Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-31, 14:01
  #1
Medlem
Solskensnysarens avatar
9-åringen misstänks vara kidnappad

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/...d-fran-brollop

"9-åriga Maelys De Arajou försvann spårlöst från ett bröllop i franska Pont-de-Beauvoisin i söndags.
Polishundarna har kunnat spåra henne inifrån lokalen där festen hölls och ut till parkeringsplatsen.
Där upphör alla spår.
Nu misstänks flickan ha kidnappats."

Sista raden i följande stycke låter väl synnerligen märkligt:

"Tillsammans med sina föräldrar och syskon och 180 andra var Maelys De Araujo gäst på bröllopet i den lilla staden i sydöstra Frankrike, skriver Daily Star.
Hon sågs senast vid 3-tiden på natten mot söndag när hon lekte kurragömma med andra barn på festen. När hon inte längre syntes till antog man att hon gått och lagt sig."

Vadå "antog" att hon gått och lagt sig?
Jag vet inte om det bara är jag, men som förälder vill man väl veta var knodden är någonstans om den inte syns till..?
Citera
2017-08-31, 14:13
  #2
Medlem
Solskensnysarens avatar
Nya uppgifter idag från BBC:

"A man has been detained by French police investigating the disappearance of a nine-year-old girl at a wedding party in the eastern region of Isère early on Sunday, reports say.

The 34-year-old was a wedding guest, the Dauphiné Libéré newspaper quoted a prosecutor as saying.

He had previously given an inconsistent account of his whereabouts.

Maëlys de Araujo was last seen at 03:00 (01:00 GMT) in a children's area at a hall in Pont-de-Beauvoisin.

The arrested man was known to police and his home was being searched, BFMTV reported."

https://www.google.se/amp/www.bbc.co...urope-41109153
Citera
2017-09-01, 01:32
  #3
Medlem
Venators avatar
Förvånansvärt nog ingenting på France24 om detta. Le Monde skriver att sökandet efter flickan fortsätter, på fredagen ska man söka i ett utökat område. 34-åringen som är arresterad var enligt vittnen frånvarande från festen under delar av kvällen som kan sammanfalla med flickans försvinnande, och han har inte kunnat förklara sig på ett övertygande sätt. Den misstänkte kände flickans far men var som jag förstår inte med på hela bröllopet utan kom först till efterrätten (som jag tolkar det bjuden först till efterrätten). Han är känd av polisen sedan tidigare. Jag är lite osäker på hur man korrekt översätter "connu pour des infractions de droit commun" men jag tolkar det som brottslighet som inte hanteras av en specialdomstol? Här finns säkert någon som kan detta bättre.

Det är mycket skog i området men polisen har sökt med stora resurser, givetvis inklusive helikoptrar och hundar men också dykare.

http://www.lemonde.fr/police-justice...8_1653578.html
Citera
2017-09-01, 10:39
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Han är känd av polisen sedan tidigare. Jag är lite osäker på hur man korrekt översätter "connu pour des infractions de droit commun" men jag tolkar det som brottslighet som inte hanteras av en specialdomstol?
Kan tyvärr inte franska tillräckligt bra, men translate.google ger dig rätt:
connu pour des infractions -- known for offenses
infractions de droit commun -- offenses under ordinary law
Citera
2017-09-01, 17:58
  #5
Medlem
Quarrels avatar
Omni: Ännu en man gripen efter nioårig flickas försvinnande
Citat:
Den 34-årige mannen var i området natten då flickan kidnappades och har gripits eftersom han lämnat ”motsägelsefulla” uppgifter till polisen. Den nu gripne är vän till den man som greps under gårdagen, skriver nyhetsbyrån.
Citera
2017-09-02, 00:18
  #6
Medlem
Venators avatar
Fortfarande inte hittad... Lever hon och den eller de som tagit henne sitter i arresten gäller det ju att få dem att börja prata.

Båda gripna är i alla fall kvar i arresten och en stor sökinsats på går. Den förste gripne hävdar att han är helt oskyldig och inte sett henne innan han såg henne på bild när hon hefterlystes. Le Figaro har senaste artikeln bakom betalvägg och Le Monde har inget direkt nytt men även drönare används i sökandet.
Citera
2017-09-03, 08:15
  #7
Medlem
Quarrels avatar
GP: Män släppta – nytt sökpådrag efter nioåring
Citat:
Två män som gripits i samband med nioåriga Maëlys de Araujos försvinnande från en bröllopsfest i franska Alperna förra helgen, har släppts.
[...]
Över 1 000 personer har via Facebook anmält sig till en massiv sökoperation runt Pont-de-Beauvoisin under lördagen. Den lokala polisen går samtidigt igenom bilder, telefonsamtal och videoinspelningar från dagen då flickan försvann.
Citera
2017-09-03, 22:39
  #8
Medlem
Venators avatar
Försvunnen sedan en vecka idag och det finns enligt Le Monde inga spår alls. Man har förhört 250 personer och genomfört fyrtio sökoperationer.

Den första mannen som arresterades hade inte varit gäst på bröllopet men bjudits in att kommer till efterrätten. Le Monde skriver att man vet mycket litet om den andre mannen som arresterades. Det är inte känt om det var en bröllopsgäst eller om han kände flickan. Det enda man vet är att båda männen är 34 år gamla och kände varandra. Polisen utgår ifrån att det är en kidnappning och tror att hon sannolikt finns i något fordon.
__________________
Senast redigerad av Venator 2017-09-03 kl. 22:41.
Citera
2017-09-03, 22:45
  #9
Medlem
Ju mer tiden går ökar risken att hon blir en ny Madeleine McCann. Precis som i det fallet gäller att man troligen inte ska titta allt för långt bort. Exakt hur nära man ska titta är svårt att säga, men att GM har någon koppling till bröllopet för man i princip utgå från
Citera
2017-09-04, 01:12
  #10
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Ju mer tiden går ökar risken att hon blir en ny Madeleine McCann. Precis som i det fallet gäller att man troligen inte ska titta allt för långt bort. Exakt hur nära man ska titta är svårt att säga, men att GM har någon koppling till bröllopet för man i princip utgå från

Ja, eller Inga Gehricke som försvann i Tyskland 2015.

Mitt intryck är att brittiska medier skriver mer om fallet än franska. France24 inte skriver alls och Le Monde har ganska få uppdateringar. Om en nioårig flicka var försvunnen i Sverige, misstänkt kidnappad, skulle det ju vara huvudnyhet i varenda tidning...
Citera
2017-09-04, 07:45
  #11
Medlem
Solskensnysarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Ja, eller Inga Gehricke som försvann i Tyskland 2015.

Mitt intryck är att brittiska medier skriver mer om fallet än franska. France24 inte skriver alls och Le Monde har ganska få uppdateringar. Om en nioårig flicka var försvunnen i Sverige, misstänkt kidnappad, skulle det ju vara huvudnyhet i varenda tidning...

Det reagerar jag också på.
Vad kan det stå för? Man går ju ut med att man misstänker kidnappning, dvs man misstänker alltså brott. Det känns som att det borde vara på alla löp och tablåer
Citera
2017-09-04, 09:23
  #12
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solskensnysaren
Det reagerar jag också på.
Vad kan det stå för? Man går ju ut med att man misstänker kidnappning, dvs man misstänker alltså brott. Det känns som att det borde vara på alla löp och tablåer

Jag funderade först på om det hade med sökalgoritmer i Google att göra, så att franskspråkiga medier kom långt ner på söklistan från Sverige, och så är det kanske. Men när jag går direkt in på Le Figaro, Le Monde och France 24 och söker bland franska inrikesnyheter så bekräftas bilden.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback