Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-01, 12:50
  #13
Medlem
Swe1227s avatar
Nog håller jag med om att den här 68-vänster-generationen är usel. Må dom få ett helvete på ålderdomshemmet.
Citera
2017-09-01, 14:08
  #14
Medlem
LuluBrooksies avatar
Snart kommer säkerligen vi 60-70-talister få ta skiten trots att vi fått kämpa hela livet. Jätteproppen Orvar (40-talisterna) har hindrat karriärslyft för MÅNGA av dessa generationer.

Men alla generationer kommer upprepa de tidigares misstag...

Själv anser jag att dagens unga karriärister- 90-talisterna - är den absolut mest egoistiska generationen någonsin.
Citera
2017-09-01, 14:15
  #15
Medlem
Jag tycker väl att det största problemet med denna generation främst såg om sig själv med bekostnad att man ständigt dragit undan mattan för tidigare generationer och sett över sin egen generation. När jag ex. själv stod i begrepp att komma ut på arbetsmarknaden, så behövdes det främst studeras en del för att hävda sig pga. det redan blivit mindre jobb. De hade ju sagt till att dessa enklare jobb som jag behövde då hade försvunnit till Kina och själva hade de avancerat över detta. Sedan när det väl var dags att börja jobba, så snackades det om massa yrkeserfarenhet, vilket inte 40-talisterna aldrig behövde för att komma in. Att sitta säkert på jobben hade de också fixat bl a med sist in först ut regeln och så har det liksom rullat på.

Nu är 40-talisterna pensionärer och frågan är väl om de också ska lyckas knäcka vården och pensionssystemet för kommande generationer. Idag är det ju ex. väldigt populärt att silverrävarna flyttar till Spanien för att slippa betala skatt på sin pension och många är de också. Detta kommer säkert bl a hjälpa till att knäcka pensionssystemet och reformera om det till senare generationer, så de får leva på vatten och bröd eller dränka sig i kanalen på ålderns höst.
http://www.expressen.se/ledare/patri...ivit-folkligt/
http://portugalagent.com/flytta-till-portugal/
https://makeit.seb.se/expertartikel/portugal/
__________________
Senast redigerad av torkel2 2017-09-01 kl. 14:23.
Citera
2017-09-01, 15:00
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torkel2

Nu är 40-talisterna pensionärer och frågan är väl om de också ska lyckas knäcka vården och pensionssystemet för kommande generationer. Idag är det ju ex. väldigt populärt att silverrävarna flyttar till Spanien för att slippa betala skatt på sin pension och många är de också. Detta kommer säkert bl a hjälpa till att knäcka pensionssystemet och reformera om det till senare generationer, så de får leva på vatten och bröd eller dränka sig i kanalen på ålderns höst.
http://www.expressen.se/ledare/patri...ivit-folkligt/
http://portugalagent.com/flytta-till-portugal/
https://makeit.seb.se/expertartikel/portugal/

Samtidigt är ju inte pensionssystemet speciellt generöst i Sverige för pensionärerna och man brukar komma långt ned i olika EU jämförelser. 40 talisterna har väl ändå relativt bra hälsa och vården är ju redan överbelastad främst pga en massa nya invånare. Väldigt många äldreboende och sjukhussängar har också försvunnit trots allt fler äldre i Sverige.

Dock finns det en hel del 40 talister som haft bra jobb och plockar ut extra pensioner och på så sätt klarar sig bra men återigen i Norrland var ju t ex 30% av pensionärerna fattigpensionärer...
Citera
2017-09-01, 15:01
  #17
Medlem
Frawjons avatar
TS har fel. Det han beskriver är högutbildade 40- och 50-talister i storstäder, vilka bara är en liten del av alla som föddes då. Mina föräldrar är födda på 40-talet och stämmer inte alls in på det där, förutom att min far röstade på sossarna i många år. Tvärtom har de alltid varit emot det mesta av det som räknas upp.
Citera
2017-09-01, 15:38
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Samtidigt är ju inte pensionssystemet speciellt generöst i Sverige för pensionärerna och man brukar komma långt ned i olika EU jämförelser. 40 talisterna har väl ändå relativt bra hälsa och vården är ju redan överbelastad främst pga en massa nya invånare. Väldigt många äldreboende och sjukhussängar har också försvunnit trots allt fler äldre i Sverige.

Dock finns det en hel del 40 talister som haft bra jobb och plockar ut extra pensioner och på så sätt klarar sig bra men återigen i Norrland var ju t ex 30% av pensionärerna fattigpensionärer...

Nej, det blir ju värre och värre, men sedan som sagt det finns många 40-talister som tjänat väldigt bra och många av dem är dessutom i bra hälsa, så de kan nog hålla sig betydligt längre än någon tidigare generation. Det som blir då är att pensionssystemet kommer bli ännu mer belastat innan det brakar ihop eller reformeras om fullständigt och med facit i hand över hur det varit så kommer det nog ske ganska så lägligt efter 40-talisterna lämnat jordelivet. Det skulle dock inte förvåna mig om de kommer att spöka för oss också för jag har svårt att tänka mig att man skulle kunna bli av med dem så lätt.
Citera
2017-09-01, 17:23
  #19
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donaldtrump2016
Håll dig till ämne till din lilla hora. Eller dra åt helvete härifrån om du inte har något att säga relaterat till tråden. Är du ens barn till denna generation? Annars dra åt helvete och ruttna bort.
Här klagar vi på baby boomers vi som är barn till dessa och vad de gjort med våra samhällen.

Din skada är tydlig. Brister i impulskontroll. Svårigheter att bearbeta ilska.
Kanske produkten av att dina föräldrar missbrukade droger. Ledde till hjärnskada.
Bara att hoppas på det bästa för din skull då.
Citera
2017-09-01, 18:49
  #20
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Inga. Jag är mycket lycklig.
Dock saknar jag förmågan att gå omkring och känna mig kränkt över minsta lilla som man kan om ens föräldrar föddes på 60-70-talet, nåt man kan se att ts utgår ifrån i sin trådstart. Arg ung man som tycker synd om sig själv fortfarande för att han inte alltid fick den senaste spelkonsolen i tid.
Citera
2017-09-01, 18:53
  #21
Medlem
40-talister är en gedigen generation.

Ofta ledande tjänster
Andra världskriget i minnet.
Minns kalla kriget
Minns oljerestriktioner.

Har en kärna av hård bildning i ryggraden

Minns motboken
Minns Britternas imperium
Minns plikten framför allt.
Minns du-reformen
Minns Olof Palme för vem han var och inte myten.

Dagens generationer saknar allt detta.

Resultatet av att växa upp med föräldrar från 40-talet är enbart positivt. Att ha en motpol till allt konstgjort och tillgjort som finns idag.
Citera
2017-09-01, 19:15
  #22
Medlem
Jag är född på 50-talet. Vad fick jag då lära mig? Att en bra utbildning var ett måste. Sommarjobb var ett måste. Få en fast tjänst var ett måste. Personer som inte gjorde rätt för sig, och var lata, blev utskämda. Man lärde sig att säga TACK, hur många barn gör det nu förtiden? Man var bara hemma om man hade 40 graders feber, den första feberfria dagen gick man till jobbet. Man tog hänsyn till sina grannar, inget gap och skrik utanför fönsterna efter 22.00. Samma tid gällde om man hade fest hemma, sedan fick man åka till stan. Att ta selfies var det mest idiotiska man kunde göra, man blev utskrattad. Man respekterade sina föräldrar, och gjorde som de sade. Dessutom så fanns det något i skolan som hette rättstavning. Hur många av dessa regler följs idag? Jag längtar verkligen tillbaka, speciellt när jag råkar se Paradise Hotel, stackars föräldrar!
__________________
Senast redigerad av sabrina56 2017-09-01 kl. 19:22.
Citera
2017-09-01, 19:24
  #23
Medlem
ingenkonfirmations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donaldtrump2016
Så hur har du som barn till föräldrar födda på 40- och 50-talet skadats? Berätta gärna.
Inget direkt och inte mer än det har härdat och stärkt mig som person - har ofiltrerat kunnat upptäcka världen och slå hål på myter och avfärda dumheter de tutade i en som liten.

Citat:
Ursprungligen postat av HasseOrm
Håller med om att 40- och 50-talister skapat mycket av dagens elände. Men problemen började med ännu tidigare generationer. Svenska makthavare är oftast i 40-50-årsåldern eller äldre.
Precis. Babyboomers 40-talisterna tjänade mer som "fotsoldater" åt tidigare födda.

Citat:
Ursprungligen postat av torkel2
Jag tycker väl att det största problemet med denna generation främst såg om sig själv med bekostnad att man ständigt dragit undan mattan för tidigare generationer och sett över sin egen generation. När jag ex. själv stod i begrepp att komma ut på arbetsmarknaden, så behövdes det främst studeras en del för att hävda sig pga. det redan blivit mindre jobb. De hade ju sagt till att dessa enklare jobb som jag behövde då hade försvunnit till Kina och själva hade de avancerat över detta. Sedan när det väl var dags att börja jobba, så snackades det om massa yrkeserfarenhet, vilket inte 40-talisterna aldrig behövde för att komma in. Att sitta säkert på jobben hade de också fixat bl a med sist in först ut regeln och så har det liksom rullat på.

Nu är 40-talisterna pensionärer och frågan är väl om de också ska lyckas knäcka vården och pensionssystemet för kommande generationer. Idag är det ju ex. väldigt populärt att silverrävarna flyttar till Spanien för att slippa betala skatt på sin pension och många är de också. Detta kommer säkert bl a hjälpa till att knäcka pensionssystemet och reformera om det till senare generationer, så de får leva på vatten och bröd eller dränka sig i kanalen på ålderns höst.
http://www.expressen.se/ledare/patri...ivit-folkligt/
http://portugalagent.com/flytta-till-portugal/
https://makeit.seb.se/expertartikel/portugal/
Instämmer. På mindre än ett decennium hann vilkoren på arbetsmarknaden ändras från "räcker med bra betyg på högstadiet och gott utlåtande från lumpen" till "krav på specifik högskoleutbildning med yrkeserfarenhet".

Den bristande självinsikten är det som stör mig mest när det gäller 40-talisterna. "Never enough.."
Citera
2017-09-01, 19:24
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sabrina56
Jag är född på 50-talet. Vad fick jag då lära mig? Att en bra utbildning var ett måste. Sommarjobb var ett måste. Få en fast tjänst var ett måste. Personer som inte gjorde rätt för sig, och var lata, blev utskämda. Man lärde sig att säga TACK, hur många barn gör det nu förtiden? Man var bara hemma om man hade 40 graders feber, den första feberfria dagen gick man till jobbet. Man tog hänsyn till sina grannar, inget gap och skrik utanför fönsterna efter 22.00. Samma tid gällde om man hade fest hemma, sedan fick man åka till stan. Att ta selfies var det mest idiotiska man kunde göra, man blev utskrattad. Man respekterade sina föräldrar, och gjorde som de sade. Dessutom så fanns det något i skolan som hette rättstavning. Hur många av dessa regler följs idag? Jag längtar verkligen tillbaka, speciellt när jag råkar se Paradise Hotel, stackars föräldrar!

Jag kan bara instämma på ovanstående och då är jag en produkt från 80-talet (Det bästa årtiondet sedan 20-talet) Det här var värderingar som samtliga klasser stod bakom mer eller mindre.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback