Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-29, 10:59
  #385
Medlem
Forumistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
TIEA har Sverige redan haft med flesta länder nu bra tag. Enda skillnad är AEOI helt automatisk utbyte årligen mellan länderna. Innan var Sverige tvungen ha bevis eller utreda viss specifik person för kunna begära ut uppgifter manuellt.

Ingen mening ge någon lista för ändras varje år, och i vissa länder vill du ändå inte ha konto. Inte så du kan överföra pengar diskret i större mängder till ett litet Afrika land utan få andra frågor och flaggningar på dig.

Finns fortfarande många sätt dölja men kostar betydligt mer sätta upp sådana lösningar.

Alright, tack för svaret!
Citera
2017-05-31, 20:53
  #386
Medlem
svettigafettsvinets avatar
Citat:
Enda skillnad är AEOI helt automatisk utbyte årligen mellan länderna.

"Helt automatiskt utbyte". Jag tror på det när jag ser det.
Citera
2017-05-31, 20:57
  #387
Medlem
svettigafettsvinets avatar
Någon som vet en bra pålitlig offshore(?) onlinebank som gör det möjligt att skicka internationella betalningar kors och tvärs över hela jordklotet med IBAN?
__________________
Senast redigerad av svettigafettsvinet 2017-05-31 kl. 21:10.
Citera
2017-08-19, 13:56
  #388
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
TIEA har Sverige redan haft med flesta länder nu bra tag. Enda skillnad är AEOI helt automatisk utbyte årligen mellan länderna. Innan var Sverige tvungen ha bevis eller utreda viss specifik person för kunna begära ut uppgifter manuellt.
...

Citat:
Ursprungligen postat av svettigafettsvinet
"Helt automatiskt utbyte". Jag tror på det när jag ser det.
Seeing is believing.
http://www.realtid.se/okat-informati...ka-skatteflykt

Citat:
Uppgifter om svenskars kapitalförsäkringar, värdedepåer och livförsäkringar i en lång rad länder kommer från och med i höst automatiskt till Skatteverkets datorer. Ytterligare drygt 50 länder ska inkluderas i samarbetet nästa år.

Informationsutbytet är en del av ett EU-direktiv som trädde i kraft förra året.
...
Citera
2017-08-29, 01:58
  #389
Medlem
Hejsan

USA har inte skrivit på AEOI



Hälsningar
Citera
2017-08-29, 10:43
  #390
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvmojje1945
Hejsan

USA har inte skrivit på AEOI



Hälsningar

Hört talas om FATCA?

"Skatteverket och IRS utbyter uppgifter med varandra

Sveriges och Amerikas förenta staters regeringar undertecknade den 8 augusti 2014 ett avtal om att förbättra den internationella efterlevnaden av skatteregler samt att genomföra FATCA. Avtalet är tecknat enligt modell 1. Det innebär att Skatteverket och IRS kommer att utbyta uppgifter om kapitalinkomster och kapitaltillgångar med varandra. Sverige lämnar uppgifter om amerikanska personer och USA lämnar motsvarande uppgifter om svenska personer."
Citera
2017-08-29, 14:33
  #391
Medlem
Jo, jag känner till FACTA


"De svenska politikerna i Skatteutskottet vill gärna lyfta fram att det är ett informationsutbytesavtal, och att Sverige kan få uppgifter om svenskars konton i USA. Men någon motsvarande bestämmelse som gör amerikanska banker skyldiga att söka efter svenskar kommer inte att stiftas "

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...tt-andra-lagen
Citera
2017-12-08, 01:29
  #392
Medlem
Bara-Robins avatar
Önskar veta om något land där det är billigt att starta ett AB, lätt att skaffa tillhörande bankkonto som man har tillgång till från Sverige.

Skattesatser är inte så intressant men ett plus. Om det finns ett samarbete med informationsutbyte mellan Sverige och landet spelar inte heller så stor roll, men det är ett plus om det inte finns det.
Det viktigaste är att det är ett billigt AB samt möjlighet att få tillgång till bankhantering från Sverige.

Någon som kan hjälpa mig med lite tips på länder där det är billigt att starta ett AB, samt tillgång till bank som går att hantera från Sverige?
__________________
Senast redigerad av Bara-Robin 2017-12-08 kl. 01:39.
Citera
2018-02-16, 14:08
  #393
Medlem
carle2s avatar
Efter ha läst om förslag om exitskatter osv så börjar man förstå att eventuellt kommer man aldrig vara säker från skattens långa arm.

Jag sparar löpande och mycket för att jag eventuellt vill kunna lämna Sverige.

Jag undrar mest om man kan börja spara i annat land och handla aktier därifrån istället, så pengarna är utom räckhåll för lystna ögon?
Letar inte efter något olagligt eller för att komma undan skatt, mer bara att sprida ut mina ägg i lite andra korgar när det känns Sverige inte är att lita på mera.
__________________
Senast redigerad av carle2 2018-02-16 kl. 14:11.
Citera
2018-03-04, 21:53
  #394
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carle2
Efter ha läst om förslag om exitskatter osv så börjar man förstå att eventuellt kommer man aldrig vara säker från skattens långa arm.

Jag sparar löpande och mycket för att jag eventuellt vill kunna lämna Sverige.

Jag undrar mest om man kan börja spara i annat land och handla aktier därifrån istället, så pengarna är utom räckhåll för lystna ögon?
Letar inte efter något olagligt eller för att komma undan skatt, mer bara att sprida ut mina ägg i lite andra korgar när det känns Sverige inte är att lita på mera.
Det är klart att du kan spara pengar i ett annat land och skaffa en nätmäklare i det landet.
Det krävs mer jobb att deklarera eftersom du inte kommer kunna ha varken KapitalFörsäkring eller InvesteringsSparKonto.
Jag misstänker att du får fylla i en K4 blankett. Fråga ditt närmaste skattekontor hur det kommer funka med avräkning för källskatt vid förlust o.s.v.

Om du nu tänker göra detta så skulle jag råda dig till att flytta dina pengar ut ur EU.
Storbritannien, Schweiz eller USA kan ju vara tänkbara alternativ.
Citera
2018-04-16, 10:51
  #395
Medlem
Det verkar vara få i tråden som funderar på att placera sina tillgångar i Bitcoin. Det är oerhört mycket enklare att köpa Bitcoin än att börja harva med offshorebolag, utlandskonton, föra över pengar utomlands etc. Att köpa Bitcoin går att göra anonymt och utan registrering på Bisq.io (nerladdning av ett program krävs, koden är öppen för den som vill kompilera) om än inte i så stora volymer. Bisq har också en wallet. LocalBitcoins är ett annat ställe att träffa handlare att köpa och sälja från. LocalBitcoins är mindre anonymt och mer osäkert men har större likviditet än Bisq. Bitcoin i sig är mycket anonymt om man är försiktig och inte anger sina Bitcoin-addresser offentligt. En mycket stor fördel är att man kan resa som man vill och ta med sig Bitcoinen. Kanske man vill pensionera sig på Malta som blir mer och mer Bitcoinvänligt även ur regleringssynpunkt.
Citera
2018-05-17, 19:35
  #396
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av pluffsig
Det verkar vara få i tråden som funderar på att placera sina tillgångar i Bitcoin. Det är oerhört mycket enklare att köpa Bitcoin än att börja harva med offshorebolag, utlandskonton, föra över pengar utomlands etc. Att köpa Bitcoin går att göra anonymt och utan registrering på Bisq.io (nerladdning av ett program krävs, koden är öppen för den som vill kompilera) om än inte i så stora volymer. Bisq har också en wallet. LocalBitcoins är ett annat ställe att träffa handlare att köpa och sälja från. LocalBitcoins är mindre anonymt och mer osäkert men har större likviditet än Bisq. Bitcoin i sig är mycket anonymt om man är försiktig och inte anger sina Bitcoin-addresser offentligt. En mycket stor fördel är att man kan resa som man vill och ta med sig Bitcoinen. Kanske man vill pensionera sig på Malta som blir mer och mer Bitcoinvänligt även ur regleringssynpunkt.

Smart om bitcoins värde sjunker kraftigt...

Köp guld för fan. har varti eftertraktat i tusentals år och kommer så vara så länge nån här inne lever iaf.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback