Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-07-22, 11:45
  #1
Medlem
aannkks avatar
hejsan, har en husqvarna med b&s motor, jag klippte högt gräs och ett spännband åkte in i knivarna och motorn tvärrdog, efter det så startar den inte, det händer inget alls när jag vrider om nyckeln, vad kan vara fel?
motorn går runt när jag vrider på knivarna, men det verkar inte komma ström till startmotorn
Citera
2016-07-22, 12:30
  #2
Medlem
dreamtools avatar
Kanske är solenoiden till startmotorn? Ta en klubba och banka lite på startmotorn så brukar den släppa.

Btw. Du har den i neutral växel va? Med tanke på motorstopp. Brukar finnas startspärrar mot de på vissa gräsklippare
Citera
2016-07-22, 12:34
  #3
Medlem
My name is Earls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dreamtool
Kanske är solenoiden till startmotorn? Ta en klubba och banka lite på startmotorn så brukar den släppa.
Inte på en B&S motor, där finns ingen sån solenoid.
Troligen nån säkerhetsbrytare som har löst ut, där finns ett par stycken, både vid bromspedalen och spaken som man kopplar in klippdäcket med. De bryter strömmen till startreläet, de är dock lätta att lura.
Citera
2016-07-22, 13:02
  #4
Medlem
aannkks avatar
jag har hittat brytare vid klippagregatet och den under sitsen, och de verkar funka, brytaren till broms och neutral har jag inte hittat, pluskablen går till en liten "grej, framför ratten och sedan vidare till startmotorn, och det vet jag inte vad det är, jag tog även startkabel från bilen + och satte mot startmotorn, men inget hände, jag trode den skulle dra runt, men det kanske inte funkar på det viset.
Citera
2016-07-22, 13:19
  #5
Medlem
My name is Earls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aannkk
jag har hittat brytare vid klippagregatet och den under sitsen, och de verkar funka, brytaren till broms och neutral har jag inte hittat, pluskablen går till en liten "grej, framför ratten och sedan vidare till startmotorn, och det vet jag inte vad det är, jag tog även startkabel från bilen + och satte mot startmotorn, men inget hände, jag trode den skulle dra runt, men det kanske inte funkar på det viset.
Det funkar; men du måste ju även ha en minuskabel.
Citera
2016-07-22, 16:46
  #6
Medlem
aannkks avatar
kommer inte ihåg om jag hade det, jag ska ut i morgon och sätta batteriladdarens plus mot startmotorn och minus bör jag väl sätta på minus på batteriet antar jag, bara för att se om startmotorn drar runt iallafall,
Citera
2016-07-23, 09:34
  #7
Medlem
Koppla startkabeln till stora pluskabeln på antingen batteri eller startmotor, minus till batteri eller annan jord. Sen tar du en skruvmejsel eller en kabelsnutt och byglar mellan stora pluskabeln på startmotorn och lilla kabeln på startmotorn.

Vill du tänka på lite säkerhet så kan det ju vara en bra idé att palla upp dom drivande hjulen också.
Citera
2016-09-11, 19:14
  #8
Medlem
aannkks avatar
finns ingen liten kabel på startmotorn, bara en grov +
Citera
2016-09-11, 21:02
  #9
Medlem
My name is Earls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aannkk
finns ingen liten kabel på startmotorn, bara en grov +
Enkelt. Du tar en röd startkabel, en klämman till + på batteriet, och andra ändan håller du i handen, då kan du röra kabeln på startmotorn med den, låter det, och motorn går runt, är det ett trasigt startrelä, går motorn INTE runt, är startmotorn defekt.
Citera
2017-09-03, 15:38
  #10
Medlem
aannkks avatar
hejsan, så här ett år senare, he he, jag har tetstat med startkabel från + till startmotorn, och den surrar bara, men drar inte runt, är den kass eller har den bara hängt sig? när jag försöker starta med nyckel så händer ingenting, inget surr eller liknande
Citera
2017-09-03, 18:35
  #11
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aannkk
hejsan, så här ett år senare, he he, jag har tetstat med startkabel från + till startmotorn, och den surrar bara, men drar inte runt, är den kass eller har den bara hängt sig? när jag försöker starta med nyckel så händer ingenting, inget surr eller liknande
Om startmotorn snurrar men den inte drar runt själva kolvmotorn så är det ett av följande fel:

1. Startmotorns kugghjul kärvar på sin axel så att det inte åker upp och greppar i kuggarna på svänghjulet. Kugghjulet trycks ner av en tunn svag fjäder och ska tvingas uppåt när startmotorn snurrar. Ta isär, pilla lite på grejerna, rengör och smörj med tunn olja eller silikonspray.

2. Startmotorns kugghjul rör sig som det ska men tänderna är utslitna så det finns inget att greppa i tänderna på svänghjulet. Det lilla kugghjulet är gjort av plast bara för att djävlas med folk. Jag har bytt sådant två gånger på samma motor och ursäkten från säljaren var att det är gjort så för att inte slita på svänghjulets kuggkrans. Skitsnack så klart, bilar där motsvarande kugghjul är i metall klarar fantastiskt många fler starter än någon gräsklippare utsätts för utan att kugghjulen nöts ut. Köp nytt kugghjul och byt, sitter bara fast med en sprint om jag minns rätt.
Citera
2017-09-03, 21:36
  #12
Medlem
aannkks avatar
förlåt var inte tydlig, inget snurrar, det bara surrar, typ som när en elmotor har tappat en fas eller när en elmotor är låst när man startar, bzzzzzzzzz
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback