Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-08-25, 19:04
  #1
Medlem
Skaraborg2s avatar
Detta mord finns omtalat i en av "de stora" böckerna. Dock ej Bernhardssons.
Berättelsen är ordentligt nerbantad här.

Tidigt på småtimmarna den 29 april 1954, hittades den 63-årige, förtidspensionerade skrivaren vid SJ, Erik Gideon Gabrielsson död och ihjälslagen på Pampas (ett område mellan Solna och Stockholm).

Dagen innan, onsdagen den 28 april, lyckades polisen få fram vad bo hade gjort. Kl. 18.30 hade han varit synlig på hotell Kronoberg på Kungsholmen. Gabrielsson bodde där sedan någon tid tillbaka. Kl. 19.00 hade han besökt kafé Klara. Kl. 20.30 hade han kommit till Kafé Folke på Fleminggatan. Offret var då i sällskap av bl.a. en man som var iklädd en baskermössa. Denne "baskerman" hade en leksakssaxofon i en pappkartong. På kafé Folke hade de träffat ytterligare två (2) okända män. Kl. 21.50 så hade alla fyra (4) lämnat kaféet, som de sista gästerna. De hade tagit en taxi utanför ölkaféet.

Tilläggas kan att just den 28 april hade Gabrielsson hämtat pengar från två olika arbeten där han var tillfälligt anställd. På det hade han hämtat drygt 381 kr och på det andra nästan 247 kr.

Vid förhör på kafé Folke, så kände servitrisen igen "baskermannen". Vid ytterligare förhör kom det fram ordentliga signalement även på de båda andra.

Till sist blev det klarlagt att de senast två (2) nämnda männen, hade varit i sällskap med bo ända tills en taxi hade släppt av trion, bara några 100 meter från brottsplatsen på Pampas.

De var dessutom bröder och redan den 5 maj kunde de gripas i sina respektive bostäder. Bröderna hette Yngve och Bertil. Till sist erkände de grovt rån. Enligt dem så var bo fortfarande i livet när de lämnade honom på Pampas. Det gick inte heller att bevisa motsatsen.

Den 23 november 1954 vid Solna domsagas häradsrätt i tingsalen på Långholmen föll domarna.

Yngve och Bertil dömdes vardera för enbart grovt rån till vardera straffarbete i nio (9) år.

Någon som har hört talats om "Pampasmordet" förut?
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2009-08-25 kl. 19:08.
Citera
2009-08-25, 19:17
  #2
Medlem
SpaceCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Någon som har hört talats om "Pampasmordet" förut?
Nej, faktiskt - och tyvärr - inte.

Låter mycket intressant då jag, ofta och sedan länge, rör mig i området.
Trots att jag både lyssnat och läst den gamle krimreportern Börje Heed (hette han väl), så har jag aldrig hört talas om detta.

Skulle vilja veta mer lite mer, eller rättare sagt, mycket mer.

Undrar var kroppen hittades?
Det kan inte vara många meter från där (halva) Catrin da Costa återfanns.
Citera
2009-08-25, 19:24
  #3
Medlem
Skaraborg2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceCat
Nej, faktiskt - och tyvärr - inte.

Låter mycket intressant då jag, ofta och sedan länge, rör mig i området.
Trots att jag både lyssnat och läst den gamle krimreportern Börje Heed (hette han väl), så har jag aldrig hört talas om detta.

Skulle vilja veta mer lite mer, eller rättare sagt, mycket mer.

Undrar var kroppen hittades?
Det kan inte vara många meter från där (halva) Catrin da Costa återfanns.

Ja han hette Börje Heed. En mycket duktig och kunnig skribent.

Gabrielssons döda kropp hittades bakom Karlberg, där vägarma delar sig. Till vänster åt Talludden och till höger åt Tomteboda. Strax norr om denna korsning.
Citera
2017-08-26, 19:22
  #4
Medlem
bradgardsindianens avatar
Ja det är väl ett stenkast från CDC fanns.
Citera
2017-08-26, 20:30
  #5
Medlem
Skaraborg2s avatar
Cdc.

Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Ja det är väl ett stenkast från CDC fanns.

Vad är CDC?

Edit: Catrin da Costa antar jag.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2017-08-26 kl. 20:33.
Citera
2017-08-26, 21:29
  #6
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Vad är CDC?

Edit: Catrin da Costa antar jag.

Jo.
Citera
2017-08-27, 13:43
  #7
Medlem
Skaraborg2s avatar
Inte mycket information.

Jag undrar om någon som har tillgång gamla pressklipp skulle kunna ta fram mera information om mordet på Gabrielsson?

Inte mycket om detta fall har framkommit.
Citera
2017-09-21, 15:20
  #8
Medlem
Eoppoyzs avatar
Jag frågade min farfar idag om han minns fallet, då han har bott i Stockholm hela sitt liv. Han minns fallet men inte i detalj. Han kände till andra fall som t ex Kerstin- respektive Gerdfallen, men dessa är fel tråd att diskutera i.
Citera
2017-09-21, 20:52
  #9
Medlem
Skaraborg2s avatar
Betydligt mindre omskrivet.

Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Jag frågade min farfar idag om han minns fallet, då han har bott i Stockholm hela sitt liv. Han minns fallet men inte i detalj. Han kände till andra fall som t ex Kerstin- respektive Gerdfallen, men dessa är fel tråd att diskutera i.

Bra gjort av dig att göra så.

Naturligtvis kände inte din farfar till "Pampasmordet" i detalj. Detta kom att bli betydligt mindre omskrivet än de båda andra fallen du omnämner.
Citera
2017-09-21, 21:15
  #10
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Bra gjort av dig att göra så.

Naturligtvis kände inte din farfar till "Pampasmordet" i detalj. Detta kom att bli betydligt mindre omskrivet än de båda andra fallen du omnämner.

Jag tänkte mest att det kan bero på att det var över 60 år sedan det hände. Då är det mer förståeligt att inte minnas saker detaljerat.
Citera
2017-09-22, 12:22
  #11
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Bröderna hette Hagman. Yngve, f 1916 och boende i Bromma, och Bertil, f 1920 och boende i Hammarbyhöjden. Bertil avlider redan 1958. Yngve avlider 1989.

Bröderna kunde gripas efter att ett anonymt tips inkommit till polisen via telefon. Bertil nekade till allt, medan Yngve så gott som erkände genast. Efter mer ingående förhör brast Bertil ut i gråt och erkände även han.
Enligt Yngves första utsago hade trion varit ute hela dagen och druckit sprit. De var kraftigt berusade. Det var tal om att Gabrielsson skulle ordna fram mer sprit. Bröderna upplevde så småningom att Gabrielsson försökte dra sig ur "festen" och de ansåg då att han lurat dem på spriten. Ett slagsmål bröt ut och snart låg Gabrielsson på marken, blodig och medvetslös. Bröderna släpade Gabrielsson ett tiotal meter in i skogen, innan de tog hans plånbok och lämnade platsen. De tog sig till Huvudsta och därifrån tog de en taxi ut till Yngves bostad i Bromma. De delade på bytet i Gabrielssons plånbok. Yngve fick 10 kr extra eftersom han stått för alla droskresor under dagen.
Dagen därpå fortsatte bröderna sin "fest", de köpte sprit och gick på krogen. På fråga varför de inte självmant kommit till polisen svarade den ene att hans fru var sjuk, och den andre svarade att han inte ville komma i tidningarna.

Bertil å sin sida berättade att det hela var planerat och att det var Yngves idé att lura iväg och råna Gabrielsson. På plats ute i Solna hade Yngve sökt provocera fram ett slagsmål så att de skulle kunna misshandla Gabrielsson i "självförsvar". Under slagsmålet mellan Yngve och Gabrielsson hade den senare råkat träffa Bertil av misstag. Då hade det "tagit eld" i Bertil och han misshandlade Gabrielsson till döds.

Enligt ett vittne, taxichauffören som kört trion ut till Solna, hade Gabrielsson vid framkomst sagt: "Men här bor ju inte jag." Detta styrkte erkännandet om ett planerat rån. Hemma hos Yngve i Bromma hittade polisen blodiga kläder som var i färd att tvättas i badkaret. Det tidigare nämnda telefontipset hade gått ut på att tipsaren sett någon av bröderna Hagman gå runt på staden, blodig som om denne varit i slagsmål.
Man hade också vittnesuppgifter som talade om att Bertil efter överfallet slängt sina skor i sopnedkastet, och att bröderna dagen efter uppsökt ett kafé där de suttit och lusläst alla kvällstidningar.

Under rättegången erkände även Yngve under gråt att det var ett planerat rån.

Yngve Hagman var tidigare ostraffad men figurerade ändå i diverse polisutredningar. Bertil Hagman var tidigare dömd för både våldsbrott och stölder. För rånmordet på Gabrielsson yrkade åklagaren på livstidsstraff för båda bröderna.

Källor:
Svenska Dagbladet: "Två bröder anhållna för Pampas-mordet" 1954-05-06, "Även andre brodern har erkänt rån" 1954-05-07, "Rånbröder i gråt då de häktades" 1954-05-12, "Åklagare yrkade på livstid för bröderna i Pampasmålet" 1954-06-03
Sveriges dödbok 1901-2013
Citera
2017-09-22, 20:32
  #12
Medlem
Skaraborg2s avatar
De gråtande bröderna.

Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Bröderna hette Hagman. Yngve, f 1916 och boende i Bromma, och Bertil, f 1920 och boende i Hammarbyhöjden. Bertil avlider redan 1958. Yngve avlider 1989.

Bröderna kunde gripas efter att ett anonymt tips inkommit till polisen via telefon. Bertil nekade till allt, medan Yngve så gott som erkände genast. Efter mer ingående förhör brast Bertil ut i gråt och erkände även han.
Enligt Yngves första utsago hade trion varit ute hela dagen och druckit sprit. De var kraftigt berusade. Det var tal om att Gabrielsson skulle ordna fram mer sprit. Bröderna upplevde så småningom att Gabrielsson försökte dra sig ur "festen" och de ansåg då att han lurat dem på spriten. Ett slagsmål bröt ut och snart låg Gabrielsson på marken, blodig och medvetslös. Bröderna släpade Gabrielsson ett tiotal meter in i skogen, innan de tog hans plånbok och lämnade platsen. De tog sig till Huvudsta och därifrån tog de en taxi ut till Yngves bostad i Bromma. De delade på bytet i Gabrielssons plånbok. Yngve fick 10 kr extra eftersom han stått för alla droskresor under dagen.
Dagen därpå fortsatte bröderna sin "fest", de köpte sprit och gick på krogen. På fråga varför de inte självmant kommit till polisen svarade den ene att hans fru var sjuk, och den andre svarade att han inte ville komma i tidningarna.

Bertil å sin sida berättade att det hela var planerat och att det var Yngves idé att lura iväg och råna Gabrielsson. På plats ute i Solna hade Yngve sökt provocera fram ett slagsmål så att de skulle kunna misshandla Gabrielsson i "självförsvar". Under slagsmålet mellan Yngve och Gabrielsson hade den senare råkat träffa Bertil av misstag. Då hade det "tagit eld" i Bertil och han misshandlade Gabrielsson till döds.

Enligt ett vittne, taxichauffören som kört trion ut till Solna, hade Gabrielsson vid framkomst sagt: "Men här bor ju inte jag." Detta styrkte erkännandet om ett planerat rån. Hemma hos Yngve i Bromma hittade polisen blodiga kläder som var i färd att tvättas i badkaret. Det tidigare nämnda telefontipset hade gått ut på att tipsaren sett någon av bröderna Hagman gå runt på staden, blodig som om denne varit i slagsmål.
Man hade också vittnesuppgifter som talade om att Bertil efter överfallet slängt sina skor i sopnedkastet, och att bröderna dagen efter uppsökt ett kafé där de suttit och lusläst alla kvällstidningar.

Under rättegången erkände även Yngve under gråt att det var ett planerat rån.

Yngve Hagman var tidigare ostraffad men figurerade ändå i diverse polisutredningar. Bertil Hagman var tidigare dömd för både våldsbrott och stölder. För rånmordet på Gabrielsson yrkade åklagaren på livstidsstraff för båda bröderna.

Källor:
Svenska Dagbladet: "Två bröder anhållna för Pampas-mordet" 1954-05-06, "Även andre brodern har erkänt rån" 1954-05-07, "Rånbröder i gråt då de häktades" 1954-05-12, "Åklagare yrkade på livstid för bröderna i Pampasmålet" 1954-06-03
Sveriges dödbok 1901-2013

Som vanligt har du fått fram mycket intressant information.

Åklagaren yrkade på livstidsstraff för rånmordet för de båda bröderna Hagman. Undrar vad de kom att erhålla för straff?

Den gråtande brodern Bertil kom att avlida redan vid 38 års ålder. Han hade tidigare blivit dömd bl. a. för våldsbrott. Kanske fick han själv en ond bråd död? Kanske avled han i fängelset?

Under rättegången grät även brodern Yngve.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback