• 20 710 online
  • 1 123 180 medlemmar
  • 58 307 312 inlägg
2017-08-17, 03:46
Medlem
Jessigirlies avatar
Måste man torka? Jag käkade helt enkelt upp 9 såna bollar när löven lossnade, men tycker inte det blev så värst konstigt i knoppen? Lite skum blev jag men inget mer.
Kam jag bara dra upp plantorna nu efter jag klippt bort bollarna o hacka rötterna o göra te ist kanske?
Hur många rötter ska man ta egentligen o måste dom oxå torkas innan eller går det med färska?
😊
Citera
2017-08-22, 19:40
Medlem
Jessigirlies avatar
LÄNKTEXT

Naturligtvis kommer jag kasta dessa knoppar så det blir nya fina blommor att titta på nästa år, men hade detta räckt för någon att finhacka o göra te på om tanken skulle vara ett opiatrus?
😊 tacksam för svar
Citera
2017-08-22, 21:53
Medlem
Frans-Jaegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jessigirlie
LÄNKTEXT

Naturligtvis kommer jag kasta dessa knoppar så det blir nya fina blommor att titta på nästa år, men hade detta räckt för någon att finhacka o göra te på om tanken skulle vara ett opiatrus?
😊 tacksam för svar

Troligtvis. Jag hade bara en planta med ca 5 kapslar, ganska små då den bara växte ca 6 veckor.

Jag tog kapslarna, 10cm av stammen och den lilla roten. Klippte ner i mixer och mixa med vatten, sedan koka upp sörjan och låta den dra i det varma vattnet (sluta koka efter ca 1 minut) en stund. Sedan kyla kastrullen i vattenbad och slutligen sila/pressa ur te:et genom tyg. I med lite socker och drick, blev en litet behagligt rus några timmar.

Jag har alltid gjort te´på färska plantor, har aldrig torkat dom först.
Citera
2017-08-22, 22:30
Medlem
Krickerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frans-Jaeger
Troligtvis. Jag hade bara en planta med ca 5 kapslar, ganska små då den bara växte ca 6 veckor.

Jag tog kapslarna, 10cm av stammen och den lilla roten. Klippte ner i mixer och mixa med vatten, sedan koka upp sörjan och låta den dra i det varma vattnet (sluta koka efter ca 1 minut) en stund. Sedan kyla kastrullen i vattenbad och slutligen sila/pressa ur te:et genom tyg. I med lite socker och drick, blev en litet behagligt rus några timmar.

Jag gjorde något liknande men kände inte någonting.
Citera
2017-08-22, 22:31
Medlem
Jessigirlies avatar
Citat:

Finns ju dom som inte orkar göra massa te o bara tuggar det som en häst..Men verkar inte funka,eller så kanske dessa är resistenta mot såna saker då?😦
Eller det kanske måste kokas ändå då?
Hmm....
Citera
2017-08-22, 22:36
Medlem
smellyproofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krickert
Jag gjorde något liknande men kände inte någonting.
5 kapslar låter lite. Testa mixa 20-30 st istället. Drick inte allt på en gång, lär dig känna styrkan först.
Citera
2017-08-24, 22:22
Medlem
Frans-Jaegers avatar
Citat:
Finns ju dom som inte orkar göra massa te o bara tuggar det som en häst..Men verkar inte funka,eller så kanske dessa är resistenta mot såna saker då?😦
Eller det kanske måste kokas ändå då?
Hmm....

Måste ju inte kokas men att göra så drar ut all det goa och löser det i vatten för snabb och enkel upptagning.
Citera
2017-08-26, 01:34
Medlem
Jessigirlies avatar
Citat:
Måste ju inte kokas men att göra så drar ut all det goa och löser det i vatten för snabb och enkel upptagning.
Då måste det vara fel på kompisens blommor..Funkar varken som te eller tuggas. .hörde jag😊
Citera
2017-08-26, 09:55
Medlem
Frans-Jaegers avatar
Citat:
Då måste det vara fel på kompisens blommor..Funkar varken som te eller tuggas. .hörde jag😊

Gör så att ca 2 veckor efter att bladen fällts och kapseln växt sig större och fått en frostig lyster, så tar du en någorlunda grov nål och sticker 4-5 hål i kapseln på ovansidan. Vitsen är att saften ska blöda in i kapseln.
Efter ca 1 vecka sticker du 4-5 hål igen, och en vecka senare tar du kapseln och 10cm stjälk + roten till te´.

Skördar du kapslarna innan dom är frostiga (för tidigt) så är det inte så mycket balsam för själen i dom.
Citera
2017-08-26, 18:53
Medlem
Jessigirlies avatar
[quote=Frans-Jaeger|61610358]Gör så att ca 2 veckor efter att bladen fällts och kapseln växt sig större och fått en frostig lyster, så tar du en någorlunda grov nål och sticker 4-5 hål i kapseln på ovansidan. Vitsen är att saften ska blöda in i kapseln.
Efter ca 1 vecka sticker du 4-5 hål igen, och en vecka senare tar du kapseln och 10cm stjälk + roten till te´.

Skördar du kapslarna innan dom är frostiga (för tidigt) så är det inte så mycket balsam för själen i dom.[/QUOTE
Ahaa kanske därför då. Har tagit direkt när bladen falite. . 😊 Tack för svar
Citera