Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-08, 18:50
  #121
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nobody
Själv så är jag lite kluven där.
Visst släpper jag tillbaka fisk också men att bara åka och fiska för att inte ta upp nåt.


Gör det mer för upplevelsen tycker det tar alldeles för lång tid att stå och rensa
Citera
2016-08-09, 23:58
  #122
Medlem
Motor_666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av winningwinner
Gör det mer för upplevelsen tycker det tar alldeles för lång tid att stå och rensa

Du svarade precis på ett 12 år gammalt inlägg..

Jag tror catch n release är lite mer utbrett nu än -04.
Citera
2016-08-12, 17:44
  #123
Medlem
C&R är väl bättre än att man slår ihjäl all fisk.
Men något 100-procentigt alternativ tycker jag inte att det är.
Fiskarna får till exempel ofta skador av krokarna, ibland sitter de så illa att de dör.
Citera
2016-08-13, 21:48
  #124
Medlem
hannings avatar
Tar väldigt sällan upp fisk, sker väl de få gånger per år som jag fiska i pt vatten.

Vet inte om det beror på att jag är lite blödig men när jag väl håller i den vackra harren eller öringen så klarar jag oftast inte av att slå ihjäl den pga dess skönhet.
Citera
2016-08-13, 22:44
  #125
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanning
Tar väldigt sällan upp fisk, sker väl de få gånger per år som jag fiska i pt vatten.

Vet inte om det beror på att jag är lite blödig men när jag väl håller i den vackra harren eller öringen så klarar jag oftast inte av att slå ihjäl den pga dess skönhet.

Bah! Harr såväl som öring från strömmande vatten är fan så mycket godare än pelletsbågar...

Att knäcka nacken på en grann öring eller harr ute i forsen och sedan stränga den i bältet i väntan på att göra sig ett nattsnack av den på glödbädd är en av de odiskutabla höjdpunkterna vid flugfisket...

Citera
2017-08-23, 08:05
  #126
Medlem
All fisk inom rimlig storlek tas upp och det som inte äts direkt går in i frysen, alla gäddor nackas och slängs in i skogen, alternativt kokas till hundarna.
Citera
2017-08-23, 08:13
  #127
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pothead1
alla gäddor nackas och slängs in i skogen, alternativt kokas till hundarna.
Varför?
Citera
2017-08-24, 01:27
  #128
Medlem
volvoforlife1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diktalben
Varför?


För det finns otroliga mängder gäddor i våra vatten, som i sin tur leder till att aborre osv försvinner / inte hinner växa.
Citera
2017-08-24, 08:38
  #129
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volvoforlife1337
För det finns otroliga mängder gäddor i våra vatten, som i sin tur leder till att aborre osv försvinner / inte hinner växa.
Låt då de stora gäddorna vara kvar så håller de efter smågäddorna.
Citera
2017-08-25, 14:38
  #130
Medlem
Ambelains avatar
Det går ju ett program om Catch & Release-fiske på TV10 nu.

Det är nån kanadensare som far runt över halva världen för att fiska och släppa fisken lös igen.

Jag tycker det ser idiotiskt ut.

Det är Ännu mer idiotiskt att han sen försöker Livrädda fiskarna han fångat !!!
Dvs han gör "konstgjord andning" på fiskarna, genom att dra fisken fram och tillbaka så att vattnet strömmar över gälarna.
Då sprattlar fisken till och sticker iväg, och fiskarguben blir glad.

Ibland går han till överdrift så grovt att man måste ifrågasätta hans intelligens.
Som tex när han dyker huvudhopp rakt ner i vattnet mitt ute i djuphavet, bara för att nån fisk han krokat inte verkar återhämta sig tillräckligt snabbt.
DÅ börjar han med livräddningen igen ... mitt ute i ingenstans.


Dessutom är det Arrogant och Överlägset.
Särskilt när han fiskar i fattiga delar av världen.
Han följer med lokala traditionella fiskare ut för att fiska - men han släpper fångsten fri.
Mitt framför ögonen på de hungriga infödingarna.

Hur tänker han där egentligen?
Hade han inte kunnat skänka fångsten till dem kanske.
Jag tror inte de blev glada av att se det, när de kanske har börjat längta efter det skrovmål som var på väg upp från djupen, när fiskegubben fått napp.

Men så bara släpper han fångsten lös istället.
"Stornäsa" liksom ...




---

Dessutom är Catch & Release Djurplågeri.

Prova själv att fastna på en krok som nån galning står och drar i en kvart. För att sen bara släppa dig loss - och återupprepa allt nästa dag igen !!!

Nej, C & R är ett ofog.
Citera
2017-08-26, 17:58
  #131
Medlem
Catch and Release, den eviga frågan som splittrar generationer, som får folk att löpa amok, som det inte finns ett rätt, eller fel, svar på.

På en art som tål C&R så tycker jag det är riktigt bra, och förespråkar det uti fingerspetsarna ! Jag, som inbiten norgefiskare, skulle aldrig för mitt liv ha ihjäl en stor hälleflundra till exempel, den gör betydligt mer nytta i havet än på en tallrik. Smakar dessutom skit om dom är för stora, däremot skulle jag gärna grilla på en lagom stor flundra och njuta av den tillsammans med lite vin och goda vänner.

Gädda till exempel anser jag att man verkligen bör veta vad man gör för att genomföra en lyckad release, sett skräckexempel då gäddan ligger och sprattlar i båten, slår sig mot diverse bröte, man håller den länge över vattnet, skadar slemskikt m.m. och sen sätter tillbaka den till en ganska säker död, enbart för att: "Jag håller minsann på med Catch and Release, se vad duktig jag är..." Samma med all fisk egentligen, ser bilder på stooooora hälleflundror som ligger uppsläpade i en båt, där man kasar fisken över relingen efter ett par schyssta bilder som visar hur redig man är, dom nötterna kan inte mycket om fiskens anatomi...

Catch and release, på rätt sätt, är underbart att se, på fel sätt: Kan du lika gärna slå ihjäl fisken och äta upp den, eller för den delen kasta upp den i skogen, för den dör ändå.
Citera
2017-08-26, 18:10
  #132
Medlem
onnyts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Det går ju ett program om Catch & Release-fiske på TV10 nu.

Det är nån kanadensare som far runt över halva världen för att fiska och släppa fisken lös igen.

Jag tycker det ser idiotiskt ut.

Det är Ännu mer idiotiskt att han sen försöker Livrädda fiskarna han fångat !!!
Dvs han gör "konstgjord andning" på fiskarna, genom att dra fisken fram och tillbaka så att vattnet strömmar över gälarna.
Då sprattlar fisken till och sticker iväg, och fiskarguben blir glad.

Ibland går han till överdrift så grovt att man måste ifrågasätta hans intelligens.
Som tex när han dyker huvudhopp rakt ner i vattnet mitt ute i djuphavet, bara för att nån fisk han krokat inte verkar återhämta sig tillräckligt snabbt.
DÅ börjar han med livräddningen igen ... mitt ute i ingenstans.


Dessutom är det Arrogant och Överlägset.
Särskilt när han fiskar i fattiga delar av världen.
Han följer med lokala traditionella fiskare ut för att fiska - men han släpper fångsten fri.
Mitt framför ögonen på de hungriga infödingarna.

Hur tänker han där egentligen?
Hade han inte kunnat skänka fångsten till dem kanske.
Jag tror inte de blev glada av att se det, när de kanske har börjat längta efter det skrovmål som var på väg upp från djupen, när fiskegubben fått napp.

Men så bara släpper han fångsten lös istället.
"Stornäsa" liksom ...




---

Dessutom är Catch & Release Djurplågeri.

Prova själv att fastna på en krok som nån galning står och drar i en kvart. För att sen bara släppa dig loss - och återupprepa allt nästa dag igen !!!

Nej, C & R är ett ofog.

Såg det programmet jag med. Idioten fiskade med avsikt på en bautastor fisk, tror den heter typ Goliath Bass eller liknande. Flanen halar upp firren (fridlyst har jag för mig) hopppar i vattnet och försöker få ner den i djupet igen. Allt detta fångat på film och uppvisat inför världen ha ha.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback