Citat:
Ursprungligen postat av
Badio
Är det okej att lärare i svenska skolor inte kan svenska?
Jag är tveksam till klassföreståndare som brister i det svenska språket om skolan har svenskspråkig undervisning. Språket är viktigt och den minsta gemensamma nämnaren.
- Det är inte bra ifall det uppstår oklarheter mellan lärare och föräldrar.
- Eftersom det finns en ambition att så många barn som möjligt ska gå i vanliga klasser med eller utan extra stöd är det viktigt att ta hänsyn till barn som har svårt själva, av kognitiva orsaker, med svenskan.
(I mitt ena barns skola går två barn med Downs syndrom. Helt magiskt att se hur bra de fungerar socialt med övriga barn, jag har hört på omvägar att det ena barnet är tokintresserad av språk och lär sig både teckenspråk och engelska som hobby, men det andra barnet har lite svårt med grundläggande talad svenska (inte undervisningen i sig) och får därför extra stöd. För det senare barnet måste det vara svårt att fungera ifall lärarna inte kan tala flytande svenska....)
Det finns klasser i flera av de svenska kommunala grundskolorna kring där vi bor som har engelska som undervisningsspråk. Det går utmärkt det med och kanske kunde det anammas av fler skolor? Innan alla som värnar om det svenska språket exploderar kan jag tillägga att barnen lär sig utmärkt svenska i och med antalet det utökade antalet undervisningstimmar i det svenska språket.
Därmed sagt och trots det jag skrivit ovan ser jag ingen anledning till panik. Jag har själv gått i skolor (utomlands) där en del lärare haft si och så med språket i början då de precis anlänt från ett annat land. På något märkligt sätt har ändå allt fungerat. Och om några månader kommer dessa lärare behärska språket mycket bättre.