Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-01, 19:20
  #1
Medlem
Levelss avatar
Hej.

Står i valet om att söka utomlands 1 termin. Studerar företagsekonomi och kommer ha gått FEK A & B innan jag isåfall åker utomlands för att studera.

Den stora frågan jag ställer er och mig själv är helt enkelt, vart ska man åka?

Möjligheterna jag har är främst Europa, Asien eller Nordamerika.

De länder som i första ögonkastet lockar mig mest är Hongkong, Singapore eller Kanada.

Är det någon som har några erfarenheter av detta?

Jag vill gärna studera på ett universitet som är bra rankat och som har mycket andra internationella studenter.

Alla tips och erfarenheter är jättevälkomna.

MVH Niklas
__________________
Senast redigerad av Levels 2017-09-01 kl. 19:37.
Citera
2017-09-01, 20:11
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Levels
Hej.

Står i valet om att söka utomlands 1 termin. Studerar företagsekonomi och kommer ha gått FEK A & B innan jag isåfall åker utomlands för att studera.

Den stora frågan jag ställer er och mig själv är helt enkelt, vart ska man åka?

Möjligheterna jag har är främst Europa, Asien eller Nordamerika.

De länder som i första ögonkastet lockar mig mest är Hongkong, Singapore eller Kanada.

Är det någon som har några erfarenheter av detta?

Jag vill gärna studera på ett universitet som är bra rankat och som har mycket andra internationella studenter.

Alla tips och erfarenheter är jättevälkomna.

MVH Niklas
Antar att du söker via din egna skola. I Singapore är det NUS eller NTU som gäller. I Hong Kong är det University of Hong Kong, HKUST, CUHK eller City University of Hong Kong. I Kanada är det Toronto, McGill eller British Columbia (UBC).

Alla dessa universitet ligger på top 50 i världen enligt QS (2018).

Lättast är nog om du listar de länder (Samt universiteten i respektive land ditt universitet har utbyte med).
Citera
2017-09-01, 22:53
  #3
Medlem
Levelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuisinen
Antar att du söker via din egna skola. I Singapore är det NUS eller NTU som gäller. I Hong Kong är det University of Hong Kong, HKUST, CUHK eller City University of Hong Kong. I Kanada är det Toronto, McGill eller British Columbia (UBC).

Alla dessa universitet ligger på top 50 i världen enligt QS (2018).

Lättast är nog om du listar de länder (Samt universiteten i respektive land ditt universitet har utbyte med).

I Singapore är det National university of Singapore eller Singapore management university.
I Hongkong är det HKUST eller Hongkong polytechninc university.
I Kanada är det Queens university, HEC Montreal eller Université Laval.

Det är alltså dessa jag har att välja mellan genom företagsekonomiska institutet.
__________________
Senast redigerad av Levels 2017-09-01 kl. 22:55.
Citera
2017-09-02, 17:03
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Levels
I Singapore är det National university of Singapore eller Singapore management university.
I Hongkong är det HKUST eller Hongkong polytechninc university.
I Kanada är det Queens university, HEC Montreal eller Université Laval.

Det är alltså dessa jag har att välja mellan genom företagsekonomiska institutet.
Då hade jag valt HKUST eller NUS först beroende på vilken stad jag skulle vilja åka till. NUS har legat 1:a av Asiens universitet i flera år (Tror NUT tog över 2018) men HKUST har legat en bit efter men fortfarande väldigt bra.

Personligen har jag inte så bra koll på städerna i sig så kolla med andra på fb eller kompisar om vad de vet.
Citera
2017-09-02, 17:31
  #5
Medlem
Viktigt att ta rankings som QS för universitet med en nypa salt.

Kollar man t.ex. QS så är Lund bäst i Sverige medan Handels inte är med på listan, även fast Handels är bäst för just företagsekonomi.

Ska du plugga företagsekonomi i dessa länder så rekommenderar jag Ivey Business School (Western Ontario) i Kanada och Singapore Management University för Singapore.

Med det sagt så är samtliga universitet som nämnts i tråden bra.
Citera
2017-09-03, 11:17
  #6
Medlem
Levelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Although1
Viktigt att ta rankings som QS för universitet med en nypa salt.

Kollar man t.ex. QS så är Lund bäst i Sverige medan Handels inte är med på listan, även fast Handels är bäst för just företagsekonomi.

Ska du plugga företagsekonomi i dessa länder så rekommenderar jag Ivey Business School (Western Ontario) i Kanada och Singapore Management University för Singapore.

Med det sagt så är samtliga universitet som nämnts i tråden bra.

Varför rekommenderar du SMU? Motivera gärna. Det finns ju även företagsekonomikurser på NUS.
Citera
2017-09-03, 14:42
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Levels
Varför rekommenderar du SMU? Motivera gärna. Det finns ju även företagsekonomikurser på NUS.

Medan NUS är bra och har företagsekonomi så är SMU en renodlad handelshögskola mitt i centrala Singapore (NUS ligger i utkanten). Skolan baserar sin utbildning lite efter Wharton i USA så det är mycket projektarbeten i grupp och liknande medan NUS är mer "akademiskt".

Eftersom skolan ligger centralt är det även lättare för representanter från större företag att besöka skolan då den är mer tillgänglig.

SMU har byggt hela sitt rykte på sina företagsekonomiska utbildningar, medan NUS rykte är baserat på allt från ingenjörsutbildningar till statsvetenskap.
__________________
Senast redigerad av Although1 2017-09-03 kl. 14:45.
Citera
2017-09-06, 21:43
  #8
Medlem
Levelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Although1
Medan NUS är bra och har företagsekonomi så är SMU en renodlad handelshögskola mitt i centrala Singapore (NUS ligger i utkanten). Skolan baserar sin utbildning lite efter Wharton i USA så det är mycket projektarbeten i grupp och liknande medan NUS är mer "akademiskt".

Eftersom skolan ligger centralt är det även lättare för representanter från större företag att besöka skolan då den är mer tillgänglig.

SMU har byggt hela sitt rykte på sina företagsekonomiska utbildningar, medan NUS rykte är baserat på allt från ingenjörsutbildningar till statsvetenskap.

Okej! Tack för info. Det blev NUS ändå tillslut.
Citera
2018-07-19, 11:35
  #9
Medlem
Intresset för petrogeologi har rasat. Nu finns det platser kvar.

https://www.dn.no/talent/2018/07/19/...oljestudentene
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback