Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-31, 23:07
  #85
Medlem
HP-hjalpens avatar
Damcyklar är lättare att komma av och på. De har ofta cykelkorg=praktiskt. Finns många anledningar till varför de föredras.
Citera
2018-06-27, 07:18
  #86
Medlem
TacoKryddmixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belfast-
Damcyklar har ofta korg vilket är förbannat praktiskt men ser dingt ut som tillbehör på herrcykel.

Detta, samt att jag inte har sjätte dan svart bälte i karate som krävs för att få benet över den förbannade triangelramen gört jag har en Monark Karin.

Den fina sitsen och möjlighet att träna sin hållning är bara bonus. Tycker inte om när jag tvingas ligga som en julegris på en herrcykel för de har ett rakt styre en halvmil bort...
Citera
2018-06-27, 19:29
  #87
Medlem
Citat:
Detta, samt att jag inte har sjätte dan svart bälte i karate som krävs för att få benet över den förbannade triangelramen gört jag har en Monark Karin.

Håller helt med. Men vi som har småbarn i en barnstol bakom sadeln måste göra en ännu vådligare spark över småbarnets huvud! Jag tycker nog att det är trevligare insteg med "damram".
Citera
2018-06-27, 23:15
  #88
Medlem
gersmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRickiestRick
Finns det ens några fördelar med en herrcykel? Blir lite styvare i ramen kanske?
Det blir den men jag tror mer att det handlar om tyngdpunkt. Låg tyngdpunkt - sakta. Hög tyngdpunkt - fort. Styvheten är viktig då också. Själv har jag två hojar - En herrcykel fram och tillbaka till jobbet och en citybike när jag handlar på ICA. Olika bråttom.
Citera
2018-06-27, 23:41
  #89
Medlem
Jag har en gammal damcykel från början av -90 talet och gillar faktiskt att man får på mer på pakethållaren pga det längre avståndet mellan sadel och pakethållare.
Citera
2018-06-28, 01:09
  #90
Medlem
arabias avatar
Var går gränsen till "Damcykel"?
Måste överröret vara helt vågrätt för att det ska vara en "Herrcykel"?

Finns det någon gräns på skalan där det blir en damcykel?

Exempel
Citera
2018-06-28, 11:59
  #91
Medlem
Oh-be-wans avatar
Jag åker ""damcyklar"". ""Herrcyklar"" är något idiotiskt påfund. Av idioter för idioter.

De har en stång, som går ,rakt under reproduktionsorganen, som är känsliga för stötar.

För idioter av idioter.
Citera
2018-06-29, 17:46
  #92
Medlem
nittontrettons avatar
Jag har 2 cyklar. En MTB/HYBRID som jag cyklar fram och tillbaka till tuben med. Men besitter även en Crescent Damcykel som jag använder till och från kalas. Bästa cykeln med bra lastsmöjligjeter och även chans att plocka upp en tös och skjutsa på packehållaren.
Citera
2018-06-29, 18:38
  #93
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnTigris
Håller helt med. Men vi som har småbarn i en barnstol bakom sadeln måste göra en ännu vådligare spark över småbarnets huvud! Jag tycker nog att det är trevligare insteg med "damram".
Varför kan du inte bara lyfta foten rakt upp över ramen? Blir ju mycket lättare än att samtidigt vrida hela kroppen och sparka i luften. Smidighet istället för kraft. Tänk att du klättrar på en stege men fullfölj rörelsen över ramen och ner till marken eller pedalen.

Helt klart är många män feminiserade idag utan att ens förstå det och bekväma med det!
Citera
2018-06-29, 23:55
  #94
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Varför kan du inte bara lyfta foten rakt upp över ramen? Blir ju mycket lättare än att samtidigt vrida hela kroppen och sparka i luften. Smidighet istället för kraft. Tänk att du klättrar på en stege men fullfölj rörelsen över ramen och ner till marken eller pedalen.

Nja, jag skjutsar inga barn i barnstol, men det händer att jag har något stort på pakethållaren och då måste använda en alternativ påstigningsmetod likt den du bekriver. För mig är den i alla fall besvärligare. När jag svingar benet över sadeln så brukar jag nog i princip rulla cykeln och börja trampa i samma rörelse. Det går inte att göra om man ska kliva över ramen.

GCN har förresten en rolig video om olika sätt:
https://www.youtube.com/watch?v=DI1A...ature=youtu.be

Gällande "damcyklar" så brukar de förresten inte finnas i min storlek, och då är jag inte speciellt lång (lite över 180). Sadlar för kvinnor brukar också vara bredare eftersom de vanligen har lite bredare mellan sittbenen.
Citera
2018-06-30, 11:39
  #95
Medlem
Vinklar du cykeln mot dig samtidigt som du stiger över så blir det lättare att kliva över ramen.
Citera
2018-06-30, 14:45
  #96
Medlem
Claweds avatar
Damcyklar är inte ämnade för bredaxlade män, efter en stund känns det i axlarna.
De kortare avstånden överlag slutar med att man ligger som en delfin över styret.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback