• 28 387 online
  • 1 123 348 medlemmar
  • 58 320 112 inlägg
  • 3
  • 4
2017-08-11, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjobakk
De har startat upp 5 reaktorer nu, det kan komma ytterligare 4 innan året är slut tror jag. Sammanlagt kan det bli ett 20-tal.

Lita inte på det. Återstarterna har ganska starkt stöd från regeringen, men det är prefekturerna som bestämmer.

Det är lite knepigt att sälja in idén att man ska återstarta ett kärnkraftverk nästgårds efter en tsunami. Lite lättare att gå med på det om man sitter i Tokyo, många mil bort.

Det som ändå talar för återstarter på sikt är att alternativet, LNG (flytande naturgas), är betydligt dyrare och förorenar luften. Staden Kyoto lever inte upp till Kyoto-avtalet på grund av det.
Citera
2017-08-12, 01:26
Medlem
Feministernas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Helst ska man investera i fysiskt Uran.

Hur fungerar det ? Minns att jag läste i skolan att Uran skulle vara ett radioaktivt grundämne ... eller har jag fel. ?
Citera
2017-08-12, 03:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feministerna
Hur fungerar det ? Minns att jag läste i skolan att Uran skulle vara ett radioaktivt grundämne ... eller har jag fel. ?

Det är ett s.k. skämt. Alla vet att instrumenten för guld och silver är manipulerade och att det därför är bättre att ha den fysiska råvaran.

För uran är det både olämpligt (på grund av strålningen) och i högsta grad olagligt att ha den fysiska råvaran hemma.
Citera
2017-08-19, 12:11
Medlem
smoerreboms avatar
Rick Rule var precis på goldbug sajten kwn och lät rätt försiktig, mer avvaktande till 2018. Mkt köpta bullionbankhoror där men Rule är rätt vettig.

Vore bra för jag skulle gärna se ett utbrott i guld och silver under hösten 2017 innan så att man kan skifta sektor innan. Överhuvudtaget känner jag mig lite obekväm med att gå in i uranare i en så långt gången börsuppgång.
Citera
2017-08-20, 04:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Rick Rule var precis på goldbug sajten kwn och lät rätt försiktig, mer avvaktande till 2018. Mkt köpta bullionbankhoror där men Rule är rätt vettig.

Vore bra för jag skulle gärna se ett utbrott i guld och silver under hösten 2017 innan så att man kan skifta sektor innan. Överhuvudtaget känner jag mig lite obekväm med att gå in i uranare i en så långt gången börsuppgång.

Det är för tidigt att gå in i uransektorn nu. Fundamenta talar inte för uranet på kort sikt. Får vi dessutom ett allmänt börsfall kommer uranaktierna att slaktas.

Däremot är det en straffspark på medellång och lång sikt. Dock måste man vara medveten om att det bara är ett fåtal bolag inom sektorn som är köpvärda.
Citera
2017-09-03, 17:51
Medlem
Jajgerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Det är för tidigt att gå in i uransektorn nu. Fundamenta talar inte för uranet på kort sikt. Får vi dessutom ett allmänt börsfall kommer uranaktierna att slaktas.

Däremot är det en straffspark på medellång och lång sikt. Dock måste man vara medveten om att det bara är ett fåtal bolag inom sektorn som är köpvärda.

Japp bolagen i URA ETF är små och troligtvis väldigt svaga vid en börsnedgång.
Samtidigt har bolagen tappat... vadå 80% av sitt värde? Medans börsen säkert gått upp mer än 80 % under den tiden.
Att investera i URAN är att köpa något som är hatat... när det verkligen rinner blod på gatorna... jag ligger kvar i min position som just nu ör minus 7 %... visserligen är det till störst del USD nedgång.

Det ser ut som att Uran har bottnat ur... jag håller tummarna!
Citera
  • 3
  • 4