Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-24, 11:23
  #3925
Medlem
Freebops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WildHD
Jag förstår inte det här med MAG boxar (och liknande). Jag ser ingen fördel med dem, bara nackdelar.

Här är min uppfattning om saken:
  • Det är mycket sämre prestanda på MAG boxarna jämfört med Android boxar med 30-40% lägre pris.
  • De kan inte göra något annat än att visa IPTV, medan alla andra lösningar klarar många andra sätt att titta på media.
  • De har ett gammaldags (men rätt ok ändå) GUI. Men gillar man det så kan man ju hämta hem en emulator till Androidboxarna så ser det precis likadant ut, men är snabbare.
  • Det är möjligen marginellt enklare (några minuter första gången) att ställa in MAG boxarna jämfört med andra lösningar.
  • Androidboxar (för TV) och Android TV (det är två olika operativsystem) har minst 7-8 olika bra appar för IPTV så att man kan välja den man tycker passar en bäst.
  • Android har appar som automatiskt kan starta upp IPTV-appen direkt man slår på boxen, så att det ser precis ut som MAG boxarna. Med den skillnaden att man kan stänga den appen och göra massa annat (Plex, Youtube, Netflix, SVT Play m.m m.m)
  • Android TV (obs inte de mycket vanligare Android boxarna (för TV) som nästan alla pratar om, har massor med bra funktioner, bl.a. att kunna söka med svenskt tal, och det har fungerat bra i flera år nu. Du talar om med rösten vad du vill se och den visar vilken/vilka ställen du kan se den på av de appar du har installerat. Det lär inte fungera på någon IPTV-app ännu (har inte hunnit kolla) men det fungerar på Plex, Netflix, Google Movies, Amazon, Youtube, SVT Play, TV4 Play m.m. m.m.
    Den absolut bästa mediaboxen som existerar idag tycker jag är Nvidia Shield Android TV, men den är också dyrast. En billigare är t.ex. Xiaomi Mi Box för ca $80 från Kina eller ca 1000kr om man köper i Sverige. Den klarar allt som en MAG box klarar av och mycket mer.

Skäll inte på mig nu tack, berätta istället vad jag fått om bakfoten så att jag och alla andra förstår vad det är för fördel med dem.

Men hur får man IpTV att fungera med mibox? Fungerar EPG och undertexter med den?
2017-08-24, 13:38
  #3926
Medlem
Mycket bra inlägg WildHD!

Vilken budget Android box rekommenderar ni om man inte vill lägga mer än ex. 30-40 USD. ?
Tittar på Ali t.ex och det finns ju ner mot 25 dollars till och med. Behöver i princip bara iptv app och netflix.
2017-08-24, 13:41
  #3927
Medlem
Poddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WildHD
Jag förstår inte det här med MAG boxar (och liknande). Jag ser ingen fördel med dem, bara nackdelar.


Skäll inte på mig nu tack, berätta istället vad jag fått om bakfoten så att jag och alla andra förstår vad det är för fördel med dem.

Vadå sämre prestanda? Dom visar ju kanalerna och det går tillräckligt snabbt att byta kanal.

Det finns folk som kollar mycket TV som inte är så tekniska av sig, men gärna betalar för sig, en box för 1300 kr och ett års abonnemang för 1500 kan nog många betala.

Alla som läser i tråden och köper själv av en reseller på något forum kan ju såklart köpa vilken android box som helst, och använda vilka appar och funktioner som helst.

MEN, om du säljer ett paket med "alla" kanaler åt 30 kolleger, 20 grannar och 100 kompisars kompisar så vill du inte att dom (som inte vet skillnad på android och windows) ringer och klagar och gnäller över problem med någon app, uppdatering osv.

Att dom ska kunna göra en massa annat i boxen ligger heller inte i ditt intresse.

Det ska vara simpelt och problemfritt. Då är MAG det säkraste alternativet. Eller?
2017-08-24, 13:55
  #3928
Medlem
Heffernans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreddyK666
Du kan spela in med rätt hårdvara och mjukvara men ska du spela in 3 program samtidigt så måste du betala för 3 connections. Undertexter funkar med om du kör rätt hårdvara och mjukvara.
Kodi mot TVheadend server är ett exempel på det.
Däremot funkar ju inte inspelningen som Tivo men du kan automatisera genom att den spelar in alla avsnitt av en serie osv.
Du får räkna med att vissa kanaler är nere ibland och ibland är kanalerna i SD när det ska vara HD eller visar annan kanal osv.
Du har inte tillgång till det som endast sänds på Play heller.
Sen till sist ingen vet om servrarna tas ner och försvinner om 1 dag eller ett par år.
Som sagt man får lite vad man betalar för och är man bara medveten om allt det där så blir man nog nöjd.
Grymt svar, tack! Då är det nog tyvärr inget för mig och får sälja mig till dem stora tvjättarna som kräver sjuka pengar men samtidigt får jag ju det precis som jag vill. Kikar nog på detta alternativ om ett år igen och då kanske det är bättre och stabilare. Om det inte släcks ner förstås.
2017-08-24, 14:08
  #3929
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heffernan
Grymt svar, tack! Då är det nog tyvärr inget för mig och får sälja mig till dem stora tvjättarna som kräver sjuka pengar men samtidigt får jag ju det precis som jag vill. Kikar nog på detta alternativ om ett år igen och då kanske det är bättre och stabilare. Om det inte släcks ner förstås.
Kör själv detta som komplement till vanliga kanalerna.
Dom kör jag genom parabol och IPTV för utländska kanaler.
2017-08-24, 16:31
  #3930
Medlem
pedobear84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heffernan
Grymt svar, tack! Då är det nog tyvärr inget för mig och får sälja mig till dem stora tvjättarna som kräver sjuka pengar men samtidigt får jag ju det precis som jag vill. Kikar nog på detta alternativ om ett år igen och då kanske det är bättre och stabilare. Om det inte släcks ner förstås.

Vad kostar ena ett riktigt paket? Ere inte typ 700kr i månaden? Vem fan betalar det när det finns dreambox/iptv för 100k i månaden
2017-08-24, 16:56
  #3931
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pedobear84
Vad kostar ena ett riktigt paket? Ere inte typ 700kr i månaden? Vem fan betalar det när det finns dreambox/iptv för 100k i månaden
Ca 1500:-/mån för CD och Viasat.
Då kan du ju se genom Play apparna på flera TV apparater utöver det vanliga utan att det kostar extra.
Du kan också se allt innehåll som inte sänds på vanliga kanaler med då och tror det kommer bli mer och mer så att innehåll lyfts över till Play istället.

Kan egentligen inte klaga på kanalerna heller då dom måste få in sina pengar.
CMore betalar en halv miljard per år enbart för SHL t.ex. och tillkommer ju för alla andra rättigheter med och det blir mycket pengar och trots dom priser på paketen så går CMore med förlust.
Det är därför dom tappat en massa rättigheter.

https://www.resume.se/nyheter/artikl...d-storforlust/

Sen Premier League som många här vill se så kan ni ju se prislappen vad det kostar att sända
http://www.aftonbladet.se/sportblade...cle20296349.ab
__________________
Senast redigerad av FreddyK666 2017-08-24 kl. 17:11.
2017-08-24, 18:44
  #3932
Medlem
Någon som fått Rapids nya Dashboard att fungera?
Tydligen ska man bl a nu kunna ha upp till 5 anslutningar på en lina...mot ersättning så klart.
2017-08-24, 20:10
  #3933
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swennerd
Någon som fått Rapids nya Dashboard att fungera?
Tydligen ska man bl a nu kunna ha upp till 5 anslutningar på en lina...mot ersättning så klart.
Ser det med nu jag! nice! undrar vad en extra anslutning på 1 år abb kan kosta då?
Så man kan då alltså se på tv med samma acc på 2 enheter sammtidigt? på tex 2 olik ip på samma gång? Då kommer man ju även kunna spela in och se på en annan kanal sammtidigt
2017-08-24, 20:23
  #3934
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av willyspluskund
Ser det med nu jag! nice! undrar vad en extra anslutning på 1 år abb kan kosta då?
Så man kan då alltså se på tv med samma acc på 2 enheter sammtidigt? på tex 2 olik ip på samma gång? Då kommer man ju även kunna spela in och se på en annan kanal sammtidigt
95% av kostnaden per extra connection.
2017-08-24, 20:35
  #3935
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FreddyK666
95% av kostnaden per extra connection.
jaha, inte så härligt då :P
2017-08-24, 21:51
  #3936
Medlem
Rapid nere?

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback