Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-03, 13:59
  #1
Medlem
BackyourFlashs avatar
Tjenare, funderar på att skaffa en macbook pro 13 (utan touchbar). Men har inte riktigt bestämt mig ifall jag ska ha 16gb eller 8gb samt om jag ska ha 128gb eller 256gb.

Sen ska jag förmodligen även resa iväg några månader efter nyår, är det värt att köpa nu eller bör jag vänta? Den enda anledningen till att jag egentligen tänker köpa nu och inte om 3-4 månader är p.g.a. att man får med ett par Beats (som jag kanske säljer, därmed blir mac:en isf 2500kr billigare).

Jag kommer främst använda datorn till alldagliga saker (surfa, kolla netflix etc...) men även producera musik samt förmodligen programmera och göra annat skolarbete när jag börjar studera.

Så vad rekommenderar ni, är det värt att köpa en nu eller bör jag vänta? och hur många gigabyte bör jag välja?
__________________
Senast redigerad av BackyourFlash 2017-09-03 kl. 14:05.
Citera
2017-09-03, 14:10
  #2
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BackyourFlash
Tjenare, funderar på att skaffa en macbook pro 13 (utan touchbar). Men har inte riktigt bestämt mig ifall jag ska ha 16gb eller 8gb samt om jag ska ha 128gb eller 256gb.

Sen ska jag förmodligen även resa iväg några månader efter nyår, är det värt att köpa nu eller bör jag vänta? Den enda anledningen till att jag egentligen tänker köpa nu och inte om 3-4 månader är p.g.a. att man får med ett par Beats (som jag kanske säljer, därmed blir mac:en isf 2500kr billigare).

Jag kommer främst använda datorn till alldagliga saker (surfa, kolla netflix etc...) men även producera musik samt förmodligen programmera och göra annat skolarbete när jag börjar studera.

Så vad rekommenderar ni, är det värt att köpa en nu eller bör jag vänta? och hur många gigabyte bör jag välja?

16 Gb RaM och 256 Gb lagring ska du ha. Min erfarenhet är att man ofta gör mer krövande saker med datorn så småningom än vad man tänkte sig från början. Om du ska producera musik kanske du vill kunna köra många samtidiga spår och ha igång andra program utan att slå i taket på RAM-minnet. Och köp när du behöver den, det kommer ingen uppdaterad modell på ett bra tag nu.
Citera
2017-09-04, 09:57
  #3
Medlem
Kuggarns avatar
Maxa skiten! Det är lika bra att ta i på en gång. Mac har ju betydligt längre livslängd ändå så det är lika bra att fylla på.
Citera
2017-09-04, 16:59
  #4
Medlem
storytellers avatar
Du har ju redan fått bra svar vad gäller RAM. Vad gäller hårddiskstorleken så är 128gb löjligt lite enligt min åsikt, nästan oavsett vad du ska använda datorn till. Finns ju gott om spel till exempel som vart och ett tar upp ungefär halva hårddisken bara det. Särskilt många högupplösta bilder får du heller inte plats med. Jag utgår ifrån att råfiler i musikproduktion tar upp en del men har ingen personlig erfarenhet av just det. 256 gb tycker jag är i minsta laget också men det funkar nog för många med din kravbild.

Som Kuggarn skrev, köper du en Mac år 2017 så dra i ordentligt. Mig veterligen finns det nämligen inte längre några hårdvarukomponenter som man kan byta i efterhand. Du kommer ha det RAM och den hårddiskstorlek du har tills du säljer eller slänger datorn. 8 GB RAM funkar bra idag men om fem år kan det tänkas vara i minsta lag. 16gb, då är du säkrad både idag och rätt många år framöver.

Angående det med Beatslurarna. Får man verkligen ut 2500 för ett par sådana på andrahandsmarknaden? Visst, priset blir väl något högre än begagnatpris när de är oanvända, men knappast mer än några hundralappar mer. Du får inte ut nypris bara för att de är oanvända. Kika avslutade annonser på Tradera samt Blocket för att få en fingervisning av vad de har för andrahandsvärde.
Citera
2017-09-10, 16:18
  #5
Medlem
Warsawpacts avatar
Föreslår att du maxar med RAM minne då de inte går att byta i din maskin. De är permanent placerade i tillverkningsprocessen så det är bästa att maximera kapaciteten vid köp. Mer RAM ger en generellt snabbare dator, både nu och över tid.

Föreslår också att du nöjer dig med den lilla SSD'n på 128gb. I min mening är det bättre att ha saker på portabla usb'n/diskar som lätt kan ta med istället för att belasta huvuddisken i Mac'en med information.

Tycker också att ett par hörlurar inte skall vara den avgörande faktorn om/när du tänker köpa en Mac. Köp mac'en när din ekonomi tillåter det och låt inte Apple fintad in dig i ett köp bara för att de skickar med ett par hörlurar.
Citera
2017-09-21, 21:48
  #6
Medlem
BackyourFlashs avatar
Tjenare igen och tack för alla svar!

Såg precis att Elgiganten säljer ut MacBook Pro 15 tum (2016) för 20 000kr. Är det värt att välja denna istället för MacBook Pro 13 tum (2017)?

Båda har 16gb ram och 256gb ssd. Får ju också med touchbar i den på 15 tum vilket jag iofs inte bryr mig om men det kanske är positivt ändå...

Vad tycker ni är det värt att lägga 2000kr mer? ~3500kr ifall jag köper med beatsen och säljer dessa.

(vet att det bara är jag som kan svara på om det är värt men undrar alltså vad ni skulle gjort i min situation)
Citera
2017-09-23, 09:34
  #7
Medlem
storytellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BackyourFlash
Tjenare igen och tack för alla svar!

Såg precis att Elgiganten säljer ut MacBook Pro 15 tum (2016) för 20 000kr. Är det värt att välja denna istället för MacBook Pro 13 tum (2017)?

Båda har 16gb ram och 256gb ssd. Får ju också med touchbar i den på 15 tum vilket jag iofs inte bryr mig om men det kanske är positivt ändå...

Vad tycker ni är det värt att lägga 2000kr mer? ~3500kr ifall jag köper med beatsen och säljer dessa.

(vet att det bara är jag som kan svara på om det är värt men undrar alltså vad ni skulle gjort i min situation)
Ja, det låter klart värdare. Återigen, har du kollat hur mycket pengar du faktiskt skulle få för Beatsen på begagnatmarknaden?
Citera
2017-09-24, 01:13
  #8
Medlem
BackyourFlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storyteller
Ja, det låter klart värdare. Återigen, har du kollat hur mycket pengar du faktiskt skulle få för Beatsen på begagnatmarknaden?

Ok kanske blir en 15 tum då! På blocket går Beatsen för 2000kr. Så en macbook pro 13 tum får jag för 18200kr (16200kr ifall jag säljer beatsen), macbook pro 15 tum för 19990kr alltså runt 3800kr dyrare.

edit: såg nu att 15 tummaren verkar vara slutsåld och borttagen ur sortimentet så får se ifall det blir att jag väntar eller köper 13 tummaren.
__________________
Senast redigerad av BackyourFlash 2017-09-24 kl. 01:20.
Citera
2017-09-24, 11:01
  #9
Medlem
sk33s avatar
15" Macbook Pro är oerhört mycket bättre än en 13" Macbook Pro (andra komponenter och prestanda), helt givet att välja 15" om ekonomin tillåter (och i det här fallet verkar det inte skilja så mycket i pris). Kanske kan man leda på Prisjakt efter utgående modeller av 15". Tillägg: Hittade den här på Netonnet:
https://www.netonnet.se/art/dator/ba...5/219323.8908/ 18790:- Verkar finnas på Elgiganten också.

Retinaskärm, men inte Touchbar verkar det som. Inte värstingmodellen av MBP, men CPU, minne och lagring är bra; det som inte är tiptop är grafikkortet men så har det ofta varit med MBP. Har en äldre MBP med dubbla grafikkort, jag kör 99% av tiden på det "långsamma" kortet då datorn går tystare och batteriet räcker längre. Endast när jag spelar i Bootcamp som det snabba används. Och då är min dator så gammal att den här jag länkar till är eoner bättre. Hade jag fått 30000 att köpa en MBP för så hade jag köpt den här för 18790.

Angående Touchbar så tycker jag själv att det verkar onödigt, men jag är väl gammeldags. Däremot saknar jag Magsafe-kontakten och USB-kontakterna (de "vanliga") som Apple tagit bort på senaste modellerna.
__________________
Senast redigerad av sk33 2017-09-24 kl. 11:13.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback