Citat:
Ursprungligen postat av
MmeDupin
Euron är 30 procent dyrare än för 15 år sedan vilket betyder att SEK är en svag valuta gentemot övriga Euro-Europa. Om några år har euron blivit ytterligare 30 procent dyrare (runt 13 kr) och då har vi inte råd att åka på semester längre och svenska löner kommer att halka ännu längre ner på EU-listan. Existensminimum i Sverige är redan tvåtusen lägre per månad än exempelvis i Spanien. Sverige kommer snart kunna räkna sig till Östeuropa ekonomiskt och politiskt.
Ja. Alpha brukar fnysa åt 1970-talets nivå för "då körde vi Volvo Amazon". Sverige vara bara rikast i världen då, 1975, en liten sak bara typ. (Jag undrar själv om vi inte nådde toppen på 60-talets slut, före oljekrisen, men om det vet jag intet säkert, därom spekulerar jag).
Fick uppleva en trevlig bilsemester nere på kontinenten 1979. Det vore bedrövligt om svenskarna i framtiden inte har råd med liknande. Å andra sidan finns det viktigare saker att lägga ned pengarna på.
SEK bör nog falla ytterligare men euro-länderna själva är inga framgångshistorier precis, förutom Tyskland men även Tyskland kan utvecklas felaktigt ekonomiskt.
Östeuropa kan ta ledningen i EU och klara sig bäst, de är tuffa som få och UK kan bli en framgångshistoria som suveränt land utanför EU. Sverige...har medvetet inte sett till sitt eget hus på flera decennier och det är illa, illa både nu och inför framtiden.