2017-08-24, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Mycket snack om att han ändrat sin berättelse. Vilket jag inte tror att han gjort.

Att han släppt av Kim vid 22:30 är en uppgift som han aldrig sagt till polisen om jag förstår det rätt.

- Polisen sa också att Peter Madsen berättat "vad han gjort" med kroppen. Men att dom inte kunde avslöja vad han sagt.
- Advokaten har också sagt att styckningen inte ändrar läget för Peter Madsen.

En bra tanke där. Kanske är det så att han berättat att han styckade henne efter "olyckan" eftersom Polisen säger som de gör och att advokaten säger att "styckningen inte ändrar läget".
Citera
2017-08-24, 07:48
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bo.Fomalsi
Artikel i Berlingske:

https://www.b.dk/kommentarer/hvem-er-i-stand-til-at-partere-et-lig

När man nu vet att dessa monster inte har några som helst hämningar, hur kan man då ha
så löjligt låga straff ?

Straffskalan för styckning av en kropp borde ligga på samma nivå som mord eller bara något lägre.

Då hade exempelvis Linda Chens mördare inte kommit undan.

Ja, det borde definitivt vara skillnad mellan styckning och andra brott mot griftefriden här i Norden. Styckning är det få som klarar av, så det säger något om hur farlig människan är.
Citera
2017-08-24, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bo.Fomalsi
Artikel i Berlingske:

https://www.b.dk/kommentarer/hvem-er-i-stand-til-at-partere-et-lig

När man nu vet att dessa monster inte har några som helst hämningar, hur kan man då ha
så löjligt låga straff ?

Straffskalan för styckning av en kropp borde ligga på samma nivå som mord eller bara något lägre.

Då hade exempelvis Linda Chens mördare inte kommit undan.
Hon var väl inte styckad?
Citera
2017-08-24, 07:52
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Man kan inte veta något bara på antaganden. Kan ju finnas andra bakomliggande samband. (som sagt polisen vill inte uppge vad hon hade för sig, med hänsyn tagen till hennes släktingar som skulle känna sig kränkta.

Och måste man gå på djupet med en ubåt på natten bara för att göra ett reportage? Alltså jag tänker han har använt sin ubåt som en fräck grej som kan imponera på det motsatta könet. Hon är säkert medveten om detta.

Klart det har betydelse om dom kände varandra innan. Vem har tagit initiativet till denna djupa resa?

(Om hon var där i egenskap av kvinna som dras till farliga situationer, så har det ju betydelse. Om dom redan kände varandra har det ju också betydelse. Alla möjliga motiv måste ju utredas. Det kan ju funnits en sexuell relation, och något dom gjort på djupt vatten. Något som spårat ur? Om det skulle visa sig att dom redan hade kontakt med varandra innan, så måste man ju utreda vilken art den kontakten varit. Det finns ju andra vanliga motiv som svartsjuka och pengar eller utpressning. Hon är ju journalist och har grävt fram något om honom.. Alltså jag säger absolut inte vad det här har för motiv, men vill bara påpeka att man absolut inte ska ta något för givet).
Okej då kanske jag är fel ute. Hade för mig media skrev att de inte kände varandra och att hon var där i egenskap av journalist men kan ha läst fel.

Stod i början i tidningen att KW flickvän var den som larmade sen ändrades till pojkvän. Hade hon flick eller pojkvän? Kan ju vara intressant att veta ifall det fanns någon sexuell spänning mellan KW och PD (vars trovärdighet minskar ifall KW var lesbisk) Obs. Bara spekulationer.
Citera
2017-08-24, 07:58
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Hon var väl inte styckad?

Nej, hon var hel, men han flyttade väl på liket och brände det.
Citera
Medlem
Citat:
Madsens okända ord – till polisen

Citat:
Tidigare inte visade klipp från danska TV2 visar nu samtalet mellan Madsen och polisen när han räddades. Iklädd i kamouflagefärgad overall pratar han med två poliser i Dragörs hamn.

– Har du några kontaktuppgifter till henne? frågar en av poliserna, enligt Ekstrabladet, varpå Madsen svarar:
– Det finns i min telefon på havets botten.
– Du har inte namnet på henne eller vad? frågar den andra polisen.
– Bara att hon heter Kim. Jag kollar inte bakgrunden på en journalist, de ringer och frågar "kan jag få en intervju", säger Madsen.

http://www.expressen.se/kvallsposten/madsens-okanda-ord-till-polisen/

Klippet finns att se här också:
http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/223589
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Nåja mannen har en IQ på 149 så det talar för sig själv att han är ett geni i grund och botten.

Han ljuger givetvis om det också.

Danska polisen säger ju att de inte är intresserade längre av vad han har att berätta.
Citera
2017-08-24, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Okej då kanske jag är fel ute. Hade för mig media skrev att de inte kände varandra och att hon var där i egenskap av journalist men kan ha läst fel.

Stod i början i tidningen att KW flickvän var den som larmade sen ändrades till pojkvän. Hade hon flick eller pojkvän? Kan ju vara intressant att veta ifall det fanns någon sexuell spänning mellan KW och PD (vars trovärdighet minskar ifall KW var lesbisk) Obs. Bara spekulationer.
De skrev partner. Sen flickvän/pojkvän. Sen pojkvän. Idag är det vanskligt att kategorisera och ta för givet.
Citera
2017-08-24, 08:02
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored

De kände inte varandra vad vi än så länge vet. Hon var där som journalist för att göra ett reportage.

Det där med flickvän och lesbiskt har tagits upp MASSOR av gånger i tråden. Det danska ordet kæresta betyder flickvän och pojkvän. Någon journalist i svensk media visste inte det och översatte det till flickvän när gen skulle översätta en text på danska. Men det var hennes POJKVÄN som kontaktade polisen. Så går det när man har övertro på sin förmåga att förstå sitt grannfolks språk. Så glöm allt lesbiskt.
Citera
2017-08-24, 08:04
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
De kände inte varandra vad vi än så länge vet. Hon var där som journalist för att göra ett reportage.

Det där med flickvän och lesbiskt har tagits upp MASSOR av gånger i tråden. Det danska ordet kæresta betyder flickvän och pojkvän. Någon journalist i svensk media visste inte det och översatte det till flickvän när gen skulle översätta en text på danska. Men det var hennes POJKVÄN som kontaktade polisen. Så går det när man har övertro på sin förmåga att förstå sitt grannfolks språk. Så glöm allt lesbiskt.
Ja men var ju precis det jag skrivit men då har folk skrivit att jag har fel. Att ingen vet varför hon var där. Men visst sa media som du skriver?

Okej tack för svar. Kan lite danska själv så förstår att det kan vara krångligt att översätta.
Citera
2017-08-24, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Mycket snack om att han ändrat sin berättelse. Vilket jag inte tror att han gjort.

Att han släppt av Kim vid 22:30 är en uppgift som han aldrig sagt till polisen om jag förstår det rätt.

- Polisen sa också att Peter Madsen berättat "vad han gjort" med kroppen. Men att dom inte kunde avslöja vad han sagt.
- Advokaten har också sagt att styckningen inte ändrar läget för Peter Madsen.
Jo. Det sa han. Han ändrade sig nästa dag. Vad han sa inför lyckta dörrar var att det var en olycka. Om han utvecklade vad den bestod i vet jag dock inte.
Citera
2017-08-24, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Att bygga en U-båt är inte speciellt svårt. Gammal känd teknik som mest kräver tid och resurser. Att kalla någon tekniskt geni för att den uppfunnit hjulet på nytt känns inte särskilt berättigat. U-båten såg ju inte ens speciellt välbyggd ut. Men han är ju en av de första som lyckats ställa till det på detta vis och det måste han ju få en guldstjärna för om inte annat för att tidningarna gör mycket kosing på alla klick detta genererar.
Tror du ganska snart skulle åka på problem om du provade bygga en ubåt. Hållfasthet, flytkraft, tyngdpunktcentrum, lyftkraftcentrum, ... Allt det där sköter inte sig självt.

Argumentet "gammal teknik" är förledande eftersom det låter så förnuftigt utan att för den skull faktiskt vara sant. Man har byggt broar i många hundra år. Gemene man klarar av att få ihop en fastubru men hur många klarar av att bygga en landsvägs- eller tågbro? Och trots att tekniken är gammal händer det nu och då att gjutformar rasar, eller att färdiga broar blir avstängda för att man upptäckt designproblem. Om du undrar så är det för att man inte bara kan ta en gammal ritning och duplicera - varje tillfälle kräver att man gör en anpassad design, komplett med anpassade beräkningar.

Världen har så stort behov av ingenjörer just för att även om man bygger någonting ungefär likadant som någon annan redan gjort så krävs likförbenat en massa arbete av någon som förstår hur det hela fungerar. Världen har byggt förstärkare i massor med år - hur många kan designa och bygga en om man inte tillåts köpa en färdig förstärkarmodul och bara löda in strömmatning, insignal och utsignal?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in