Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-25, 03:51
  #2065
Medlem
LeonaHelmsleys avatar
Bokade precis en kryssning med Tallink från Stockholm-Riga nu om en vecka för bara 240 kr, passa på nu och använd rabattkoden "REARESA" t.om. den 28/8.

Några frågor bara, hur är B-hytterna på M/S Romantika? Finns det TV? WiFi?

Sen hur är buffén på M/S Romantika? Mycket skaldjur eller vad är det för mat? Prisvärt? Kan man annars ta med sig mat hemifrån i ryggsäcken och undgå upptäckt?

Hur långt är det att gå från hamnen i Riga in till där vid centralstationen och där som McDonald's ligger vid den där Milda-statyn? Pallar man att gå eller är det värt med taxi? Trådbuss?

Är det billigare att köpa sprit i "systembolaget" i hamnen i Riga eller på typ Maxima eller Rimi inne i stan?
Citera
2017-08-25, 12:38
  #2066
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonaHelmsley
Bokade precis en kryssning med Tallink från Stockholm-Riga nu om en vecka för bara 240 kr, passa på nu och använd rabattkoden "REARESA" t.om. den 28/8.

Några frågor bara, hur är B-hytterna på M/S Romantika? Finns det TV? WiFi?

Sen hur är buffén på M/S Romantika? Mycket skaldjur eller vad är det för mat? Prisvärt? Kan man annars ta med sig mat hemifrån i ryggsäcken och undgå upptäckt?

Hur långt är det att gå från hamnen i Riga in till där vid centralstationen och där som McDonald's ligger vid den där Milda-statyn? Pallar man att gå eller är det värt med taxi? Trådbuss?

Är det billigare att köpa sprit i "systembolaget" i hamnen i Riga eller på typ Maxima eller Rimi inne i stan?
Wifi brukar endast finnas tillgängligt i allmänna utrymmen. Även vanlig 3G/mobiltelefoni brukar enligt min mening funka dåligt i B- och C-hytter eftersom det helt enkelt är för mycket metallväggar i vägen mellan telefonen och mobilmasterna så man får ofta ta sig till utrymmen med fönster om man vill ringa eller surfa. Detta funkar således mycket bättre om man har hytt med fönster. Nu brukar tyvärr inte täckningen vara den bästa då man är långt ute på öppet hav och Rigarutten går ju tyvärr väldigt mycket över öppet hav. Jag åkte nyligen Silja Symphony och där fanns det Wifi men det var ingen racerprestanda precis. Så länge man hade tillgång till 3G/4G t ex inomskärs så gick det betydligt snabbare än att koppla upp sig på Wifit.
__________________
Senast redigerad av Jonas1968 2017-08-25 kl. 12:44.
Citera
2017-08-25, 16:24
  #2067
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonaHelmsley
Bokade precis en kryssning med Tallink från Stockholm-Riga nu om en vecka för bara 240 kr, passa på nu och använd rabattkoden "REARESA" t.om. den 28/8.

Några frågor bara, hur är B-hytterna på M/S Romantika? Finns det TV? WiFi?

Sen hur är buffén på M/S Romantika? Mycket skaldjur eller vad är det för mat? Prisvärt? Kan man annars ta med sig mat hemifrån i ryggsäcken och undgå upptäckt?

Hur långt är det att gå från hamnen i Riga in till där vid centralstationen och där som McDonald's ligger vid den där Milda-statyn? Pallar man att gå eller är det värt med taxi? Trådbuss?

Är det billigare att köpa sprit i "systembolaget" i hamnen i Riga eller på typ Maxima eller Rimi inne i stan?
Att ta med sig mat borde inte vara något problem. Av alla gånger jag rest med Tallink/Silja har dom aldrig kollat något annat än boardingcard vid påstigning. Kontroll av väskor vid påstigning har jag bara upplevt på Viking Line.
Citera
2017-08-26, 23:45
  #2068
Avstängd
mazedazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av is8550
Det där med äldst färjor beror på, Viking Grace mellan Stockholm och Åbo är till exempel bara några år gammal och riktigt snygg, även de billigaste hytterna. Amorella på samma rutt är äldre men fortfarande riktigt ok enligt mig. Har inte åkt Viking Line mellan Helsingfors och Stockholm men enligt min erfarenhet har Viking Line snyggare hytter. Har valt dem framför Silja de senaste åren. Sedan kan man också tänka på att Viking Line är ett åländskt företag medan Tallink Silja är estniskt.
Visst Viking Grace är nyast. Men att åka på en partykryssning med morgonavgången kan ju vara lite tråkigt.
Även om det finns fördelar också. Att slippa dagen efter bakfull i väntan på att färjan kommer till stockholm.
Har åkt morgonavgången med silja. Gå upp fem på morgon för att åka till terminalen
Äter frukost på båten sen sover fram till tre fyra tiden då allt skojigt börjar. Ha kul fram till ett två på natten för att den sova lite innan avstigning.
Citera
2017-08-26, 23:56
  #2069
Avstängd
mazedazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonaHelmsley
Bokade precis en kryssning med Tallink från Stockholm-Riga nu om en vecka för bara 240 kr, passa på nu och använd rabattkoden "REARESA" t.om. den 28/8.

Några frågor bara, hur är B-hytterna på M/S Romantika? Finns det TV? WiFi?

Sen hur är buffén på M/S Romantika? Mycket skaldjur eller vad är det för mat? Prisvärt? Kan man annars ta med sig mat hemifrån i ryggsäcken och undgå upptäckt?

Hur långt är det att gå från hamnen i Riga in till där vid centralstationen och där som McDonald's ligger vid den där Milda-statyn? Pallar man att gå eller är det värt med taxi? Trådbuss?

Är det billigare att köpa sprit i "systembolaget" i hamnen i Riga eller på typ Maxima eller Rimi inne i stan?
Har för mig att Romantica har tv i hytten. Wifi finns ofta på tallinkbåtar men funkar inte så bra i hytten. Allmänna utrymmen ofta bättre wifi.
det är ungefär 15 minuters promenad i Riga. Om du vill ta taxi så ta airbaltic taxi. De är pålitliga. Kostar ungrfär 5-6 euro till Mcd.
Alkoholpriser är ungrfär lika överallt men olika butiker har olika tillfälliga erbjudande.
Citera
2017-08-27, 23:51
  #2070
Medlem
Ondquists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mazedaze
det är ungefär 15 minuters promenad i Riga. Om du vill ta taxi så ta airbaltic taxi. De är pålitliga. Kostar ungrfär 5-6 euro till Mcd.
Man kan gå över parkerna in till centrala staden snett framåt från färjeläget, men personligen tycker jag att det är såväl smidigast som trevligast att helt enkelt lufsa längs med boulevarden Elizabetes iela, som utgår från strax bakom fartyget och leder raka spåret till Centralstation/Donken/etc.

Det är en promenad på 15-20 minuter och 2 km, finns mycket att se i arkitektur på vägen och dessutom många ställen att vätska strupen på under färden.

Brukar även finnas en gratisbuss från rederiet som kör samma väg längs med Elizabetes iela från färjeläget till Tallink Hotel Riga strax invid Donken, bara att låtsas att man har köpt ett hotellpaket med boende där och hoppa på och sedan avvika utanför hotellet.
Citera
2017-09-01, 02:32
  #2071
Medlem
wagisbloms avatar
Har åkt alla båtbolag på en kort tid för att jämföra dem alla!

Först Ut Cinderella!
Den var rätt okej men tråkig tillslut.
För mycket babbar, inget fel med de men de blev liksom majoriteten av båten var utlänningar vilket blir ohållbart på många sätt!
3/5

Birka Cruises!
Birka var mycket bättre på alla plan än Cinderella! Större Taxfree, Större, bad, uteterassen överraskade mig, den var helt suverän!
4/5

Galaxy Nu!
Jag åkte på en Torsdag vilket var skit på alla fest-stämningen på båten! Jag såg knappt nå folk på båten haha, de va rätt dött, spelrummet med alla spel minna jag sen förr jag var där, de va fett! 👍
3/5

Mariella!
Den var nice men inte bäst, bättre än Cinderella men i min mening kanske bättre än Galaxy också! Fanns mer saker där! Spelrum, mer spel man saknat sen förr! Sen att de va en 40H Kryssning gjorde de bara bättre! Då hinner man njuta mer och känna sig hemma också! 😀👍
5/5

Snart drar jag iväg igen om nån dag med Gabriella! ! Har mest åkt nu på senare tid bara dratt iväg på kryssningar helt random och chillat
Fick en kryssning på Cinderella för 40 spänn på våning 2 bland babbarna! Helt ok då med tanke på cashen var nästan slut 👍👍
Citera
2017-10-25, 19:00
  #2072
Medlem
Nu kommer även Tallink hoppa på tåget med restriktivare alkoholpolicy. Vilket innebär att du inte kommer kunna inhandla alkohol från taxfreen efter den 26/10 - 17. Dagar där policyn gäller är torsdag, fredag och lördagsavgångar.

Kan tycka att det är lite synd att man inte kommer kunna dricka i hytterna längre. Men det kommer definitivt bli lugnare.
__________________
Senast redigerad av Smexliq 2017-10-25 kl. 19:07.
Citera
2017-11-06, 21:35
  #2073
Avstängd
mazedazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smexliq
Nu kommer även Tallink hoppa på tåget med restriktivare alkoholpolicy. Vilket innebär att du inte kommer kunna inhandla alkohol från taxfreen efter den 26/10 - 17. Dagar där policyn gäller är torsdag, fredag och lördagsavgångar.

Kan tycka att det är lite synd att man inte kommer kunna dricka i hytterna längre. Men det kommer definitivt bli lugnare.

Har du någon skriftlig information om det?
Hittar inget om det på hemsidan.
Citera
2017-11-07, 00:14
  #2074
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mazedaze
Har du någon skriftlig information om det?
Hittar inget om det på hemsidan.
Här kan du se information om detta https://www.tallinksilja.se/bra-att-...xfreebutikerna
Citera
2017-11-07, 18:18
  #2075
Medlem
Ondquists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
information om detta https://www.tallinksilja.se/bra-att-...xfreebutikerna
Gäller dock inte Tallinn- och Rigarutterna oavsett resdag eller resetyp (kryssning, reguljärt...), ska kanske poängteras.
Citera
2017-11-07, 18:42
  #2076
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondquist
Gäller dock inte Tallinn- och Rigarutterna oavsett resdag eller resetyp (kryssning, reguljärt...), ska kanske poängteras.
Är väl likadant hos Viking? Man inför dessa regler på dom rutter där det varit problem skulle jag tro. Dom som åker enbart för att supa skallen i bitar åker nog inte på Helsingfors, Tallin och Rigalinjerna utan tar en kortkryss till Åbo eller Åland.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f1951393

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback