigt grova brott. Enda sättet är att dom ber dig ta med ett utdrag som DU själv måste hämta ut. Så förklara för mig hur dom ska få reda på om jag ljuger igen?
Citera
2017-09-05, 18:01
  #699
Medlem
Det finns tyvärr en del, som av ren avundsjuka eller bitterhet sprider ren desinformation. Man uppger att USA minsann kollar upp allt, och att den som ljuger alltid ertappas o.s.v. Jag har sett flera exempel pa det i sadana här USA/Esta/Visum-tradar.
Citera
2017-09-05, 19:38
  #700
Medlem
Bravess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pr33
Jag skulle vilja veta var du fått den informationen ifrån? Först och främst har jag fått veta av en amerikan att studentvisum är det lättaste visumet att få. Dessutom ringde jag till polisen idag, dom sa att USA eller andra utländska myndigheter inte kan komma åt vårt belastningsregister på något sett om det inte gäller riktigt grova brott. Enda sättet är att dom ber dig ta med ett utdrag som DU själv måste hämta ut. Så förklara för mig hur dom ska få reda på om jag ljuger igen?
Exakt, de kommer att se dina brott p belastningsregistret, du får inget visum utan att visa upp det.

Och de kommer att se alla dina resor till USA och veta att du ljugit på ditt esta (misrepresentation) för att ta dig in i landet. Att ljuga för att ta sig in i USA eller för att skaffa immigration benefits är det nästan spöstraff på i USA, de är skithårda med sådant.

Tro mig, har själv genomgått immigrationsprocess till USA och har läsat tusentals historier från användare på visjourney.com över de senaste 5 åren. Börja där så kommer du att få svar på allt och lite till, samma svar som jag redan gett dig dessutom. Visajourney är en guldgruva för den som vill förstå sig på esta/visum/immigration till USA.
Citera
2017-09-05, 20:13
  #701
Medlem
Saken är att dom inte alltid ber om utdrag från belastningsregistret (känner folk som pluggat i USA som inte blev frågade), det sker endast ibland. Så det jag försöker komma fram till är, om dom inte ber om utdrag från belastningsregistret, då kan dom alltså inte se något och då kommer jag med största sannolikhet att klara mig?
Citera
2017-09-06, 07:24
  #702
Medlem
Bravess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pr33
Saken är att dom inte alltid ber om utdrag från belastningsregistret (känner folk som pluggat i USA som inte blev frågade), det sker endast ibland. Så det jag försöker komma fram till är, om dom inte ber om utdrag från belastningsregistret, då kan dom alltså inte se något och då kommer jag med största sannolikhet att klara mig?
De enda som inte behöver visa utdrag ur belastningsregistret är de som aldrig blivit dömda för något, men det har ju du, så de kommer att begära ett utdrag från dig.
Citera
2017-09-06, 14:24
  #703
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braves
De enda som inte behöver visa utdrag ur belastningsregistret är de som aldrig blivit dömda för något, men det har ju du, så de kommer att begära ett utdrag från dig.

Men shit alltså, hela poängen är ju att jag inte ska säga det. Om jag skriver i ansökan att jag aldrig åkt fast så kommer dom troligtvis inte heller be om utdrag. Och eftersom dom inte kan ta reda på det på något annat sätt så är det ju lugnt?
Citera
2017-09-28, 21:40
  #704
Medlem
Ingen som har erfarenhet av att ljuga för amerikanska ambassaden? Enligt den researchen jag gjort verkar det vara lugnt men man vill ju vara helt säker.
Citera
2017-11-13, 17:10
  #705
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crime.News.Goinge
Amen snälla.... läs mitt första inlägg i denna tråden. Det är du som tappat tråden.

Jag besvarade ett specifikt inlägg från en specifik person om hur han skulle gå till väga för att kunna åka på en veckas resa till Las Vegas. Han har ett år kvar innan gallring från BR sker. Du gick in och gnällde om att jag hade fel. Vilket jag inte hade. Allt är korrekt.

Mitt inlägg var inte ämnat för någon kriminalpolitisk debatt. Jag är själv en skötsam medborgare som nog ofta delar dina övriga åsikter.

Vegas resan gick utomordentligt bra. Körde på Esta som du rådde mig. Turneringen jag spelade 1000 dollars gick dock inte så bra, ut med triss i 6or. Glad jag inte fegade ur och började ordna med visum och skit.
Citera
2017-11-16, 12:13
  #706
Medlem
godboys avatar
Som sagts många gånger om, jag skulle inte rekommendera någon att söka ESTA på felaktiga grunder. Det kan få långtgående tråkiga konsekvenser. Visst, risken att bli upptäckt verkar ju vara liten men OM du blir påkommen så kommer du få synnerliga problem att få inresetillstånd senare i livet. Och visst, du kanske inte tänkt att du ska åka dit mer, men hur vet du det? Jag kanske kommer behöva resa dit i jobbet och det skulle ju vara surt om jag inte kunde samt svårt att förklara för arb.givare.

Just som nämns i denna tråd, har du tagit dig in "illegalt" och detta upptäcks när du ska söka visum för studier eller genom jobb så torde det ju vara rätt trist att vara rökt.

Jag upplever att de flesta som tänker att ljuga på ESTA inte tänker längre än vad näsan räcker.
Citera
2017-11-21, 05:35
  #707
Medlem
Mvks avatar
Har ett blankt och rent brottsregister från polisen i dagsläget men umgicks med mindre begåvade individer i tonåren och hittade på dumheter.

2005 begicks sista brottet vilket betyder att 2015 så gallrades alla brott ut och jag har inte ens fortkörningsböter kvar.

Kommer man in i landet eller?

Hur kan Körberg nekas inträde för ett 30 år gammalt brott om saker försvinner efter 10 år?

http://www.usabloggen.se/2016/05/20/...-din-usa-resa/
Citera
2017-11-29, 03:50
  #708
Medlem
TexasSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mvk
Hur kan Körberg nekas inträde för ett 30 år gammalt brott om saker försvinner efter 10 år?

http://www.usabloggen.se/2016/05/20/...-din-usa-resa/

Kanske för att det är välkänt och har stått i tidningen och nämnts på nyheterna?

Att straffregistret i Sverige gallras efter 7 eller 10 år gör inte att brottet aldrig har ägt rum. Om USA vet på annat sätt att man begåptt ett brott (speciellt narkotikabrott) så kan de vägra att släppa in dig, även om ditt straffregister är rent/gallrat.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f618801

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback